Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sonja
#430341
De shih tzu van mijn ouders heeft al een paar weken last van diarree. In eerste instantie dacht de da aan een maag-darminfectie en kreeg ze een antibioticakuur en finidiar voorgeschreven. Dat hielp even, maar toen ze stopten met de finidiar kwam de diarree weer terug.
Na wat getob besloot de da vorige week de hond onder narcose te brengen en foto's van de buik te maken. Daarop was niets bijzonders te zien. Ook werd er een ontlasting- en urineonderzoek gedaan. Het urineonderzoek toonde aan dat ze blaasgruis had (maar geen nood, daar zijn natuurlijk hele fijne brokken voor te koop). Het ontlastingonderzoek vertoonde ook geen afwijkingen volgens de da, alleen zat er wel veel vet in de ontlasting?
Iemand enig idee? Ik vind het maar vreemd. :-\

O ja, de hond staat op brokken. :-\
Laatst gewijzigd door Sonja op vr 25 nov 2005, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#430389
Kan dat door de lever of gal komen, die vette ontlasting? Volgens mij kan de ontlasting vet zijn wanneer vet niet goed verteerd wordt (door lever/galproblemen). Hebben ze ook een bloedonderzoek gedaan?
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 25 nov 2005, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Doedels
#430391
Lizzy schreef: Kan dat door de lever of gal komen, die vette ontlasting?
Daar moest ik ook aan denken.
Krijgt hij naast de brokken ook nog snakjes? Zo ja, welke?
Gebruikersavatar
Door Sonja
#430406
Ja, het lijkt me ook dat er ergens in de vertering iets niet goed zit. :-\
En snackjes. Ja, volgens mij voeren m'n ouders dat beestje van alles wat ze zelf ook maar eten. Alleen brokjes is zo saai. Dus doen ze er kaas, gebakken kippenlevers, diverse tafelrestjes en weet ik wat niet meer bij. ::) En als ze zelf een stuk appeltaart eten, dan gaat het laatste stukje ook nog al eens naar de hond.
Door Doedels
#430426
Sonja schreef: Ja, het lijkt me ook dat er ergens in de vertering iets niet goed zit. :-\
En snackjes. Ja, volgens mij voeren m'n ouders dat beestje van alles wat ze zelf ook maar eten. Alleen brokjes is zo saai. Dus doen ze er kaas, gebakken kippenlevers, diverse tafelrestjes en weet ik wat niet meer bij. ::) En als ze zelf een stuk appeltaart eten, dan gaat het laatste stukje ook nog al eens naar de hond.
Het kan een akelige leverkwaal zijn, maar het kan natuurlijk ook een reactie zijn op brok in combi met vet spul dat niet geschikt is voor honden. Een Shih Tzu is een klein hondje en dan is de verhouding snel zoek als hij vaak een stukje van dit en een stukje van dat krijgt. Als het ontlastingsonderzoek is gedaan na een vette maaltijd zou de uitkomst vertekend kunnen zijn. Als de hond last heeft van diarree zouden je ouders eigenlijk om te beginnen moeten stoppen met die extra's. Zo kom je natuurlijk nooit achter wat het probleem is. Tja, en stoppen met brokken, maar die tip heb jij ook al vast gegeven ;)
Gebruikersavatar
Door Sonja
#430438
Het kan eigenlijk van alles zijn, denk ik. Inderdaad een verteringsaandoening vanuit lever, gal, pancreas, een disbalans in de voeding. Zou het ook niet kunnen zijn dat een diarree, veroorzaakt door iets anders, ervoor zorgt dat het lichaam niet de kans krijgt om het eten fatsoenlijk te verteren? Ik zou bij een aanhoudende diarree ook denken aan de mogelijkheid van een parasitaire oorzaak, zoals bijvoorbeeld giardia. Maar dat is lastig aan te tonen, zeker als ze maar één maal ontlasting hoeven in te leveren.
De da vond de uitslag niet verontrustend, maar hij wilde wel, als de diarree bleef aanhouden, een echo maken. Maar mijn ouders willen dat voorlopig niet, omdat ze haar niet weer onder narcose willen laten brengen. Vraag me af of een echo niet zonder narcose kan? ::)
En ja, versvlees heb ik ze aangeraden. Maar ik vrees dat ze inmiddels al die zak antiblaasgruisbrokken zijn gaan halen. :-\
Door Doedels
#430448
Sonja schreef: Vraag me af of een echo niet zonder narcose kan? ::)
Een echo kan over het algemeen heel goed zonder narcose. Als de hond niet in paniek raakt en gewoon blijft liggen gaat dat heel goed. Hij moet zich ook goed laten scheren van tevoren. Ik heb bij verschillende honden echo's laten maken en nog nooit onder narcose. Even overleggen met de da.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#430498
Doedels schreef: Een echo kan over het algemeen heel goed zonder narcose. Als de hond niet in paniek raakt en gewoon blijft liggen gaat dat heel goed. Hij moet zich ook goed laten scheren van tevoren. Ik heb bij verschillende honden echo's laten maken en nog nooit onder narcose. Even overleggen met de da.
Precies! Ik heb bij Boeffie ook wel eens een echo laten maken zonder narcose. Volgens mij is die hond helemaal niet moeilijk ofzo, dus ik zie niet in waarom ze onder narcose zou moeten.
Door Lizzy
#430501
Een echo gaat zonder narcose. Tot op het moment dat ze een punctie van bijv. de lever willen nemen. Als ze sowieso een punctie ergens van willen nemen: dan gaat de hond bijvoorbaad al onder narcose.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 26 nov 2005, 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Rosita
#431512
Lizzy schreef: Een echo gaat zonder narcose. Tot op het moment dat ze een punctie van bijv. de lever willen nemen. Als ze sowieso een punctie ergens van willen nemen: dan gaat de hond bijvoorbaad al onder narcose.
Ik weet niet hoe dat bij (grote)honden gaat, maar mijn kat Nero kreeg eerst een echo en gelijk daarna een punctie van zijn lever en nier zonder narcose.
Laatst gewijzigd door Rosita op zo 27 nov 2005, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#431514
Rosita schreef: Ik weet niet hoe dat bij (grote)honden gaat, maar mijn kat Nero kreeg eerst een echo en gelijk daarna een punctie van zijn lever en nier zonder narcose.
Ieks! Is dat niet pijnlijk? Whoofer was in ieder geval wel onder narcose, maar ik weet niet of dat standard operating procedure is....
Door conleeuw
#431520
Rosita schreef: Ik weet niet hoe dat bij (grote)honden gaat, maar mijn kat Nero kreeg eerst een echo en gelijk daarna een punctie van zijn lever en nier zonder narcose.
auw, wat vondt de kat hiervan? was het niet pijnlijk?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#431730
Veel vet in de ontlasting is heel gebruikelijk bij diarree.
Zegt helemaal niets over de oorzaak. Ik zou met het voer gaan experimenteren. En probiotica geven.
Hoe ziet de diarree er uit? Vermagert ze? Eetlust? Nog andere klachten?
Gebruikersavatar
Door Sonja
#431761
Hitam schreef: Veel vet in de ontlasting is heel gebruikelijk bij diarree.
Zegt helemaal niets over de oorzaak. Ik zou met het voer gaan experimenteren. En probiotica geven.
Hoe ziet de diarree er uit? Vermagert ze? Eetlust? Nog andere klachten?
Het gaat de laatste dagen redelijk. De diaree blijft weg ondanks dat ze nu geen finidiar meer krijgt. Ze is door de diarree wel wat afgevallen, maar niet zo veel. Ze is nu niet onder haar gewicht ofzo. Ze is verder vrolijk en energiek en eet goed.
Ik heb uiteraard versvlees en probiotica aangeraden, maar of ze dat ook gaan doen? De da vindt dat ze alleen maar brokjes moeten geven en mijn moeder vindt die tegenstrijdige adviezen maar lastig. Ze hebben die antiblaasgruisbrokken nog niet opgehaald, want ook dat is verwarrend, want eerder had de da gezegd dat deze hond absoluut antitandsteenbrokjes moest blijven eten. Nou, ik heb ik dat bekkie gekeken en ze helpen echt lekker die brokken! Niet dus! >:( >:( >:(. Ik heb gezegd dat ze wel iets tegen die blaasgruis moeten doen. Maar ze wisten ook niet om wat voor gruis het ging. :-\ :-\ :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door