Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door geer
#42583
Ik zit nEt mijn reactie op Helen d'r verhaal te typen, begint Saar weer als een gek te snuiven.
Ook mijn 'vage klachten' dan maar even...

Ik heb al een tijdje het gevoel dat Saar iets slomer is dan normaal. Oke, 't was nooit de meest snelle hond van de wereld, maar normaal begon ze in ieder geval met haar staart te kwispelen als je tegen haar praatte terwijl ze 'sliep'.. Nu ligt ze maar een beetje te liggen, ze lijkt wel wat stoicijnzer...
Ten tweede 'hoest' ze sinds een tijdje. Voor mijn gevoel begon dit na de wandeling (kennelhoest?), maar nu ik er goed over nadenk, zou het best kunnen dat ze het eerder ook wel eens heeft gedaan... Het was een tijdje weg, dus ik ben sinds gister weer begonnen met hoestsiroop... Het is een vreemde hoest; het lijkt alsof ze moet kotsen, haar wangen naar binnen zuigt en heel hard door haar neus uitademt...anders kan ik het niet omschrijven. 't Klinkt dan ook meer als gorgelend snuiven dan als echt hoesten (ik weet eerlijk gezegd niet hoe een hoestende hond klinkt :-\)... Ze doet het vooral als ze opgewonden is, bijvoorbeeld als de bel gaat en ze staat snel (blaffend) op, of als ze heeft gegeten. Ze doet het dus niet de hele dag door... Het lijkt ook alsof ze iets langzamer eet dan normaal, iets behoedzamer zeg maar...
Dan lijkt het ook of ze meer is gaan kwijlen. Ze kwijlde altijd al, maar het lijkt wel alsof ze nu continu met grote kwijldraden aan haar bek loopt...
Verder rent ze nog steeds even enthousiast achter balletjes e.d aan, alleen in huis lijkt ze al een tijdje wat minder fit...
Ze heeft geen koorts

Naar de DA?? Aan de ene kant denk ik:ja, aan de andere kant weet ik het niet. Is het geen ouderdom? Is het toch geen kennelhoest en moet het met die druppels overgaan?

Ik weet het even niet :-\
Door tieneke
#42586
Ik zou toch even voor de zekerheid naar haar hart en longen laten luisteren bij de Da.
Zodat je zeker weet dat het niets ernstigs is.
Zeker als je het al vaker hebt gehoord.
Door Helen
#42588
Kon ze maar praten he....Tja hoe klinkt een hoestende hond. De beste omschrijving is denk ik als een hoestend mens maar dan een enkel hoestje met de mond open. Mmm klinkt ook niet heel intelligent :P maar goed. Ik kan je niet helpen..kan mezelf nl ook niet helpen..

groetjes Helen
Door tieneke
#42592
Ik heb het opgezocht en de syptomen komen overeen.
Het is een vrij onschuldige aandoening die meestal bij jonge honden voorkomt.
De hond heeft er het meeste last van als hij opgewonden is of net wakker.
Een aanval kan je opheffen door de neusgaten even dicht te doen of over de keel van de hond te wrijven.
Door sharpie
#42593
Zou idd ook wel eens kennelhoest kunnen zijn, omdat je schrijft dat ze ook kwijldraden heeft, zijn het geen slijmdraden ???
Ik zou toch ook maar even naar de dierenarts gaan.
Want Reverse Sneezing worden ze volgens mij niet slomer van of is dat ook een ziekte Paul ???
Door geer
#42599
Hmmmmmmmm...heb even het een en ander opgezocht over Reversed Sneezing, en de beschrijving ervan lijkt wel heel erg overeen te komen. Ze hoest niet echt, 't is echt heeeel diepen moeilijk ademhalen. Ze snuift zo hard door d'r neus, dat ze d'r wangen naar binnen zuigt en dan als het ware 'kokhalzend' weer uitademt... Ze doet het ook vooral als ze opgewonden is...

Ik las daar namelijk nog iets anders wat zou kunnen verklaren waardoor het sinds Oud en Nieuw aan de gang is. Het kan ontstaan door hevig trekken aan de halsband... Met oud en nieuw was Saar zO bang, dat ze als een debiel aan die riem heeft lopen sleuren; wie weet dat het hier door gekomen is...

Dat brengt mij tot het volgende; stel dat dit het is, hoe kan ik haar dan het beste uitlaten? Punt met Saar is dat ze vaak voor geen meter doorloopt, dus het is OF trekken (dan gaat ze vanzelf lopen), OF in een tuigje. Dat laatste is een beetje onhandig, omdat die dingen volgens mij bedoeld zijn voor honden die juist hard VOORuit lopen en Saar het liefst TERUG wil... Ze wurmt zich dan makkelijk uit zo'n tuigje...

Wat ik me nu afvroeg; mocht ik toch naar de DA gaan, kan die dan bepalen of het Kennelhoest is of Reversed Sneezing als ze daar 'haar hoest' niet laat horen? Ik ben een beetje bang dat ik met een AB kuurtje binnen no-time weer buiten staat...
En dan nog iets, dat Reversed Sneezing, gaat dat over?
Door Jolly
#42612
probeer anders of je bij Tannetje terecht kan.
Want dit klinkt niet echt als zuivere koffie. :-\
Door sharpie
#42624
Volgens mij heb je voor kennelhoest geen AB kuurtje nodig, al schrijft de DA het meestal wel voor dacht ik?
Mijn reu heeft kennelhoest gehad toen hij jong was, maar ik kan me niet meer herinneren of ik toen idd AB heb gehad, ik geloof het wel.
Maar later hoorde ik van mijn holistische DA dat het niet nodig is.

Mijn honden hebben ook wel eens dat Reverse Sneezing, maar dan hebben ze geen kwijldraden.
Het geluid klinkt wel een beetje hetzelfde als toen mijn hond kennelhoest had.

Dus ik zou toch ff laten checken en evt. door een holistische DA.
Door Paul_Barte
#42655
Het kan inderdaad zijn dat Saar door het trekken een geirriteerd strottenhoofd heeft!!
Daar kan ook het reverse sneezing vandaan komen en inderdaad kan er ook wel iets van een kennelkuchje achterzitten.
Van alleen RS wordt de hond niet slomer maar als ik het zo lees dan denk ik dat het komt omdat Saar ff niet lekker in haar vel zit.
Toch uitlaten in een tuigje Geer!!!! Het strottenhoofd een week of 4 ontzien en Saar wat tijmsiroop of Tusistin geven voor de schale keel.
De kans dat het daarna over is schat ik heel erg hoog ;)
Door geer
#42658
Zo'n gevoel heb ik ook een beetje....gewoon een combinatie van vanalles (ook omdat haar lipplooien weer opspelen) :-\
Voortaal gaat ze in het tuig uit, ik hou d'r op d'r hoestdrank en hOOp dat het maar snel weer over is :)
Door Lupa
#42675
hoesten bij een hond is het heel duidelijk, het klink echt als hoest!!
Wat je omschrijft herken ik soms doen mijn honden dat ook, niet veel mischien 1x per week of 2 weken, ik weet het niet, en het klinkt als of ze snot in hun neus naar binnen zuigenen en tegelijk uitademen.
Inderdaad ändersom niezen" day gebuurt door bv opwinding of van alles te gelijkwillen doen.
Als Saartje dat heel vaak heeft zou ik wel naar de DA gaan want het zou irritaties aan de neusholtes kinnen verorzaken.
Maar hoevaak heeft ze dat?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#42758
Geer ik denk inderdaad dat wat jij beschrijft reverse sneezing is,alleen dat slome komt dan van iets anders.
Mijn shih tzu deed dat ook (de meeste shih tzu's hebben daar last van)
Voor die lipplooien gebruik ik altijd verdunde saflon,dit kun je bij je da kopen,is een onstsmetter die heel goed werkt,na het ontsmetten kan je er zilverwater op doen,of calendulanzalf smeren.
Door Femke
#42791
Hoi Geer,

Bowie onze beagle kan ook als een gek reverse sneezen en de eerste keer dacht ik op z´n minst dat hij een astma aanval had?
De dierenarts waarschuwde me echter voor het volgende: veel honden krijgen in de gaten dat ze lekker veel aandacht krijgen als ze reverse sneezen en zo kAn het een gedragsprobleem worden.

En wat betreft het slome: waarom probeer je niet eens de tip van Lizzy om haar weerstand wat op te porren: Echinacea extra weerstand van Bloem halen en haar daar 2 keer daags een halve capsule geven? Je kunt ze zo los trekken (met beleid graag!!) en dan in bijv een lepel honing doen.

Ik heb een verpakking van 12 gekocht, daar kan ik dus 25 dagen mee doen en dat kosttte 3,95.

PS zeg niet bij de reformzaak dat het voor je hond is dan word je heel raar aangekeken.

Veel succes verder met je Saartje, geef haar maar een dikke knuf van mij.
Door geer
#42932
Het moet inderdaad wel Reversed Sneezing zijn, want het is echt meer benauwd gesnurk dan hoesten...Ik vind het alleen zo frappant dat het ineens verergert...
In ieder geval onzettend bedankt voor alle tips!! :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door