Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door shappy
#435983
Beste mensen,

Naar mijn mening heeft onze hond epilepsie. Ze is al 11,5 jaar en het is pas een paar maanden geleden begonnen. In juni heeft ze twee dagen in de dierenkliniek gelegen (veel bloedverlies aan hand van infectie) en in september kreeg ze de eerste aanval. Ik denk dat de nare ervaring in juni de eerste aanzet is geweest voor deze epilepsie. (Stress-aanvallen.)
We zijn ons rot geschrokken. Inmiddels heeft ze vier aanvallen gehad en tussendoor heeft ze kleine aanvallen of valt ze om en komt daardoor (gelukkig) weer meteen bij!

Nu heb ik op de site van "epilepsie bij honden" gelezen dat je de aanvallen misschien kunt verminderen door vers vlees te geven in plaats van brokken. Onze hond krijgt tot nu toe haar hele leven al brokken, maar als dit helpt wil ik dit zeker proberen. En dat is nu mijn probleem c.q. vraag: wat moet ik haar geven? Waar krijg ik dit? Hoe stel ik een goed menu voor haar samen?

Weet iemand raad?
Alle adviezen/oplossingen zijn welkom.
Alvast bedankt,
Monique
Door 202spots
#435988
Wat naar voor je hond. ik weet hoe je voeld ...
Ben je naar de DA geweest voor onderzoek en bloedonderzoek? Geef je al medicijn?
Onze vorige hond kreeg ook op latere leeftijd epilepsy en ik wil niet zeggen dat rauw niet gezonder is dan de brokken, maar ik ben bang dat wanneer er op deze leeftijd epilepsy begind, dat er dan waarschijnlijk 'n onderliggende reden voor is.

Begin anders met kant en klaar rauw voer, en lees in de bieb wat 't is en waar je 't kan kopen.
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforum.php?f=1
Door Timmy
#436243
shappy schreef:Naar mijn mening heeft onze hond epilepsie. Ze is al 11,5 jaar en het is pas een paar maanden geleden begonnen.

Zoals Dory ook al schreef: op die leeftijd is de kans zeer groot dat het hier om secundaire epilepsie gaat; dus geen "echte" epilepsie. Secundair wil zeggen dat er een oorzaak is voor de aanvallen. Ik raad je dus ook aan om je hond goed (neurologisch) te laten onderzoeken. Vaak is het een systeemziekte of proces in de hersenen die het veroorzaakt en voeding kan dan wel helpen, maar meestal is dat tijdelijk (net zoals medicatie in zulke gevallen trouwens).
Echter, aangezien rauwe voeding altijd gezonder is dan brok, vooral voor honden die iets "mankeren", zou ik je hond in ieder geval overzetten op rauwe voeding.

Gr.
Linda
Door James
#439137
Een van mijn honden heeft ook epilepsie. Ze staat echter pas 3 weken echt op barf, dus ik kan er nog weinig over zeggen. Het is voor mij wel de reden geweest dat ik overgegaan ben op barf, omdat ik ook gelezen heb dat het de aanvallen kan verminderen.

Want naar ik heb gelezen is het zo dat als ze eenmaal op medicijnen gaan daarvoor, je er ook niet meer vanaf komt. En dus is het niet slim om bij minder aanvallen dan... uhh eens per maand ofzo? over te gaan op medicatie. En ze hebben ook nog eens behoorlijk wat bijwerkingen.

Maar verder sluit ik me inderdaad aan met wat hier boven staat. Volgens mij krijgen honden op die leeftijd inderdaad secundaire epilepsie, dus veroorzaakt door iets. Een bezoekje DA zal dus zeker verstandig zijn.

Maar na 3 weken ben ik al helemaal pro vers. En mijn oudje (die geen epilepsie heeft) doet het ook geweldig. Ik was met haar een beetje bang dat ze er maar moeilijk aan zou kunnen wennen gezien haar leeftijd, maar niets is minder waar. En je doet ze er nog een groot pelzier mee ook. Ze eten echt met plezier... Ok, voor de moeilijke eters moet je soms een beetje creatief zijn, maar het is de moeite zeker waard!
En als barf niets voor je is, kun je inderdaad ook een mooie tussenweg nemen. Die kant en klaar vers producten. Staat een hele lijst bij kvv welke er allemaal zijn. En dan bijvoorbeeld daarbij part time barfen.

Heel veel succes met haar en ik hoop dat ze de oorzaak kunnen vinden!
Door Timmy
#439743
James schreef:Want naar ik heb gelezen is het zo dat als ze eenmaal op medicijnen gaan daarvoor, je er ook niet meer vanaf komt.

Mwah, dat hoeft niet, hoor. Gebeurd niet zó vaak, maar het kan wel, dat honden er vanaf komen. Mijn eigen hond is er een voorbeeld van en ik heb er wel enkele meer gezien...

Gr.
Linda
Door James
#439762
Timmy schreef: Mwah, dat hoeft niet, hoor. Gebeurd niet zó vaak, maar het kan wel, dat honden er vanaf komen. Mijn eigen hond is er een voorbeeld van en ik heb er wel enkele meer gezien...
Wauw... en zijn jouw hond en de anderen er vanaf gekomen sinds ze over gegaan zijn op barf? Of waren er nog andere dingen die mee speelden? Zo ja, heel veel interesse hier... En hou je met het barfen nog ergens speciaal rekening mee?
Door Steph
#440105
Ik ga het niet te luid roepen, maar mijn hond heeft nu al 3 maand geen aanval gehad sedert hij 5 maand kvv krijgt. De eerste 2 maanden had hij wel nog aanvallen maar waren ze minder aggressief. Toeval of niet?? Ik weet wel dat bv bij brokken van rOyal Canin Rozemarijn toegevoegd word en dit bij bepaalde honden aanvallen kan veroorzaken.
Door Timmy
#440577
James schreef: Wauw... en zijn jouw hond en de anderen er vanaf gekomen sinds ze over gegaan zijn op barf? Of waren er nog andere dingen die mee speelden? Zo ja, heel veel interesse hier... En hou je met het barfen nog ergens speciaal rekening mee?

Mijn Tim is heel gevoelig voor kunstmatige additieven in z'n voeding. Sinds ik hem op Lonsdale heb gezet, zijn z'n anvallen verdwenen. Ruim twee jaar terug heb ik hem van de medicijnen afgehaald en tot nu toe is hij nog steeds zonder aanvallen en zonder medicijnen. Maar hij krijgt ook nooit iets commercieels! Zoals bij het tuincentrum vragen ze wel eens of de hond een koekje mag. Nee dus, dat mag deze hond niet. Soms kijken ze me dan heel verongelijkt aan, zo van: wat een kreng zeg, gunt 'r hond niet eens wat lekkers! De ene keer leg ik het uit, de andere keer niet, net waar ik zin in heb. 't Is tenslotte mijn hond!

De andere honden waren verschillend. Ze kwamen in de kliniek en ik behandelde ze voor hun epilepsie. Soms was het door andere voeding, of vaccinatie's, soms ook vlooienmiddelen of ontworming die de trigger waren.

Timmy krijgt dus alleen nog maar volgens Lonsdale, geen antivlooienmiddelen, geen ontworming, en wordt niet gevaccineerd.

Gr.
Linda
Laatst gewijzigd door Timmy op vr 09 dec 2005, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door gonnyg
#440734
Weet jij waar je die voeding kunt kopen, wij staan op het punt ons hondje vanwege de epilepsie weg te doen, omdat hij poept tijdens zijn aanvallen, en ons peuter dat voor iets anders aan kan zien als wij er niet snel genoeg bij zijn. Je bent onze laatste hoop.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#440766
gonnyg schreef: Weet jij waar je die voeding kunt kopen, wij staan op het punt ons hondje vanwege de epilepsie weg te doen, omdat hij poept tijdens zijn aanvallen, en ons peuter dat voor iets anders aan kan zien als wij er niet snel genoeg bij zijn. Je bent onze laatste hoop.
Die voeding stel je zelf samen. Dat doen we hier bijna allemaal, zelf de voeding voor onze honden en katten samenstellen met uitsluitend verse en rauwe ingrediënten. Lonsdale is een dierenarts die een eigen visie heeft op het rauw voeren van honden en Linda volgt zijn visie.
Door Sparky
#441385
Ik vind het geweldig dat jullie dat allemaal zelf samenstellen, maar ik moet zeggen dat ik al geen goede kok ben...laat staan het eten van mijn hond zelf samenstellen (en natuurlijk dan wel zo...dat het ook goed voor haar is).

Deze week ben ik met haar naar de dierenarts geweest en is haar bloed onderzocht: uitslag: niets te vinden in het bloed. De epileptische aanvallen zullen dus waarschijnlijk door haar hersens worden veroorzaakt. Ik vroeg aan de d.a. of ik haar op versvlees moest/kon zetten, maar hij meende dat dit in dit geval niet veel zou uithalen. Momenteel gaat het best redelijk met haar. Maar voor hoelang?

Groetjes en bedankt voor alle belangstelling/antwoorden,

Monique
Door Timmy
#441748
Sparky schreef:Ik vroeg aan de d.a. of ik haar op versvlees moest/kon zetten, maar hij meende dat dit in dit geval niet veel zou uithalen.

En wat bedoeld je dierenarts dan met "in dit geval"?
Bepaalde toevoegingen in commercieel voer (brok) kunnen de seizure threshold verlagen. Met andere woorden: versvlees zou dus een heleboel kunnen uithalen. Als je gewoon diepvries vlees in de winkel haalt en er op let dat het compleet is, hoef je helemaal niet te koken.
Mijn advies is dus ook: WEL doen!

Gr.
Linda
Laatst gewijzigd door Timmy op zo 11 dec 2005, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#441849
Sparky schreef: Ik vind het geweldig dat jullie dat allemaal zelf samenstellen, maar ik moet zeggen dat ik al geen goede kok ben...laat staan het eten van mijn hond zelf samenstellen (en natuurlijk dan wel zo...dat het ook goed voor haar is).
Het geeft niet dat je geen goeie kok bent wanr er word helemaal niks gekookt!!! ;D
Al het voer word RAUW gegeten, en wanneer je niet weet wat je moet samenstellen, dan is het heel makkelijk om kant en klaar te kopen, dan hoef je alleen maar de juiste hoeveelheid te geven en klaar ben je!
Door James
#442843
Al begin je maar met kant en klaar vers voer zonder chemische toevoegingen... Zo te horen heb je niet veel te verliezen en kwaad kan het zeker niet...

Ik ben ook overgestapt op barf vanwege epilepsie bij een van mijn honden. Nog geen succes story hier, daar is het nog te vroeg voor. Maar tot zo ver heeft ze in elk geval nog geen aanvallen gehad.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door