Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door niek11
#428250
Hallo,

Mijn teckelteefje Juno, heeft al 3 jaar epilepsie, (ze is er 6)waarvoor ze phenobarbital 25mg per dag krijgt.(ze weegt 10kg)
Nu dronk ze de laatste tijd steeds meer en meer ( en dus ook plassen!), en hebben we haar laten testen. (Haar baarmoeder is al eerder uitgehaald.)
Urine en bloed gecontroleerd.Met volgend resultaat:
Geen suikerziekte, beetje eiwit in urine, zeer hoge waarden voor leverenzymen en galzuren.Ook gestoorde schildklier.
Da stelt voor om een aangepast dieet te geven (ik weet niet welk merk, hij gaat het bestellen en het komt vrijdag pas aan)en pillen voor schildklier.
Kan ik in haar geval iets anders doen? hebben jullie tips ivm haar voeding?
Alvast bedankt!
Door amber13
#428259
Wat vervelend dat je hond epilepsie heeft, weet helaas uit ervaring hoe het is.
Wat eet Juno op dit moment, brokken? Met Max (onze hond met epilepsie) hebben we verschillende soorten voer uitgeprobeert, ook van de da (was erg prijzig!!) en uiteindelijk hielp Carnibest het beste.
Max had ook altijd sterk verhoogde leverwaarden, maar ons werd verteld dat dit een bijwerking van de medicatie was, en dat (bijna) alle honden met epilepsie ook afwijkende leverwaarden hebben.

Succes verder met Juno, hopelijk helpt vers vlees haar. wat
Door Peet
#428363
Hoe was de ureum?

Voor de lever kan je zowiezo supplementeren met Mariadistel. Te koop bij drogist of reformhuis. Voor een teckeltje zou ik een halve capsule per dag geven, eventueel de capsule open maken en de inhoud door het voer doen.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#428876
Met te hoge leverwaarden en een te trage schildklier kan het ook nog syndroom van Cushing zijn. Zou ik ook laten controleren.

Meest waarschijnlijke is echter dat het door de medicatie komt.
Je kunt kijken of het op andere medicatie ook goed gaat.
Door niek11
#429911
Vlgs de da komt het niet door de medicatie...
Cushing is het niet, Nierwaarden zijn in orde...

Ze moet Forthyron nemen voor schildklier en Ecuchol siroop voor de lever.( voedingssupplement om leverwerking te stimuleren)

En Hepatic brokken van Royal Canin.

Ik kreeg de raad haar drinken niet te rantsoeneren....

Nu maar hopen dat ze er goed op reageert
Gebruikersavatar
Door Hitam
#430001
Al drie jaar phenobarbital en dan leverproblemen niet door medicatie? Laat hij zijn schoolgeld terughalen.

Waar komt het dan door volgens hem/haar?
Door niek11
#430192
" Waar komt het dan door volgens hem/haar?"

?


Dat heeft hij erniet bij gezegd... ::)

Maar of het nu al dan niet van de medicatie komt ,Juno zit met haar leverprobleem. :(

Ik had gehoopt hier raad ivm leverdieet te krijgen... ???

http://www.barfer.de/barf/diaet.htm
Hier staat dat ik zelf de hoeveelheden vlees en ei lager moet geven .
Maar ik ben een Barf -leek, ikvind het zo al moeilijk genoeg.
Hoe weet ik dan of ze de juiste dingen al dan niet eet?
Door Timmy
#430558
niek11 schreef:Maar of het nu al dan niet van de medicatie komt ,Juno zit met haar leverprobleem. :(

Als het door de medicatie komt, hoeft er per definitie geen sprake te zijn van een leverprobleem, maar enkel van verhoogde waarden. Misschien een optie om over te stappen op een ander medicijn voor de epilepsie?

Gr.
Linda
Door niek11
#430756
Ja?Kan je me zeggen welk?
Ik dacht dat enkel phenobarbital mogelijk was eventueel samen met KBr...

Ten andere , verhoogde waarden geven toch de toestand weer waarin de lever zich bevindt?
Oh , ik snap er niks meer van ! :'(
Door Femke
#430794
Peet schreef ook al iets over Mariadistel. Ik zou dit gaan supplementeren. Het onderteunt de lever bij langdurig medicijngebruik.
Door Timmy
#430801
niek11 schreef: Ja?Kan je me zeggen welk?
Ik dacht dat enkel phenobarbital mogelijk was eventueel samen met KBr...

Ten andere , verhoogde waarden geven toch de toestand weer waarin de lever zich bevindt?
Oh , ik snap er niks meer van ! :'(

Veel dierenartsen snappen er soms zelf niets van, dus het is te begrijpen dat jij als eigenaar het al helemaal niet snapt.

Je kunt overstappen op Epitard, maar dat lijkt me niet handig, want dat heeft met betrekking tot de lever dezelfde bijwerkingen. KBr is dan het middel dat je moet hebben; dat wordt via de nieren uitgescheiden.

Fenobarbital heeft als bijwerking de leverwaarden te verhogen. Als op zichzelf staand feit dus. De leverwaarden van honden die op fenobarbital staan dienen dus ook anders geinterpretteerd te worden dan die van honden die dat middel niet krijgen.
Hoe vaak zijn die waarden getest? En wat waren de uitkomsten?

Gr.
Linda
Door niek11
#431664
Vorig jaar had ze licht verhoogde waarden, dit jaar zie hier onder .Het resultaat werd gecontroleerd, staat op het analyseblad.

Waarden:

Transaminase GOT:147 ipv 44

Transaminase GPT :461 ipv 94

Galzuren : 363 ipv 10
Het waren de galzuur- waarden die de da het meest verontrustten..

Schildklierfunctie:

T4 canine:

0.8 ipv tussen1.3 en 2.9
10.3 ipv tussen 16.8 en 37.4
Door Slot
#436466
Vincent Biourge, een Franse dierenvoedingsdeskundige beveelt het volgende dieet aan:

1,5 kop magere boerenkaas
3 koppen gekookte rijst
25 gram gekookte runderlever
1 tl calciumcarbonaat
1 el maisolie
250 gram vitamine C
1 capsule B-complex met ijzer

Bron: Medisch Handboek Honden van Dr. Bruce Fogle


Mijn hond had een ernstige leverziekte, bij haar was het probleem dat ze helemaal niet wilde eten. Dus wat hier boven staat heb ik nooit uitgeprobeerd.
Door Lizzy
#436507
Hoi Charlotte, allereerst welkom op Barfplaats! En bedankt voor dit recept! Ik ben alleen best wel benieuwd waar die Vincent dit dieet op baseert en wat de achterliggende gedachte hierachter is (want ik zou het mijn hond niet gauw voeren.... Ook niet als dieet bij leverproblemen..... Ik vind het te veel rijst en te weinig vlees en ik mis rauwe vleesbotten ivm calciumcarbonaat).
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 03 dec 2005, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Slot
#436562
Lizzy schreef: Hoi Charlotte, allereerst welkom op Barfplaats! En bedankt voor dit recept! Ik ben alleen best wel benieuwd waar die Vincent dit dieet op baseert en wat de achterliggende gedachte hierachter is (want ik zou het mijn hond niet gauw voeren.... Ook niet als dieet bij leverproblemen..... Ik vind het te veel rijst en te weinig vlees en ik mis rauwe vleesbotten ivm calciumcarbonaat).
Staat verder niks over in het boek. Het enige wat ik weet dat een leverdieet een bepaalde verhouding nodig heeft wat betreft vet en eiwit. De verhoudingen weet ik niet meer precies. Ik dacht vooral weinig vet en eiwit en de eiwitten die je geeft moeten lichtverteerbaar zijn.
Het heeft te maken met het amoniak dat vrij komt en niet meer door de lever kan worden afgevoerd en daardoor in de hersenen terecht komt. Dat kan werden leiden tot agressief gedrag.

Ik ben trouwens eerder lid geweest maar kon niet meer op de site komen omdat ik een ander e-mailadres heb.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door