Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Snowchild
#432711
Ik heb een britse korthaar en die is meer buiten dan binnnen. Als kitten gaf ik haar dat dure voer speciaal voor binnenkatten betreffende verharing en haarballen. Maar deze poes is graag buiten en nu krijgt ze gewoon geodkope brokjes. Ze lijkt op de wiskas poes maar ze lust het niet eens.

Ik ben nog maar een barf beginner maar wat zijn de ervaringen met het voeren van vers vlees en het verharen bij katten.

Ik hoor het graag.

groetjes Francien
Door Femke
#432878
Snowchild schreef: Ik heb een britse korthaar en die is meer buiten dan binnnen. Als kitten gaf ik haar dat dure voer speciaal voor binnenkatten betreffende verharing en haarballen. Maar deze poes is graag buiten en nu krijgt ze gewoon geodkope brokjes. Ze lijkt op de wiskas poes maar ze lust het niet eens.

Ik ben nog maar een barf beginner maar wat zijn de ervaringen met het voeren van vers vlees en het verharen bij katten.

Ik hoor het graag.

groetjes Francien
Hoi Francien welkom op Barfplaats!!!

Afgezien van het verharen is een rauwe voeding gewoon het beste/gezondste voor katten. Het bevat veel vocht (essentieel in het voorkomen van blaasgruis) en verder alle goeds wat moeder natuur voor katten heeft bedacht.

Maar goed, je vroeg iets over verharen.

Mijn katten hebben eerst een tijdje carnibest gegeten toen ze bij mij kwamen wonen. Op een gegeven moment moesten ze het om de één of andere vage reden niet meer. Ik heb ze toen overgezet op blik (ivm het vochtgehalte) Vooral Oliver mijn cyper liet in 1 klap zijn hele vacht los. Overal waar hij had gelegen liet hij een grijze waas achter. De zwarte werd helemaal stoffig en grijs, met schilfers op zijn huid

Daarna gingen ze over op Energique, en het verharen was vrijwel meteen over (net als het stinken op de kattenbak :-X)
In het begin heb ik nog wat visolie bijgegeven. De katten hebben nu weer een heerlijke zachte vacht en ze verharen niet meer! :D :D
Laatst gewijzigd door Femke op ma 28 nov 2005, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#432956
Min poes die vers eet verhaart beduidend minder dan de anderen en heeft ook minder last van haarballen.
Door jeanne
#433119
onze sjonnie verhaart ook praktisch niet. maar die heeft ook nooit brokjes gehad.
Door Nelly
#433240
SR, die al van kitten af op kvv en een beetje barf staat, verhaart eigenlijk niks en heeft een heerlijk fluwelen vachtje. Ouwe Zipper, die eigenlijk z'n hele leven een beetje een mottig velletje heeft gehad, begint er nu beter uit te zien en minder te verharen, maar hij is inmiddels dan ook een fanatiek kvv eter! :D Mistral is nog een beetje een twijfelgeval, heeft wel een glad, glanzend vel (zegt niks), maar verhaart momenteel behoorlijk, hij is wel nog maar kort over op kvv.
Door Kefraya
#433414
Mijn vers-kat heeft sinds de overstap een prachtige vacht en verhaart nauwelijks.
De andere heeft een hele dikke, dubbele vacht en eet nu sinds kort klein beetjes vers mee, maar zelfs daar kan ik al voelen dat de vacht mooier en zachter wordt. Zij verhaart nog wel.
Door Liselot
#434791
Ik had eerst twee halflangharige katten, vooral Mimosa had erg veel last van haarballen, ondanks kattengras, antihaarbalpasta, borstelen en Royal Canin Indoor met antihaarbalformule. In augustus zijn er twee halflangharige katjes bijgekomen én zijn we overgestapt op vers.

Mimosa heeft sinds augustus nog maar 2x een haarbal uitgespuugd (ik ben zelfs bijna gestopt met de antihaarbalpasta) in plaats van 2x in de week, en het lijkt wel of er nu met 4 katten minder haar ligt dan eerst met twee ! Ik vind het een groot voordeel, ik zag het er nog weleens van komen dat Mimosa geopereerd zou moeten worden voor een darmafsluiting ofzo vanwege al dat haar, daar ben ik nu niet meer zo bang voor.
Door Loeka
#434829
Hier een soortgelijk verhaal. Voorheen had ik twee katten, ik toen meer last van haar in huis dan nu met 7! :D
Door Mevroi Kruim
#436448
Ze verharen hier ook duidelijk veel minder. Op brok was het echt continu, en nu is het 2x per jaar. En de kwaliteit van de vachten is super, veel en veel beter!
Door Marieke
#440565
Mijn katten verharen hier alleen met de rui en verder minimaal. Ze hebben ook nooit last van haarballen trouwens.
Door jeanne
#458837
Liselot schreef: Ik had eerst twee halflangharige katten, vooral Mimosa had erg veel last van haarballen, ondanks kattengras, antihaarbalpasta, borstelen en Royal Canin Indoor met antihaarbalformule. In augustus zijn er twee halflangharige katjes bijgekomen én zijn we overgestapt op vers.

Mimosa heeft sinds augustus nog maar 2x een haarbal uitgespuugd (ik ben zelfs bijna gestopt met de antihaarbalpasta) in plaats van 2x in de week, en het lijkt wel of er nu met 4 katten minder haar ligt dan eerst met twee ! Ik vind het een groot voordeel, ik zag het er nog weleens van komen dat Mimosa geopereerd zou moeten worden voor een darmafsluiting ofzo vanwege al dat haar, daar ben ik nu niet meer zo bang voor.
misschien een domme vraag, maar hoe ziet zo'n haarbal eruit? is dat te vergelijken met een uilebal???
Door Ollie
#458941
jeanne schreef: misschien een domme vraag, maar hoe ziet zo'n haarbal eruit? is dat te vergelijken met een uilebal???
Het ziet eruit als een lange drol ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door