Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Jojo
#429310
Joey wordt dus morgen gecastreerd ::)
Ik geef hem vanaf gister al Arnica D6 in druppelvorm en daar ga ik na de ingreep nog een week mee door.
Calendula heb ik in allerlij soorten en maten dus dat kan ik strax uitwendig gaan smeren/sprayen voor de genezing van het operatiewondje.
Maar nu nog even de pijnstilling, waarscheinlijk krijgt hij wel wat van de DA na de ingreep en wat mee voor daarna? Maar kan ik dat ook weglaten en iets natuurlijks als salisprin oid. geven of is dat niet verstandig?
En ik denk dat ze hem vast ook wel 'preventief' antibiotica zullen geven na de operatie, dierenartsen kennende ::)
Is dat ook echt nodig bij een gezonde hond of kan ik zeggen van laat maar? Of ben ik dan onverantwoord bezig???
Sorry voor al die vragen maar ik ben daar onervaren in en ik wil niet dat hij allemaal onnodige rotzooi in zn lijfje krijgt, die narcose zelf hakt er al genoeg :-\
Door Lizzy
#429318
De meisjes honden die ik heb gehad hebben geeneens AB gekregen na de castratie, dus ik verwacht dat Joey dat ook niet krijgt hoor. Ze hebben beide trouwens ook geen pijnstilling gehad. Ik zou zelf geen Salisprin geven. Ook geen andere pijnstilling. Arnica en Hypericum, wat Calendula, dat lijkt me echt genoeg!
Door nikèdog2000
#429339
je hoeft heus het wondje niet te sprayen hoor.
dat houd de hond zelf wel schoon.
en ze krijgen pilletjes voor de pijn
meer niet.
te minste bij mijn hondje.
Door Jojo
#429349
mijn hondje kan door zn gedrongen bouw niet bij zn eigen balletjes in de buurt komen en de calendula had ik bedoeld zodat er geen dik litteken komt ;)

Maar AB is dus een no-no en ook pijnstilling is niet nodig? Of bedoel je evt. een partij pijnstilling voor daarna niet? Ik dacht namelijk dat het aardig 'normaal' was dat de da na de operatie een paar spuiten er in jast ???
Ik zal het er zowieso morgen vantevoren nog even met de da overleggen, maar om nou niet geheel onbeslagen ten ijs te komen hoor ik graag jullie ervaringen nog even ;)
Door Jojo
#429381
Ike schreef: Veel sterkte voor jullie allebei morgen :-*
Haha, ja dank je, ik kan het wel gebruiken maar Joey weet van niks, zal er niets van merken eenmaal onder zeil ;)
Ik denk dat hij het het meest verschrikkelijk vind als ik hem daar achterlaat :'( en dat hij in zo'n traliekooitje moet :'(
Door amber13
#429389
Het is nooit leuk wanneer je hond geopereerd moet worden, gelukkig is het niet zo'n grote ingreep. Heel veel sterkte/succes morgen.
Door Helen
#429459
Sterkte morgen. Het is als het netjes gedaan wordt zo'n ieniminie wondje, wat keurig gehecht wordt dat je er nauwelijks iets van ziet.
Door Jojo
#430196
Ja, alles is weer achter de rug hoor.
En zoals altijd viel ook dit achteraf weer enorm mee. Wij hebben een hele goede band met onze dierenartsendus alles kan en mag ook uitgesproken worden 8)
En ik mocht er vandaag lekker helemaal bijblijven :prots:
Eerst kreeg Joey even een slaapmiddeltje en viel hij lekker bij mij op schoot in slaap :slape:
Na de castratie van 3 katers was Joey aan de beurt en werd hij op de tafel gelegd waar ze een infuusje in zn voorpoot deden en een wit goedje inspoten, verdoving geloof ik. Ondertussen mocht ik zn bikinilijn even scheren 8)
De dierenarts bracht een slang in door zn luchtpijp voor de narcose (isofluraan-gasnarcose) en sloot hem aan op de hartbewaking.
En daarna ging het gewoon heel snel. Sneetje, flops, ene balletje aan zn 'elastiekje' eruit en plop, andere balletje hing aan de andere kant op zn buik. Even afbinden, knip :shock: weg balletje en aan de andere kant idemdito. Zaadleidertjes werden daarna verder afgewerkt en het sneetje (ongeveer 2,5 cm) werd weer dichtgehecht. Nog een beetje van die zilveren spuitverf ;-) erover en het narcosegas werd al weer vervangen door zuurstof waardoor hij al weer wat bijkwam.
Toen konden alle snoertjes en de slang weer verwijderd worden en kreeg hij nog een pijnstiller in zn bil geprikt zodat hij de komende 36 uur geen pijn zou hebben.
Ik vroeg of de da zn oortjes nog even wou bekijken omdat hij daar een paar weken geleden last van had, ik had een weekje oordruppels toegediend en wou weten of het nu weer goed was of dat ik er nog even mee door moest gaan. Hij was nog zwaar suf dus dat kon nu mooi even, hij kon er goed in met het oorkijkapparaatje en ik kon zelf ook even op mn gemak kijken. Niets meer aan de hand, helemaal schoon :prots:
Onder het genot van een kopje thee kon Joey nog even rustig bijkomen bij zn vrouwtje op schoot en na een half uurtje mocht ik hem weer meenemen naar huis. Sindsdien ligt hij nog voor pampus op de bank, het arme ventje.
Maar alles is dus (zowel voor hem als voor mij) relaxed verlopen!
Door LaSkyler
#430245
In de kliniek waar ik stage loop krijgen honden en katten die gecastreerd worden standaard AB en pijnstilling. Bij een reu kan ik me nog voorstellen dat je je afvraagt of AB wel nodig is, bij de teef vind ik persoonlijk dat AB absoluut verstandig is. Wat betreft pijnstilling: zo gauw een dier onder het mes gaat vind ik dat het recht heeft op pijnstilling. Zeker bij de teef/poes, het zijn namelijk echte buikoperaties en dat is niet niks! Het laatste wat ik zou willen is dat mijn hond pijn heeft!

Groetjes van Lonie.

P.s. Fijn dat de operatie goed gegaan is :)
Door Jojo
#430281
LaSkyler schreef: In de kliniek waar ik stage loop krijgen honden en katten die gecastreerd worden standaard AB en pijnstilling. Bij een reu kan ik me nog voorstellen dat je je afvraagt of AB wel nodig is, bij de teef vind ik persoonlijk dat AB absoluut verstandig is. Wat betreft pijnstilling: zo gauw een dier onder het mes gaat vind ik dat het recht heeft op pijnstilling. Zeker bij de teef/poes, het zijn namelijk echte buikoperaties en dat is niet niks! Het laatste wat ik zou willen is dat mijn hond pijn heeft!

Groetjes van Lonie.

P.s. Fijn dat de operatie goed gegaan is :)
Bij deze praktijk geven ze ook standaart pijnstilling en ab, de ab heb ik gevraagt achterwege te laten. Het is zo'n kleine ingreep en het gebeurt al zo steriel. Daarbij is het een gezonde hond met een dito weerstand en geef ik hem zelf al echinacea+cat's claw en arnica. Moet goed komen ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door