Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door geuran
#426270
hoe alles te doen ???

Wij zijn net begonnen met vers voer voor de hond, wij hebben een ruwhaar teckel van 1,5 jaar en toen ze de afgelopen keer van de trimmer terug kwam was dat voor mij het keerpunt om te starten met versvoer en de brokken af te schrijven. We gaven altijd RC speciaal voor teckel maar de vacht wilde maar niet helemaal tot zijn recht komen. De afgelopen 2 weken heb ik steeds rauw vlees gegeven o.a. rubdergehakt, Rodi complete, Pens, aangevuld met wat wortelen, eieren, sperciebonen, doperwten, omega-3 zuren brandnetel, lamsvet, notenrijst, af en toe 's morgens een halve boterham erdoor met wat warm water (is ze helemaal gek van). De eierschillen vind ze vies dus die maal ik nu en doe door het voer.
Mijn volgende vragen zijn:
- voor een kleine hond, moet ik dan de botten malen of kan ze de botjes van kip/eend gewoon opeten en zelf kapot kauwen, maar is dit dan niet gevaarlijk voor de darmen/maag (perforatie?)
- moeten de groenten gekookt of rauw gegeven worden, mijn gedachte is dat als een dier in de natuur de groente uit de maag van een prooidier eet, het dan al niet echt meer rauw is, of snap ik er niks van?
- geef je eieren rauw of ook gekookt?
- vlees: moet je perse al die soorten geven? en zoja waarom?
Ik wil het heel graag goed doen want ik zie aan Sophie dat ze er ontzettend goed op gedijt en haar vacht is in die 2 weken ontzettend opgeknapt de pukkels zijn grotendeels weg en ze stinkt niet meer uit haar mond.

Wie kan mij aub goed op weg helpen ik ben een serieuze beginner
Door Marieke
#426279
Hey, wat leuk dat je ook wil overstappen; goede zaak!
De meeste vragen die je stelt staan zeer uitgebreid besproken in verschillende document in de bieb.
Misschien moet je eerst zelf even wat meer lezen?

honden en het eten van botten:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801


Waarom zoveel soorten vlees? Dat is heel simpel; hoe meer diversiteit, des te zeker weet je dat ze alles binnen krijgen. Wij eten toch ook niet iedere dag hetzelfde?


Owja, en eieren rauw! Gekookt is niet zo bevordelijk voor de ongewenste gassen van je hond...
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=800
Laatst gewijzigd door Marieke op zo 20 nov 2005, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door geuran
#426288
Hardstikke bedankt

Ik had al veel gelezen op Barfplaats maar de bottensite nog niet ontdekt.
Sophie heetf weinig last van gassen bij een gekookt ei dus als het niet slechter is blijf ik dat gewoon geven omdat een rauw ei besmet kan zijn met salmonella ik heb begrepen dat die bacterie aan de buitenkant op het ei zit dus als ik een rauw ei eerst zou wassen kan het natuurlijk ook, ach ja al typende leert men denk ik
in ieder geval bedankt
Door geuran
#426682
:) bedankt Ursula heb je advies opgevolgd en de verschillende sites alvast wat doorgelezen.
ben al heel wat wijzer geworden.
groetjes Geuran
Door Marieke
#427884
Over salmonella zou ik me ook niet zo'n zorgen maken. Je voert kip toch ook rauw?
In dat ei-document staat ook helder uitgelegd wat er goed is aan rauw ei (vooral dooier).
Bommetje vitaminen ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door