Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Borke
#432348
Op dit moment volgen wij met Borke een gedragstherapie i.v.m. zijn angst voor luide geluiden en bovenal voor vuurwerk.
Dit doen we bij een gedragstherapeut (Petra Driesen) die zelf ook vers voert aan haar honden.
Zij stelde voor om naast therapie ok aan voeding te werken, bijvoorbeeld magnesium toe te dienen en vislolie. Zij was aangenaam verrast toen ik haar vertelde dat 1/7 deel van Borke's weekmenu al uit rauwe vette vis bestaat.

Ik heb op internet gezocht naar de effecten van magnesium op gedrag en vond onderstaand stuk van de site van FarmFood.

Mijn vraag is nu: hoe kom ik op een (liefst natuurljke manier) aan magnesium?
Petra zou ook voor mij kijken, maar wellicht heeft een van jullie hier een idee over?


++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Van de site van FarmFood:
Magnesium.

Hoewel in de huidige voeding meestal voldoende magnesium aanwezig is, komt een tekort toch meer voor dan algemeen wordt aangenomen. Magnesium is een uiterst moeilijk mineraal voor de darmen. Zelfs bij een licht verstoorde darmflora is de opname van magnesium direct in het geding. Omdat 98% van de magnesium zich bevindt in de spieren en maar 2% in het bloed, is een tekort zeer moeilijk aantoonbaar. Een zogenaamde “diagnostische” voerverandering geeft het beste resultaat om er achter te komen of magnesiumtekort mede een rol speelt in het (wan)gedrag van de hond.

Naast “krampachtigheid” is “wantrouwen” één van de belangrijkste gevolgen van een magnesiumtekort in het lichaam. De hond is door het tekort dermate “verkrampt” dat hij of zij onvoldoende in staat is om te luisteren en te reageren op de omgeving. Ook treedt vaak nervositeit op en wordt het gedrag in veel gevallen “onvoorspelbaar”.
Door Lizzy
#432352
Mijn vraag is nu: hoe kom ik op een (liefst natuurljke manier) aan magnesium?
Natuurlijke bronnen: vijgen, citroen, grapefruit, amandelen, noten (walnoten, hazelnoten), zaden, donkergroene groentes, appels, peulvruchten, mais.
Door Borke
#432353
Bedankt Lizzy!
Maar eh.... hoe kan jij nou zo snel het antwoord vinden, waar zoek je dat op? Ik heb me namelijk suf zitten surfen, denkend dat het antwoord toch gemakkeljik te vinden moest zijn op internet....
Door Lizzy
#432361
AstridStraver schreef: Bedankt Lizzy!
Maar eh.... hoe kan jij nou zo snel het antwoord vinden, waar zoek je dat op? Ik heb me namelijk suf zitten surfen, denkend dat het antwoord toch gemakkeljik te vinden moest zijn op internet....
Ik heb gekeken in de volgende boeken:

*100 vitamine kuren voor een betere gezondheid van Jean Louis Pasteur
*Groot vitamine boek van Earl Mindell
*Vitamine en mineralen van A tot Z

En in die laatste zie ik net staan dat er ook in schelp en schaaldieren en vlees en bananen magnesium zit.
Door Tineke *
#432376
Da's ook sterk weet ik ineens door deze vraag wat mijn hond heeft gehad 4jaar lang.Magnesium tekort,ik stond sinds ze barft enzo versteld van de gedragsverandering.
Nu begrijp ik het.

Tineke
Door Borke
#432414
Aha Lizzy, je hebt het niet van internet, vandaar dat ik het nergens kon vinden ;D

Van de voedingsmiddelen met magnesium die je noemt voer ik:
vlees, donkergroene groentes, appels, peulvruchten.
Van die groentes en appels zou ik verhoudingsgewijs wat meer kunnen geven.

Zit er in bepaalde soorten vlees meer of minder magnesium?
Ik meen ergens gelezen te hebben dat het meer in hart zit, maar ik kan die tekst niet meer vinden.

Voor Tineke: onze gedragstherapeute noemde ook calcium en visolie (voor de omega vetzuren) voor een 'rustiger gedrag en minder angst'.
Calcium zit in de botten die hij eet (al las ik elders op BP dat magnesium de opname van calcium bevordert) en omega vetzuren, maar die zitten al in de vis die hij krijgt.

Als ik toch visolie erbij zou willen geven, ik meen me te herinneren dat Lizzy dat ook doet, welke adviseren jullie dan en kan ik zoiets gewoon bij AH kopen?
Door Lizzy
#432501
Volgens mij kun je het beste deze site raadplegen als je wilt weten hoeveel magnesium er in welke voedingsstoffen (vlees, noten, vruchten, etc) zit:

http://www.nutritionanalyser.com/food_composition/

Daar kun je bijv. zien dat 100 gram broccoli 21 mg magnesium bevat en zeewier 19 mg en runderhart 21 mg en rundertong 16 mg en pens 13 mg en dat 100 gram amandelen 275 mg en pompoenzaden 535 mg per 100 gram bevat.
Door Borke
#432513
He bedankt!
Dat scheelt nogal wat, in 100 gr. appel zit 5mg en in 100 gr. spinazie 79 (maar dat mag je weer niet zoveel geven).

Pompoenzaad zou dus een handige zijn, maar waar koop je dat en hoeveel mag hij daarvan hebben, want het moet toch een beetje uitgeblanceerde voeding zijn.
Laatst gewijzigd door Borke op ma 28 nov 2005, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#432518
AstridStraver schreef: He bedankt!
Dat scheelt nogal wat, in 100 gr. appel zit 5mg en in 100 gr. spinazie 79 (maar dat mag je weer niet zoveel geven).

Pompoenzaad zou dus een handige zijn, maar waar koop je dat en hoeveel mag hij daarvan hebben, want het moet toch een beetje uitgeblanceerde voeding zijn.
Rauw pompoenzaad is zeker bij de natuurvoedingswinkel (op de Pilatusdam ;D) te koop. Volgens mij heeft de AH het ook maar ik heb geen idee of dat ook rauw is... Aangezien pompoenzaad ook wormafdrijvend werkt, geef ik twee keer per week bijna 1 eetlepel pompoenzaad per hond (en ook wat sesamzaad en rauwe noten) aan mijn honden. Ik plet ze in een vijzel en soms maal ik ze in de koffieboonmaler (afhankelijk hoe lui ik die dag ben). Ik sla het ook wel eens over. Maar goed, denk niet dat je pompoenzaad werkelijk 'over kunt doseren' dus ik denk dat je gerust 1 theelepel tot 1 dessertlepel per dag mag geven.

Visolie: ik koop visolie bij de HEMA maar deze capsules geef ik niet zo vaak omdat er ook vrij veel vitamine E in deze dingen zit. Ik koop ook visolie bij de Etos/de Tuinen. En ik heb een tijdje visolie van Solgar gegeven (via Internet besteld) maar die vind ik echt veel te duur, dus daar ben ik weer mee gestopt.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 28 nov 2005, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#432579
Bedankt voor de tips en adressen.
Dat wordt van het weekend maar eens inkopen doen. Ik heb een hele grove vijzel, dan gebruik ik (of Leo..?) die ook eens een keer.
Ik ben benieuwd of ik er effect van zie in zijn gedrag, maar ik denk dat dit valt onder de categorie baat het niet dan schaadt het niet en vooral met pompoenzaad krijgt hij veel meer magnesium binnen dan met de rest van zijn voeding!
Door Lizzy
#432590
Voor de zekerheid heb ik even in mijn boek "voedingswijzer" gekeken en daar staat over pomoenzaden:

"Ondanks de 569 calorieen per 100 gram zijn deze zaden zeer voedzaam omdat bijna 1 kwart van hun gewicht uit proteine bestaat. Ze zijn vetarmer als de meeste andere noten en zaden. Ze zijn een goede bron van vezels, magnesium en kalium en bevatten heel veel ijzer, fosfor en zink en een beetje vitamine A. De zaden kunnen gebruikt worden als behandeling tegen lintwormen - een van de vele traditionele kruidenmiddelen tegen parasieten die echt werken.

Doordat ze veel zink bevatten zijn pompoenzaden bijzonder belangrijk voor mannen. Zink is essentieel voor de productie van vruchtbaar sperma en is daarnaast een specifieke beschermende stof voor de prostaat. Met elke dag een handvol pompoenzaden bent u verzekerd van een goede gezondheid".

Nou ja, dat laatste is wel errgggg overdreven maar ik wil er maar mee aangeven dat een theelepel/dessertlepel voor de hond niet schadelijk kan zijn. Mijn honden doen het er ook al jaaaaaaren goed op! Ze zijn hier trouwens ook dol op gedroogde vijgen!
Door Borke
#432610
Lizzy schreef: ik wil er maar mee aangeven dat een theelepel/dessertlepel voor de hond niet schadelijk kan zijn. Mijn honden doen het er ook al jaaaaaaren goed op! Ze zijn hier trouwens ook dol op gedroogde vijgen!
Klinkt goed enne ik ben zelf ook dol op gedroogde vijgen, dus dat kan ook nog een idee zijn. Verse vijgen zijn trouwens ook erg lekker ;D
Door Debora
#432733
Interessant hoor, ik ga ook maar eens wat pompoenzaden inslaan voor Sam. Misschien dat ze zo de 'feestdagen' wat minder angstig doorkomt met al dat geknal. Alhoewel ik het idee heb dat ze toch wat rustiger geworden is en minder sterk reageert op vuurwerk.
Door Borke
#432839
Debora schreef: Interessant hoor, ik ga ook maar eens wat pompoenzaden inslaan voor Sam. Misschien dat ze zo de 'feestdagen' wat minder angstig doorkomt met al dat geknal. Alhoewel ik het idee heb dat ze toch wat rustiger geworden is en minder sterk reageert op vuurwerk.
Tja, je weet maar nooit.
Bij Borke hoop ik voor de vuurwerkangst vooral op de gedragstherapie, maar alle kleine beetjes helpen en het maakt zijn voeding ook weer gevarieerder ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door