Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Tiesto
#435552
Onze labjes zijn gisteren gecastreerd, wat gelukkig allemaal is goed gegaan.. ;) nu heeft Zack de neiging om de omgeving van de hechtingen te likken, heb gisteren een kap op gehad maar dat is niet zo'n succes..kan dit geen kwaad dat likken, mits de hechtingen er niet uit getrokken worden natuurlijk? Hoorde dat wanneer er normaal een wondje is ofzo ze t zelf schoonhouden, of is t verstandig om er wat tea tree gel op te doen? En de arts adviseerde om zo'n 10 procent minder brokken :-X te geven geldt dat ook voor kvv? Ze krijgen nu allebei 600 gr energique en sinds vandaag hou ik dus maar 550 gram aan..Zack is echter (labrador eigen) een vreetzak die nooit genoeg heeft, mocht hij echt honger houden wat kan ik m dan als beste nog bijvoeren, zonder dat hij aankomt? Lees vaak iets over sperciebonen??

groetjes Sandra
Door Lizzy
#435560
Met continue likken kunnen ze de hechting eruit likken en ik kan het helaas weten..... Dus, ik zou de kap weer fijn op doen! Nou is er ook een zalfje (op natuurlijke basis) dat er voor zorgt dat de hond niet aan de wonden likt. Volgens mij dan. Moet ergens op Barfplaats staan maar ik zou moeten gaan zoeken.

En ja, je kunt beter direct minder gaan voeren want castraten worden altijd dik. Gewoon puur omdat hun spijsvertering veranderd. Ik vind sperziebonen bijvoeren drie keer niks. Beter ga je eventueel wat gepureerde rauwe groentes bijvoeren!
Door Tiesto
#435565
En zou je dus verder niets op de wond doen Lizzy? En wat voor groentes zou ik evt kunnen pureren en kan ik dat evt al de avond van tevoren doen aangezien mijn vriend ''s morgens vroeg de jongens te eten geeft? Misschien een stomme vraag maar goed. En ik kan zeker geen porties invriezen he ivm verlies van vitamines? Kan ik een pureerdagje inlassen ha ha ;D
Door Lizzy
#435581
Tiesto schreef: En zou je dus verder niets op de wond doen Lizzy? En wat voor groentes zou ik evt kunnen pureren en kan ik dat evt al de avond van tevoren doen aangezien mijn vriend ''s morgens vroeg de jongens te eten geeft? Misschien een stomme vraag maar goed. En ik kan zeker geen porties invriezen he ivm verlies van vitamines? Kan ik een pureerdagje inlassen ha ha ;D
Nee, ik zou niks op de wond smeren. Hooguit wat Calendula tinctuur erop sprayen/deppen. Dat maakt de wond niet week, verzacht toch ietsjes de jeuk en ontsmet. Maar het liefst deed ik er niks aan.

Qua groentes kun je bijna alles gebruiken behalve prei en ui. Je moet ook niet teveel kool geven, want dat is niet goed voor de schildklier. Je kunt een voorraadje groentes pureren en dit invriezen. Dat is volgens mij nog het gemakkelijkst. Als je het vers wilt geven, dan zou ik het toch pureren en direct geven. Kijk ook gerust even op http://www.barfclub.nl/groentenz.htm
Door Lizzy
#435726
Tiesto schreef: Enne maakt de hoeveelheid groente nog uit? Ze zijn 32 en 34 kilo.. dank je voor al je antwoorden Liz!!
Graag gedaan hoor ;)!

Hier is trouwens dat topic over het middel om de hond weg te houden van de wond: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=14191

Je mag je honden best 100 a 150 gram gepureerde groentes per dag geven hoor. Maar, je zou even moeten kijken of ze het opeten.... (sommige honden zijn niet dol op groentes hoewel de meeste labjes er weinig moeite mee hebben ;D)
Door K@rin
#435741
Ik ben afgelopen week naar een EHBO-avond vor dieren geweest.
Daar kwam op een gegeven moment "honingzalf" aan de orde.
Schijnt nu in veel praktijken naar grote tevredenheid gebruikt te worden.

Wonden genezen

Honing blijkt een goed en goedkoop middel om wonden te genezen. Het werkt vaak beter en veiliger dan antibiotica. Toepassingsgebied is onder meer: operatiewonden, doorligwonden, brandwonden, vaginale infecties, maar ook bij de bestrijding van acne. Honingzalf werkt -in tegenstelling tot antibiotica- ook tegen de besmettelijke ziekenhuisbacterie mrsa

Het is in feite een 7000 jaar oud Egyptisch recept; in Egypte werd honing op met name wonden gesmeerd om genezing te bespoedigen. Het is in zalfvorm bij de apotheek verkrijgbaar onder de naam L-mesitran

Er zullen ongetwijfeld meer merken zijn.
Laatst gewijzigd door K@rin op vr 02 dec 2005, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Thunder
#436588
In reactie op de honingzalf:
Ik ben vandaag met Twister weer eens naar Eersel geweest,omdat z'n operatiewond telkens weer open springt. Is dus niet van eraan te likken,want dat doet hij niet. Er komt geen korst op,telkens een dun velletje. Een paar dagen geleden,toen de wond weer dicht was,kleurde dat stuk plots zwart. De volgende dag 's avonds sprong het weer open,bloedde en stond meer dan een halve cm open.
Ik was eigenlijk van plan om de wonde terug 'vers' te laten maken en weer te laten hechten. De DA vond dat zeker een goed idee,maar wou dat ik eerst nog eens met de honingzalf (Mesitran) wilde proberen.
We wachten dus weer maar af. Ben wel heel benieuwd of dit echt goed werkt!!!
Door K@rin
#436760
Thunder schreef: In reactie op de honingzalf:
De DA vond dat zeker een goed idee,maar wou dat ik eerst nog eens met de honingzalf (Mesitran) wilde proberen.
We wachten dus weer maar af. Ben wel heel benieuwd of dit echt goed werkt!!!
Nou, daar ben ik ook benieuwd naar !!!
Ik heb er zelf nog geen ervaring mee.
Ik neem aan dat je het ons laat weten ;)
Door Thunder
#436982
Update na 1 dag honingzalf:

De wond staat nu in elk geval droog. Twister komt er niet aan,ook niet als de zalf er vers op is.
Van de ene kant had ik het toch wel liever gehecht gehad. Dan had volgens mij het litteken smaller geweest.
Door Tiesto
#437429
Na 2 dagen de kap op te hebben gehad, heeft Zack besloten er maar niet meer aan te likken gelukkig! Of hij moet t stiekem doen ;) Volgens mij ziet t er wel goed uit bij beide..is nog wel iets rood, en waar de balletjes hebben gezeten ietwat rood/blauw, maar dat is geloof ik normaal toch?? Hoe lang duurt t eigenlijk voordat zo'n wond dicht zit? Laat ze nu nog maar aan de lijn uit omdat ik bang ben dat t weer opengaat..
Door Jojo
#437479
Tiesto schreef: Na 2 dagen de kap op te hebben gehad, heeft Zack besloten er maar niet meer aan te likken gelukkig! Of hij moet t stiekem doen ;) Volgens mij ziet t er wel goed uit bij beide..is nog wel iets rood, en waar de balletjes hebben gezeten ietwat rood/blauw, maar dat is geloof ik normaal toch?? Hoe lang duurt t eigenlijk voordat zo'n wond dicht zit? Laat ze nu nog maar aan de lijn uit omdat ik bang ben dat t weer opengaat..
Die bloeduitstorting is normaal naar het scheint, Joey had het iig. ook. Met zijn wondje gaat het nog niet zo lekker, blijft op een plekje wat pussig. Ik denk dat de hechtingen hem irriteerden, te strak zaten ofzo, want sinds een paar dagen zijn ze eruit en gaat het stukken beter. Maar als hij gewoon zit, zit hij met zn wondje op de grond te stempelen dus echt steriel kun je het ook niet houden :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door