Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Dtje
#430641
Mien is gelukkig weer hersteld van die lamskop. Ze heeft daarna pens, kipfilet, rundergehakt, kippelever en groentehap op. Dit afgewisseld met brok. Als de brokken op zijn wil ik helemaal overschakelen. Maar ik merk dat ik nogal geschrokken ben van het lamskopavontuur en eigenlijk niet goed weet hoe verder. Met name qua afwisseling. Kippenek en vleugel gaat goed maar ik heb ook nog kalfsribben (met veel vlees eraan) liggen en wijtingen, maar ik durf niet. Afgelopen week heeft ze nog een keer gespuugd (leek gewoon water) en ze poept erg weinig. Mijn man begon al dat als ze over een paar weken nog zo sukkelt hij ermee wil stoppen.... >:( >:( >:(. Ik wil het absoluut doorzetten maar weet even niet goed wat ik haar nou al wel en niet voorkan schotelen. Alleen kip en orgaanvlees biedt te weinig afwisseling. Dus HELP!
Het enige wat ik wel bedacht kreeg was om kant en klaar vers erbij te geven om misschien wat makkelijker te wennen.
Zal jullie weer zeer dankbaarzijn voor adviezen. Misschien allemaal wat suffig maar op dit moment maak ik het niet best, ben continu moe en kan soms de meest voor de hand liggende dingen niet meer verzinnen :P.
Door conleeuw
#430664
het is helemaal niet een gek idee om deels kvv te voeren als het barfen als moeilijk ervaren wordt, dat geeft jou hond de voordeel van rauw voer terwijl het jullie tijd geven om langzaam maar zeker dingen te proberen, en toe te voegen zonder dat je het gevoel heb dat jij mischien je hond te kort doe qua voedingstoffen. ;)
Door Lizzy
#430678
Mien schreef: Mien is gelukkig weer hersteld van die lamskop. Ze heeft daarna pens, kipfilet, rundergehakt, kippelever en groentehap op. Dit afgewisseld met brok. Als de brokken op zijn wil ik helemaal overschakelen. Maar ik merk dat ik nogal geschrokken ben van het lamskopavontuur en eigenlijk niet goed weet hoe verder. Met name qua afwisseling. Kippenek en vleugel gaat goed maar ik heb ook nog kalfsribben (met veel vlees eraan) liggen en wijtingen, maar ik durf niet.
Wijting kun je ook goed malen of in stukken knippen. Kalfsbotten kun je ook natuurlijk nog even in de vriezer laten liggen! Komt vanzelf weer joh!
Afgelopen week heeft ze nog een keer gespuugd (leek gewoon water) en ze poept erg weinig.
Weinig poepen is dus heel normaal! Dat hoort erbij wanneer je echt voer voert! De hond verteerd namelijk het grootste deel van de voeding die je geeft.
Mijn man begon al dat als ze over een paar weken nog zo sukkelt hij ermee wil stoppen.... >:( >:( >:(.
Maar ik begrijp het niet... wat loopt ze te sukkelen dan? Is ze ziek?
Ik wil het absoluut doorzetten maar weet even niet goed wat ik haar nou al wel en niet voorkan schotelen. Alleen kip en orgaanvlees biedt te weinig afwisseling. Dus HELP!
Nee, kip en orgaanvlees is inderdaad wat weinig maar je kunt heel prima voorlopig even alleen kippenbotten blijven voeren hoor! Wat denk je dat er voor gemalen bot in kant en klaar versvlees zit? Kip. Dus jouw hond wordt echt niet ziek als je voorlopig even alleen kip geeft. Dit kun je later uitbreiden met andere zachte botten zoals parelhoen, eend, konijn, fazant, etc. En als dAt dan ook lekker gaat: dan durf je ook heus wel weer botten van grotere dieren te geven. Hoewel dat overigens geen must is hoor.

Verder kun je nu toch gewoon langzaam andere vleessoorten gaan voeren (spiervlees) zoals lam, schaap, geit, rundvlees (kopvlees bijv), kalkoen, etc.?

Nou, als je nou (voorlopig dus) kippenbotten + spiervlees van diverse diersoorten + orgaanvlees van diverse diersoorten + wat groente + wat vis + wat eieren voert: dan komt je hond echt niks te kort en gaat het toch prima?
Het enige wat ik wel bedacht kreeg was om kant en klaar vers erbij te geven om misschien wat makkelijker te wennen.
Zal jullie weer zeer dankbaarzijn voor adviezen. Misschien allemaal wat suffig maar op dit moment maak ik het niet best, ben continu moe en kan soms de meest voor de hand liggende dingen niet meer verzinnen :P.
Tja.... je kunt ook kant en klaar gaan voeren... Maar ik zou niet zo goed weten waarom je dat zou doen?
Door Borke
#431231
Grappig eigenljik, als je brokken voert dan zit daar doorgaans maar een soort vlees in en niemand die zich er druk om maakt, jarenlang krijgen hond en kat het.
Als we BARF-en dan willen we (terecht) afwisselen naar meerdere vleessoorten ;D
Zoals Lizzy het zegt vind ik wel zo mooi, je hoeft het niet zo ingewikkeld te maken 8)
#431322
ja je hebt daar eigenlijk helemaal gelijk in! Brokken zijn brokken, daarin varieer je niet. Maar er moet nauurlijk wel opgepast worden dat we genoeg variatie aanbrengen in vlees, botten en groenten voor de nodige vitamines, calcium en voedingstoffen :P
Door conleeuw
#431518
ik ben zoiemand die redelijk "saai" voer aan mijn honden en katten geef. Kip, rund, lam en vis heel af en toe kalkoen (zonder bot dus erbij). Ik moet toevallig een keertje van iemand een eend krijgen, of een haas, maar ik ga er niet naar opzoek ;D uiteraard ook groente mix. Mits je alles van deze beesten geef, dus hart, kopvlees, lever, nieren, pens, bot zie ik niet in waar mijn honden tekort schieten ;D
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#431527
LIjkt mij een mooie samenstelling, hoor!
Ik voer ook niet zo idioot veel verschillende beesten. Je moet er ook maar aan kunnen komen.
Ik denk maar zo, als je kvv geeft, zitten er ook maar 1of 2 diersoorten in! ;) Op deze manier heb je in iedergeval al meer variatie.
Door Borke
#431531
Hier ook zo.
Ik voer kip, geit, rund, lam, vis (vrnl. sardines) en daarnaast groentemix en fruitmix.
Andere vleessoorten wil ik nog wel proberen, maar dan moet ik ze eerst voor een redelijke prijs vinden.
Als orgaanvlees voer ik: hart, pens, lever.
Wat ik niet (meer) voer is milt, tong, kalfsstrot, wijting, duif, want dat wil hij alleen heel fijngesneden eten of helemaal niet.
Door Lizzy
#431533
mb schreef: LIjkt mij een mooie samenstelling, hoor!
Ik voer ook niet zo idioot veel verschillende beesten. Je moet er ook maar aan kunnen komen.
Ik denk maar zo, als je kvv geeft, zitten er ook maar 1of 2 diersoorten in! ;) Op deze manier heb je in iedergeval al meer variatie.
Nou, er zit natuurlijk wel verschil in kvv met 2 diersoorten of zelf samenstellen met 2 diersoorten. In kvv gebruiken ze een premix (vitamines en mineralen) om het mengsel compleet te maken.
Door conleeuw
#431565
Lizzy schreef: Nou, er zit natuurlijk wel verschil in kvv met 2 diersoorten of zelf samenstellen met 2 diersoorten. In kvv gebruiken ze een premix (vitamines en mineralen) om het mengsel compleet te maken.
Betekend dit dat jij vindt een combinatie van kip, rund, lam, vis, groente en af en toe wat anders niet voldoende afwisseling is?
Door Lizzy
#431692
conleeuw schreef: Betekend dit dat jij vindt een combinatie van kip, rund, lam, vis, groente en af en toe wat anders niet voldoende afwisseling is?
Nee hoor, maar MB heeft het over 2 diersoorten en dat vind ik echt te weinig. Ik denk dat afwisselen van diersoorten wel van belang is. Maar ik snap ook wel dat niet iedereen aan -tig soorten vlees/bot kan komen. En daarom denk ik dat het aanvullen van maaltijden met vis, groentes, eieren, etc. wel goed is als je aanbod vlees maar beperkt is. Maar met 2 soorten vlees zelf samenstellen lijkt me een riskante business....
Door conleeuw
#431701
Lizzy schreef: Nee hoor, maar MB heeft het over 2 diersoorten en dat vind ik echt te weinig. Ik denk dat afwisselen van diersoorten wel van belang is. Maar ik snap ook wel dat niet iedereen aan -tig soorten vlees/bot kan komen. En daarom denk ik dat het aanvullen van maaltijden met vis, groentes, eieren, etc. wel goed is als je aanbod vlees maar beperkt is. Maar met 2 soorten vlees zelf samenstellen lijkt me een riskante business....
Ah ok, ik ga dan vrolijk door, ik snap het helemaal. ;D
Door Lizzy
#431709
Over het afwisselen van vlees/bot/orgaanvlees/groente bronnen schrijft Eliasen trouwens

"I suggest you allow yourself 7-10 different sources of meat & organ, 7-10 different sources of vegetables, and 7-10 sources of bone and fat.

Then you make sure that no single source of food will ever make up more than 50% in its group and none of your sources should be made less than 5%".
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door