Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door James
#426366
Hallo allemaal,

Ik heb 4 honden en een hondenuitlaatservice, dus ik denk dat ik behalve mijn eigen honden ook nog wel anderen zo gek ga krijgen om te barfen. Maar voorlopig de boel maar eens op orde krijgen om 4 honden goed te voeden.

Ik heb er 2 die dankbaar bijna alles eten wat ik ze voorschuif. Sterker nog, die werden compleet wild van hun eerste kipkarkas.

De kleinste is een beetje een moeilijke eter, maar die bulkt van de spieren en heeft ook een kleine reserve. Als hij te dik wordt gaat hij vaak 3x per dag mee uit(voordeel van een uitlaatservice) en is het er zo vanaf. Soms ook nog een flink stuk mee als ik met mijn paard naar buiten ga.

Maar dan het middelmaatje.... Slechte eter, moeilijke eter en ziet er uit als een kipkarkasje. Ze is met 3 weken in een vuilniscontainer gevonden en ik denk dat dat de reden is voor haar achterstand. Ook geestelijk twijfelen we wel eens aan haar kapaciteiten. Maar verder is het zo'n schatje...

Hoe of wat en de verhoudingen is me de afgelopen week wel duidelijk geworden... Ik heb me flink ingelezen. Alleen de hoeveelheden vind ik erg moeilijk in te schatten en misschien dat iemand daar advies over heeft. Ik weet wel dat dat moeilijk is, maar als ik er vreselijk naast zit dan weet ik dat tenminste...
Vooral voor onze oudste James is het belangrijk dat ze niet dik wordt, want met haar kunststof kruisband en artrose krijg ik het er erg moelijk weer af.

Afgelopen week hebben ze de helft hun gewone brokken nog gehad en deze week ben ik over gegaan op nog maar 1/4 brokken. Dat zal toch niet te snel zijn? Daarvoor kregen ze al wel eens per week Smuldier of iets anders van vlees. Het lijkt in elk geval goed te gaan, maar de bestelde lamskop laat ik maar achterwege na al die verhalen... Maar niet te hard van stapel lopen.

Maar waar ik nou nog niet helemaal uit ben gekomen is de hoeveelheid die ik moet gaan voeren. Stel, mijn hond kreeg 1400 gram brokken per week. Dan zie ik hier en daar staan om te beginnen met diezelfde hoeveelheid, maar volgens mij is dat gewoon niet te vergelijken. Als je weer bij Duck gaat kijken krijgen ze heeeeeeel veel meer dan in verhouding met brokken.

Ik weet niet meer waar ik het op gebaseerd heb, maar wat vinden jullie van de volgende hoeveelheden?

Ouwe Greyhound, 28 kg, slecht ter been, maar loopt aan de riem nog wel een uurtje en als ze goede dag heeft gaan we stukje (5, max 10 min) rennen aan de fiets. Kreeg 1400 gram brokken per week. Heb ik nu ingeschat op 3500 gram per week.
(Duck 28 kg = 5026 per week)

Podenco, 28 kg, ADHD hond die aan een uur per dag rennen zeker niet genoeg heeft. Kreeg minimaal 3000 gram brokken high energie per week, maar vaak ook extraatjes. Heb ik nu ingeschat op 6000 gram per week.(Duck 28 kg = 5026 per week)

Kleine reu van 12 kg, echt gespierd mannetje die vaak 3 uur per dag op pad is, maar de laatste tijd toch redelijk aanleg heeft tot dik worden. Eet erg onregelmatig, denk zelf dat hij eet wat hij nodig heeft. Alleen sinds castratie beperken we hem daar toch een beetje in, want krijgt hij toch wat reserve spek. Kreeg ongeveer tussen 500 en 700 gram brokken per week. Maar op dagen dat hij 3 uur uitgaat altijd wel wat extra's. Nu ingeschat op 2450 per week. (Duck 12 kg = 2660 per week)

En als laatste ons eigen kipkarkasje. Een broodmager teefje van 15 kg, echter toch echt een middenmaatje. Eet slecht, lust weinig, kortom een klein wandelend rampje, dus ik ben benieuwd hoe dat gaat lukken met barfen. Ik weet niet precies hoeveel ze at, want er stond de hele dag voer voor haar klaar. Ik heb voor 5 kilo per week ingekocht voor haar, maar dat eet ze alleen in mijn dromen....

Dan nog even naar de verhoudingen. Ik heb ze allemaal gelezen, maar vind zelf 60% botten/vlees veel te veel. Als een prooidier in de natuurlijk voor max 20% uit botten bestaat, waarom zou je dan 30% botten geven

Als je nou besluit om dus minder te geven van de botten. Wat kan je dan het best verhogen? Ik heb op mijn schema het volgende gehanteerd.
45% botten, 15% spiervlees of vis, 15% orgaanvlees, 20% groente/fruit en 5% diversen. We hebben namelijk bijna nooit tafelrestjes, dus met 1 a 2 eieren per week, wat zeewier en olie ben ik al aan 5% divers en verder zou ik niet weten wat ik geef wat daar onder valt, dus divers 5% is voor mij meer dan zat.

Orgaanvlees lees ik ook overal om echt max 15% te geven. Meer dan 20% groente fruit leek me ook niet echt zinnig. En het lijkt mij dat ze in de natuurlijk wat meer spiervlees of vis zouden eten, dus heb ik daar een apart % voor gereserveerd.

Goede beredenering of niet? Hoe denken jullie daar over? Hoop op wat advies, of iets waar ik daar weer wat meer over kan lezen... Alvast bedankt!!!

En iemand nog goede tips om honden sardientjes te laten eten die ze niet lusten? Gemalen door de groente al geprobeerd, met ei yoghurt, maar als het ook maar ruikt naar vis... Misschien niet schadelijke zoetstoffen erin en dat langzaam afbouwen? Maar het ei zal vast al wel uitgevonden zijn... hoop ik...

Groetjes,

Zeehondencreche Den Haag
Door Lizzy
#426445
James schreef: Hallo allemaal,

Ik heb 4 honden en een hondenuitlaatservice, dus ik denk dat ik behalve mijn eigen honden ook nog wel anderen zo gek ga krijgen om te barfen. Maar voorlopig de boel maar eens op orde krijgen om 4 honden goed te voeden.

Ik heb er 2 die dankbaar bijna alles eten wat ik ze voorschuif. Sterker nog, die werden compleet wild van hun eerste kipkarkas.

De kleinste is een beetje een moeilijke eter, maar die bulkt van de spieren en heeft ook een kleine reserve. Als hij te dik wordt gaat hij vaak 3x per dag mee uit(voordeel van een uitlaatservice) en is het er zo vanaf. Soms ook nog een flink stuk mee als ik met mijn paard naar buiten ga.

Maar dan het middelmaatje.... Slechte eter, moeilijke eter en ziet er uit als een kipkarkasje. Ze is met 3 weken in een vuilniscontainer gevonden en ik denk dat dat de reden is voor haar achterstand. Ook geestelijk twijfelen we wel eens aan haar kapaciteiten. Maar verder is het zo'n schatje...

Hoe of wat en de verhoudingen is me de afgelopen week wel duidelijk geworden... Ik heb me flink ingelezen. Alleen de hoeveelheden vind ik erg moeilijk in te schatten en misschien dat iemand daar advies over heeft. Ik weet wel dat dat moeilijk is, maar als ik er vreselijk naast zit dan weet ik dat tenminste...
Vooral voor onze oudste James is het belangrijk dat ze niet dik wordt, want met haar kunststof kruisband en artrose krijg ik het er erg moelijk weer af.

Afgelopen week hebben ze de helft hun gewone brokken nog gehad en deze week ben ik over gegaan op nog maar 1/4 brokken. Dat zal toch niet te snel zijn? Daarvoor kregen ze al wel eens per week Smuldier of iets anders van vlees. Het lijkt in elk geval goed te gaan, maar de bestelde lamskop laat ik maar achterwege na al die verhalen... Maar niet te hard van stapel lopen.

Maar waar ik nou nog niet helemaal uit ben gekomen is de hoeveelheid die ik moet gaan voeren. Stel, mijn hond kreeg 1400 gram brokken per week. Dan zie ik hier en daar staan om te beginnen met diezelfde hoeveelheid, maar volgens mij is dat gewoon niet te vergelijken. Als je weer bij Duck gaat kijken krijgen ze heeeeeeel veel meer dan in verhouding met brokken.
Hallo James/zeehondencreche, allereerst: welkom op Barfplaats.

Nee, brokken en vers zijn niet echt te vergelijken. Dus als je 1400 gram brokken per week geeft, dan wil dat niet zeggen dat je ook 1400 gram vers per week geeft.

Je kunt voor een volwassen hond uitgaan van ongeveer 2% tot 7% van het lichaamsgewicht. De 2% gaat meestal op voor middelgrote/grote honden die normale beweging krijgen, de 7% gaat meestal op voor mini hondjes die heel actief zijn.
Ik weet niet meer waar ik het op gebaseerd heb, maar wat vinden jullie van de volgende hoeveelheden?

Ouwe Greyhound, 28 kg, slecht ter been, maar loopt aan de riem nog wel een uurtje en als ze goede dag heeft gaan we stukje (5, max 10 min) rennen aan de fiets. Kreeg 1400 gram brokken per week. Heb ik nu ingeschat op 3500 gram per week.
(Duck 28 kg = 5026 per week)
Voor een hond van 28 kilo zou je uitgangspunt 2% van het lichaamsgewicht kunnen zijn. Kom ik op 3920 gram per week. Daar zou je mee kunnen beginnen. Wordt de hond te dik: minder voer. Wordt de hond te mager: meer voer.
Podenco, 28 kg, ADHD hond die aan een uur per dag rennen zeker niet genoeg heeft. Kreeg minimaal 3000 gram brokken high energie per week, maar vaak ook extraatjes. Heb ik nu ingeschat op 6000 gram per week.(Duck 28 kg = 5026 per week)
Als je uit gaat van 3% lichaamsgewicht, kom ik op 5880 per week. De 6000 gram per week van jou is iets meer als 3% van het lichaamsgewicht (en minder als 4%). Prima uitgangspunt, lijkt me. En nogmaals: wordt de Podenco te mager: meer voer (het liefst grote lappen vlees/orgaanvlees want dat verteerd beter als gemalen voer). Wordt hij te dik: minder voer geven.
Kleine reu van 12 kg, echt gespierd mannetje die vaak 3 uur per dag op pad is, maar de laatste tijd toch redelijk aanleg heeft tot dik worden. Eet erg onregelmatig, denk zelf dat hij eet wat hij nodig heeft. Alleen sinds castratie beperken we hem daar toch een beetje in, want krijgt hij toch wat reserve spek. Kreeg ongeveer tussen 500 en 700 gram brokken per week. Maar op dagen dat hij 3 uur uitgaat altijd wel wat extra's. Nu ingeschat op 2450 per week. (Duck 12 kg = 2660 per week)
Als je 2% van het lichaamsgewicht zou geven, kom je op 1680 gram per week. Als je 3% voert, kom je op 2520 gram per week. Ik denk dat je mogelijk eerder richting de 2% met, als hij aanleg heeft om dik te worden.
te ons eigen kipkarkasje. Een broodmager teefje van 15 kg, echter toch echt een middenmaatje. Eet slecht, lust weinig, kortom een klein wandelend rampje, dus ik ben benieuwd hoe dat gaat lukken met barfen. Ik weet niet precies hoeveel ze at, want er stond de hele dag voer voor haar klaar. Ik heb voor 5 kilo per week ingekocht voor haar, maar dat eet ze alleen in mijn dromen....
2% is 2100 gram per week en 3% is 3150 gram per week. Je zou nog verbaast kunnen staan over hoe lekker ze vers en rauw misschien vindt!
Dan nog even naar de verhoudingen. Ik heb ze allemaal gelezen, maar vind zelf 60% botten/vlees veel te veel. Als een prooidier in de natuurlijk voor max 20% uit botten bestaat, waarom zou je dan 30% botten geven

Als je nou besluit om dus minder te geven van de botten. Wat kan je dan het best verhogen?

Ik heb op mijn schema het volgende gehanteerd.
45% botten, 15% spiervlees of vis, 15% orgaanvlees, 20% groente/fruit en 5% diversen. We hebben namelijk bijna nooit tafelrestjes, dus met 1 a 2 eieren per week, wat zeewier en olie ben ik al aan 5% divers en verder zou ik niet weten wat ik geef wat daar onder valt, dus divers 5% is voor mij meer dan zat.
Ik vind het percentage groente hoog. Ik zou voor 15% gaan. Wanneer je de hoeveelheid botten verlaagd zou je de hoeveelheid spiervlees het beste kunnen verhogen. Tenslotte bestaat een prooidier voor het grootste deel uit spiervlees.
Orgaanvlees lees ik ook overal om echt max 15% te geven. Meer dan 20% groente fruit leek me ook niet echt zinnig. En het lijkt mij dat ze in de natuurlijk wat meer spiervlees of vis zouden eten, dus heb ik daar een apart % voor gereserveerd.

Goede beredenering of niet? Hoe denken jullie daar over? Hoop op wat advies, of iets waar ik daar weer wat meer over kan lezen... Alvast bedankt!!!
Ja, goede beredenering, vind ik. Maar nogmaals, ik vind het percentage groente/fruit ook behoorlijk hoog.
En iemand nog goede tips om honden sardientjes te laten eten die ze niet lusten? Gemalen door de groente al geprobeerd, met ei yoghurt, maar als het ook maar ruikt naar vis... Misschien niet schadelijke zoetstoffen erin en dat langzaam afbouwen? Maar het ei zal vast al wel uitgevonden zijn... hoop ik...

Groetjes,

Zeehondencreche Den Haag
Zoetstoffen? Nou nee, ik denk van niet. Sommige honden vinden vis gewoon niet te eten. Ze eten het niet en nooit en dan kun je beter nog wat andere vissoorten proberen... Maar, je kunt nog even proberen om een blikje vis door een kleine hoeveelheid (in stukjes geknipte) sardien (en wat groente) te mengen. Veel honden laten zich door een blikje vis wel verleiden. Schelvislever, zalm, sardien en makreel in blik wil nog wel eens werken. Tonijn ook, maar ivm de hoge concentraties kwik zou ik dat niet vaker als 1 maal per 2 weken geven. Zalmkoppen vinden veel honden lekker trouwens.
Door James
#427063
Hoi Lizzy,

Dank je wel voor je uitgebreide reactie.

Fijn om te horen dat ik het redelijk ingeschat heb. Als ze het een tijdje krijgen zie je vanzelf wel of het goed is of niet, maar het is wel fijn op een redelijk logische hoeveelheid te beginnen....

Nog even op de groente... Ik heb gelezen dat er ook een systeem is dat ze helemaal geen groente krijgen. En ik heb ook gelezen dat er een schema is met iets van 3x 30% van iets... Over de hoeveelheid groente heb ik nog helemaal geen mening eigenlijk. Ik dacht dat de meesten samenstelden volgens het systeem 15 tot 20% groenten. En omdat ik veel mensen zag die toch last hadden van 60% botten, dacht ik dan doe ik die andere dingen tot het maximum wat aangegeven staat. Dus in het geval van groenten 20%. Is dat volgens jou persoonlijk te veel en waarom? Of is dat volgens de meeste systemen te veel? Ik probeer namelijk echt te begrijpen waarom ik voer wat ik voer.

En je bent het dus met me eens wat spiervlees betreft. Maar daar lees ik dus hier en daar weer dingen over dat veel spiervlees weer helemaal niet goed is. Maar de logica dat een prooidier op z'n max uit 20% botten bestaat is voor mij wel reden om wat meer spiervlees ipv botten te geven. Maar hoe komen ze er dan aan om 60% botten (-vlees 30%) botten te voeren??? Dat is dan toch niet meer natuurlijk?

En dan nog een vraagje. Ik kwam ook ergens tegen dat je niet meer dan 50% kip moet voeren. Op zich snap ik wel dat je af moet wisselen, maar is hier een speciale reden voor?
Ik heb inmiddels wel andere dingen al in huis, maar gisteren voor het eerst een lamsbot gegeven aan de magerste, want die wilde nu al geen kipkarkas meer. Dat is zo'n vreselijk moeilijke eter... bah... (Gelukkig heb ik er 2 die het zeker leuk maken)
Maar die moest 's avonds al een paar keer overgeven. Het was slechts 1 stukje rib en zelfs die heeft ze niet helemaal opgegeten. Nou zat er ook wel wat vet aan, zou dat het geweest zijn, of het bot waar ze nog niet tegen kan? Of is het normaal dat ze dat in het begin doen?

En hoe belangrijk zijn de verhoudingen?

Oh en dan nog een vraagje... erg ben ik he... Ik wil nog zooooooo veel weten :D

Ik kan nergens iets vinden van hoe het principe van het samenstellen nou eigenlijk werkt. Wat moet bij elkaar?
Wat ik al wel weet is geen kale botten geven zonder dat ze eerst vlees gegeten hebben.
Groente met pens verteerd beter. Dus ik maak mijn groentehapje met pens en zo lusten ze het tenminste ook.

Maar bijvoorbeeld de kipkarkassen die ik haal die zijn de ene keer echt kaal en wegen zo'n 200 gram en de andere keer gewoon 350 gram.
Voor die kleine trek ik zo'n zwaarder karkas al uit elkaar, want anders is gewoon echt te veel. Maar kan je ook bijvoorbeeld een heel kipkarkas geven en geen groente en dan de volgende dag weer groente en andere dingen? Of moet groente toch wel elke dag bij het eten zitten?

Ik zie gewoon altijd zoveel variatie bij die menu's die mensen maken. Elke dag groente, beetje van dit, beetje van dat. Leuk als je 1 hond hebt, maar met 4 honden... Maar wat ik een beetje mis zijn de menu's van de mensen die het al een hele tijd doen...
Door Mevroi Kruim
#427147
Ik ben dan wel Lizzy niet, maar misschien kan ik toch een paar vragen beantwoorden ;D ;D

Geen groente: er zijn mensen die volgens het prooidiermodel voeren, dwz zoveel mogelijk hele prooidieren (konijnen, gevogelte, lam enz) met alles d'r op en d'r aan qua ingewanden. Zoveel mogelijk zoals de wolf eet dus. Die voeren geen groente omdat prooidieren volgens hen voldoende groenvoer bevatten in de maag en ingewanden.
Andere schrijvers (Billinghurst en Eliasen bv) zijn van mening dat dat niet werkt omdat voor de gemiddelde hondenbezitter alleen vlees van landbouwhuisdieren uit niet-biologische teelt haalbaar is als voer, en tevens onze honden in de mensenmaatschappij leven met alle vervuiling en stress vandien. Naar hun mening is het niet goed mogelijk een hond verantwoord te voeren alsof hij een wolf is maar moet je compenseren voor de tekorten aan goeie stoffen in het dieet van de gemiddelde barfhond en het teveel aan vervuilende stoffen. Zij denken dat rauwe groenten daarin een belangrijke rol kunnen spelen.

Het 3 x 30% model is dat van Eliasen, maar die geeft zelf al aan dat dat een hele ruwe richtlijn is en dat je daar gerust flink vanaf kunt wijken als dat beter bij je hond past. Er komt een nieuwe versie van zijn boek waarin hij dat gaat veranderen trouwens.
Idd zijn er veel honden die het op 60% vleesbotten niet optimaal doen. ALs je naar de samenstelling van het gemiddelde prooidier kijkt is dit idd wel een erg hoog percentage bot. Daartegenover kun je ook redeneren dat de hond een aaseter is en dat aaseters meer bot binnenkrijgen dan roofdieren die uitsluitend verse prooi eten zoals katten. Ook dit is dus een kwestie van uitproberen.
Heel veel spiervlees (bv 80%) is idd ook weer niet goed, dan overdrijf je in de andere richting en dan krijgt je hond gebrek aan calcium en fosfor, en aan de nuttige stofjes uit organen. Een goed gemiddelde zoeken dat bij jouw hond past is dus erg belangrijk.

Kotsen na bot: heb ik zelf geen ervaring mee maar volgens de deskundigen kan dit erop wijzen dat de vertering van je hond nog niet voldoende gewend is aan grotere botten. Het kan ook zijn dat ze iets onder de leden heeft, en het kan ook nog zijn dat ze eerst aan lam moet wennen als ze dat nog niet eerder gegeten heeft.

Hoe belangrijk zijn de verhoudingen? Gegeven dat je wel kunt varieren en je dus niet moet vastpinnen op precies 23,5 gram van dit en 341,45 gram van dat ;D heeft het zeker zin om de door Lizzy aanbevolen verhoudingen in het oog te houden. Dan weet je redelijk zeker dat je honden niks teveel of te weinig krijgen.

Niet te veel kip: is op zich een goed principe omdat van alle dieren die je kunt voeren de kip wel het slechtst opgroeit en er het meest mee gerotzooid wordt (antibiotica, andere medicjinen, groeibevorderaars, slechte leefomstandigheden etc.) De voedingswaarde van bio-industriekip is niet echt optimaal. Desalniettemin doen mijn katten het op 70% kip nog steeds prima.

Principe van samenstellen: hangt ook weer veel van je hond af. Groente met pens is handig, maar ik geef er bv ook bot bij omdat mijn honden van groente (zeker gemengd met lever, wat bij mijn kritiese konsument eht beste naar binnengaat) wel eens aan de race gaan. Ik meng dus sowieso groente met iets lekkers, anders eet meneertje Kátur het helemaal niet. EN idd geen kaal bot als maaltijd. Voor de rest probeer ik de hoeveelheden per 2 weken ongeveer goed te krijgen, maar per dag zeker niet. Dus de ene dag eten ze karkas met vlees, de andere dag lap kopvlees, dan weer groente met karkas toe, enz. enz. Ook qua soorten dier wissel ik zoveel mogelijk af. Dus groente hoeft echt niet elke dag als ze er maar per, pak 'm beet 2 weken, genoeg van binnenkrijgen. Een keer alleen karkas kan ook prima, en grote en kleine maaltijden afwisselen is alleen maar goed voor de maag.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op ma 21 nov 2005, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#427215
James schreef: Hoi Lizzy,

Dank je wel voor je uitgebreide reactie.
Graag gedaan.
Fijn om te horen dat ik het redelijk ingeschat heb. Als ze het een tijdje krijgen zie je vanzelf wel of het goed is of niet, maar het is wel fijn op een redelijk logische hoeveelheid te beginnen....
Ja, zo'n richtlijn is altijd prettig, maar blijf inderdaad vooral 'met je ogen voeren'.
Nog even op de groente... Ik heb gelezen dat er ook een systeem is dat ze helemaal geen groente krijgen.
Klopt. Dit is rawfeeding c.q. het prooidiermodel en is o.a. beschreven door Tom Lonsdale en op de RawFeeding yahoo-group: http://groups.yahoo.com/group/rawfeeding/

Zij voeren hooguit wat groentes die over zijn gebleven van je eigen maaltijd. Een tafelrestje, zeg maar.
En ik heb ook gelezen dat er een schema is met iets van 3x 30% van iets...
Dat is Mogens Eliasen. In de Barfplaats bibliotheek staan deze manieren van voeren ook in korte vorm uitgelegd. Ik geef je even de links:

Tom Londale (oftewel het prooidiermodel): http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=4489 (dit geldt voor pups + volwassen honden).

Ian Billinghurst: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=788

Mogens Eliasen:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=4488 (voor volwassen honden staat het onderaan vermeld).
Over de hoeveelheid groente heb ik nog helemaal geen mening eigenlijk. Ik dacht dat de meesten samenstelden volgens het systeem 15 tot 20% groenten.
De 15% tot 20% is inderdaad de aanbevolen hoeveelheid. Maar ik vind 20% erg veel en dat gaat dan vaak ten koste van andere waardevolle voedingsmiddelen. Als je dan nagaat dat veel honden het super doen zonder groentes, dan is 20% wel helemaal veel. Mij beviel 20% ook niet trouwens. Maar, je kunt het bij je eigen honden gewoon uitproberen en kijken wat jouw honden het beste bevalt!
En omdat ik veel mensen zag die toch last hadden van 60% botten, dacht ik dan doe ik die andere dingen tot het maximum wat aangegeven staat. Dus in het geval van groenten 20%. Is dat volgens jou persoonlijk te veel en waarom? Of is dat volgens de meeste systemen te veel? Ik probeer namelijk echt te begrijpen waarom ik voer wat ik voer.
Ik snap je redenatie. Je kunt dat ook best doen, zoals je het zelf had bedacht. Ik vind zelf dat 20% groentes dus wat veel is en dat zo'n menu wat tekort komt aan spiervlees. Mede ook (zoals ik hierboven aangeef) omdat een prooidier voor een groot deel uit spiervlees bestaat. Maar, probeer het gerust zelf uit! Want zoals Ian B als Mogens Eliasen bevelen ongeveer 15% a 20% aan. Ik weet niet of Mogens dit percentage in zijn aankomende boek ook gaat aanpassen... Kruimel, weet jij dat? Mogens heeft namelijk ook een boek geschreven over wat wolven eten (naar aanleiding van een seminar met David Mech, wolvenexpert) en daar schrijft hij dat een wolf die voldoende prooi tot zijn beschikking heeft ongeveer 3% tot 5% plantaardig voedsel tot zich neemt...
En je bent het dus met me eens wat spiervlees betreft. Maar daar lees ik dus hier en daar weer dingen over dat veel spiervlees weer helemaal niet goed is. Maar de logica dat een prooidier op z'n max uit 20% botten bestaat is voor mij wel reden om wat meer spiervlees ipv botten te geven. Maar hoe komen ze er dan aan om 60% botten (-vlees 30%) botten te voeren??? Dat is dan toch niet meer natuurlijk?
Waarom zou veel spiervlees niet goed zijn? Je moet natuurlijk niet alleen spiervlees voeren want spiervlees bestaat vooral uit fosfor. En calcium ontbreekt. Hoe ze aan 60% botten komen: ik denk dat Ian B mogelijk dezelfde redenatie heeft gehad. Teveel spiervlees = teveel eiwit = teveel fosfor en te weinig calcium. En volgens Ian B is een hond niet alleen een prooidier maar ook een aaseter. En hij zal dus ook karkassen eten waarbij veel van het vlees al weggerot is. Tja, ik vind 30% bot zelf ook veel. Maar dat is meer omdat ik dat zelf heb vastgesteld bij mijn honden. Ian B en Eliasen vinden het niet erg als een hond moeilijk kan poepen. Ik vind dat wel erg. Ik heb overigens ook een tijdje maar 10% bot gevoerd (kaal) aangezien een prooidier voor 10% uit bot bestaat. Ongeveer. Mij beviel dat dan weer niet goed. Ik vond de ontlasting te slap en ik vond dat de gebitten te snel vuil werden. En ik vraag me ook werkelijk af hoe ze er bij rawfeeding bij komen dat Tom Lonsdale het prooidiermodel adviseert en dus maar 10% bot adviseert.... Als ik naar Tom z'n methode kijk, zie ik toch echt steeds staan dat hij karkassen voert van dieren waar hij voor zichzelf het vlees af heeft gehaald en de botten aan de honden geeft..... Laten we trouwens ook eerlijk wezen, er komt ook een kostenaspect om de hoek kijken: kippenvleugels kosten me 2 euro de kilo en een hele kip kost me 6 of 7 euro de kilo. Een lamsnek of heup of rib met bot kost me 2 euro de kilo, een kilo lamsvlees kost vaak 9 euro de kilo... Nou ja, dan weet ik dus wel waar ik voor kies..... Ik heb 3 grote monden te voeden ;D

Nou goed, het is dus gewoon geen exacte wetenschap. De een zegt dit, de ander zegt dat. En beide klinkt vaak aannemelijk. Of voor de een klinkt dit aannemelijk en voor de ander dat. Ik denk dat het geen kwaad kan om je eigen gevoel te volgen of om de diverse percentages op je honden uit te proberen om te kijken wat het beste voor jouw honden werkt.
En dan nog een vraagje. Ik kwam ook ergens tegen dat je niet meer dan 50% kip moet voeren. Op zich snap ik wel dat je af moet wisselen, maar is hier een speciale reden voor?
Ja. Je moet nooit teveel van 1 vleessoort/botsoort/groentesoort voeren om de simpele redenen dat een hond afwisseling nodig heeft zodat hij geen tekorten oploopt. Kip is wel lekker goedkoop, maar een hond heeft meer nodig als alleen de aminozuren en vitamines/mineralen uit kip.
Ik heb inmiddels wel andere dingen al in huis, maar gisteren voor het eerst een lamsbot gegeven aan de magerste, want die wilde nu al geen kipkarkas meer. Dat is zo'n vreselijk moeilijke eter... bah... (Gelukkig heb ik er 2 die het zeker leuk maken)
Maar die moest 's avonds al een paar keer overgeven. Het was slechts 1 stukje rib en zelfs die heeft ze niet helemaal opgegeten. Nou zat er ook wel wat vet aan, zou dat het geweest zijn, of het bot waar ze nog niet tegen kan? Of is het normaal dat ze dat in het begin doen?
Misschien ga je te snel? Misschien voorlopig wat zachte botten blijven geven? Eendennek, parelhoenkarkas, konijn, dat soort dingen.
En hoe belangrijk zijn de verhoudingen?
Tja..... Ik vind ze op zich wel belangrijk. Je kunt er best iets mee spelen en de ene keer wat meer van dit of dat geven. Maar ik vind dat het wel een beetje moet kloppen. Zelf eet je ook niet alleen maar brood met hagelslag. Ik vind het een beetje vergelijkbaar met dat wij 2 stukken fruit en 2 ons groente per dag moeten eten. Iedereen weet het, maar 20% eet het. Je gaat niet ter plekke dood als je eens een dagje geen fruit eet. En eens een dagje wat minder groentes. Maar struktureel geen fruit en niet voldoende groentes eten is voor de mens ook niet goed. Zo ook voor de hond. Maar goed, aangezien je zelf ook al hebt opgemerkt dat de percentages van de verschillende methodes ook nog al afwijkend zijn, kun je dus ook niet zeggen dat het verschrikkelijk belangrijk is.... De reden dat ik er op hamer heb ik een tijdje geleden geprobeerd uit te leggen. Ik zet het hier even neer:

"Ik krijg wel vaker kritiek hoor, over al die berekeningen en percentages. Ik zou het zelf samenstellen te ingewikkeld maken voor newbie's. Het zou ze afschrikken.

Nou prima! Ik vind het eerlijk gezegd echt prima. Ik heb persoonlijk liever dat mensen denken, als ze hier op Barfplaats komen "zo hee, ik moet dus na gaan denken over wat ik mijn honden voer" als dat ze denken "ohhh, en nu ga ik even een dotje in mekaar flanzen". Persoonlijk heb ik ook liever dat mensen snappen waarom ze bepaalde voedingsmiddelen moeten voeren als dat ze ze voeren omdat Jan, Kees of Betsie zegt dat het moet.

Als je op een forum de indruk geef dat het allemaal super makkelijk is en je er niet over na hoeft te denken, dan loop je dus het risico dat mensen denken "ohhh, nou da's simpel, ik ga wat in mekaar flanzen". En er lezen -tig gasten mee. Ook mensen met pups. Nou zou ik het toch wel prettig vinden als deze netjes op hun pootjes terecht komen! En volwassen honden moeten gezond worden en blijven. Dus ja, laat mensen maar beseffen dat ze nu zelf de verantwoordelijkheid nemen voor hoe hun hond eet. En laat ze maar beseffen dat je niet vandaag even kunt beginnen met zelf samenstellen zonder 1 letter gelezen te hebben.

Je neemt zelf de verantwoordelijkheid voor de gezondheid van je hond(en) ipv deze bij een fabrikant te leggen. En ja, vroeger voerde iedereen zijn hond zelf, maar ondertussen zijn we verleerd wat het is om zelf voor onze hond te zorgen en zelf de verantwoordelijkheid daarvoor te nemen. We hebben allemaal de afgelopen 50 jaar de verantwoordelijkheid bij voerfabrikanten neergelegd. En als er dan wat fout gaat, dan is het oh zo eenvoudig om te roepen dat merk A of B troep is, want xxxxx. Als je zelf samenstelt, dan moet je dus concluderen dat je zelf wat fout hebt gedaan. En daar moeten de meeste van ons toch even aan wennen. Maar goed, als je dus weet wat je moet doen, dan maak je geen fouten. Maar dan moet je dus wel eerst weten wat je doet !

Nee, zelf samenstellen is helemaal niet moeilijk en het is ontzettend leuk om te doen. Maar je moet er dus ook wel wat voor doen. Je moet je toch wel even verdiepen over wat je gaat uitspoken met je hond"
Oh en dan nog een vraagje... erg ben ik he... Ik wil nog zooooooo veel weten :D

Ik kan nergens iets vinden van hoe het principe van het samenstellen nou eigenlijk werkt. Wat moet bij elkaar?
Wat ik al wel weet is geen kale botten geven zonder dat ze eerst vlees gegeten hebben.
Groente met pens verteerd beter. Dus ik maak mijn groentehapje met pens en zo lusten ze het tenminste ook.

Maar bijvoorbeeld de kipkarkassen die ik haal die zijn de ene keer echt kaal en wegen zo'n 200 gram en de andere keer gewoon 350 gram.
Voor die kleine trek ik zo'n zwaarder karkas al uit elkaar, want anders is gewoon echt te veel. Maar kan je ook bijvoorbeeld een heel kipkarkas geven en geen groente en dan de volgende dag weer groente en andere dingen? Of moet groente toch wel elke dag bij het eten zitten?
Nee, dat komt allemaal niet krap. Maar gaandeweg zul je zien dat sommige dingen beter met elkaar combineren als andere dingen. Ik geef een voorbeeld: als ik een orgaanvleesmaaltijd geef en daar geen bot achteraan geef, dan hebben ze hier diarree. Geeft niks, maar ik vind dat niet dolletjes. Dus geef ik er een botje achteraan. Ik geef die maaltijd niet ook een rauw ei, anders gaan ze echt aan de slinger (nou moet ik zeggen dat ze na al die jaren van zelf samengestelde voeding hier wel het e.e.a. kunnen hebben dus misschien dat ze inmiddels al lang geen diarree er meer van krijgen, maar het is er zo ingeslopen).

Ander voorbeeld: als ik zalmkop voer, dan voer ik geen groente. Kan de groente nergens mee mengen dus ik doe de moeite niet eens.
Ik zie gewoon altijd zoveel variatie bij die menu's die mensen maken. Elke dag groente, beetje van dit, beetje van dat. Leuk als je 1 hond hebt, maar met 4 honden... Maar wat ik een beetje mis zijn de menu's van de mensen die het al een hele tijd doen...
Excuse me? Ik stel al vele malen langer samen als dat dit forum bestaat ;D (en velen met mij). En ik heb drie honden. Dus volgens mij maak je daar een errur ;). Maar hoe had je anders willen afwisselen als het niet een beetje van dit en een beetje van dat is? Trouwens, ik vind kalkoenvlees (grote bonk) + groentemix (dat eten ze vanavond) geen 'beetje van dit en een beetje van dat'. Morgen krijgen ze ieder een flinke lap kopvlees, groentemix + rauw ei. Vanmorgen hadden ze kipkarkassen. Morgenochtend staat er eendkarkas op het menu. Om maar eens een voorbeeld te noemen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 21 nov 2005, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door James
#427331
Ohh kijk eens even wat een bonk informatie... Dank je wel Lizzy en Kruimel.

En zo lang ik er zelf nog geen mening over heb, graaag advies zelfs. Groente gaat dus terug naar 15%. En met de botten ga ik het dus gewoon maar uitproberen. Het is inderdaad ook wel weer logisch dat het ook aaseters zijn en dat daarom ook weer meer botten naar binnen werken.

Grappig... ik wist eigenlijk al best wel veel van voer af. Ben ook al helemaal op de natuurlijke wijze met mijn paard in de weer. Ik probeer zelf gezond te leven. Weet dat er veel achter gehouden wordt wat betreft voedsel voor mensen. Paarden worden vaak al helemaal onder hun stand gehouden. En dan weet ik niet eens dat honden bot eten... Tot een week geleden was ik gaan gillen als iemand mijn honden een kippenbotje had gegeven ;D

Volgens mij mag ik wel een extra vrieskist aan gaan schaffen. Ik ga in elk geval deze week nog even op zoek naar eend, parelhoen en konijn... Want lam was mijn kleine tut blijkbaar nog niet klaar voor. Maar eerst maar even afwachten of ik uberhaupt nog ruimte over hou in mijn vriezer, want zo meteen komt Bibi langs met mijn bestelling...

Heb ook gelijk opgeschreven wat je beter wel of niet samen kan geven. Ze krijgen in elk geval duidelijk nog niet genoeg botten aan de ontlasting te zien... Maar ze zijn zeker niet aan de race. Wel lag er zo'n slijmerig laagje bij een van de honden om de ontslating. Is dat ook nog een signaal van iets?

En zalmkoppen moeten inderdaad eerst ingevroren worden? Of is dat wat overdreven? Dacht dat ergens gelezen te hebben, dus de vriezer ligt braaf vol met zalkoppen... Vreeeeeemde ervaring hoor haha

En wat ik overigens bedoelde is dat ik bij het stukje waar je kan schrijven wat voor menu je voert, over het algemeen menu's zie staan van mensen die net begonnen zijn. En dus niet van de mensen die al lang bezig zijn. Of heb ik daar over heen gekeken? Ik had op Lizzy haar naam gezocht, op de laatste 50 berichten en daar kwam ik ook geen menu tegen... Misschien is het wel handig om boven aan een aantal voorbeeldmenu's te zetten van mensen die al lange tijd bezig zijn en dus goed weten wat ze doen? Ik zou ze in elk geval met interesse lezen.... En dan nog het liefst erbij waarom hoe en wat :D :D :D Maarja, misschien wil ik weer veel te veel haha.

Maar supertof dit in elk geval. Ben blij dat ik op dit forum terecht gekomen ben. Heb nog wel meer vragen, maar mijn moeders komt net binnen en die moet ik ook voeden... ;)

Thanks thanks thanks en morgen weer een dag...
Door 202spots
#427406
James schreef: En wat ik overigens bedoelde is dat ik bij het stukje waar je kan schrijven wat voor menu je voert, over het algemeen menu's zie staan van mensen die net begonnen zijn. En dus niet van de mensen die al lang bezig zijn. Of heb ik daar over heen gekeken?
Wanneer je op page 15 begind en dan terug werkt, dan kom je ook de "ouwe" barfers tegen! ;)
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforum.php?f=2
Door Lizzy
#427488
James schreef: Ohh kijk eens even wat een bonk informatie... Dank je wel Lizzy en Kruimel.

En zo lang ik er zelf nog geen mening over heb, graaag advies zelfs. Groente gaat dus terug naar 15%. En met de botten ga ik het dus gewoon maar uitproberen. Het is inderdaad ook wel weer logisch dat het ook aaseters zijn en dat daarom ook weer meer botten naar binnen werken.

Grappig... ik wist eigenlijk al best wel veel van voer af. Ben ook al helemaal op de natuurlijke wijze met mijn paard in de weer. Ik probeer zelf gezond te leven. Weet dat er veel achter gehouden wordt wat betreft voedsel voor mensen. Paarden worden vaak al helemaal onder hun stand gehouden. En dan weet ik niet eens dat honden bot eten... Tot een week geleden was ik gaan gillen als iemand mijn honden een kippenbotje had gegeven ;D

Volgens mij mag ik wel een extra vrieskist aan gaan schaffen. Ik ga in elk geval deze week nog even op zoek naar eend, parelhoen en konijn... Want lam was mijn kleine tut blijkbaar nog niet klaar voor. Maar eerst maar even afwachten of ik uberhaupt nog ruimte over hou in mijn vriezer, want zo meteen komt Bibi langs met mijn bestelling...

Heb ook gelijk opgeschreven wat je beter wel of niet samen kan geven. Ze krijgen in elk geval duidelijk nog niet genoeg botten aan de ontlasting te zien... Maar ze zijn zeker niet aan de race. Wel lag er zo'n slijmerig laagje bij een van de honden om de ontslating. Is dat ook nog een signaal van iets?
Een slijmlaag/cocon duidt meestal op rommel die in de de darm zit en nu de darm gaat verlaten.
En zalmkoppen moeten inderdaad eerst ingevroren worden? Of is dat wat overdreven? Dacht dat ergens gelezen te hebben, dus de vriezer ligt braaf vol met zalkoppen... Vreeeeeemde ervaring hoor haha
Alles zalm uit de pacific ocean moet ingevroren worden. Ik vries zalm sowieso altijd eerst in (zekerheidshalve) omdat gekweekte zalm (en dat is toch wat wij meestal krijgen) gevoeliger is voor parasieten. Maar ja, da's dus niet gebaseerd op wetenschap.
En wat ik overigens bedoelde is dat ik bij het stukje waar je kan schrijven wat voor menu je voert, over het algemeen menu's zie staan van mensen die net begonnen zijn. En dus niet van de mensen die al lang bezig zijn. Of heb ik daar over heen gekeken? Ik had op Lizzy haar naam gezocht, op de laatste 50 berichten en daar kwam ik ook geen menu tegen... Misschien is het wel handig om boven aan een aantal voorbeeldmenu's te zetten van mensen die al lange tijd bezig zijn en dus goed weten wat ze doen? Ik zou ze in elk geval met interesse lezen.... En dan nog het liefst erbij waarom hoe en wat :D :D :D Maarja, misschien wil ik weer veel te veel haha.
Ik geloof dat ik meer als 13000 berichten heb geplaatst dus nee, mijn menu staat niet onder de laatste 50 berichten ;D. Overigens denk ik dat alle menu's interessant zijn, zeker omdat ze aangevuld zijn met complimenten en positieve aanwijzingen van andere leden!
Maar supertof dit in elk geval. Ben blij dat ik op dit forum terecht gekomen ben. Heb nog wel meer vragen, maar mijn moeders komt net binnen en die moet ik ook voeden... ;)

Thanks thanks thanks en morgen weer een dag...
;D
Door James
#427519
Zo, mams te eten gegeven... en de deur uit gewerkt en eens even bekeken wat ik nou eigenlijk allemaal besteld had. Sommige dingen zijn totaal onherkenbaar, maar ik geloof door de verschillende hoeveelheden dat ik het nog wel kan achterhalen....

Maar ik denk voor de komende tijd nog wel onbruikbaar. Geitenribben en kalfsbotten zijn toch te hard om in het begin al te geven? Als mijn meisie al moest overgeven van lamsribben neem ik aan dat geitenribben en kalfsbotten ook nog out of the question zijn? Wanneer kan je zoiets wel gaan voeren?

Ik heb ze dus nog maar even lekker in de vriezer laten zitten en ga morgen maar op pad voor eend, parelhoen of konijn. Ik weet wel dat ik niets meer kan inkopen, want de vriezer ligt nu echt vol haha. Ik liet het mijn moeder zien en die vroeg of we zelf nog wel wat te eten hadden, of dat het allemaal voor de honden is... Ahum... tsja... mijn vriend vraagt ook al 2 dagen wat we eten en dan zeg ik barf en meer dan een heel simpel hapje kon ik niet op tafel zetten... ;D ;D ;D Maar lucky dat mijn moeder vandaag kwam eten, dus dat ik wel voor iets fatsoenlijks moest zorgen. Tsja, typisch iets voor mij. Lekker doordraven voor mijn beesies en vooral niet aan onszelf denken....

:D :D :D helemaal in mijn nopjes haha :D :D :D
Door tieneke
#427530
Je kan beter eerst beginnen met kippennekken,eendennekken,kippenvleugels(goed inknippen bij de scharnierende delen,kipkarkasje,parelhoenkarkasje,hierna eens een halve kip en ook het zwaardere werk zoals lams,geiten en kalfsribben.
Zeker de zachtere lamsribben zijn een goede start als je net begint ;)
Geitenribben vind ik persoonlijk te hard.
Als de botten nogal kaal zijn geef je eerst wat spiervlees als ondergrond,waterbak een uurtje of 2 weg en uitbuiken maar :P
Door James
#427588
Hele kipkarkassen gaan er al prima in... En morgen dus inderdaad op zoek naar die andere "light" producten. Want lamsrib was voor een van de honden al te zwaar.

Dat je spiervlees voor kale botten moet geven was me inmiddels duidelijk. Maar de waterbak een uur of 2 weg? Waarvoor is dat?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door