Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lida
#428468
Hallo allemaal,
Mijn naam is Lida en mijn Westie heet Murphy.
Murphy heeft veel last van allergieen. In overleg met de dierenarts hebben wij besloten zelf voor haar te koken. Ze mag gans, eend en geit.
Kan iemand mij vertellen hoeveel vlees zij per dag nodig heeft en hoeveel groenten en rijst of pasta?

Groetjes Lida
Door tieneke
#428561
Hoi Lida,wat is het voor allergie?
Zelf zou ik meteen de brokken in de vuilbak kiepen en morgen nog beginnen met kompleet rauw vers vlees ;)
Waarom koken?
Rauw is stukken beter als zij verder gezond is en ik zou ook de rijst en pasta=koolhydraten weglaten,dit is heel vaak de veroorzaker van vele huidklachten.
Brokken zitten dan ook bomvol koolhydraten.
Beterschap met Murphy!
Laatst gewijzigd door tieneke op wo 23 nov 2005, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#428578
Lida, onze dierenarts gaf ons ook het advies van rijst en gekookt geitenvlees, in ons geval voor de kat.
Ik heb het vlees nooit gekookt maar rauw gegeven en mijn poes had een voedsel allergie en daardoor 'spuitpoep'. Rijst wilde ze niet eten (slimme poes).

Inmiddels eet zij Carnibest Lam, dat is een compleet vers voer (kvv noemen we dat hier op Barfplaats) van lamsvlees en ze doet het er geweldig op. Ik heb gewoon een 'nieuwe kat' teruggekregen door vers te voeren.

Jouw dierenarts wil waarschijnljik dat je de hond voedingsmiddelen geeft die niet in brokken zitten, een zogenaamd eliminatie dieet, waarme je elimineert (uitsluit dus) waarvoor je hond allergisch is.

Ik zou als ik jou was een keuze maken uit de volgende 2 mogeljikheden:

1. koop een kvv die een van genoemde vleessorten bevat, bijvoorbeeld Carnibest eend en ik meen dat er ook een varieteit is van een ander merk met geit (Bandit?). Adressen hiervoor kan je vinden in de bibliotheek. Dan koop je een complete maaltijd en weet je zeker dat je hond alles binnen krijgt wat nodig is, zonder dat je zelf hoeft na te denken en te rekenen.

2. ga zelf maaltijden samen stellen. Hoeveel je moet geven kan je lezen in de bibliotheek, zoek daar maar even. Geitenvlees is over het algemeen goed verkrijgbaar, dus dat moet geen probleem zijn.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#428610
Lida schreef: Hallo allemaal,
Mijn naam is Lida en mijn Westie heet Murphy.
Murphy heeft veel last van allergieen. In overleg met de dierenarts hebben wij besloten zelf voor haar te koken. Ze mag gans, eend en geit.
Kan iemand mij vertellen hoeveel vlees zij per dag nodig heeft en hoeveel groenten en rijst of pasta?

Groetjes Lida

Hoi Lida,
ten eerste zou ik niet koken en ik zou een hond met allergie zeker geen rijst en pasta geven, granen zijn namelijk de nummer 1 veroorzaker van allergieen en huid/darmklachten

Je kunt beter een rauw dieet geven dit kan door een kompleet versmenu te kopen of je kunt zelf gaan samenstellen.
Door Lizzy
#428895
Lida schreef: Hallo allemaal,
Mijn naam is Lida en mijn Westie heet Murphy.
Murphy heeft veel last van allergieen. In overleg met de dierenarts hebben wij besloten zelf voor haar te koken. Ze mag gans, eend en geit.
Kan iemand mij vertellen hoeveel vlees zij per dag nodig heeft en hoeveel groenten en rijst of pasta?

Groetjes Lida
Hallo Lida, ik sluit me helemaal bij Sylvia aan. Geef geen rijst en pasta, wel groente. En geef vooral rauw vlees en rauwe vleesbotten. Geen gekookt vlees. Wij kunnen je wel helpen met de details. Interesse?
Door Lida
#429218
Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reactie. Om nog e.e.a. aan te vullen. Murphy heeft een aangeboren stofwisselingsziekte. Daardoor ontwikkelt ze allergieen e.d. Ze mag alleen eend, gans en geit.

Groetjes Lida
Door Tineke *
#429227
Ik heb hier ook veel vandaan gehaald hoor,als je het moeilijk vind om te beginnen met vers kies dan eerst voor kvv.Durf je het aan om gelijk over te gaan,kijk dan even in de bibliotheek.
Ik griezelde ook eerst van rauwe kip enzo,maar nu ik zie hoe mijn honden er beter van worden kijk ik nergens meer vreemd van op.
Ze eten nu pens hart kip vis groenten een eitje,kvv en ik ga op zoek naar konijn en gevogelte.
Succes,en blijven vragen hoor.

Tineke
Door Lida
#429248
dank je Tieneke maar zoals je ziet ligt het nogal gecompliceerd. Mijn dierenarts (sinds kort een holistische arts) gaf mij het advies hier te gaan zoeken; maar ik vind het zo moeilijk allemaal
Door Lizzy
#429268
Hoi Lida, heeft deze stofwisselingsziekte een naam? Waarom mag je hond deze drie vleessoorten wel?

Als je het heel erg moeilijk vindt om zelf te gaan samenstellen, dan is het misschien een goed idee om te beginnen met een kant-en-klaar versvlees. Bandit heeft een geit versie en Carnibest heeft een eend versie.

Als je toch zelf wilt samenstellen, dan kan dat ook heel goed! Maar, ik zou dus het vlees absoluut niet koken. Het beste geef je gewoon rauwe vleesbotten (van niet dragende delen) van geit, eend en gans. En het vlees. En de organen. Je kunt dit aanvullen met groentemixen. Het beste pureer je rauwe groentes. Op zich denk ik dat dat wel een goed idee is, om er groentes bij te geven, want met deze drie vleessoorten ben je knap beperkt in je afwisseling van vlees/bot/orgaanvlees soorten. Op BarfClub kun je een foto-reportage vinden over groentemixen: http://www.barfclub.nl/groentenz.htm

Pasta zou ik sowieso niet en nooit geven. Als er iets allergieen op wekt bij honden is het wel graan... Ik zou zelfs heeeeel voorzichtig zijn met rijst! Beter geef je ook helemaal geen rijst.

Wat eet je hond nu op dit moment? Ik denk namelijk dat zij nog wel wat langzaam overgeschakeld moet worden naar het wennen aan rauwe vleesbotten. Maar, eendennekken en hele eenden en eendkarkassen kunnen prima dienst doen om haar daar aan te wennen!
Door Lida
#429625
Hoi Lizzy,
Welke stofwisselingsziekte Murphy heeft is niet gezegd. Eigenlijk ook vergeten naar te vragen. Maar Murphy was zo ziek (chronische oorontsteking en veelvuldig overgeven) dat ze volledig op de prednison leeft.
Alhoewel ik toendertijd blij was met deze oplossing is dit geen optie voor de toekomst.
Het is niet zo dat ze alleen geit, eend en gans mag. Ze mag ook struisvogel en hert. Maar dit is zo duur.
We zijn nog volop zoekende naar een goede en verstandige oplossing. Dus als jullie daarbij kunnen help is dit fantastisch.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#429648
Ik neem aan dat je hond brokken at toen dit gaande was?
Dat wil dus zeggen dat als hij gewoon vlees krijgt hij daar misschien helemaal geen last van hoeft te hebben.
Ik denk dat als je over gaat op vers dat je de prednison zo in de kliko kunt gooien. Mijn tweedehands Shih tzu had er al 5 jaar prednison opzitten na 1 maand vers konden de pillen zo de kliko in.
Door Borke
#429724
sylvia schreef: Ik neem aan dat je hond brokken at toen dit gaande was?
Dat wil dus zeggen dat als hij gewoon vlees krijgt hij daar misschien helemaal geen last van hoeft te hebben.
Ik denk dat als je over gaat op vers dat je de prednison zo in de kliko kunt gooien.
Dat denk ik dus ook.
Onze poes Franny was een humeurig mager scharminkel en het enige wat de dierenarts na alle onderzoeken nog wist te bedenken was Prednison.
Toen wilde ik perse andere voeding proberen en kwam hij met een dieet met gekookte geit, rijst etc.
I ben toen rauwe geit gaan geven en die rijst, die at ze niet (slimme meid). Ze knapte zienderogen op.
Toen kvv geprobeerd, BIBI (rund) gaf te dunne ontlasting, maar op Carnibest lam deed ze het prima.

Ik denk dat de reden dat de dierenarts deze exotische vleessoorten voorschrijft, meer is omdat die niet in de brokken zitten en het iets is wat je hond nog nooit gegeten heeft (dat was met mijn kat ook zo).
Ik denk dan ook dat als je Carnibest eend, Bandit geit probeert of zelf gaat samenstellen, het hele probleem over zal zijn. Dik kans dat jouw hond, net als mijn kat, wel degelijk ook andere soorten vlees kan eten, immers mij kat eet nu toch lamsvlees en doet het daar net zo goed op als op geitenvlees.

Ze is 1.5 kg aangekomen en nu een stralende vrolijke poes, je zou denken dat ze 3 jaar is en ze is 11.5 jaar.
Ik denk dat het jouw hond net zo vergaat als mijn poes :-)
Door Tarek
#429744
AstridStraver schreef: Dat denk ik dus ook.
Onze poes Franny was een humeurig mager scharminkel
Jeetje,dat zou je nu niet meer zeggen.
Ik vind het echt hartstikke goed wat iedereen gebeurd als ze overstappen naar vers :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door