Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Li@nne
#42660
Ik heb een lijstje gemaakt wat de 3 labjes hier de komende week te eten krijgen...
Wat denken jullie ervan?

gemengde visresten
kippenmaagjes, wat lever, groentemix, lamsrib toe

schapenpens
runderlap groentemix, mergpijpje

schapenpens, yoghurt
kalfsvlees met pens, ei groentemix, kalfsbot toe

kippenkarkassen
rauwe vis, wat pens, groentemix

runderpens
havermoutpap, lamsrib

hele rauwe makreel
schapenpens, groentemix, kalfsrib

hele kip
runderpens, ei, groentemix

dagelijks visolie/maiskiemolie/tarwekiemolie, wat rauwe melk door de groentemixjes en een stuk fruit
Ook krijgen ze 300 gram Duck uitmuntend per dag
Laatst gewijzigd door Li@nne op di 20 jan 2004, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Li@nne
#42669
[quote="tieneke"]
Misschien iets minder orgaanvlees geven en wat meer spiervlees?
En hoeveel botmaaltijden geef je?
[/quote]
Ze krijgen dagelijks bot, zo'n 300 gram bot met wat vlees eraan.
Hoeveel minder organen raadt jij mij aan?
Door Li@nne
#42670
[quote="An"]
Shaggy vraagt of die een week bij mams mag komen logeren ;D
[/quote]
hahahaha ik vind het prima, maar jij niet :D
Door Lizzy
#42678
Misschien voor jezelf handig om (met behulp van de exacte gewichten) een berekening te maken. Dan kun je zien hoeveel orgaanvlees je nu geeft. Je kunt gemiddeld zo'n 10% tot 15% orgaanvlees geven per op het totaal van bijv. 1 week.

Voorbeeld van een berekening staat onder het menu van Gina. Ik wil wel helpen hoor :)! (hoewel ik iedereen aanraadt het na te rekenen ;D).

(ik ben het wel met Tieneke eens hoor. Beetje veel pens/orgaanvlees en een beetje weinig spiervlees).

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 20 jan 2004, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Li@nne
#42687
[quote="Lizzy"]
Misschien voor jezelf handig om (met behulp van de exacte gewichten) een berekening te maken. Dan kun je zien hoeveel orgaanvlees je nu geeft. Je kunt gemiddeld zo'n 10% tot 15% orgaanvlees geven per op het totaal van bijv. 1 week.

Voorbeeld van een berekening staat onder het menu van Gina. Ik wil wel helpen hoor :)! (hoewel ik iedereen aanraadt het na te rekenen ;D).

(ik ben het wel met Tieneke eens hoor. Beetje veel pens/orgaanvlees en een beetje weinig spiervlees).

Groetjes, Lizzy
[/quote]
Oke, thanx, ik ga het aanpassen en dan laat ik het jullie weer beoordelen :D
Door Li@nne
#42773
Oké, komttie ;)

150 gr gemengde (gemalen) visresten
25 gr. kippenmaagjes, 25 gr. kippenlever, 50 gr. groentemix, ca 100 gr. lamsrib toe
300 gr duck

100 gr schapenpens
200 gr runderlap 50 gr groentemix, mergpijpje
300 gr duck

100 gr haasafval + 150 gr bot 1 dl. yoghurt
200 rundvlees, ei 50 gr groentemix, kalfsrib toe
200 gr duck

400 gr. kippenkarkassen
100 gr rauwe vis, 50 gr groentemix
300 gr duck

400 gr runderpens
2 dl. havermoutpap, lamsbot
300 gr duck

250 gr. rauwe makreel
100 gr schapenpens, 50 gr groentemix, 100 gr. kippennekken
300 gr duck

700 gr (hele) kip
100 gr pens, ei, 50 gr groentemix

dagelijks visolie/maiskiemolie/tarwekiemolie, wat rauwe melk door de groentemixjes en een stuk fruit
Door Lizzy
#42883
Nou, ik heb het even op een rijtje gezet. En, ik raad je aan het wel na te rekenen! Zie het alsjeblieft als positieve kritiek, OK?!

Het is wel lekker afwisselend allemaal.

Je geeft in totaal 1700 gram Duck. Dat tellen we maar even niet mee in het zelf samengestelde gedeelte.

750 gram pens + orgaanvlees
500 gram vis
300 gram groente
200 gram spiervlees
1800 vlees + botten waarvan volgens mij meer bot dan vlees
300 gram diversen (ei, yoghurt, graan)

3850 gram in totaal

Dit maakt

19.7% pens + orgaanvlees
13% vis
7.8% groente
5% spiervlees
47.3% vlees + botten
7.8% diversen

Aangezien er in Duck al meer orgaan dan spiervlees zit (dat kan niet anders), vind ik zelf dat je het percentage pens wel iets om laag kan doen.

Ik denk dat je ook niet meer vis moet gaan geven. Volgens mij zit je wel aan het maximum (max is 1 a 2 keer per week).

De hoeveelheid spiervlees kan absoluut omhoog! Want in Duck zit weinig spiervlees. Dus, wat meer rundvlees, lamsvlees, geitenvlees, etc.

De hoeveelheid botten: Tja, volgens mij zitten er een aantal kale botten bij. Maar, je moet zelf maar even bedenken of het totaal aantal bot + vlees je 50% bot en 50% vlees levert. Want als jij schrijft: 100 gram lamsrib, bedoel je dan kaal bot of bedoel je 50% bot en 50% vlees? Als het totaal aan botten (karkassen en kippennekken dus meegerekend, maar ook lamsbot en mergpijp) aan 50% bot en 50% vlees is, dan zit je ongeveer aan 23.6% bot. Ik vind dat aan de hoge kant. Zeker gezien het feit dat Duck ook al gemalen bot bevat. Ik zou zelf iets minder bot geven. Ik denk dat 1 maal per week een recreatiebot (kaal bot) meer dan genoeg is. En dan denk ik dat je dat mergpijpje kunt laten vervallen.

OK, mijn opmerkingen gelden vooral als je volgende week ook een soortgelijk menu wilt geven. Stel je geeft volgende week geen pens, dan is dit bovenstaande menu dus prima. Want je kunt ook best de ene week wat meer orgaanvlees dan de andere week geven, snap je? Zo krap komt dat allemaal niet!

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 21 jan 2004, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#42884
Ik geef je nog even de percentages volgens Ian Billinghurst, OK?

60% Rauwe vleesbotten (50% bot en 50% vlees). Ik vind dat voor een volwassen hond aan de hoge kant.

15% tot 20% fruit en groente

10% tot 15% orgaanvlees

5% tot 10% tafelrestjes

Groetjes, Lizzy
Door Li@nne
#43338
[quote="Lizzy"]
Nou, ik heb het even op een rijtje gezet. En, ik raad je aan het wel na te rekenen! Zie het alsjeblieft als positieve kritiek, OK?!

Het is wel lekker afwisselend allemaal.

Je geeft in totaal 1700 gram Duck. Dat tellen we maar even niet mee in het zelf samengestelde gedeelte.

750 gram pens + orgaanvlees
500 gram vis
300 gram groente
200 gram spiervlees
1800 vlees + botten waarvan volgens mij meer bot dan vlees
300 gram diversen (ei, yoghurt, graan)

3850 gram in totaal

Dit maakt

19.7% pens + orgaanvlees
13% vis
7.8% groente
5% spiervlees
47.3% vlees + botten
7.8% diversen

Aangezien er in Duck al meer orgaan dan spiervlees zit (dat kan niet anders), vind ik zelf dat je het percentage pens wel iets om laag kan doen.

Ik denk dat je ook niet meer vis moet gaan geven. Volgens mij zit je wel aan het maximum (max is 1 a 2 keer per week).

De hoeveelheid spiervlees kan absoluut omhoog! Want in Duck zit weinig spiervlees. Dus, wat meer rundvlees, lamsvlees, geitenvlees, etc.

De hoeveelheid botten: Tja, volgens mij zitten er een aantal kale botten bij. Maar, je moet zelf maar even bedenken of het totaal aantal bot + vlees je 50% bot en 50% vlees levert. Want als jij schrijft: 100 gram lamsrib, bedoel je dan kaal bot of bedoel je 50% bot en 50% vlees? Als het totaal aan botten (karkassen en kippennekken dus meegerekend, maar ook lamsbot en mergpijp) aan 50% bot en 50% vlees is, dan zit je ongeveer aan 23.6% bot. Ik vind dat aan de hoge kant. Zeker gezien het feit dat Duck ook al gemalen bot bevat. Ik zou zelf iets minder bot geven. Ik denk dat 1 maal per week een recreatiebot (kaal bot) meer dan genoeg is. En dan denk ik dat je dat mergpijpje kunt laten vervallen.

OK, mijn opmerkingen gelden vooral als je volgende week ook een soortgelijk menu wilt geven. Stel je geeft volgende week geen pens, dan is dit bovenstaande menu dus prima. Want je kunt ook best de ene week wat meer orgaanvlees dan de andere week geven, snap je? Zo krap komt dat allemaal niet!

Groetjes, Lizzy
[/quote]
THANX Lizzy!!
Ik had weer van Mogens begrepen dat pens juist veel gegeven mocht worden :S
Ik denk dat ik te veel lees ;)
Ik ga aan de slag met een lijst voor de komende 4 weken, ik hoop dat je me dan weer verder wil helpen!!
Hartelijke groet
Door Lizzy
#43349
Oh, maar je mag ook veel pens geven! Volgens mij heeft Mogens het over een keer of 2 per week ofzo? Dat is ook perfect, denk ik. Maar ik vermoed dat er in Duck OOK al vrij veel pens zit (goedkoop) en vaak pens + vaak pens = wel erg vaak pens ;D.

En, dit is maar mijn mening hoor. Je mag het natuurlijk ook helemaal oneens met me zijn!!!

Groetjes, Lizzy
p.s., maar natuurlijk helpen we jou. Leuk juist!
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 27 jan 2004, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Li@nne
#43368
[quote="Lizzy"]
Oh, maar je mag ook veel pens geven! Volgens mij heeft Mogens het over een keer of 2 per week ofzo? Dat is ook perfect, denk ik. Maar ik vermoed dat er in Duck OOK al vrij veel pens zit (goedkoop) en vaak pens + vaak pens = wel erg vaak pens ;D.

En, dit is maar mijn mening hoor. Je mag het natuurlijk ook helemaal oneens met me zijn!!!

Groetjes, Lizzy
p.s., maar natuurlijk helpen we jou. Leuk juist!
[/quote]
Geweldig!! Heel fijn!! Pffff ik ben heel onzeker of ik het wel goed doe allemaal hoor, dus alle hulp is welkom!!
THANX!!
Laatst gewijzigd door Li@nne op di 27 jan 2004, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door