Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Amstaff 4 ever
#433345
Vandaag heb ik mijn twee Amstafs voor het eerst Barf gevoerd.
Nou hebben ze allebei een kalfsribje gekregen, waar heel dun buigbaar bot in zit.
En Romeo had voor ik er erg in had dat ding heel doorgeslikt!
Kan dit kwaad?
Door Amstaff 4 ever
#433357
15 centimeter, maar het was meer vlees dan bot hoor.
Het bot was misschien drie millimeter dik.
Het was een plat botje van 10cm x 4cm x 0,4cm.
Hij slikt ook altijd de laatste stukken van zo'n kluif heel naar binnen en nooit last van gehad.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#433363
Amstaff 4 ever schreef: Vandaag heb ik mijn twee Amstafs voor het eerst Barf gevoerd.
Nou hebben ze allebei een kalfsribje gekregen, waar heel dun buigbaar bot in zit.
En Romeo had voor ik er erg in had dat ding heel doorgeslikt!
Kan dit kwaad?
Nou, goed is het natuurlijk niet, vooral niet omdat dit eigenlijk geen beginnersbotjes zijn. Ik zou proberen om hem te laten kotsen omdat het nog maar de vraag is of het maagzuur van jouw hond al in staat is om kalfsribben te verteren.
Door Amstaff 4 ever
#433366
Dat is ook een probleem, mijn hond gaat nergens van kotsen.
Ik heb ook al eens toen hij iets van straat had gegeten een lepel zout in zijn bek gedaan, maar meneer houdt het gewoon binnen.
Door Lizzy
#433367
Mmm, ik denk dat je hier niet blij mee moet zijn.... Ten eerste lees ik net in een ander topic dat dit hun eerste maaltijd is en een kalfsrib kan ik geen beginnersbotje noemen.... Het is dus de vraag hoe hij dit bot kan verteren. At hij hiervoor wel verse/rauwe voeding of at hij brokken? Ik hoop dat het zo flexibel en zacht is zoals jij beschrijft, maar mijn eigen ervaring is dat kalfsribben niet flexibel zijn. Het nadeel van laten overgeven is (in mijn ogen) dat je niet weet hoe het botje nu in de maag ligt en ook netjes 'recht' naar buiten komt wanneer je hem laat kotsen...... Misschien doe je er niet onverstandig aan om even contact op te nemen met je DA. Dan weet hij in ieder geval van de situatie en weet hij in ieder geval dat hij eventueel een noodgeval op z'n dak kan krijgen de komende uren/dagen.

Mij is dit 1 keer met mijn pup overkomen. Maar, dat ging om een bot van 20 cm en zij was zelf nog maar 40 cm lang... De vervangende DA heeft geadviseerd niet te laten braken, mijn eigen DA was het daar (de dag erop) niet geheel mee eens. Wel zei hij dat ze in principe in staat moest zijn het bot te verteren. Mijn eigen DA heeft ons toen bevolen kleine porties eten te blijven voeren gedurende de dag zodat de hond maagzuur aan blijft maken en heeft gezegd dat als ze zou beginnen te spugen/misselijk zou worden of ziek zou worden ik onmiddellijk naar de praktijk moest komen, dan zouden ze een foto van haar maagstreek gaan maken. Bot is goed te zien op rontgenfoto's. Ze zouden dan mogelijk overgaan tot operatief verwijderen. Ik heb haar geen seconde uit het oog verloren en heb zelfs 's nachts bij haar geslapen. De volgende morgen kotste ze het bot (God-zij-dank) in 1 keer uit en was ze kiplekker.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 29 nov 2005, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#433370
Amstaff 4 ever schreef: Vandaag heb ik mijn twee Amstafs voor het eerst Barf gevoerd.
Nou hebben ze allebei een kalfsribje gekregen, waar heel dun buigbaar bot in zit.
En Romeo had voor ik er erg in had dat ding heel doorgeslikt!
Kan dit kwaad?
Een kalfsrib is voor een niet ervaren barfer best heftig hoor. Je had beter met kippennekjes kunnen beginnen of eendennekjes. En daarna verder kunnen gaan met kippenvleugeltjes. Dat zijn zachte botten en daar kan zelden iets fout mee gaan. En het is ook belangrijk dat je in het begin de nekjes vast houd zodat je honden leren dat ze op botten moeten kauwen. En pas als ze daar aan gewend zijn kan je ze ribben gaan geven en ik zou dan persoonlijk met lamsribben beginnen.
Ik hoop dat jouw hond die kalfsrib verteerd en ik zou denk ik ook wel contact opnemen met de DA. Ik zou je hond in ieder geval heel erg goed in de gaten houden.
Door Laura2004
#433374
Angelique schreef: Nou, goed is het natuurlijk niet, vooral niet omdat dit eigenlijk geen beginnersbotjes zijn. Ik zou proberen om hem te laten kotsen omdat het nog maar de vraag is of het maagzuur van jouw hond al in staat is om kalfsribben te verteren.
Om hem te laten kotsen lijkt mij heel erg gevaarlijk juist, want dan kan die er volgens mij in stikken of het blijft onderweg ergens vastzitten. De hond van mijn moeder heeft een keer een (gebraden) lamsbout gepikt en opgegeten en toen wilden ze juist niet dat ze ging kotsen omdat dat heel gevaarlijk was volgens hun. Ze hebben haar toen 3 dagen achter elkaar een prikje gegeven om het bot op te lossen of sneller te laten verteren. Misschien dat je DA dat kan geven. Ik weet niet hoe het heet en ik weet ook niet of ze het hier in Nederland kennen, want het was in een kliniek in Spanje, maar ik neem aan dat het hier ook bestaat.
Door Helen
#433375
Ik zou je DA op de hoogte brengen en de komende 2 dagen je hond geen seconde uit het zicht verliezen. Een soortgelijke gebeurtenis heeft bij mijn hond geresulteerd in een operatie. Mijn hond heeft het kantje boord overleefd. En idd, ik zou ook je hond meerdere keren per dag vlees/kvv voeren zodat de maag niet leeg raakt en er veel maagzuur aangemaakt wordt.
Laatst gewijzigd door Helen op di 29 nov 2005, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Amstaff 4 ever
#433539
Ik heb net met de dierenarts gesproken en haar ook verteld hoe groot en hoe dun het bot was.
Ze zegt dat ik moet opletten of hij gaat braken.
Tot nu toe voelt hij zich nog kiplekker.
Ik moest hem ook voorlopig even kleine hoeveelheden over de dag verdeeld te eten geven.
Maar ik heb er wel op gelet dat het bot heel erg dun was en erg buigzaam.
De reden dat ik geen kippennek heb gegeven is dat ik die nergens kon vinden en ik dacht dat zo'n heel dun botje dat ik zelfs om kan buigen geen kwaad zou kunnen. In het vervolg zal ik wat voorzichtiger moeten zijn.
Door Lizzy
#433541
He, fijn dat je even gebeld hebt met haar! Als het botje echt zo buigzaam was, dan zal hij het wel verteren, zonder problemen. Nou, laten we hopen dat dat het geval is! Ik duim hier in ieder geval!!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door