Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door daydo
#433310
Hallo allemaal
Mijn hond van 20md heeft al een hele lijdensweg achter de rug en het is nog niet voorbij(huidprobleem gepaard me erge jeuk) >:(.
Hij heeft al vele soorten brokken gekregen,die hij na enige tijd niet meer lust.
De da heeft al verschillende medicijnen gegeven, de jeuk komt iedere keer terug.De laatste keer moest hij een antibiotica kuur van 6 weken ,hij had nu een bacteriele infectie op zijn huid, ik zag hem de laatste weken alsmaar zieker worden.
Ik ben nu volledig gestopt met brokken! De anti biotica kuur is nu ook voorbij. Hij krijgt nu niets meer van medicijnen. De da spreekt over een allergie,maar welke is nog niet gekend want door die huidinfectie,was de biopsie niet gelukt
Hij krijgt nu gemalen vlees(de samenstelling in% is niet duidelijk) botten, vlees en orgaanvlees het word reeds gemalen gekocht bij www.degomeat.be en de groenten pureer ik zelf. Hij krijgt ook kippenekken die hij mooi kraakt voor hij ze op eet.Ik zou willen uitschakelen of hij ev allergies zou zijn aan de bewaarmiddelen en of chemische smaakstoffen in de brokkenvoeding.

de gfmix die ik zelf pureer, ik heb er al 3 verschillende samengesteld.

De eerste:
1/2 savooi(boerekool)
rode kool( enkele bladeren)
1 bundel wortels(1/2van het groen)
1komkommer
2courgetten
5 witloof
1 brocoli
4 appels(zonder klokhuis)
3aapelsiens(zonder schil)
3 teentjes look
in porties van 200gr ingevroren

2é samenstelling
Mijn buurvrouw haar diepvries was stuk de erwten,snijbonen en selder komen dus uit de vriezer.

1/2 savooi
1 bundel wortels(1/2van het groen)
erwten
snijbonen
1courgette
5 appels(zonder klokhuis)
4appelsiens
1 banaan
selder
3 witloof
een weinig gekookte aardappelen

3é samenstelling

1 andijvie
1 bundel wortels(1/2van het groen)
spruitjes(afval van het schoonmaken van onze spruitjes)
3 raapjes
1 witloof
weinig sla
3appels
3appelsiens
1 kiwi
1banaan
peterselie
look

Hij krijgt dus dagelijks een 600gr vlees met 200gr gfmix
Ik heb mij dus laten bang maken,dat hij daar zeker niet gezond kan op blijven. Hij zal nierproblemen en van alles krijgen.
Wat moet of kan ik er nog bijgeven van suplementen die geen bewaarmiddelen bevatten.
Het is nu ook weer niet de bedoeling dat ik hem vers geef en daar nog zieker van word.
Hopelijk kunnen jullie mij wat gerust stellen, hij krijgt nu z'on 3 weken vers en al 2 weken geen medicijnen meer, MAAR de jeuk komt terug.
Alvast bedankt
Door Tineke *
#433371
De jeuk kan nog even vergeren door het ontgiften van de hond.Alle afvalstoffen moeten er toch uit.Als je bang bent voor tekorten geef dan kvv,de verschillende merken zijn allemaal hier te vinden.Nog niet opgeven hoor.Succes.
Tineke
Door Laura2004
#433377
[quote="daydo"]
Hallo allemaal
Mijn hond van 20md heeft al een hele lijdensweg achter de rug en het is nog niet voorbij(huidprobleem gepaard me erge jeuk) >:(.
Hij heeft al vele soorten brokken gekregen,die hij na enige tijd niet meer lust.
De da heeft al verschillende medicijnen gegeven, de jeuk komt iedere keer terug.De laatste keer moest hij een antibiotica kuur van 6 weken ,hij had nu een bacteriele infectie op zijn huid, ik zag hem de laatste weken alsmaar zieker worden.
Ik ben nu volledig gestopt met brokken! De anti biotica kuur is nu ook voorbij. Hij krijgt nu niets meer van medicijnen. De da spreekt over een allergie,maar welke is nog niet gekend want door die huidinfectie,was de biopsie niet gelukt
Hij krijgt nu gemalen vlees(de samenstelling in% is niet duidelijk) botten, vlees en orgaanvlees het word reeds gemalen gekocht bij www.degomeat.be en de groenten pureer ik zelf. Hij krijgt ook kippenekken die hij mooi kraakt voor hij ze op eet.Ik zou willen uitschakelen of hij ev allergies zou zijn aan de bewaarmiddelen en of chemische smaakstoffen in de brokkenvoeding.

de gfmix die ik zelf pureer, ik heb er al 3 verschillende samengesteld.

De eerste:
1/2 savooi(boerekool)
rode kool( enkele bladeren)
1 bundel wortels(1/2van het groen)
1komkommer
2courgetten
5 witloof
1 brocoli
4 appels(zonder klokhuis)
3aapelsiens(zonder schil)
3 teentjes look
in porties van 200gr ingevroren

2é samenstelling
Mijn buurvrouw haar diepvries was stuk de erwten,snijbonen en selder komen dus uit de vriezer.

1/2 savooi
1 bundel wortels(1/2van het groen)
erwten
snijbonen
1courgette
5 appels(zonder klokhuis)
4appelsiens
1 banaan
selder
3 witloof
een weinig gekookte aardappelen

3é samenstelling

1 andijvie
1 bundel wortels(1/2van het groen)
spruitjes(afval van het schoonmaken van onze spruitjes)
3 raapjes
1 witloof
weinig sla
3appels
3appelsiens
1 kiwi
1banaan
peterselie
look

Hij krijgt dus dagelijks een 600gr vlees met 200gr gfmix
Ik heb mij dus laten bang maken,dat hij daar zeker niet gezond kan op blijven. Hij zal nierproblemen en van alles krijgen.
Wat moet of kan ik er nog bijgeven van suplementen die geen bewaarmiddelen bevatten.
Het is nu ook weer niet de bedoeling dat ik hem vers geef en daar nog zieker van word.
Hopelijk kunnen jullie mij wat gerust stellen, hij krijgt nu z'on 3 weken vers en al 2 weken geen medicijnen meer, MAAR de jeuk komt terug.
Alvast bedankt


[/quote]
Ik heb een paar vraagjes, want het is voor mij niet echt helemaal duidelijk wat jouw hond allemaal krijgt, want hoe het hier staat lijkt het mij idd dat jouw hond tekorten gaat oplopen.
Wat voor vlees krijgt jouw hond? En krijgt hij ook botten? Eet jouw hond ook weleens vis?
En ik zou geen aardappelen en erwten geven zeker niet aan een allergische hond, dat hebben ze niet nodig en ze reageren er vaak allergisch op. Ook moet je uitkijken met groentes uit de nachtschade familie (tomaat, courgette, aubergine en paprike) want daar reageren veel honden ook niet goed op.
Door Tineke *
#433392
Ik zie ook snijboontjes staan die moet je altijd even koken zelfde met sperziebonen.

Tineke
Door tieneke
#433435
Op de site van Dogomeat word ik niet wijzer,volgens mij gaat dit niet goed komen als je dit dag in dag uit voert :-\
Zelf zou ik op safe spelen en een fatsoenlijk kompleet versvlees kopen,want dat dit NIET kompleet is is duidelijk.
De groenten ziet er goed uit maar je geeft te veel,ook sommige groenten zou ik zeker weglaten tw:
erwten,en alle koolsoorten,spercieboontjes is prima(niet teveel)maar nooit rauw geven...even licht koken of blancheren.
De aardappels zou ik zeker niet meer geven aan een hond met huidproblen,kunnen ze ook niets mee!
Misschien het fruit apart geven?
Verder is het normaal dat de klachten verergeren,dit noemen ze ontgiften.
Geef je hond ook niets meer van brood of koekjes etc alleen kompleet versvlees met een groenten mix,allen zo kan je zien hoe hij er op reageert.
Heel veel sucses met je hondje en als je vragen hebt
kom maar op :P
Door Lizzy
#433439
Geef je dit?:

Kip

Kip + rood

rood (mager)

Rood (grof)

Pens

Rood + pens

Koeiekaak

Vlokken

Vlokken + rijst

Vlokken + groenten


Ik weet eerlijk gezegd niet wat er wordt bedoeld met "kip + rood, rood (mager), rood (grof), vlokken, vlokken + rijst, vlokken + groenten? Kun jij me dat vertellen?

Persoonlijk zou ik die vlokken + rijst + groenten niet kopen. Het vlees zal waarschijnlijk rundvlees zijn (rood) en dus kip en pens. Onduidelijk is het of de kip ook gemalen botten bevat... Onduidelijk is ook of deze mengsels orgaanvlees zoals hart, lever, nier, etc. bevatten....

Als ik eerlijk ben denk ik dat je op de goede weg bent. Je groentemixen zijn prima, alleen moet je niet teveel/tevaak koolsoorten geven en kun je boontjes inderdaad beter even koken. Maar, qua vlees, botten en orgaanvlees weet ik het niet zo.... Ik denk dat je de kip, vlees en pens van dit merk prima kunt gebruiken, maar ik zou wel navragen of er ook orgaanvlees in zit. Als er geen orgaanvlees in de kip en 'rood' mengsel, dan moet je dit toch echt zelf toe gaan voegen. Je moet ook zeker zelf vleesbotten blijven voeren, anders krijgt je hond te weinig calcium binnen. En als laatste denk ik dat je wat moet doen aan de afwisseling van vlees, vleesbotten en orgaanvlees. Ik vind alleen rund en kip (want daar komt dit waarschijnlijk wel op neer) te weinig....

En tja, als je wat antwoorden hebt gekregen over of er orgaanvlees en gemalen bot in dit kant en klare vlees zit: dan kunnen we je ook wat beter helpen qua percentages. Overigens: dit is waarschijnlijk gemalen vlees? Ik denk dat je eens moet overdenken of je niet gewoon lekker adresjes moet zoeken waar je vlees kunt kopen in grote stukken! Dat verteerd namelijk nog veel beter!
Door daydo
#433448
bedankt zal in het vervolg beter opletten ???.
Het gemalen vlees bevat botten,vlees en orgaanvlees,ik weet wel niet in welke verhouding. Hij krijgt ook gemalen pens(zwart)
Ik moet nu eerst dat gemalen vlees opgebruiken,met de gfmix.Intussen kijk ik uit naar vlees die nog aan het been hangt. Orgaanvlees is tamelijk gemakkelijk te verkrijgen, ik heb nog geen idee hoe ik aan ander vlees geraak die te betalen valt
Hij krijgt ook wekelijks een ei, en een 4tal keer yoghurt.
Vis geeft hij nog niet gekregen,zijn viskoppen voldoende of moet hij de hele vis?
Ben wel niet gerust met die graten, of moet ik de vis malen?Sardientjes in blik zijn altijd in olie moet ik die dan afspoelen?
Als ik zo een beetje goed gelezen heb zijn kelp,zeewier, alfalfa en vis olie de belangrijkste supplementen.
Voeg ik die afwisselend toe, en in welke hoeveelheden.
Mijn hond weegt nu ongeveer 30kg.
Ik moet in ieder geval nog heel veel leren over zijn voeding.
reacties worden in dank afgenomen ook de minder positieve. t'Is maar zo dat ik iets zal bijleren.
Door daydo
#433459
Hij krijgt afwisselend al de vleessoorten(???),maar die vlokken krijgt hij niet. De groenten pureer ik zelf.
In mijn enthousiasme te vlug besteld, het geeft me nu wel extra tijd om uit te kijken naar andere soorten.
Waar halen jullie dan vlees rechtstreeks in een slachthuis en wat zijn de prijzen zo ongeveer.
Dat ik mij niet blauw betaal zonder het te beseffen.
Kippekarkassen,nekken en vleugels heb ik gevonden aan 0,5 euro/kg.
Door tieneke
#433478
[quote="daydo"]
Hij krijgt afwisselend al de vleessoorten(???),maar die vlokken krijgt hij niet. De groenten pureer ik zelf.
In mijn enthousiasme te vlug besteld, het geeft me nu wel extra tijd om uit te kijken naar andere soorten.
Waar halen jullie dan vlees rechtstreeks in een slachthuis en wat zijn de prijzen zo ongeveer.
Dat ik mij niet blauw betaal zonder het te beseffen.
Kippekarkassen,nekken en vleugels heb ik gevonden aan 0,5 euro/kg.

[/quote]
Ik zie dat je in Belgie woont weet alleen niet waar precies,als er slachthuizen bij jou in de buurt zijn kan je daar vaak voor weinig geld aardig inslaan.
Kijk ook even bij Barfingredienten vraag en aanbod misschien zitten er adressen bij jou in de buurt.
Als je echt zelf gaat samenstellen weet je precies wat je geeft en je hond eet al kippennekken etc dus zal dit zeker graag eten.
Door 202spots
#433497
daydo schreef: De eerste:
1/2 savooi(boerekool)
rode kool( enkele bladeren)
1 bundel wortels(1/2van het groen)
1komkommer
2courgetten
5 witloof
1 brocoli
4 appels(zonder klokhuis)
3aapelsiens(zonder schil)
3 teentjes look
in porties van 200gr ingevroren
Savoy en boerenkool zijn 2 verschillende kolen, er is beetje veel witlof in verhouding...en niet genoeg andere bladgroente...
wanneer ik courgettes gebruik dan doe ik er geen komkommer bij,( en andersom ook niet)
Ik geef liever fruit apart van de groentemix, en 4 appels vind ik erg veel,
3 aapelsiens? bedoel je sinasappels? vind ik ook erg veel, en bovendien word sinasappel erg bitter wanneer 't bevriest,
2é samenstelling
1/2 savooi
1 bundel wortels(1/2van het groen)
erwten
snijbonen
1courgette
5 appels(zonder klokhuis)
4appelsiens
1 banaan
selder
3 witloof
een weinig gekookte aardappelen
Ik zou in ieder geval de erwten weg laten, aardappel weg laten, en selder?
is dat de blad of knol of de bleekselderij (sticks)
en dan weer de fruit apart.
3é samenstelling

1 andijvie
1 bundel wortels(1/2van het groen)
spruitjes(afval van het schoonmaken van onze spruitjes)
3 raapjes
1 witloof
weinig sla
3appels
3appelsiens
1 kiwi
1banaan
peterselie
look

3 raapjes (EN bos wortels)is beetje veel knol in verhouding met weinig bladgroentes....
wat voor sla?
Fruit weer apart, kiwi vriest ook niet goed..
Laatst gewijzigd door mahuni op di 29 nov 2005, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#433600
[quote="daydo"]

Vis geeft hij nog niet gekregen,zijn viskoppen voldoende of moet hij de hele vis?
Ben wel niet gerust met die graten, of moet ik de vis malen?Sardientjes in blik zijn altijd in olie moet ik die dan afspoelen?
[/quote]
Je kan je hond hele sardientjes geven, en als je hond al wat meer (barf)ervaring heeft kan je hem ook zalmkoppen geven en hele makreel etc. Mijn honden krijgen dat ook en hebben nog nooit ergens last van gehad. ;)
Door Lizzy
#433604
[quote="202Spots"]
Savoy en boerenkool zijn 2 verschillende kolen, er is beetje veel witlof in verhouding...en niet genoeg andere bladgroente...
wanneer ik courgettes gebruik dan doe ik er geen komkommer bij,( en andersom ook niet)
Ik geef liever fruit apart van de groentemix, en 4 appels vind ik erg veel,
3 aapelsiens? bedoel je sinasappels? vind ik ook erg veel, en bovendien word sinasappel erg bitter wanneer 't bevriest,Ik zou in ieder geval de erwten weg laten, aardappel weg laten, en selder?
is dat de blad of knol of de bleekselderij (sticks)
en dan weer de fruit apart.3 raapjes (EN bos wortels)is beetje veel knol in verhouding met weinig bladgroentes....
wat voor sla?
Fruit weer apart, kiwi vriest ook niet goed..

[/quote]

Ieks! Kijk jij echt zo krap Dory, met de groentes? Ik gooi er gerust (voor een mix van 3 weken) 4 courgettes en 3 komkommers doorheen. En ik heb ook niet altijd een grote hoeveelheid bladgroente.... eigenlijk omdat ik totaal het verschil niet merk of ik nou netjes boven de grond en onder de grond combineer.....

Fruit en groente combineren vind ik ook niet ideaal maar ik ken ook wel honden die het daar wel goed op doen. Die van mij gaan 'windjes laten'....
Door Tarek
#433665
[quote="Lizzy"]. Die van mij gaan 'windjes laten'....
[/quote]

Mmm, misschien dat ik dat dus niet goed doe, die van mij doen dat ook wel maar al 10x minder als op brokken :-X :-X
Door 202spots
#433704
[quote="Lizzy"]
Ieks! Kijk jij echt zo krap Dory, met de groentes? Ik gooi er gerust (voor een mix van 3 weken) 4 courgettes en 3 komkommers doorheen. En ik heb ook niet altijd een grote hoeveelheid bladgroente.... eigenlijk omdat ik totaal het verschil niet merk of ik nou netjes boven de grond en onder de grond combineer.....
[/quote]
Ik zeg niet dat 't niet kan,ik zeg alleen wat ik geef, en ik vind 't gewoon teveel op elkaar lijken, en dan heb ik liever 'n ander soort groente erbij.
En ik kan dus wel merken wanneer er teveel bladgroentes of teveel knolgroentes in de mix zitten.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door