Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door bas rouge
#429939
Ik heb afgelopen week het menu van mijn drietal bijgehouden. Ik werk niet strikt volgens de berekeningen maar stel op gevoel samen. Ze krijgen 14 maaltijden per week. Daarvan zijn er deze week 9 maal zelf samengesteld en 5 keer KVV.

Ik kwam tot de volgende percentages:

Bolke:
78% RMB
5 % GF mix
14.6 % Orgaan (5.6% vuile pens)
2.1 % Rest

Barousse:
70% RMB
7.5% GF mix
17.6% Orgaan (9.4% vuile pens)
4.8 % Rest


Rein:
70% RMB
7.5% GF mix
17.6% Orgaan (9.3% vuile pens)
4.7% Rest

KVV maakte respectievelijk 23, 33 en 35% uit van het totale weekmenu, de KVV telde ik niet mee bij de bovenstaande berekeningen.

De organen waren runderhart, -lever, pens en kiporganen (hart, maag en lever). De RMB's waren eendkarkas, kipkarkas, hele kip, kippenvleugel, lamsrib, lamssparerib, lamsschouderblad, runderlap, geitenvlees en geitenrib. De vis heb ik bij RMB meegeteld en was twee maal verse sardines.
Het restdeel bestaat uit biogarde en hutenkase.

Wat mij opvalt is dat de RMB hoger uitvalt dan de 60% die er voor staat (Bolke is wel zeer rijk bedeeld aan RMB). Dat is een beetje bedoeld, in de KVV zit ook veel orgaan vandaar dat ik liever wat meer RMB voer bij zelfsamenstellen.
Ook het deel orgaan valt bij mij best hoog uit, alhoewel een flink percentage daarvan vuile pens is.
Rest en GF mix is toch wel onderbedeeld, dat zou ik dus moeten verhogen.

Ben benieuwd naar jullie ideeen.

Bij voorbaat dank!
Door Mevroi Kruim
#429991
Hoi :D
Ik vind het idd wel vrij veel bot en dus te weinig spiervlees. Het is antuurlijk niet allemaal 50% bot / 50% spiervlees, ik neem aan dat aan de karkassen niet nog 50% spiervlees zit maar je voert ook hele kip en runderlap, da's weer weer spier. Maar als ik het zo bekijk zou ik zelf geneigd zijn wat meer bv kopvlees ofzo te voeren.
Door Lizzy
#430080
De RMB's waren eendkarkas, kipkarkas, hele kip, kippenvleugel, lamsrib, lamssparerib, lamsschouderblad, runderlap, geitenvlees en geitenrib. De vis heb ik bij RMB meegeteld en was twee maal verse sardines
Wacht even hoor. Je hebt bij RMB's ook vermeld runderlap en geitenvlees. Maar dat is geen RMB, dat is gewoon spiervlees. Denk je dat je percentage RMB's niet iets lager uit komt daarmee?

Als dat niet het geval is: dan vind ik persoonlijk ook het percentage RMB's hoog. Ik zou iets minder gaan voeren en meer spiervlees gaan voeren.
Door bas rouge
#430153
Ik heb de runderlappen en het geitenvlees idd. ook bij RMB geteld. Als RMB heb ik opgeteld; vis, spiervlees, vleesbotten (hele kippen en lamsspareribs bijv.) en kale botten. Dat is verwarrend en komt de berekening niet ten goede, dat snap ik.
RMB als Raw Meat Bone is voor in gebruik voor mij, bot en vlees in fifty fifty percentages. Dat kan de ochtend meer spiervlees en avond een vrijwel kaal karkassenmaal, ik heb het dan over een RMB maaltijd die dag. Ik heb het in de voorberekening wel opgedeeld in botten, spiervlees en echte vleesbotten maar bij het laatste stukje heb ik het weggelaten. Het werd zo'n ongehoorde lap tekst anders.

Ik probeer wel echt (en slaag daarin ook heel behoorlijk) een pure 50/50 RMB verdeeld over de dag te hebben of hooguit over twee dagen verdeeld.
Kopvlees heb ik niet maar zal ik aanschaffen, runderlappen zijn ook wel prijzig natuurlijk.

Als jullie een berekening maken, hoe deel je dan de pure RMB's en botten en spiervlees fair in?
Laatst gewijzigd door bas rouge op vr 25 nov 2005, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#430233
[quote="bas rouge"]
Ik heb de runderlappen en het geitenvlees idd. ook bij RMB geteld. Als RMB heb ik opgeteld; vis, spiervlees, vleesbotten (hele kippen en lamsspareribs bijv.) en kale botten. Dat is verwarrend en komt de berekening niet ten goede, dat snap ik.
RMB als Raw Meat Bone is voor in gebruik voor mij, bot en vlees in fifty fifty percentages. Dat kan de ochtend meer spiervlees en avond een vrijwel kaal karkassenmaal, ik heb het dan over een RMB maaltijd die dag. Ik heb het in de voorberekening wel opgedeeld in botten, spiervlees en echte vleesbotten maar bij het laatste stukje heb ik het weggelaten. Het werd zo'n ongehoorde lap tekst anders.

Ik probeer wel echt (en slaag daarin ook heel behoorlijk) een pure 50/50 RMB verdeeld over de dag te hebben of hooguit over twee dagen verdeeld.
Kopvlees heb ik niet maar zal ik aanschaffen, runderlappen zijn ook wel prijzig natuurlijk.

Als jullie een berekening maken, hoe deel je dan de pure RMB's en botten en spiervlees fair in?



[/quote]

Vis is voor mij gewoon spiervlees. Ondanks dat er wat organen in zitten (soms ook niet) tel ik het bij puur vlees want het percentage bot is niet genoeg om het een RMB te noemen. RMB's zijn voor mij: geiten- en lamsribben, kippennekken, kippenkarkassen, kippenvleugels, momenteel heb ik ook fazantbouten. Ook voer ik kalfsbotten als RMB. Deze zijn wel kaal en dus geef ik er altijd spiervlees bij (geit of runderkopvlees).
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door