Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Erna
#431606
Nu na bijna een jaar barf is het tijd om even ons menu onder de loep te nemen. De gewichten van het menu zijn gemiddeld . We kijken natuurlijk wel naar de honden en bepalen per dag wie wat meer krijgt en wie wat minder. Het is ondoenlijk om voor alle 10 een apart menu op te stellen.

Aanvullingen, op- en aanmerkingen zijn welkom. De groente mix wordt aangevuld met supplementen zoals zeewier, knoflook, lijnzaad olie, brandnetel enz.

http://www.namaras.nl/erna/menu.bmp
Door Lizzy
#431653
Tenzij ik niet goed heb gerekend kom ik op:

29,6% vlees + vis (vis bevat natuurlijk wat graat)
34% vleesbot
16% groente
10,6% orgaanvlees
10% diversen (eieren/zuivel)

En je voert : rund, geit, lam, kip, vis, eieren, zuivel.

Ziet er goed uit! Door mijn ballotagecommissie ben je heengekomen ;D. Maar ja, nou de rest nog ;D.

Ik snap alleen zelf niet zo goed hoe ik bij 34% vleesbot uit kom terwijl ik toch echt 8 botmaaltijden tel... ???.
Door Hugo49
#431663
[quote="Lizzy"]
Tenzij ik niet goed heb gerekend kom ik op:

29,6% vlees + vis (vis bevat natuurlijk wat graat)
34% vleesbot
16% groente
10,6% orgaanvlees
10% diversen (eieren/zuivel)

En je voert : rund, geit, lam, kip, vis, eieren, zuivel.

Ziet er goed uit! Door mijn ballotagecommissie ben je heengekomen ;D. Maar ja, nou de rest nog ;D.

Ik snap alleen zelf niet zo goed hoe ik bij 34% vleesbot uit kom terwijl ik toch echt 8 botmaaltijden tel... ???.

[/quote]De honden hier zijn verwende nesten. De vis is sinds enkele weken pure zalm, waarvan naar mijn mening de samenstelling geheel afwijkt van wat je vlees of vleesboten noemt.

Neem ik de graat van de zalm (van net achter de kop tot en met de staart) dan bestaat die uit zeker voor de ene helft calcium houdende bron (graat, wervels en vinnen) en voor de andere helft uit spiervlees en vetten/visolie. Inmiddels zijn we van de graten afgestapt, te bewerkelijk voor 10 honden.

De zalmkoppen. tja... het vleesdeel hiervan is slechts minimaal, het merendeel is calciumhoudend (schedel, kaken, tanden) en het andere deel is vooral orgaan (hersenen, ogen). Slechts een klein deel is spiervlees (aangezichtspieren en tong).

Tot slot: Een gemiddelde zalmkop weegt 4 ons

Ik denk dus, dat onze zalm een behoorlijk aandeel heeft in de eiwitten, vetten, vitamines, sporen en mineralen.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#431737
Je schrijft pens en orgaanvlees. Betekent dit dat je pens niet rekent tot orgaanvlees? En wat versta je dan onder orgaanvlees? Gewoon ff nieuwsgierig.
Verder ziet het er heerlijk uit hoor :D
Door Hugo49
#431810
[quote="Rovanna"]
Je schrijft pens en orgaanvlees. Betekent dit dat je pens niet rekent tot orgaanvlees? En wat versta je dan onder orgaanvlees? Gewoon ff nieuwsgierig.
Verder ziet het er heerlijk uit hoor :D
[/quote]Pens rekenen wij ook tot orgaanvlees, maar omdat het transport, de opslag, het klaarmaken, verwerken en geven daarvan toch andere hygienische vereisten vragen dan andere, zijn deze op het menu apart genoteerd
Door Lizzy
#431811
[quote="Hugo49"]
De honden hier zijn verwende nesten. De vis is sinds enkele weken pure zalm, waarvan naar mijn mening de samenstelling geheel afwijkt van wat je vlees of vleesboten noemt.

Neem ik de graat van de zalm (van net achter de kop tot en met de staart) dan bestaat die uit zeker voor de ene helft calcium houdende bron (graat, wervels en vinnen) en voor de andere helft uit spiervlees en vetten/visolie. Inmiddels zijn we van de graten afgestapt, te bewerkelijk voor 10 honden.

De zalmkoppen. tja... het vleesdeel hiervan is slechts minimaal, het merendeel is calciumhoudend (schedel, kaken, tanden) en het andere deel is vooral orgaan (hersenen, ogen). Slechts een klein deel is spiervlees (aangezichtspieren en tong).

Tot slot: Een gemiddelde zalmkop weegt 4 ons

Ik denk dus, dat onze zalm een behoorlijk aandeel heeft in de eiwitten, vetten, vitamines, sporen en mineralen.
[/quote]

Ja, dat denk ik zeker. Maar ik had het gemakshalve even onder vlees gezet. Ik neem aan dat dat geen probleem is? Zalm levert ook omega 3 vetzuren! En volgens mij zit er in de kop/ogen ook vitamine E maar dat zou ik eens na moeten kijken.
Door Erna
#431880
[quote="Rovanna"]
Je schrijft pens en orgaanvlees. Betekent dit dat je pens niet rekent tot orgaanvlees? En wat versta je dan onder orgaanvlees? Gewoon ff nieuwsgierig.
Verder ziet het er heerlijk uit hoor :D
[/quote]

We hebben hele excelsheets waar het zo in staat zodat we in 1 oogopslag kunnen zien wat we moeten bestellen en vooral ook wanneer. Dus pens is ook bij ons orgaanvlees maar dat komt van een andere leverancier dan de andere organen.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#432317
[quote="Erna"]
We hebben hele excelsheets waar het zo in staat zodat we in 1 oogopslag kunnen zien wat we moeten bestellen en vooral ook wanneer. Dus pens is ook bij ons orgaanvlees maar dat komt van een andere leverancier dan de andere organen.
[/quote]

Aha ik snap 'm :D
Door Erna
#432333
[quote="Angelique"]
Lijkt in grote lijnen wel op ons menu :D dus ik hoop dat het door de ballotagecommissie heenkomt ;D
[/quote]

We komen er goed vanaf Angelique!

Gewoon doorgaan dus.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#435701
[quote="Erna"]
We komen er goed vanaf Angelique!

Gewoon doorgaan dus.
[/quote]

Het lijkt sprekend op mijn menu, nou dan hoef ik denk ik geen goedkeuring meer te vragen.
Door Erna
#435967
[quote="Dorothea2"]
Het lijkt sprekend op mijn menu, nou dan hoef ik denk ik geen goedkeuring meer te vragen.
[/quote]

Nope, is niet meer nodig.Alle spikkels eten hetzelfde...hihihihi

Indy kan zo hier komen logeren, het menu is hetzelfde.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#436512
[quote="Erna"]
Nope, is niet meer nodig.Alle spikkels eten hetzelfde...hihihihi

Indy kan zo hier komen logeren, het menu is hetzelfde.
[/quote]

hihihi :D, is íe vast helemaal in z'n element tussen al die lekkere dames.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door