Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door James
#427885
Nou, vandaag een heerlijk hapje klaargemaakt. Nou ja, klaargemaakt, met veel zorg en liefde samengesteld. Op jacht geweest voor parelhoen. Lekker lamshartje en groentemixje uit de vriezer gehaald. Porties verantwoord verdeeld voor de 4 honden.

Maar gisteren hadden de 2 kleinsten ook niet zo geweldig gegeten. Alleen de lekkerste dingetjes eruit gevist. En eergisteren ook al. Maar ja, ik had zoiets van morgen weer een dag.

Vandaag had ik dus zoiets van ik pak het anders aan. Eerst de groentehapjes... De grote honden aten het gelijk op. De kleinste even snuffelen, maar viel toen toch ook aan op de houte cuisine (of zoiets) groente mix. En mijn slecht etende kleine meid ging eerst eens op verkenning wat de anderen dan wel niet te eten kregen en besloot het toch maar op te eten, met lange tanden wel te verstaan... En dan te bedenken dat ik er zelfs nog leverworst doorheen heb gemixt om het iets aantrekkelijker te maken.

Daarna was het tijd voor het lamshart. De grootste had het al weg voor ik er naar keek.
Die kleine reu probeerde het dapper, maar haalde toen toch ook zijn neus op. En die kleine meid wilde het niet eens proeven. Een keer snuffelen was meer dan voldoende voor mevrouw...

Ik een eitje er overheen gedaan. Dat eitje vond die kleine reu wel lekker, maar likte het lekker om het hart heen. Als hij per ongeluk een stukje hart in zijn mond kreeg spuugte hij het gewoon weer uit. Ik dus het hart helemaal fijn gemaakt en door het ei heen geroerd. Nou, toen hoefte hij het ook niet meer.

Die kleine meid vond het ei zelf al niet eens lekker....

De opbrengst van de jacht, parelhoenkarkas, is dan ook direct de koelkast in verdwenen.

Ik heb echt zoiets van als ze hun bakje met hart netjes op hebben, krijgen ze pas hun parelhoen. Maar ik spreek uit ervaring dat vooral die kleine meid zich daardoor niet uit de kast laat lokken en dat dit wel eens dagen kan gaan duren...

Volgens mij vinden ze alleen spiervlees lekker en alles van orgaanvlees vies (op de kippenmaagjes en hartjes en pens na).

Hoe zouden jullie dit aanpakken ???

Groetjes Sylvia
Door Lizzy
#427888
Ik zou het orgaanvlees heeeeeeeeeeeel fijn snijden of hakken of malen en dit mengen met spiervlees en groente of iets anders (bijv. pens) dat ze wel heel lekker vinden en niet het een eruit kunnen pikken om het ander te laten staan. Tegen de tijd dat ze er lekker aan gewend zijn, kun je de stukjes orgaanvlees steeds grover laten.
Door James
#428019
Dat had ik vorige keer gedaan met de kippenlever. Dit zit dus nu al door mijn groentenmix heen, maar dan lusten ze de groentenmix dus niet meer. En hetzelfde eigenlijk nog met de sardientjes. Op het moment dat ik een heel klein beetje door de groentenmix doe halen ze hun neus er al voor op. De sardientjes ga ik de volgende keer zoals je al zei met vis uit blik geven. Kijken of ze dat dan wel willen eten.

Maar met leverworst lijkt het nu redelijk te gaan. Maar het is wel heel goed prakken, want het is echt een tut wat dat betreft, want dan nog probeerd ze de leverworst eruit te pikken.

Leverworst zal toch niet zo heel erg slecht zijn hoop ik?

Want met spiervlees mengen lijkt me ook weer zonde van zo'n mooi stuk vlees toch? Dat is nou juist zo lekker om op te kauwen. Maar als het niet gaat lukken zal ik die ook in mijn achterhoofd houden.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#428030
James schreef: Dat had ik vorige keer gedaan met de kippenlever. Dit zit dus nu al door mijn groentenmix heen, maar dan lusten ze de groentenmix dus niet meer. En hetzelfde eigenlijk nog met de sardientjes. Op het moment dat ik een heel klein beetje door de groentenmix doe halen ze hun neus er al voor op. De sardientjes ga ik de volgende keer zoals je al zei met vis uit blik geven. Kijken of ze dat dan wel willen eten.

Maar met leverworst lijkt het nu redelijk te gaan. Maar het is wel heel goed prakken, want het is echt een tut wat dat betreft, want dan nog probeerd ze de leverworst eruit te pikken.

Leverworst zal toch niet zo heel erg slecht zijn hoop ik?

Want met spiervlees mengen lijkt me ook weer zonde van zo'n mooi stuk vlees toch? Dat is nou juist zo lekker om op te kauwen. Maar als het niet gaat lukken zal ik die ook in mijn achterhoofd houden.
Nou ja, leverworst is natuurlijk gekookt en het is van ene varken enz enz. Maar als dat de manier is om ze te neppen om ze aan het orgaanvlees gewend te krijgen dan moet het maar even. Ik zou het echter niet structureel geven.
Verder dan de tips van Lizzy kom ik zo ook niet, hier zit er 1tje enkel met milt te neuzelen, maar dan heel fijn snijden en door de kwark mengen oid werkt dan wel. Ik zou bij de grootse neuzelaars wel met echt ienepiene beetjes beginnen.
Door tieneke
#428035
Met konijn(delen) is het hier ook altijd bal ::)
Aangezien er nog 10 kg in de vriezer lag heb ik de volgende methode bedacht,ik knip met de snoeischaar al de botjes en vlees met de schaar klein,eitje,groentenmix en wat cottage-cheese met een visoliecapsule erdoor.
En werkelijk ze vreten de bodem eruit ;)
Doe ik dit niet dan laten ze de hele delen staan.
Normaal denk ik dan eet maar niet maar aangezien het duurder is dan normaal vlees...
Ook met lever hebben ze aangetrut in het begin,kleingemaakt en dat ging beter.
Nu vreten ze echt werkelijk alles ::) ::)
Door Nelly
#428041
tieneke schreef: Met konijn(delen) is het hier ook altijd bal ::)
Aangezien er nog 10 kg in de vriezer lag heb ik de volgende methode bedacht,ik knip met de snoeischaar al de botjes en vlees met de schaar klein,eitje,groentenmix en wat cottage-cheese met een visoliecapsule erdoor.
En werkelijk ze vreten de bodem eruit ;)
Doe ik dit niet dan laten ze de hele delen staan.
Normaal denk ik dan eet maar niet maar aangezien het duurder is dan normaal vlees...
Ook met lever hebben ze aangetrut in het begin,kleingemaakt en dat ging beter.
Nu vreten ze echt werkelijk alles ::) ::)
Angeltje hier heeft ook weleens zo'n bui dat ze een half konijn of parelhoen niet hoeft of er een beetje mee staat te mutsen. Ik maak me er niet meer druk om, ze is niks te mager, haar vacht voelt goed, ze is nooit ziek, dus ik denk dat ze op die momenten gewoon niet zo'n honger heeft. En Andor en de katten vinden het al helemaal niet erg ;D Overigens eet Angel de volgende keer haar portie gewoon op. :)
Door tieneke
#428052
Nelly schreef: Angeltje hier heeft ook weleens zo'n bui dat ze een half konijn of parelhoen niet hoeft of er een beetje mee staat te mutsen. Ik maak me er niet meer druk om, ze is niks te mager, haar vacht voelt goed, ze is nooit ziek, dus ik denk dat ze op die momenten gewoon niet zo'n honger heeft. En Andor en de katten vinden het al helemaal niet erg ;D Overigens eet Angel de volgende keer haar portie gewoon op. :)
Hier vinden ze konijn echt helemaal niets!
Smerige rothonden doe je zo je best voor >:(
Door Nelly
#428077
Het schijnt dat meer honden niet van konijn houden Tieneke, heb ik weleens eerder gehoord. Die witte monsters hier lusten bijna alles, vooral Andor! Had je hem vorig jaar moeten zien, toen ik (per ongeluk, kon er echt niks aan doen) een fazant had doodgereden en daarmee binnenkwam! :P Hij liep achter me aan te likkebaarden en het had niet veel gescheeld of hij had de vogel uit m'n handen getrokken, de vreterd ;D Die fazant hebben we trouwens lekker zelf opgegeten :P ;D
De hondjes hebben het afval gekregen.
Door tieneke
#428079
Nelly schreef: Het schijnt dat meer honden niet van konijn houden Tieneke, heb ik weleens eerder gehoord. Die witte monsters hier lusten bijna alles, vooral Andor! Had je hem vorig jaar moeten zien, toen ik (per ongeluk, kon er echt niks aan doen) een fazant had doodgereden en daarmee binnenkwam! :P Hij liep achter me aan te likkebaarden en het had niet veel gescheeld of hij had de vogel uit m'n handen getrokken, de vreterd ;D Die fazant hebben we trouwens lekker zelf opgegeten :P ;D
De hondjes hebben het afval gekregen.
Achossie arme witte monsters met zulke strenge baasjes ;D ;D
Door tieneke
#428087
Nelly schreef: Zielug he ;D Ze krijgen ook nooit eens een lekker bot, of een lap pens, of een hoop strotten, en zo kan ik nog wel ff doorgaan... ;D ;)
Ze krijgen zeker die vieze brokjes? ;D ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door