Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door avalon
#42399
Het hart is een spier, dus ik zou zeggen dat hart spiervlees is. Maar ik lees hier dat het ook wel tot orgaanvlees gerekend kan worden. Ik heb nog een kilo of 6 liggen dat is houdbaar tot 4 februari. Is het verstandig om mijn honden elke dag een beetje te geven? Daar ze ook op dieet staan. Wat kan ik er het beste bij geven? (tot nog toe doe ik er meestal een paar groenten bij nl spinazie, andijvie en sperciebonen) en wat fruit nl mandarijn en appel. Beetje bernagieolie, biergisttabletje, visoliecapsule en wat zeewier (gedroogde poedervorm).
Door Lupa
#42404
volgens mij is het nog steeds vaag en dat komt omdat we altijd hebben gleerd dat het hart een orgaan is die zich als een willekurig spier gedragt of was het als een onwillekurig anders????
nou ik weet hem niet meer, in ider geval ik neem het zeker voor het onzeker een gebruik hart als orgaan
Door sharpie
#42444
Ja hart is toch een orgaan, het ziet er ook uit als een orgaan.
Ik zou er gewoon wat "echt" spiervlees bij geven.
Het is ook goed om meerdere soorten organen per dag te geven, het totale percentage orgaanvlees mag per maaltijd ±20% zijn.

Je zou deze % kunnen aanhouden als een ± richtlijn voor een maaltijd en ze eventueel afwisselen:
spiervlees 30%
bot 30%
orgaanvlees 20%
groenten 20%

Of:

spiervlees 40%
orgaanvlees 20%
groenten 25%
vet 15%
zo nu en dan aanvullen/vervangen met een rauw vlees bot.
Laatst gewijzigd door sharpie op di 20 jan 2004, 04:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#42473
Ik zou niet iedere dag hart geven. Veel te eenzijdig en dat wordt veel te veel orgaanvlees. Want ik zie hart nog steeds als orgaanvlees, ook al is de hart een spier.

Dus, alle katjes en hondjes van de buren OOK blij gaan maken Renate ;D!
Door avalon
#42667
Ik heb al het een en ander uitgedeeld ;D en de hondjes vonden het zá-lig Dus dat willen ze vaker. (weer een potentiële barfer erbij ;D). En dat voor 7 hondjes. Ze willen toch wel eens in de week geven en als ze pups hebben krijgen die ook voortaan energique ;D.Angie staat toch op dieet dus die mist niet veel.

Het hart is een onwillekeurigespier. Hij werkt buiten de wil om (gelukkig wel). Zo heb ik het geleerd. Maar aangezien het ook weer een orgaan is kwam deze vraag bij mij op.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#42674
Ik zie hart als een tussenvorm tussen spier en orgaan. Ik geef dus vaker hart dan andere organen en vervang wel eens spiervlees door hart.
Wat die datum betreft: Die is men verplicht er op te zetten, maar als het hart steeds goed bevroren is geweest, steekt dat echt niet op een dag.
Door Janet
#42863
sharpie schreef: Ja hart is toch een orgaan, het ziet er ook uit als een orgaan.
Daarover verschillen meningen denk ik. Als ik hart in stukken snijdt, ziet het vlees er voor mij toch écht uit als spiervlees, qua structuur dan. Ok, het ruikt iets sterker door al het bloed wat zich in de hartkamers heeft opgehoopt.
Ik geef het als spiervlees, maar zekerheidshalve wel met mate en in combinatie met ander spiervlees.
Door Janet
#42867
De bruine kleur komt misschien omdat het hart (duh :P) goed doorbloed is? Bloed wat in aanraking komt met lucht (zuurstof) gaat vrij snel oxyderen, wat een bruine kleur veroorzaakt. En de structuur, ja, ach.
Maar goed, meningen verschillen er over ;D.
Door avalon
#43041
Sonja schreef: Ik zie hart als een tussenvorm tussen spier en orgaan. Ik geef dus vaker hart dan andere organen en vervang wel eens spiervlees door hart.
Wat die datum betreft: Die is men verplicht er op te zetten, maar als het hart steeds goed bevroren is geweest, steekt dat echt niet op een dag.
Het is zeker steeds goed bevroren geweest, ik heb ondertussen al heel wat hondjes blij gemaakt met wat anders dan brok. De rest houdt ik lekker voor mijn eigen moppies
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door