Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Ordell
#42684
Zoals beloofd hier de verhoudingen van de verschillende ingredienten van Bibi. Dorotha had er geen bezwaar tegen wanneer het werd verteld. Van Carnibest vertelde zij mij dat er vanuit mag worden gegaan, daar Corine betrouwbaar is en haar kennis van Bertus heeft, nagenoeg dezelfde verhoudingen mogen worden aangehouden. Gelukkig werd de Natuurmix op het moment gefabriceerd dus dat kwam mooi uit. Vermeld moet worden dat hart als een orgaan wordt gezien. Percentages schommelen iets daar er meerdere soorten verkrijgbaar zijn;

-Spiervlees; 30-35%
-Orgaanvlees; 30-35%
-Gemalen bot; 20-25%
-Overige ingredienten (olien-vezels ed.); 15%

De natuurmix bevat het meeste spiervlees. De Bibimix bevat weer iets meer pens maar tusen de verschillende soorten lopen niet meer dan 5% uiteen.

Aangezien er diverse honden zijn die vanaf pup af aan inmiddels 2 jaar zijn geworden en geen problemen hebben ondervonden van Bibi of Carnibest, was het eigenlijk al duidelijk dat deze voedingen van goede kwaliteit zijn.
De andere leveranciers mogen zelf uit de doeken doen hoe hun voer een beetje in elkar steekt, daar kan ik geen enkele uitspraak over doen.

Ik hoop dat iedereen tevreden is met deze verklaring ;)
Door sharpie
#42689
Hoi Ordell :D

Eindelijk wat uitsluitsel over wat er nou in Bibi zit, ben er erg blij mee, want ik geef sinds ± 2 weken ook Bibi.
En ze doen het er lekker op.

Ik snap ook niet waarom er soms zo moeilijk over gedaan moet worden, het lijkt mij dat mensen je voer alleen maar sneller zullen kopen als ze weten wat erin zit, behalve als dat dus troep is.
Je maakt je als fabriekant dus eigenlijk alleen maar verdacht door niet te zeggen wat je in het voer stopt.
Door Lizzy
#42702
Nou, hartstikke leuk/top dat Dorotha deze gegeven gegeven heeft! En fijn dat jij het weer aan ons doorgeeft Ordell!
Groetjes, Lizzy
Door roger
#42740
Tof Ordell, en nu word het ook eens stuk eenvoudiger voor diegenen die Bibi voeren en doe het zelf dagen willen inlassen.



gr.
Roger.
Door Helen
#42745
Jeetje Ordell wat goed!! Al zou ik zelf niet tevreden zijn over de percentages. Persoonlijk vind ik zowel orgaan als bot te hoog en spiervlees te laag. Zelf wil ik absoluut niet boven de 20 % bot uitkomen, liever er een stuk onder en ik kom ook niet boven de 15 heel soms 20 % orgaan. Maar das persoonlijk.

groetjes Helen
Door Ordell
#42747
Dan zul je zelf moeten samenstellen, Helen. Voor de gemiddelde hond blijkt CB of Bibi echter uitstekend voer te zijn, dat zijn nl. gemiddelden waar menig fabrikant jaloers op is en niet aan kan tippen.
Door Ordell
#42750
[quote="Helen"]
Jeetje Ordell wat goed!! Al zou ik zelf niet tevreden zijn over de percentages. Persoonlijk vind ik zowel orgaan als bot te hoog en spiervlees te laag. Zelf wil ik absoluut niet boven de 20 % bot uitkomen, liever er een stuk onder en ik kom ook niet boven de 15 heel soms 20 % orgaan. Maar das persoonlijk.

groetjes Helen
[/quote]

De meningen over de verschillende verhoudingen zijn dusdanig verdeeld dat de fabrikant niet anders kan doen als de gulden middenweg te vinden denk ik...
Door Helen
#42757
[quote="Ordell"]
Dan zul je zelf moeten samenstellen, Helen. Voor de gemiddelde hond blijkt CB of Bibi echter uitstekend voer te zijn, dat zijn nl. gemiddelden waar menig fabrikant jaloers op is en niet aan kan tippen.
[/quote]

O ik stel al weer een paar maanden zelf samen. Trouwens naar grote tevredenheid. Balou is in veel opzichten nog meer verbeterd dan toen ze kvv at. Ik voerde trouwens van kvv ook verschillende merken door elkaar.
En ik ben het met je eens dat dit een uitstekende gulden middenweg is ;) Maar niet goed genoeg voor mij. Waar ik trouwens nog benieuwd naar ben is de filosofie van de fabrikant achter de percentages.

groetjes Helen
Door roger
#42762
<<Zelf wil ik absoluut niet boven de 20 % bot uitkomen, liever er een stuk onder en ik kom ook niet boven de 15 heel soms 20 % orgaan. Maar das persoonlijk.<<

Helen, maar als je zoals nu die vaste gegevens kent, dan kan je daar alle kanten mee uit als je een paar keer per week zelf wil samenstellen

Bouw een paar keer per week grote lappen spiervlees in van rund, lam, kip of paard en dan kom precies in de richting die je zelf wil bepalen, zonder dat je alle deuren van de slachthuizen of groothandels moet platlopen om je voorraad in te slaan.
Spiervlees vind je namelijk bij elke slager.

Daar had je vroeger het raden naar en nu niet meer dus.
Als ik diepvriesvleespaketten zou voeren zou ik dit gegevenvan Bibi weten te aprecieren.

gr.
Roger.
Door Paul_Barte
#42768
Dat zal o.a. de prijs zijn Helen ;)

10 kg pens is namelijk een stuk goedkoper dan 10 kg ossehaas LOL.
Aangezien in de betere voedingen alle ingredienten geschikt zijn voor menselijke consumptie hangt daar een prijskaartje aan...en niet te zuinig ook.

Alle verhoudingen zijn mogelijk (het is evenveel werk) maar als 1 kg voer uiteindelijk 10 euro moet kosten zul je weinig liefhebbers vinden.
Indien vleesvoer te duur wordt is de stap van brok naar vlees oneindig groot voor de meeste mensen.
Het heeft niets te maken met het feit dat mensen het er niet voor over zouden hebben maar het moet wel kunnen natuurlijk!!!

Vleesfabrikanten zullen dus een gulden middenweg moeten calculeren om het voer een kans te bieden op de markt.
Indien ze ook nog reclame gaan maken op TV, krant, radio enz komen daar natuurlijk nog de nodige euri bovenop want uiteindelijk betaald de consument dat en niet de fabrikant.
Door SHIVA
#42779
ordell bedankt voor je uitleg
even een vraag
ik heb pas weer een nieuwe lading bibi gehaald en ik moet zeggen dat het er weer goed uit zie
en mijn honden hebben minder honger erop
kan het kloppen dat er weer iets veranderd is
of is dat maar verbeelding van mij
gr shiva
Door Helen
#42788
[quote="roger"]
<<Zelf wil ik absoluut niet boven de 20 % bot uitkomen, liever er een stuk onder en ik kom ook niet boven de 15 heel soms 20 % orgaan. Maar das persoonlijk.<<

Helen, maar als je zoals nu die vaste gegevens kent, dan kan je daar alle kanten mee uit als je een paar keer per week zelf wil samenstellen

Bouw een paar keer per week grote lappen spiervlees in van rund, lam, kip of paard en dan kom precies in de richting die je zelf wil bepalen, zonder dat je alle deuren van de slachthuizen of groothandels moet platlopen om je voorraad in te slaan.
Spiervlees vind je namelijk bij elke slager.

Daar had je vroeger het raden naar en nu niet meer dus.
Als ik diepvriesvleespaketten zou voeren zou ik dit gegevenvan Bibi weten te aprecieren.

gr.
Roger.



[/quote]

Klopt, ik denk dat deze gegevens voor mensen die kvv geven en ook zelf wat brouwen zeer goede uitgangspunten zijn. Zelf ben ik een meer dan tevreden barfer en ben ook absoluut niet van plan om daar verandering in te brengen. Maar als ik bibi zou voeren zou ik inderdaad spiervlees toevoegen om de verhoudingen naar mijn eigen inzichten aan te passen. En het spreekt zeer voor bibi dat zij de enige versvleesvoeding zijn die bij mijn weten hun percentages vrijgeven. Voor mij zou dat betekenen dat ze met kop en schouders boven de kvv's uitsteken met anonieme percentages.

groetjes Helen
Door Ordell
#42793
[quote="SHIVA"]
ordell bedankt voor je uitleg
even een vraag
ik heb pas weer een nieuwe lading bibi gehaald en ik moet zeggen dat het er weer goed uit zie
en mijn honden hebben minder honger erop
kan het kloppen dat er weer iets veranderd is
of is dat maar verbeelding van mij
gr shiva

[/quote]

Inderdaad Shiva. da's verbeelding van jou... ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door