Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Filou
#432302
Hallo iedereen!!

Vorige week is Filou zijn droogvoeding volledig op, dus krijgt hij deze week 100% barf. Ja, ik weet het, een beetje eentonig, maar ik hoop deze week naar het slachthuis te kunnen gaan, om daar dan heel goedkoop andere vleessoorten te kunnen halen. Het vlees hier is nogal duur, tegenover de kip. Rund heeft een gemiddelde van 9€/kg. Er zit ook vrij veel bot in, maar om mezelf maar eens te herhalen, ik hoop het menu aan te kunnen passen.

Filou is dus een kruising Border-Bearded Collie, van 18kg. en dit is zijn menuutje voor deze week :)

Ma: 100gr kalkoenlever
200gr kippevleugels

Di: 250gr kipkarkas
200gr groentenmix
1 ei

Woe: 100gr kalkoenlever
100gr groentenmix

Do: 200gr kipkarkas
200gr groentenmix

Vrij: 100gr kalkoenlever
200gr kippevleugels
1 ei, 2 eetlepels yoghurt

Za: 200gr kipkarkas
200gr groentenmix

Zo: vastendag


Commentaar is welkom ;)
Door Lizzy
#432310
OK, daar gaan we dan! Enne: het is als opbouwende kritiek bedoelt hoor!

Ik heb allereerst even naar de percentages gekeken. En ik kom uit op (altijd narekenen hoor):

14% orgaanvlees
49% vleesbot
32,5% groente
4,6% diversen

Ik vind je percentage groente wel heel erg hoog en als ik jou was zou ik de hoeveelheid groentes tenminste halveren. In de plaats daarvan denk ik dat je er goed aan doet om extra spiervlees te geven. Ik denk dan aan kopvlees (dat is echt geen 9 euro de kilo maar eerder tussen de 1,50 en 3,00), lamsvlees, geitenvlees, etc. Want, je percentage spiervlees is nu erg laag en kan wel hoger. Je zult overigens inderdaad moeten gaan werken aan een uitbreiding van je vleessoorten. Want alleen kip en kalkoen is echt onvoldoende.

Ik denk dat je er goed aan doet om ook tenminste 1 keer per week vuile pens te geven. Dat is ook niet zo duur trouwens. Voor rond de 1,50 a 2,00 de kilo moet daaraan te komen zijn.

Overigens denk ik dat je uit de buurt van runderbotten moet blijven. Deze zijn van oudere dieren en dus veel te hard. Probeer eerder aan lamsribben, geitenribben, lamsschouder, kalfswervel, lamsnek, etc. te komen. Je kunt ook voorlopig nog zachtere botten geven van bij. parelhoen, eend (die was bij de Lidl in de aanbieding), fazant, konijn, etc.
Door Filou
#432314
behalve kip en kalkoen heb ik hier nog geen gevogelte zien liggen... zelfs konijn nog niet... Ik woon in Turkije he... ;)

Maar ik had het zo omgerekend:

2500gr/week in totaal, waarvan:

1000gr vleesbot (40%)
750gr groente (30%)
375gr orgaan (15%)
375gr supplementen (15%)

Zou ik dat dan moeten veranderen in
60% vleesbot waarvan 40%bot en 60%vlees?
20% groente
15% orgaan
5% supplementen
??
Door Borke
#432327
[quote="Filou"]
behalve kip en kalkoen heb ik hier nog geen gevogelte zien liggen... zelfs konijn nog niet... Ik woon in Turkije he... ;)[/quote]
Joh, maar juist in Turkije moet je toch heel goed aan lams- en geitenvlees kunnen komen?
Heb je al gekeken of je sardines kunt kopen?
Door Filou
#432329
Ja, sardines heb ik al. Maar toen ik de menu opstelde gewoon vergeten dat ik die had. Hij eet ze heel graag, maar slikt ze in 1 keer door.

Ja, lamsvlees kan ik goed aan geraken, maar het is en blijft duur... geitenvlees heb ik nog niet gezien, of toch niet in de supermarkt. :)
Door Borke
#432331
[quote="Filou"]
Ja, lamsvlees kan ik goed aan geraken, maar het is en blijft duur... geitenvlees heb ik nog niet gezien, of toch niet in de supermarkt. :)
[/quote]
Ik denk dat je ook niet in de supermarkt moet kijken, dat doe ik hier in NL ook niet.
Ik haal mijn geitenribben bij de islamitische slager en ik denk niet dat die echt door mensen gegeten worden.
Ook kopvlees wordt niet door mensen gegeten, maar is prima spiervlees voor je hond.
Probeer het eens bij een hele grote ambachteljike slagerij, liefst eentje die zelf slacht.
Let er dan wel op dat je geen botten van dragende delen krijgt.
Door Lizzy
#432332
[quote="Filou"]
Zou ik dat dan moeten veranderen in
60% vleesbot waarvan 40%bot en 60%vlees?
20% groente
15% orgaan
5% supplementen
??


[/quote]

Oh ja, sorry, was ik even vergeten! Maar zijn lamsbotten ook duur?

Je kunt ook qua percentages (ongeveer) geven:
40% vleesbot
15% groente
15% orgaanvlees
25% spiervlees en vis
5% tafelrestjes en/of supplementen
Door Filou
#432343
Ja, dat ik niet in de supermarkt moet kijken, dat besef ik zelf wel. Daarvoor moet ik naar een slager, maar alleen kan ik er heel moeilijk naartoe, omdat mijn kennis van de turkse taal dat nog niet is. En mijne vent stelt altijd uit... morgen... en dan terug morgen... ::)

Lamsribben kan ik hier krijgen aan 7.5€ kilo, maar de slager gaf ze gratis, maar dan zonder vlees aan. Het goedkoopste vlees zou rond de 5.5€/kg liggen. Dat zei de slager zelf. Goedkoper zou ik niet vinden.

Nu stelde ik gisteren aan mijn man voor, om eens een paar slagers af te gaan, en te vragen om een goedkopere prijs te geven, als we bijvoorbeeld 5kg in 1 keer zouden aankopen. Waar ik dat vlees ga steken, dat weet ik zelf nog niet... da's dan een zorg voor later. ;)
Door Borke
#432344
Tja als je de taal (nog) onboldoende spreekt, dan wordt het lastiger denk ik.
Ken je geen hondenminnend persoon die de Turkse taal goed spreekt en die tijd heeft om je te helpen?
In de bibliotheek staan vertaallijsten naar verschillende talen zodat je op kunt zoeken wat bijvoorbeeld kopvlees in een andere taal is, maar we hebben volgens mij nog niemand gevonden die een Turkse lijst kon aanleveren.
Door Filou
#432357
Mijn schoonma die kan wel helpen, maar volgens mij heeft ze het nog niet gesnapt...

Zo had ik haar vorige week een lijstje gegeven met de turkse benamingen van vleessoorten, organen en vissoorten. En dan heb ik haar gisteren aan mijn echtgenoot horen vragen "welk vlees moet filou nu hebben?" Zoudt ge daar nu nie van tegen de muur lopen??? Dan geef ik haar een lijstje, en zeg erbij: als je iets goedkoop ziet liggen, koop het dan. En dan vraagt ze nog wat hij moet hebben... :-\

Het meeste heb ik zelf dus al kunnen vertalen, zoals de orgaansoorten, en vleessoorten enzo... maar hoe ik aan de slager moet gaan uitleggen dat ik zeker geen dragende delen ed. wil, dat weet ik zo nog niet... en daar schrik ik dus een beetje van af.

Volgens mij is een Turkse lijst in de bibliotheek niet nodig. Ik denk dat er heel heel weinig mensen naar hier komen met hun hond. ;)
Natuurlijk, mocht het ooit nodig zijn, moet je maar een seintje geven, en dan post ik wel wat ik al heb vertaald. :)
Door Borke
#432362
Wellicht is het een cultuurverschil met je schoonmoeder.
Immers het is tamelijk 'modern' om een lijstje met 10 zaken mee te geven en te zeggen koop maar wat goedkoop is (dat kunnen 10 dingen zijn, maar ook niets).
'Klassiek' is het immers om een lijstje mee te geven met precies aangegeven wat je wilt hebben, hoeveel gram en welk type vlees.
Probeer eens een lijstje met 1 kg dit, 1 kg dat, 1 kg zus, 1 kg zo en vraag of ze de goedkoopste 2 dingen voor je mee wil brengen. Of nog beter, ga met haar mee?
Door Filou
#432371
Ja... dat is ook een optie... maar die dan eigenlijk op hetzelfde uitkomt... Zij spreekt dan met de slager... slager antwoordt... zij stuurt het antwoord door naar mij... en dan zit ik weer met hetzelfde probleem... dan kan ik evengoed alleen gaan ;D

De beste oplossing is mijn echtgenoot... maar ja... da's hier een iets andere mentaliteit he...'we gaan deze week wel naar 't slachthuis of zoiets gaan' en als ik het geen 100x ga vragen 'wanneer gaan we naar 't slachthuis?' Of ' Gaan we vanavond naar 't slachthuis?', dan weet ik dat het ook niet zal gebeuren. Maar NU is het echt wel een noodzaak dat we wat meer vlees in huis hebben, want ik heb geen droogvoer meer dat ik ertussen door kan wippen in nood.

Maar ik ben een koppige... en als hij tegen woensdag of donderdag niet met mij achter normaal vlees gaat, dan ga ik alleen ... of hij nu wil of nie... hihi ;D
Door Borke
#432436
Lijkt me lastig om dit soort zaken in een andere cultuur te regelen, maar ik neem aan dat je zelf hebt gekozen voor je echtgenoot, dus dan zal je het samen moeten zien op te lossen.
En ach.... al proberende kom je er vanzelf wel achter wat het handigste is ;D
Ik ben wel benieuwd hoe je 'strooptocht' naar vlees verder verloopt, je houdt ons toch wel op de hoogte he?
Door Filou
#432472
Ja natuurlijk... want ik wil ook wel weten of ik het goed doe of niet. ;D

En ja, ik heb zelf voor mijn echtgenoot gekozen, ik ben niet uitgehuwelukt. ;)
hahaha...
Door Borke
#432480
[quote="Filou"]
En ja, ik heb zelf voor mijn echtgenoot gekozen, ik ben niet uitgehuwelukt. ;)
hahaha...
[/quote]
Ach het blijft een beetje geven en nemen.
Hij geeft jou een grote vriezer voor je hond en jij neemt meer geduld omdat je man dan minder vaak met je op 'vleesjacht' moet ;D

Mij mazzel is dat ik een echtgenoot heb die dol is op vlees klaarmaken en ook inkopen, dus hij gaat maar wat graag mee naar de Islamitische slager!
Maar we hebben ook een aparte vriezer voor kat en hond, dan hoef je toch minder vaak op pad te gaan.

Succes en ik ben benieuwd naar je verdere verhalen!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door