Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sanyo
#427718
Jory is ruim 12 jaar oud. Ze is ruim een week geleden erg ziek geweest. Eerst 's morgens een keer gal spugen, daarna wel gegeten. 's Avonds weer gal spugen, toen niet willen eten. Vervolgens elke 10 minuten zo ongeveer gebraakt, alleen slijm met op het laatst iets bloed. Ze trilde het uit en kreunde bij iedere uitademing.
Van de dienstdoende da injecties meegekregen met een forse dosis Primperid (antibraakmiddel). Hierop werd ze al snel rustig en stopte het braken.

De ontlasting bleef eerst goed. Na een aantal dagen eerst een klein beetje diarree, daarna spoot bloed en slijm er onder het lopen gewoon uit. Weer naar da. Wederom geen koorts en buik helemaal soepel.Finidiar en Pro-kolin gekregen voor de diarree en doorgaan met de Primperid. De volgende dag al geen diarree meer en nu weer goede ontlasting.
Ik bouw nu langzaam de primperid af.
Voorzover gaat dus alles goed. Ze is vrolijk, loopt blij een uur mee in het bos.

Het probleem is dat ze nu gigantisch veel drinkt en plast . Overdag is dat nogwel te doen, maar 's nachts laat ze alles lopen in haar mand.

Er is gisteren bloedonderzoek gedaan. Ureumgehalte is goed, creatinine licht verhoogt. Calciumgehalte is goed (te hoog zou op tumor kunnen wijzen). Haar bloed is naar het lab gestuurd voor verder onderzoek.

Geen glucose in de urine, wel een erg laag soortelijk gewicht(kleur is lichtgeel)
Nu moet ik gedurende 24 uur 11 urinemonsters nemen, om de 2uur, 'snachts om de 4 uur. Dit om te kijken of ze continue zo ongeconcentreerd plast.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken, of herkent iemand dit?
Laatst gewijzigd door Sanyo op wo 23 nov 2005, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#427779
Soortelijk gewicht laag, dat is logisch, door het vele drinken wordt de urine letterlijk water-dun.

Ureum goed, dus waarschijnlijk geen nierprobleem...Misschien diabetes? Maar ja, geen gluco in de urine....lastig joh....Het is geen gedragsprobleem, of verveling? Ik hoop dat er wat meer duidelijk wordt uit die urinemonsters....sterkte!!
Door tieneke
#427813
Ik denk zelf aan suikerziekte,Kobus had ook deze klachten :-\
Maar als de urine verder geen afwijkingen vertoont zal dat niet het geval zijn,misschien bloed afnemen om dit helemaal uit te sluiten
Is de hond ook sloom voor etenstijd?
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#427829
Morgen moet ik de verzameling urine naar de da brengen, dan zal ik nog even navragen of ze bij het bloedonderzoek in het lab ook naar het suiker hebben laten kijken. (bij het het bloedonderzoek wat op de praktijk is gedaan niet).
De uitslag van het lab moet morgen binnen komen, hopelijk brengt dat wat duidelijkheid.

Ik vind het moeilijk te zeggen of ze sloom is voor het eten. Ze komt wel uit zichzelf aanlopen als ik het eten klaar maak.
Ze is in huis eigenlijk altijd rustig, tot ik de riem pak, dan staat ze te dansen en te springen, ondanks haar leeftijd!
Door webster
#427929
zoek op internet eens iets op over diabetes insipidus, hierbij kan de hond de urine niet concentreren en drinkt steeds meer en plast dus in verhouding. Heb zelf een reu gehad met dit probleem en vonden dit pas na veel proeven in de universiteitskliniek in utrecht.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#427934
Ik ben dat inderdaad ook tegen gekomen met mijn gegoogle.
Maar hoe hebben ze dat uiteindelijk aangetoond en is daar wat aan te doen geweest bij jouw hond?
Door tieneke
#427937
mb schreef: Toen er gisteren bloed is afgenomen was ze nuchter.....dus dat is dan goed toch?
Toen Kobus voor de eerste keer bij de Da moest komen ivm deze klachten moest ik net voor de maaltijd komen.
Met bloedafname werd meteen duidelijk dat de hond veel te hoog zat met zijn waardes.
Ga je bijv in de ochtend als de hond net gegeten heeft dan zal je meestal geen echte stijging zien.
Maar wacht de uitslag even af en hopelijk is het niets ernstigs ;)
Door webster
#427939
Helaas is het voor deze hond niet zo goed afgelopen.Ik moest hem humane medicijnen gaan spuiten (geen insuline) dit kwam neer op ongeveer 100 gulden (des tijds) per week en dit heb ik ongeveer 2 weken gedaan maar zag weinig verbetering Hij is maar 2 jaar geworden omdat ik hem een verder lijden wilden besparen heb ik hem met pijn in mijn hart laten inslapen bij hem was het een aangeboren afwijking . Ik hoop dat je hier door niet te veel van slag raakt en ben benieuwd naar de afloop.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#427940
Dank je voor je eerlijke antwoord. Wat triest voor je, om je hond zo jong te moeten missen.

Ik maak me eigenlijk nu al een aantal dagen erg veel zorgen. Ik dacht eigenlijk dat haar nieren het opgegeven hadden, ze is immers al 12 jaar geweest. Maar dat blijkt dus niet het geval te zijn.
Het is erg verwarrend doordat ze zich nu eigenlijk weer heel erg goed voelt. Alleen dat vele drinken en dus vele plassen.....Ik hoop dat ik snel meer duidelijkheid zal krijgen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door