Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door crutz
#433419
heb gezocht, kon niets zo direct vinden, dus toch maar ff vragen.....................

de volwassen honden hier worden eigenlijk alleen ontwormd als ik wormen vind (mestonderzoek) maar hoe zit dat met pups,
heb ze nu wel (braaf) al ontwormt en er kwam gisteren (en nog wat vanochtend, maar bijna niet meer) wel wat uit, dus dan neem ik aan over 2 wk wel weer (voor de zekerheid)
alleen moeders heb ik gisteren niet gedaan (wilde eerst afwachten of er wormen uit de pups kwamen en wilde ook niet dat ze gelijktijdig door mij en via de melk ontwormt werden) is t nou wel verstandig om moeders vandaag wel te ontwormen of hoef ik alleen de puppen in de gaten te houden................?????????
Door kangalfreak
#433423
Hoi, een moederhond heeft na de geboorte van de pups juist een verhoogde uitscheiding van wormen en tevens worden de wormen via de melk aan de pups doorgegeven. Dus inderdaad moet je zowel de moeder als de pups ontwormen. Er word geadviseerd om de teef voor de geboorte te ontwormen en vlak erna en de pups vanaf een leeftijd van 2 weken. Daarna de pups ontwormen op een leeftijd van 4,6,8,12,16,20,24 weken ontwormen en daarna 2 keer per jaar
Door Lizzy
#433430
kangalfreak schreef: Hoi, een moederhond heeft na de geboorte van de pups juist een verhoogde uitscheiding van wormen en tevens worden de wormen via de melk aan de pups doorgegeven. Dus inderdaad moet je zowel de moeder als de pups ontwormen. Er word geadviseerd om de teef voor de geboorte te ontwormen en vlak erna en de pups vanaf een leeftijd van 2 weken. Daarna de pups ontwormen op een leeftijd van 4,6,8,12,16,20,24 weken ontwormen en daarna 2 keer per jaar
Mijn pup is niet bij 16, 20 en 24 weken ontwormt en heeft geen wormen. Daarnaast ontworm ik nooit 2 keer per jaar. Waarom zou ik? Ontwormen doe je (in mijn ogen) als je hond wormen heeft en anders niet.
Door crutz
#433432
Lizzy schreef: Mijn pup is niet bij 16, 20 en 24 weken ontwormt en heeft geen wormen. Daarnaast ontworm ik nooit 2 keer per jaar. Waarom zou ik? Ontwormen doe je (in mijn ogen) als je hond wormen heeft en anders niet.
maar dus wel bij 2, 4, 6, 8 en 12 wk Lizzy.... ???
heb er normaal ook niet veel mee te doen, omdat we ze idd na 12 wk hier ook alleen nog maar ontwormen als ze wormen hebben (en anders niet) en mn DA stond ook niet vooraan te springen om een drachtige teef preventief (dus tijdens de dracht en/of net na de bevalling) te ontwormen, dus dat hebben we ook niet gedaan................
Laatst gewijzigd door crutz op di 29 nov 2005, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#433444
crutz schreef: maar dus wel bij 2, 4, 6, 8 en 12 wk Lizzy.... ???
heb er normaal ook niet veel mee te doen, omdat we ze idd na 12 wk hier ook alleen nog maar ontwormen als ze wormen hebben (en anders niet) en mn DA stond ook niet vooraan te springen om een drachtige teef preventief (dus tijdens de dracht en/of net na de bevalling) te ontwormen, dus dat hebben we ook niet gedaan................
Oeps, dat moet ik aan Erna vragen want ik weet het alleen vanaf 8 weken :-[
Door Helen
#433454
Kuma is in het nest 3x ontwormd. Wij kregen haar op 9 weken. En bij ons nog een keer op 12 weken en daarna nog een keer, want ze had toen wormen.
Door conleeuw
#433470
Jazz is als pup twee keer bij de fokker ontwormd en thuis een keer omdat ze wormen had, toen was ze een week of 14/15 daarna volgens mij niet meer.
Dot is bij de fokker volgens mij nooit ontwormd (wel jammer want ze had wormen) en is thuis wel een keer of 3 in de eerste half jaar ontwormd, en ook niet meer. Dot is 2,5 en Jazz is 2.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#433509
Wij ontwormen ze twee keer voordat ze weggaan.
Je kunt er eigenlijk van uitgaan dat de teef en de pups wormen hebben. Dat is in 90% van de gevallen zo.
Anders kun je ontlastingonderzoek met ontlasting van een paar pups doen als je het zeker wilt weten.
Door danielle1980
#433647
ik heb de pups 3 keer ontwormd voor ze weggging(op 10 weken dus ;))
en essie 2 keer meegedaan, toen de pups nog melk dronken en geen vlees aten, daarna nooit meer.

ik heb ze er na nooit meer ontwormd.(als je die speciale voor de giardia niet meetelt dan, anders dus 1 keer)

heb ook nog nooit wormen gezien bij ze. ;)
Laatst gewijzigd door danielle1980 op di 29 nov 2005, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Erna
#433928
Lizzy schreef: Oeps, dat moet ik aan Erna vragen want ik weet het alleen vanaf 8 weken :-[
Ja wel bij 2, 4 6 en 8 weken. Wat we bij onze laatste nesten (versnesten) wel gemerkt hebben is dat je eigenlijk met 6 en 8 weken totaal geen wormen meer vindt. De eerste 2 keer is het ook een stuk minder in vergelijking met onze brokkennesten.

De moederhond ontworm ik niet tegelijk met de pups. Ik heb haar de laatste keer zelfs helemaal niet ontwormd tijdens haar nest.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#434199
Ik heb met 3 weken voor het eerst ontwormt dus het schema zit hier nu op de oneven weken 3,5,7,9 weken dan valt het ontwormen ook niet tesamen in een week met de 6 weken entingen.
Door crutz
#435973
sylvia schreef: Ik heb met 3 weken voor het eerst ontwormt dus het schema zit hier nu op de oneven weken 3,5,7,9 weken dan valt het ontwormen ook niet tesamen in een week met de 6 weken entingen.
loopt hier ook niet gelijk hoor,
ontwormen met 2,5 wk en met 4,5 wk gedaan, en als ze 6 wk zijn worden ze geent (die vrijdag) dus dan een halve week later pas ontwormen en dan zijn de NL blijvers hier nog een half weekje om "bij te komen" dr van voor ze naar hun baasjes gaan.......
Door Sennaruby
#460773
Mijn dierenarts adviseert elke 3 maanden te ontwormen, niet alleen bij pups, maar ook bij volwassen honden :o. Dat hoorde ik van iemand die een voorlichtingsavond bij de hondenschool had bijgewoond waar de dierenarts iets vertelde over ziektes en preventie bij honden.... Zal haar toch eens vragen wat haar motivatie daarvoor is....
Door herder_lover
#460986
ik ontworm ze niet speciaal. Alleen krijgen ze wel iedere maand hartworm tablet. En dat ontwormd volgens mij ook voor de rest..... dacht ik ;D
Laatst gewijzigd door herder_lover op vr 06 jan 2006, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door