Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Lizzy
#43487
Nou, eerlijk gezegd ga ik er niet vanuit dat groente dezelfde invloed heeft op het maagzuur als koolhydraten. Misschien een goeie vraag voor JdBL of Mogens Eliasen!
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 27 jan 2004, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door blissie
#43549
He bedankt voor de tips ;D,ik heb haar gelijk op Duck gezet,want dat vind ze blijkbaar al lekker door mijn andere honden.
Maar nu ben ik toch een beetje bang met eten zoals eendagskuikens en kippenpoten?Ze slikt echt alles heel in,komt door die grotere honden dat ze schrokt,bang dat ze het afpikken! ::)
Maar kan dit geen kwaad voor een pup om een eendagskuiken heel in te slikken?Of kan ik het voor haar voorlopig beter malen?
En hoe zit het met bepaalde groentes?Zijn die voor een pup hetzelfde of is hun maag zwakker voor groente?
Ik las dat bij pups het blijkbaar sneller verteerd word,maar vraag het toch maar effies? ;D
Door sharpie
#43550
Maar nu ben ik toch een beetje bang met eten zoals eendagskuikens en kippenpoten?Ze slikt echt alles heel in,komt door die grotere honden dat ze schrokt, bang dat ze het afpikken!
Maar kan dit geen kwaad voor een pup om een eendagskuiken heel in te slikken?Of kan ik het voor haar voorlopig beter malen?
Ik zou idd een beetje voorzichtig zijn, als ze zo schrokt.
Helemaal omdat ze nog niet zo lang op versvlees staat.

Is het misschien een idee om haar het apart van de andere honden te geven, zodat ze het niet zo snel hoeft op te eten?

Anders zou je het idd kunnen malen of gewoon met een hamer de kippenvleugeltjes eerst in kleine stukjes platslaan en evt. ook het kuikentje :'( ;D

Een andere optie is haar een heel kipkarkas te geven, dan moet ze wel kauwen omdat het te groot is om heel door te slikken.

Wat de groentes betreft: ik weet het niet of daar nou echt zoveel verschil in zit bij een pup of volwassen hond ???
Als ze maar rauw en goed gepureerd zijn lijkt mij.

Wat ik weleens hier ergens gelezen heb, is dat je de gepureerde groenten bijv. een tijdje in wat verse vuile pens legt, dan schijnen ze door de enzymen in de pens nog een beetje voorverteerd te worden.
Dan boots je als het ware de natuur nog iets meer na.

Succes :)
Laatst gewijzigd door sharpie op do 22 jan 2004, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#43570
[quote="blissie"]
He bedankt voor de tips ;D,ik heb haar gelijk op Duck gezet,want dat vind ze blijkbaar al lekker door mijn andere honden.
Maar nu ben ik toch een beetje bang met eten zoals eendagskuikens en kippenpoten?Ze slikt echt alles heel in,komt door die grotere honden dat ze schrokt,bang dat ze het afpikken! ::)
Maar kan dit geen kwaad voor een pup om een eendagskuiken heel in te slikken?Of kan ik het voor haar voorlopig beter malen?
En hoe zit het met bepaalde groentes?Zijn die voor een pup hetzelfde of is hun maag zwakker voor groente?
Ik las dat bij pups het blijkbaar sneller verteerd word,maar vraag het toch maar effies? ;D
[/quote]Geef je Duck compleet? Als je Duck compleet geeft dan hoef je er persee niks bij te geven. Ja, het mag wel, maar bouw dat inderdaad gewoon lekker langzaam op!
Door blissie
#43594
Oke die groenten pureren en in de pens,ga ik doen,tanx. ;D
En ze krijgt Duck lam&rijst,dat is compleet dacht ik. :-\
De uitmuntend vinden mijn honden niet echt lekker,doen er een beetje zeikerig mee hahaha.
Door sharpie
#43627
En ze krijgt Duck lam&rijst,dat is compleet dacht ik.
De uitmuntend vinden mijn honden niet echt lekker,doen er een beetje zeikerig mee hahaha.
Ik weet niet of duck lam/rijst nou kompleet was, maar het lijkt mij niet echt gevarieerd genoeg om alleen die te geven.
En rijst is niet echt je van het voor honden.
Als ze de uitmuntend van duck niet lekker vinden kan je ook eens een ander merk proberen bijv. Bibi, Carnibest, Energique, AHV, Rodi, Bandit.
Ik weet niet of ze een van die merken bij jou in de buurt verkopen
???
En af en toe een riblapje is ook heel gezond hoor ;D
Door blissie
#43787
Ik heb haar dus vanaf vandaag op vers gezet en heb haar lamshart met sperzieboontjes en gekookte macaroni gegeven.Morgen ga ik effe pens halen en dan vind ik het welletjes met haar en voor mijn grote lompe boxermaatje heb ik kippelevertjes gehaald omdat hij zo braaf is met zijn nieuwe schoentjes ;D
Maar waarom is rijst eigenlijk niet goed?Je ziet het toch in veel versvlees maaltijden zitten?Macaroni lijkt me ook dan niet echt geweldig?
Door sharpie
#43801
Maar waarom is rijst eigenlijk niet goed?Je ziet het toch in veel versvlees maaltijden zitten?Macaroni lijkt me ook dan niet echt geweldig?
Rijst gaat opzich wel, maar het valt onder granen.
En granen kunnen niet zo goed verteerd worden door honden en veel honden zijn ook allergies voor granen en krijgen er jeuk van.
Er zitten veel Koolhydraten in granen en rijst en dat is niet echt wat je hond hoort te eten, er komen wel speciale omstandigheden voor wanneer rijst weleens wordt aangeraden.
Koolhydraten zetten zich om in suikers (glucose), je hond kan er dik van worden en het is ook niet echt goed voor zijn alvleesklier geloof ik.
Honden horen voornamelijk hun energie uit eiwitten (proteine) te halen.
En macaroni is idd hetzelfde geval, staat ook bol van de koolhydraten.
Je zal een wolf in de natuur ook niet snel een bord macaroni of rijst zien eten.
Dus een klein beetje heel goed doorgekookte zilvervliesrijst kan geen kwaad, maar ik zou er zelf liever niet teveel van geven.
Door Paul_Barte
#43808
Als er rijst zit in een goede vleesvoeding praat je over een procent of 8 ongeveer. Dan is de bron gepofte rijst!!

P.S. de voornaamste energiebron van de hond is VET.
Door crutz
#44069
[quote="Paul_Barte"]
P.S. de voornaamste energiebron van de hond is VET.
[/quote]

inderdaad,
daar heb ik hier dus een duidelijk voorbeeld van zitten
alleen op brokken (in een ver verleden :-X) geen gram aan te krijgen
op advies van vrienden/clubmaatjes (toen nog niet wijzer :-[) rijst, brood, macaroni, hielp allemaal niets, geen gram zwaarder
op vers het meerendeel van de week (4 dagen minimaal) en nu al (in een maand of 8 ) ruim 3 kilo zwaarder ;D

en over het overzetten naar vers van een pup,
Umi kwam met 7 weken bij de fokker vandaan en had savonds om een uur of 8 toen we in NL terug waren al haar eerste vers maaltijd binnen

verder heeft ze de afgelopen weken zo heel af en toe een handje brokken gehad (omdat ze daar straks toch 3 dagen in de week aan moet, na het wisselen) maar dat was pas de afgelopen weken, ze heeft denk ik 3 maaltijden brokken gehad in de tijd dat ze bij ons is ;)
Laatst gewijzigd door crutz op za 24 jan 2004, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door blissie
#44088
sharpie schreef: Rijst gaat opzich wel, maar het valt onder granen.
En granen kunnen niet zo goed verteerd worden door honden en veel honden zijn ook allergies voor granen en krijgen er jeuk van.
Er zitten veel Koolhydraten in granen en rijst en dat is niet echt wat je hond hoort te eten, er komen wel speciale omstandigheden voor wanneer rijst weleens wordt aangeraden.
Koolhydraten zetten zich om in suikers (glucose), je hond kan er dik van worden en het is ook niet echt goed voor zijn alvleesklier geloof ik.
Honden horen voornamelijk hun energie uit eiwitten (proteine) te halen.
En macaroni is idd hetzelfde geval, staat ook bol van de koolhydraten.
Je zal een wolf in de natuur ook niet snel een bord macaroni of rijst zien eten.
Dus een klein beetje heel goed doorgekookte zilvervliesrijst kan geen kwaad, maar ik zou er zelf liever niet teveel van geven.
Ik geef ze ook niet teveel koolhydraten,hooguit 6% en eigenlijk geef ik het ze niet,maar omdat er vaak toch meningsverschillen over zijn over wel of niet doe ik maar een beetje.Mijn lekenverstand zegt,geen koolhydraten extra toevoegen omdat een hond(mens ook)eiwitten kan omzetten in koolhydraten die zich daarna omzetten in leverglycogeen en spierglycogeen,vet idem dito alleen duurt langer,een hogere verbranding is hiervoor nodig.Maar dit zegt mijn verstand vanuit een mensen oogpunt,ik doe zelf al jaren bodybuilding en weet eigenlijk alleen hoe mijn lichaam reageerd op voeding.
Zoals eiwitten zijn waardevol en koolhydraten een goedkope voedingstof,daarom is het beter voor een bodybuilder om voldoende koolhydraten te nuttigen,zou anders zo zonde zijn van de eiwitten en je krijgt afbraak,en vetten moeten maar hooguit 10% van je voeding bestaan,maar dat is dus een heel andere kant,niet de hondenkant.
Maar hoe is die verhouding bij een hond?Een mens zou met 70/20/10 of 60/30/10 koolhydraat/eiwit/vet volstaan.
Zo probeer ik ook met minder voer een gelijke of liever hogere kwaliteit te verkrijgen,de bio-waarde is omhoog te krijgen met voedingscombinaties.Ei heeft 100 als biowaarde en word dus in compleet opgenomen,nu kun je dit omhoog halen door het een en ander te combineren,laagwaardige met hoogwaardige eiwitten.Aardappel heeft een bio-waarde van 42 dacht ik,combineer dit met ei in een 70/20 verhouding en je hebt een bio-waarde van 118.
Wat is er bekend over combinaties van voeding bij honden om de biowaarde omhoog te schroeven?Of valt dat helemaal weg omdat ze de eiwitten)gedeeltelijk) omzetten in glycogeen?
Mijn hond is toen geopereerd en was dus best zwak,ik gaf hem ei met puur melkalbumine en hij kwam alleen sterker tevoorschijn.En de bio-waarde daarvan is zelfs 135 dus dan moet er toch ergens een waarde in zitten om een hond met minder,beter te laten presteren?
Of zit ik hiermee compleet naast? ???
O ik probeer absoluut niet de mens met hond te vergelijken hoor hahahaha ;D
Gebruikersavatar
Door chooky
#44089
Als je dan koolhydraten wilt geven, denk ik dat je dat het beste zelf kunt klaarmaken. Ik deed dat eerst ook, maar ben gestopt omdat chooky het niet zo erg lekker vond en omdat ik ging twijfelen aan de noodzakelijkheid van granen, maar ben pas weer begonnen nadat ik de boekjes van Juliette de Bairacly Levy had gelezen. Ik ben er nog niet helemaal uit of een hond koolhydraten in deze vorm odig heeft (net als met de groentemixjes) maar heb nu gekozen voor een soort gulden middenweg. Niet teveel, maar af en toe wel wat (ook net als met de groentemixjes. Af en toe krijgt ze ook wat ijsblokjes van gepureerde groenten en kruiden).

Je geeft dan vlokken van bepaalde graansoorten zoals tarwevlokken, speltvlokken roggevlokken enz. Ik koop die bij de natuurwinkel. Je laat die vlokken dan een nachtje weken in bijvoorbeeld karnemelk (of rauwe melk als je daar aan kunt komen). Ik voeg daar dan 's morgens wat hüttekäse bij of roomkaas, met wat rauw honing. Geen vlees bij de granen. Dat zou verzurend werken.

Ik geef dit nu eens per twee weken. De hoeveelheid granen die ik dan geef is iets kleiner dan een handjevol. Ze eet het nu wel, al moet ik het daarvoor een tijd laten staan. Het wordt dan in kleine beetjes over de dag heen opgegeten. Weghalen na 20 minuten helpt bij haar niet, dan eet ze het helemaal niet.
groetjes Eva
Door blissie
#44100
[quote="chooky"]
Als je dan koolhydraten wilt geven, denk ik dat je dat het beste zelf kunt klaarmaken. Ik deed dat eerst ook, maar ben gestopt omdat chooky het niet zo erg lekker vond en omdat ik ging twijfelen aan de noodzakelijkheid van granen, maar ben pas weer begonnen nadat ik de boekjes van Juliette de Bairacly Levy had gelezen. Ik ben er nog niet helemaal uit of een hond koolhydraten in deze vorm odig heeft (net als met de groentemixjes) maar heb nu gekozen voor een soort gulden middenweg. Niet teveel, maar af en toe wel wat (ook net als met de groentemixjes. Af en toe krijgt ze ook wat ijsblokjes van gepureerde groenten en kruiden).

Je geeft dan vlokken van bepaalde graansoorten zoals tarwevlokken, speltvlokken roggevlokken enz. Ik koop die bij de natuurwinkel. Je laat die vlokken dan een nachtje weken in bijvoorbeeld karnemelk (of rauwe melk als je daar aan kunt komen). Ik voeg daar dan 's morgens wat hüttekäse bij of roomkaas, met wat rauw honing. Geen vlees bij de granen. Dat zou verzurend werken.

Ik geef dit nu eens per twee weken. De hoeveelheid granen die ik dan geef is iets kleiner dan een handjevol. Ze eet het nu wel, al moet ik het daarvoor een tijd laten staan. Het wordt dan in kleine beetjes over de dag heen opgegeten. Weghalen na 20 minuten helpt bij haar niet, dan eet ze het helemaal niet.
groetjes Eva
[/quote]

Dit is een combinatie die in een juiste balans een biowaarde van 16 kan hebben dus eigenlijk heeft het wel nut om dat aspect eens te bekijken bij honden,ik geef ze vaak havermout in water geweekt en wat ei-eiwitpoeder en ze vinden het heerlijk.Ik doe geen honing want die suikers zijn volgens mij niet echt geschikt voor honden,ik doe er wel malthodextrine bij das een zgn. langzamere koolhydraat.
Maar met kaas kan ik ook wel proberen,want ze zijn gek op kaas. :P ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door