Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door boskat
#424939
Ik heb een kater,Herre, met epilepsie,vanaf zijn 1e jaar
en hij is nu 4 jaar
Herre krijgt phenobarbital ,begon met een hele hoge dosis ,maar dat was niet om aan te zien,etc.
Goed ben zelf gaan verminderen en hij is een halfjaartje zonder medicijnen geweest
Toen kreeg Herre weer een aanval,moest 2x per dag een kwart tabletje em nu weer afgebouwd tot een kwart tabletje per dag,waar hij het uitstekend op doet
Maar nu de vraag,heb zelf eigenlijk een grote weerzin tegen dit soort medicijnen ,i,ben bang voor de bijwerkingen ,voor zijn nieren etc,is er een homeopatisch middel,wat ook goed helpt ?
Ben al eens op zoek geweest maar kan niks vinden?
Misschien dat een van jullie iets weet ,wat goed is?

Groetejs Trijntje
Door Femke
#425388
Dit is wat Atjo Westerhuis erover schrijft:

Van de homeopathie kan gezegd worden, dat het in veel gevallen niet effectief is of een (soms lelijke) verergering van de klachten veroorzaakt. Redenen genoeg om met enige terughoudendheid epilepsie patiënten met homeopathische middelen te gaan behandelen. Doe het in ieder geval niet op eigen houtje; laat het over aan een dierenarts die deskundig is op het gebied van de homeopathie!
Toch lukt het in een klein percentage van de gevallen een epilepsiepatiënt met homeopathie te genezen. Het is altijd weer moeilijk te bepalen of dat echt dankzij de homeopathie komt. Maar in ieder geval is het van belang voor een succesvolle behandeling, dat er voldoende symptomen en/of kenmerken zijn om te kunnen bepalen welk middel het beste past.

We geven u bewust geen lijstje van homeopathische mogelijkheden. Dit om te voorkomen, dat u de verleiding niet kunt weerstaan om het toch zelf te proberen. U kunt weliswaar met de dierenarts meedenken, graag zelfs! In de trefwoordenlijst achter in het boek “Hond en homeopathie” vindt u achter ‘epilepsie’ een aantal verwijzingen. Probeer aan de hond van die gegevens, en vooral door bepaling van de meest aannemelijke type diagnose maar eens het best passende middel te vinden. Misschien kunt u wel door goed te observeren achter de aanleiding van de epileptische insulten komen!


Bron: http://www.uwdierenkliniek.nl



Een vraagje he? Hoe vaak heeft je kat een aanval, als je hem geheel geen medicijnen geeft? Ik lees namelijk dat hij een half jaar van de medicijnen af is geweest?
En hoe heftig zijn deze aanvallen?
ALS de aanvallen maar eens in de zoveel weken/maanden zijn en ALS de aanvallen niet heel heftig zijn dan zou ik toch overleggen met de dierenarts of je niet mag stoppen. Of de dosis nog verder afbouwen. Maar, ik ben geen deskundige dus vraag het eerst aan de DA (of aan Tannetje (Hitam) of Linda (Timmy) hier op het forum, zij zijn beide dierenarts. Linda heeft zelf overigens een hond met epilepsie.)

De medicijnen zijn inderdaad belastend, vooral voor de lever. Als je geen mogelijkheid ziet om te stoppen, dan zou ik er denk ik voor kiezen om de kat geregeld een reinigingskuurtje te geven. En er is een middel (voor mensen) dat heet Mariadistel, misschien de moeite waard om daar nog iets meer over op te zoeken?
Laatst gewijzigd door Femke op vr 18 nov 2005, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door boskat
#425398
Ik was ook niet van plan om zonder medeweten van de dierenarts dat te gaan doen hoor,maar dacht meer misschien als ik met die vraag en een middel aankom,dat hij meewerkt,ben er bang voor ,maar goed,het is te proberen.

Herre had in het begin een paar heftige aanvallen zo om de dag ,vandaar dat hij toen medicatie er voor kreeg en nu nog krijgt.
Het hielp gelijk en heb dat vrij lang gegeven ,vond het zelf aan de kat te zien een te hoge dosis(1 1/2 tablet per dag),hij kon op zijn pootjes niet meer staan ,echt afshuwelijk om te zien en heb het afgebouwd tot 2 x een halve per dag in overleg.
Dat maanden gedaan en toen weer aan het afbouwen gegaan ,tot nul
Ging een halfjaartje goed en weer mis ,een lichte aanval ,de DA gebeld ,advies gekregen om met 2x 1/4 per dag te geven en geen aanval meer,heb Herre nu sinds een halfjaartje op1x 1/4 tablet Phenobarbital per dag en niks geen aanvallen
Durf het eigenlijk niet aan om hem weer zonder te doen.
Maar ben echt bang voor het effect op Herre`s lichaam ,zoals de lever idd
Door boskat
#425431
Dank je Femke,zal de links eens gaan bekijken:-)
Heb hier geen homeopatische dierenarts in de buurt voor zover ik weet
Door Femke
#425446
Er is een lijst met homeopatisch werkende dierenartsen, ergens hier op BP. Ik kan 'm zo gauw niet vinden maar ik zoek nog even door. Misschien kun je een telefonisch consult aanvragen, als het echt niet in de buurt is?
Door Femke
#425453
ik ben ook niet kippig hoor ::) ::) ::) :-[ hij stond bovenaan de pagina.

Provincie Groningen:
Stadskanaal J. van der Heul 0599 - 61 20 95
Zuidhoorn: Mevr. J.H.M.J. Beiboer-Berendsen 0594 - 50 20 05

Provincie Friesland:
Bolsward :Mevr. F. Swierstra-Luinstra 0515 - 57 58 88
Leeuwarden: D. Hazenberg 058 - 266 95 90
Scherpenzeel: Mevr. A.W.P. van Dijk-Broos 0561 - 48 07 81

Provincie Drente
Sleen: Mevr. A. Zwartenkot-Klaasesz 0591 – 36 74 54

Hij is al meer dan 2 jaar oud........misschien zijn er inmiddels nog meer?

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=825
Door boskat
#425465
Aha ,ik ben wel kippig dus :-)
Leeuwarden is hier dicht in de buurt
Die Da kan ik wel eens gaan bellen
Je bent een schat:-))

Groetjes Trijntje
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door