Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Tarek
#429959
Heb net het e-boek van Pat McKay gelezen ( het is daar echt weer voor ;D) en lees daar dat je Calcium eigenlijk nooit teveel kan geven, sterker nog zij zegt dat de botten die wij voeren nog te weinig opleveren en zij adviseerd altijd nog een calcium supplement ( Calcium +)
Nu dus de vraag wat anderen daar van zeggen en of dit echt klopt. ( i.v.m. het nieuwe pupke straks en HD )
Ik heb er nu 1 met Hd en wil het graag zo houden natuurlijk. ;)

p.s.Kan iemand me nog helpen aan het Boek gezonde jonge honden van Jill? Door mijn pc crash ben ik het kwijt.
Laatst gewijzigd door Tarek op vr 25 nov 2005, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#429972
Ja, ik ken het boek van Pat. Zij verkoopt overigens Calcium+. En ze heeft in mijn ogen volstrekt ongelijk! Er is maar 1 goed opneembaar EN uitscheidbaar calcium bronnetje en dat is rauw bot. Als een wolf het al perfect doet op 10% rauw bot (kaal), en zij uit kunnen groeien tot perfecte wolven, zonder skeletproblemen: moet Pat me 1 goede reden geven waarom je calcium supplementen moet geven! Ik denk zelf dat je hier echt meer schade mee aanricht dan dat je er goed aan doet. Overigens is Pat de enige binnen vers/rauw-land die dit advies geeft. Dierenartsen als Ian Billinghurst en Tom Lonsdale zijn het hier volstrekt mee oneens. En Pat is geen dierenarts ;)
Door Tarek
#430006
Lizzy schreef: . Als een wolf het al perfect doet op 10% rauw bot (kaal), en zij uit kunnen groeien tot perfecte wolven, zonder skeletproblemen: moet Pat me 1 goede reden geven waarom je calcium supplementen moet geven!
Tja,daar zit wat in.
Probeer alleen het pupselke straks de best mogelijke start te geven die mogelijk is en maak me toch zorgen over of alles wel genoeg aanwezig is m.b.t. vitamines,mineralen etc. ::)
Door herder_lover
#430030
ik geef wel eierschalenpoeder aan Dara en wil dat straks ook aan het pupseltje geven. Dat kan toch zonder proplemen?
Door Lizzy
#430061
Ik ben persoonlijk van mening dat als je een pup zo'n 20% a 25% bot voert (kaal), dat de pup echt genoeg calcium binnen krijgt. Overigens bevat bijv. Bibi versvlees ook 20% a 25% gemalen bot (kaal). Genoeg pups die er groot op geworden zijn!

Goed, Ian B. adviseert 30% bot (kaal). Ik vind dat zelf wat veel voor zowel de volwassen hond als de pup. Maar goed, er zijn al heeeeeeeeel veel pupjes op deze manier perfect groot geworden! Deze methode heeft zich in de afgelopen jaren echt wel bewezen!

Er zijn ook mensen die 15% bot (kaal) adviseren aan pups. En ook deze pups worden zonder gebreken groot. Er zijn ook mensen die 35% tot 40% bot (kaal) adviseren. En ook deze pups worden zonder gebreken groot. Misschien is de voorzichtige conclusie die je kunt trekken wel dat het percentage bot niet van het allergrootste belang is.....? Ik trek 'm voor alsnog nog niet, want ik zou zelf mijn pup nooit wagen aan 40% bot (kaal) omdat ik vind dat er dan veel te weinig 'ruimte' over blijft voor andere voedingsmiddelen die de pup OOK nodig heeft.

En als je dus deze bovenstaande hoeveelheid bot voert is er dus geen enkele reden waarom je eierschaalpoeder zou geven.

Ik snap heel erg goed dat je onzeker bent over of je je pupsel wel goed voert.... Krijgt hij/zij alles binnen om op te groeien tot een mooie hond, zonder gebreken?! En geloof me, ik begrijp het echt want ik ben tenslotte zelf bezig een pupsel groot te laten worden!

Ik denk dat je alleen niet moet vergeten dat er al sinds jaar en dag hondjes op verse/rauwe voeding worden groot gebracht. Vroeger deed men niet anders, tot de brok zijn intreden deed. Maar sinds ruim 10 jaar worden er weer overal in de wereld pupjes groot gebracht op zelf samengestelde voeding!

Als ik je een goede raad mag geven: kies een methode. Lees erover. Maak je plan. Kies bijv. de methode die je al hanteert voor je volwassen honden. Want ik mag aannemen dat je volwassen honden het daar heel goed op doen, anders zou je anders voeren. Toch? Maar goed, kies een methode en houd je daar aan. Laat je niet van de wijs brengen. En bestudeer zelf je pup tijdens het groeien. En als je vragen hebt of onzeker bent: open gewoon een topic-je ;D!
Door ~Joke~
#430089
Doordat een pup in verhouding meer eet dan een volwassen hond krijgt hij op voer, wat qua samenstelling hetzelfde is als wat een volwassen hond eet, genoeg calcium naar binnen Mijn Penny is op rauw groot gebracht en ze heeft nooit exta calcium gehad.
Door Borke
#430106
Tja moet je pups eigenlijk anders voeren dan volwassen honden die een goed gewicht hebben?
Ik denk dat je verhoudingsgewijs meer voer per lichaamsgewicht geeft, maar verder?

Bij de katten deed ik het de laatste jaren niet meer en ze werden er niet kleiner, ongezonder of minder mooi door ;D

Volgens mij is ons dat aangepraat door de voerderfabrikanten die voor alles weer een apart voer bedenken ???
Door Lizzy
#430115
AstridStraver schreef: Tja moet je pups eigenlijk anders voeren dan volwassen honden die een goed gewicht hebben?
Ik denk dat je verhoudingsgewijs meer voer per lichaamsgewicht geeft, maar verder?
Nee
Volgens mij is ons dat aangepraat door de voerderfabrikanten die voor alles weer een apart voer bedenken ???
Ja

;D

Onze Linga eet exact hetzelfde als mijn volwassen honden.

Het enige verschil hier is dat ik Linga (sinds het winter is) een keer of 2 per week (als ik het niet vergeet) wat levertraanolie geeft voor de vitamine D en dit geef ik dus niet/nooit aan mijn volwassen honden. In de zomer heb ik haar dit niet gegeven. Of er werkelijk noodzaak is tot het geven van levertraanolie: Voor de vitamine A hoef je het niet te doen. Vitamine A zit al genoeg in lever. Maar vitamine D zit eigenlijk alleen in vette vis. En ik weet niet of de hoeveelheid vette vis voldoende is voor de vitamine D, in de wintermaanden. Sec gezien zou een hond in de zomer dus genoeg vitamine D op moeten kunnen slaan, door de zon, om daar de winter mee door te komen. Maar als je een winterpup hebt, dan heeft hij dus geen/weinig zon gezien, komt hij weinig buiten en denk ik zelf dat het toevoegen van levertraanolie nuttig is.
Door herder_lover
#430197
dat zou dus betekenen dat ik de pup hetzelfde kan voeren als Dara? Ja andere hoeveelheid dan, maar zelfde verhoudingen? Ik heb er al over gelezen hoor, maar begin gewoon wat onzeker te worden terwijl Dara heel goed gezond is nu ;D en goed groeit, hoewel ze minder stabiel is qua gewicht dan vroeger. Ze is ook anders gaan eten, maar dat is een ander onderwerp ;D
Ik heb alleen eischaalpoeder omdat soms ze minder bot krijgt, en dan kan ik toch wel die poeder geven?

en aangezien hier de zon altijd schijnt, hoef ik dus ook geen olie te geven?
Laatst gewijzigd door herder_lover op vr 25 nov 2005, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door herder_lover
#430198
Tarek schreef:
p.s.Kan iemand me nog helpen aan het Boek gezonde jonge honden van Jill? Door mijn pc crash ben ik het kwijt.
ik ook ;) graag...
Door Lizzy
#430206
herder_lover schreef: dat zou dus betekenen dat ik de pup hetzelfde kan voeren als Dara? Ja andere hoeveelheid dan, maar zelfde verhoudingen? Ik heb er al over gelezen hoor, maar begin gewoon wat onzeker te worden terwijl Dara heel goed gezond is nu ;D en goed groeit, hoewel ze minder stabiel is qua gewicht dan vroeger. Ze is ook anders gaan eten, maar dat is een ander onderwerp ;D
Ik heb alleen eischaalpoeder omdat soms ze minder bot krijgt, en dan kan ik toch wel die poeder geven?

en aangezien hier de zon altijd schijnt, hoef ik dus ook geen olie te geven?
Ik weet niet precies wat je Dara voert, maar in principe is het antwoord ja. Als je minder als 15% bot voert (kaal), dan kun je aanvullen met eierschaalpoeder. Maar de vraag is: waarom zou je dat doen wetende dat bot gewoon de beste calciumleverancier is? Ik heb Linga gedurende de zomer geen levertraanolie gegeven. Wel vette vis, schellevislever (heel af en toe) en eieren.
Door herder_lover
#430213
Dara eet mn kip. Hele kip, kippevleugels, kippenpoten, maar ook geitenvlees (met bot), orgaanvlees, en eieren nu en dan. Ook krijgt ze wel rundervlees maar dat is zonder bot. Hier hebben ze geen grote ribben, alleen soort spareribs (van rund en geit en kalf) maar vrij klein gesneden. Dus dat durf ik eigenlijk niet
ze krijgt natuurlijk ook groentenmix :)
Door Barras03
#431205
Extra calcium kan de volgende problemen geven weet ik helaas uit eigen ervaring.
OP advies van de fokster gaf ik tijdens het wisselen van de tanden extra calcium met als gevolg een sterk kreupele pup met donkere vlekken in zijn bot en witte randen aan het bot. DE diagnose van de DA op deze
problemen was kalkgebrek,kreeg een grote zak kalk
mee naar huis.Thuis gekomen gelijk een andere DA
gebeld en kreeg een heel andere diagnose nl.te veel kalk. Na het stoppen met de extra kalk was het kreupel
lopen na vier wekeen over.
Teveel kalk samen met rijkelijk vit d onttrekt kalk aan het bot en slaat op de randen neer.
Door Mevroi Kruim
#432369
Dat geldt alleen voor de kunstmatige kalk uit bv Gistocal. De overtollige kalk uit natuurlijke bronnen, zoals botten en eierschalen, wordt gewoon weer uitgescheiden.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op ma 28 nov 2005, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door