Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door judithj81
#426744
Ik maak mij zorgen over mijn kater van 6 maanden.
Hij eet voor mijn gevoel heel erg weinig.
Ik voer hem nu nog brokken van rc speciaal voor kittens. Ik geef hem dan 2 eetlepels vol maar hij eet dit nooit meteen op. Hij eet het zeg maar verdeeld over
1 1/2 a 2 dagen op.
Ik ben nu ook vers voer aan het geven maar dit is ook niet echt een succes want tonijn,sardienes en (het zoute visje,kan ff niet op de naam komen) lust ie al niet
Hij likt wel de olie eraf.
Als ik hem kipfilet of kippenpoot geef dan eet ie het pas aan het eind van de dag op.
Blikvoer lust ie wel de ene keer maar eet het dan ook pas veel later op en de andere keer weer niet.
Ook merk ik nu dat zijn poep lichter van kleur wordt, de consistentie is wel hetzelfde.
Voor de rest kotst hij niet. Ik ben dus erg benieuwd of dit wel normaal is.
misschien weten jullie wat er aan de hand is of hebben jullie tips om hem aan het eten te krijgen?
Door Femke
#426754
is hij ook erg mager dan? Misschien heeft hij niet meer nodig?
Komt hij ook buiten? (misschien hebben de buren wel veeeeeel lekkerdere brokjes dan jij, en een kattenluik in de buitendeur?)
Door Nelly
#426763
Hoi.
Om te beginnen zou ik me niet al te veel zorgen maken, want een kitten van een half jaar heeft nog maar een klein maagje hoor. Wel zou ik die brokken wegdoen en proberen te vervangen door vers vlees en/of vis. En is hij magertjes dan? Eventueel met een dik buikje? En vervolgens, hoe is z'n vachtje? Is hij lekker zacht en glanzend of een beetje plukkerig? In dat laatste geval zou het kunnen zijn dat hij wormen heeft, en dat is natuurlijk ook van invloed op de eetlust. Als hij er gewoon goed uitziet en aanvoelt zou ik me niet teveel zorgen maken, hooguit vaker per dag kleine beetjes voedsel aanbieden. Als hij mager is met evt. een opgezet buikje en rommelig velletje: ff met hem naar de DA.
Door judithj81
#426777
hoi hoi
bedankt voor de snelle reacties!
hij komt niet buiten en is ook niet mager en hij heeft een mooie vacht. misschien maak ik me wel te druk maar het is pas zo sinds een tijdje hiervoor at hij wel meer.
Door Nelly
#426784
Klinkt goed allemaal. Heb je hem soms een beetje teveel verwend met lekkere dingen? Hou het in de gaten hoor, want katten houden je voor de gek waar je bijstaat ;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#426911
Weet je ook dat brokken heel slecht zijn voor een kat?
Het is de nummer 1 veroorzaker van blaasgruis problemen en nierfalen.
Door Mevroi Kruim
#426973
Het kan ook zijn dat hij even gestopt is met groeien en dus minder nodig heeft. Dieren groeien soms met sprongen, ineens stukken erbij en dan weer een tijdje niet. Net als kinderen trouwens ;D

En de hele dag brokken laten staan is in mijn ervaring de beste manier om zeurpieten met eten te kweken. Hier voer ik de katten 2x per dag een bak barf, ze krijgen 15 minuten de tijd om het op te eten en daarna is het uit met de pret. Alleen Kruimel met haar slechte gebitje krijgt apart eten en meer tijd. Maar ook voor haar zet ik echt niet de hele dag eten neer.
Door Borke
#427267
Als je je zorgen maakt om die poep, monstertje meenemen naar de dierenarts.

Verder zou ik stoppen met die kittenbrokken - en liever helemaal met brokken - stoppen.
Probeer eens kvv bijvoorbeeld Carnibest en kijk eens of hij dat lust, of anders BIBI dat is wat bloederiger en dat vinden veel katten wel zo fijn.
Laatst gewijzigd door Borke op ma 21 nov 2005, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door judithj81
#427534
hallo hallo,
nou ik ben even naar de dierenwinkel geweest en heb een pak eendagskuikens gekocht, wel griezelig hoor! ik ben benieuwd of hij het op gaat eten.
Ook heb ik worsten van rodi; kip en rund
en diepgevroren vlees van Duck; lam en rijst en kip en rund. Nu is dit voor de hond maar ik heb begrepen dat dit ook makkelijk voor de kat kan toch?
Door Marieke
#427648
die worsten van de rodi lijkt me niet zo'n goed plan...lees maar eens op de verpakking wat er allemaal inzit :-\
Door judithj81
#427951
ja ik heb het gelezen maar ik ben niet zo'n kenner en ik dacht dat het wel mee zou vallen.. dit staat erop:

Ingredrienten:
vlees en dierlijke bijproducten
min. 85% waarvan min 75% kip en min. 4% rund. granen.plantaardige bijproducten.mineralen.suiker.vitaminen. zonder kunstmatige kleur, geur en smaakstoffen.

analyse:
ruw eiwit 15%, ruw vet 11%, ruwe as 6%, ruwe celstof 0.5%, vocht 63%, vitamine A 4.500 IE/Kg/ vitamine D3 450 IE K/g. vitamine E 25 mg/kg.

waarom is zo'n worst slecht dan?
groetjes!!
Door Debora
#427953
[quote="judithj81"]
waarom is zo'n worst slecht dan?
groetjes!!
[/quote]


Vanwege onder andere: granen.plantaardige bijproducten.suiker
Door Nelly
#428071
Kun je niet aan bibi, smuldier, ahv of carnibest komen? Dat is puur vlees en verkrijgbaar in diverse smaken, zowel kip als rund als lam, dus ook afwisseling genoeg. en dan af en toe een kuikentje erbij, moet jij eens kijken hoe goed je kat het daar op gaat doen. O, en over groentes hoef je je niet druk te maken. Katten hebben geen groentes nodig.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door