Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Daisy75
#426292
Ik wilde toch eens echt berekenen wat de percentages voor mijn honden zouden zijn bij fulltime barf...
Dit is wat er bij mij uitgekomen is.
Ik heb Shanden die weegt 24 kilo, mag zon 500 gram per dag eten...

3500gram per week=

2100gram vleesbot
700gram groente
525gram orgaanvlees
175gram tafelrestjes

Dan Kayleigh die weegt 18 kg mag zo'n 360 gram per dag eten...

2500gram per week=

1500gram vleesbot
500gram groente
375gram orgaanvlees
125gram tafelrestjes

Als het goed is heb ik dit goed berekend zo, toch?
En verder als ik alles goed begrijp is spiervlees alle vlees wat van een dier komt, zoals stooflapjes, snitzel, etc.
Orgaanvlees, is nieren, hart, levertjes ingewandjes....etc
Pens valt er niet echt in in orgaan, maar wel grotendeels, het is alleen niet zo erg als je daar wat meer van geeft geloof ik he?

Nu heb ik zo eens bekeken, is een strot dan deels vlees en deels orgaan, want een luchtpijp valt onder orgaan denk ik he?

Vleesbot, kan je voor geven, kippenek, karkassen, konijn, makreel, sardien, wijting etc, geiten of lamsnekken, parelhoen, ribben en noem maar op in deze categorie.
En als ik dus een niet goed bevleesd bot heb kan ik dit samen geven met een portie vlees, dan valt het wel weer onder vleesbot als ik dit ook goed begrepen heb.
Groentes zoveel mogelijk afwisselen, en tafelrestjes is wat je een beetje over hebt zo van je eigen eten, maar geen aardappel en brood.
Een rauw eitje zo af en toe, wat zuivel als yoghurt/kwark en hutekase, visoliecapsules, en rauwe noten, en zaden.
rauwe noten heb ik zowiezo in huis vanwege mn papegaaien, en groente en fruit ook altijd.
Dus hoef ik dit niet in te vriezen, het is altijd vers op voorraad.

Ik hoop dat ik dit een beetje goed begrepen heb hier.
Maar ik geef natuurlijk 50% van de week Carnibest en 50% van de week barf, dus ik neem aan dat ik dan gewoon de helft kan nemen van wat ik brekend heb wat barf betreft??
Het houd wat in maar geloof dat ik het begin te brgrijpen allemaal...hihi.
Door Lizzy
#426449
KayleighShanden schreef: Ik wilde toch eens echt berekenen wat de percentages voor mijn honden zouden zijn bij fulltime barf...
Dit is wat er bij mij uitgekomen is.
Ik heb Shanden die weegt 24 kilo, mag zon 500 gram per dag eten...

3500gram per week=

2100gram vleesbot
700gram groente
525gram orgaanvlees
175gram tafelrestjes

Dan Kayleigh die weegt 18 kg mag zo'n 360 gram per dag eten...

2500gram per week=

1500gram vleesbot
500gram groente
375gram orgaanvlees
125gram tafelrestjes

Als het goed is heb ik dit goed berekend zo, toch?
Ik neem aan dat je uit bent gegaan van 60% vleesbotten? Je zou even vast moeten stellen of dit ook een goed percentage is voor jouw honden. Ik vind 60% voor mijn honden namelijk teveel. Maar voor sommige honden werkt het weer wel goed.
En verder als ik alles goed begrijp is spiervlees alle vlees wat van een dier komt, zoals stooflapjes, snitzel, etc.
Kopvlees, soepvlees, snijdsels/snijlingen en ook het vlees dat om het vleesbot zit is spiervlees.
Orgaanvlees, is nieren, hart, levertjes ingewandjes....etc
Pens valt er niet echt in in orgaan, maar wel grotendeels, het is alleen niet zo erg als je daar wat meer van geeft geloof ik he?
Waarom zou pens niet in orgaanvlees vallen? In mijn ogen is al het vlees dat niet als functie heeft het skelet bij elkaar te houden orgaanvlees, dus ook pens en hart en tong. Maar goed, ja, van vuile pens mag je inderdaad wel wat meer geven. Veel mensen geven zomaar 15% orgaanvlees aan niertjes, lever, milt long, etc. + 10% pens. Dat moet kunnen.
Nu heb ik zo eens bekeken, is een strot dan deels vlees en deels orgaan, want een luchtpijp valt onder orgaan denk ik he?
Ik zal je dit zeggen: ik weet het nog steeds niet ;D. Het schijnt vlees + orgaanvlees + kraakbeen te zijn. Zelf gebruik ik geen strot dus ik heb me er nooit echt in verdiept.
Vleesbot, kan je voor geven, kippenek, karkassen, konijn, makreel, sardien, wijting etc, geiten of lamsnekken, parelhoen, ribben en noem maar op in deze categorie.
Yep!
En als ik dus een niet goed bevleesd bot heb kan ik dit samen geven met een portie vlees, dan valt het wel weer onder vleesbot als ik dit ook goed begrepen heb.
Yep, helemaal goed. Geef bij voorkeur het vlees in grote brokken/lappen!
Groentes zoveel mogelijk afwisselen
Yep, helemaal. En niet al te veel kool en geen ui en prei.
en tafelrestjes is wat je een beetje over hebt zo van je eigen eten, maar geen aardappel en brood.
Zelfs aardappel en brood. Als je dat maar niet teveel geeft. En een hond met een graanallergie zou ik ook geen brood geven. Nooit.
Een rauw eitje zo af en toe, wat zuivel als yoghurt/kwark en hutekase, visoliecapsules, en rauwe noten, en zaden.
rauwe noten heb ik zowiezo in huis vanwege mn papegaaien, en groente en fruit ook altijd.
Dus hoef ik dit niet in te vriezen, het is altijd vers op voorraad.
Ja prima, perfect!
Ik hoop dat ik dit een beetje goed begrepen heb hier.
Maar ik geef natuurlijk 50% van de week Carnibest en 50% van de week barf, dus ik neem aan dat ik dan gewoon de helft kan nemen van wat ik brekend heb wat barf betreft??
Ja hoor, je hebt het prima begrepen! En ja, je kunt gerust de helft nemen van wat je berekend hebt.
Het houd wat in maar geloof dat ik het begin te brgrijpen allemaal...hihi.
Volgens mij ook. En echt, het komt allemaal niet tot op de gram nauwkeurig zo krap! Zo lang de basis maar goed is en zolang je maar lekker afwisseld qua vleesbot, vlees, orgaanvlees, vis: dan zit je goed.
Door Daisy75
#426477
Hoi Lizzy,

Ja ben hier idd uitgegaan van 60%, maar vind dat persoonlijk wel iets teveel aangezien mijn honden vrij snel hard poepen...Hoe moet ik dit dan berekenen verder...als je minder vleesbot geeft wat kan je dan erbij geven, want het gewicht moet natuurlijk wel aangevuld worden met iets anders dan?

Verder dacht ik wel dat pens orgaan was, maar dat het een twijfelgeval was...niet dus, maar wel dat je het vaker mag geven dan ander orgaanvlees...oke dank je.

Oke strotten is dus een mixje van, ze zijn er wel helemaal gek op hier.
En idd zit kraakbeen in ook en veel vlees eromheen.
Nou goed bedankt in ieder geval, en ik begin het wel te snappen nu das wel zo fijn... ;D
Door Lizzy
#426695
Ik zelf geef minder bot en in plaats daar van meer spiervlees. Ik zit gemiddeld rond de 40% a 50% vleesbotten.
Door Daisy75
#426823
Lizzy schreef: Ik zelf geef minder bot en in plaats daar van meer spiervlees. Ik zit gemiddeld rond de 40% a 50% vleesbotten.
ja oke, zal ik ook doen want ik wil ze niet TE veel bot geven omdat ze vrij snel hard poepen...
Door FB
#426957
Ik begrijp het niet meer zo goed :

"pinda's horen in mijn ogen niet in een hondenmenu thuis.... " (cfr. Lizzy)"

Nu lees ik hier dat er rauwe noten worden toegevoegd!?
Waar zit het verschil?
(de pinda's zijn ook gewoon rauw, niet gebrand of gezouten of zo)
Door Daisy75
#426960
FB schreef: Ik begrijp het niet meer zo goed :

"pinda's horen in mijn ogen niet in een hondenmenu thuis.... " (cfr. Lizzy)"

Nu lees ik hier dat er rauwe noten worden toegevoegd!?
Waar zit het verschil?
(de pinda's zijn ook gewoon rauw, niet gebrand of gezouten of zo)
Ik weet niet of hetzelfde geld voor honden dan voor papegaaien, maar ik weet dat ik mijn papegaaien geen pinda's mag geven omdat dit aardenoten zijn die dus uit de grond komen, en dan heb je veel kans op schimmel, wat voor papegaaien erg gevaarlijk is.
Maar nogmaals ik weet niet of dit ook de rede is voor honden hoor!
Ik neem ze in ieder geval nooit.
Door Mevroi Kruim
#426964
Pinda's zijn geen noten maar peulvruchten. En als alle peulvruchten bevatten ze erg veel zetmeel (niet nodig voor honden). Maar gevaarlijk zijn ze omdat ze net als bruine bonen en spliterwten water opnemen en dan opzwellen. Dus als je ze rauw geeft kunnen honden er problemen mee krijgen. Schimmels (met name aflatoxinen) kunnen idd ook een probleem zijn met rauw voeren.
Door Daisy75
#426981
Kruimel schreef: Pinda's zijn geen noten maar peulvruchten. En als alle peulvruchten bevatten ze erg veel zetmeel (niet nodig voor honden). Maar gevaarlijk zijn ze omdat ze net als bruine bonen en spliterwten water opnemen en dan opzwellen. Dus als je ze rauw geeft kunnen honden er problemen mee krijgen. Schimmels (met name aflatoxinen) kunnen idd ook een probleem zijn met rauw voeren.
Aha dus dat is de rede voor honden.....weet ik dat ook meteen.
Ik had ze al niet in huis... ;)
Door FB
#427032
Zouden ze dan ook niet beter opgenomen worden in de lijst
"Wat je beter niet kan geven"?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door