Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door chooky
#4236
Hello,
Goh, ik geloof dat dit mijn eerste berichtje is hier. Ik lees wel af en toe mee, maar heb nog niets gepost.
Ik ben dus Eva en sinds half januari krijgt Chooky de husky geen brokken meer, maar vers vlees, bot, ei, groente en vis.
Nu heb ik net, na lezen op Doggy en hier, bij de groene winkel allerlei geplette granen gekocht (rogge, spelt, haver, boekweit, gerst en quinoa) en twee zakjes niet geplette, hele granen (rogge en spelt) om eventueel mee te kiemen, want ik heb ook een kiembaksetje gekocht.
Nou heb ik wat vraagjes. Ik las in een andere thread over zure en alkalische granen en dat je die zou moeten mengen. Welke granen zijn zuur en welke alkalisch?
Verder vroeg ik me af of elke hele graan geschikt is om te kiemen, en ik neem aan ook de boonsoorten?
Ook zag ik in de winkel een zakje staan met geplette lijnzaadjes. Nou las ik dat je lijnzaad moet koken of malen en dat het niet zo geschikt is om te kiemen (werd slijmerige zooi toch?). Biedt dit dan misschien een alternatief?
Ik geef Chooky nu af en toe een maaltijd van gemengde granen geweekt in water (ga nog op zoek naar rauwe melk, waar kan je dat in Nederland nog krijgen?) met een schep honing (rauw, vindt ze erg lekker. Boekweithoning was erg goed geloof ik he?) en geraspt kokosvet. Is dat ok?
groetjes Eva
Door Lizzy
#4237
Hello,
Goh, ik geloof dat dit mijn eerste berichtje is hier. Ik lees wel af en toe mee, maar heb nog niets gepost.
Ik ben dus Eva en sinds half januari krijgt Chooky de husky geen brokken meer, maar vers vlees, bot, ei, groente en vis.
Nu heb ik net, na lezen op Doggy en hier, bij de groene winkel allerlei geplette granen gekocht (rogge, spelt, haver, boekweit, gerst en quinoa) en twee zakjes niet geplette, hele granen (rogge en spelt) om eventueel mee te kiemen, want ik heb ook een kiembaksetje gekocht.
Nou heb ik wat vraagjes. Ik las in een andere thread over zure en alkalische granen en dat je die zou moeten mengen. Welke granen zijn zuur en welke alkalisch?
Verder vroeg ik me af of elke hele graan geschikt is om te kiemen, en ik neem aan ook de boonsoorten?
Ook zag ik in de winkel een zakje staan met geplette lijnzaadjes. Nou las ik dat je lijnzaad moet koken of malen en dat het niet zo geschikt is om te kiemen (werd slijmerige zooi toch?). Biedt dit dan misschien een alternatief?
Ik geef Chooky nu af en toe een maaltijd van gemengde granen geweekt in water (ga nog op zoek naar rauwe melk, waar kan je dat in Nederland nog krijgen?) met een schep honing (rauw, vindt ze erg lekker. Boekweithoning was erg goed geloof ik he?) en geraspt kokosvet. Is dat ok?
groetjes Eva
Hoi Eva, ik weet dat havermout zuur is, rijst neutraal en gierst alkalisch. Maar, ik moet even verder gaan zoeken naar welke granen zuur/alkalisch zijn. Ik kom daar zo snel mogelijk op terug!

Bijna iedere graan, boon of zaad kun je spruiten! Alfalfa, linzen, mosterdzaad, spelt, tarwe, rogge, sesamzaad, zonnebloempitten, aduki-boontjes, zwarte bonen, mungu-boontjes (ofzoiets, daar komt tauge uit), etc. etc. Kijk anders even op http://www.sproutpeople.com! Daar kun je precies lezen welke zaadjes/noten/bonen en granen je kunt kiemen. Erg leuke site!

Lijnzaad kan je ook heel goed kiemen. Je hebt daarvoor de hele lijnzaadjes nodig. Deze zet je 24 uur in de week (daar worden ze heel slijmerig van) en daarna in het kweekbakje. Het kiemen gaat hier erg goed en het bevalt mij uitstekend!

Je kunt ook gemalen lijnzaad aan je hond geven, hoewel ik heb gehoord dat er in rauwe lijnzaad (en ongekiemd) een stofje zit (een bepaald zuur) wat niet zo gezond is. Dus, je kunt de lijnzaadjes beter koken dan rauw geven. Je moet de zaadjes dan 24 uur laten weken, het weekwater weggooien en de zaadjes dan 30 minuutjes langzaam, al roerend, laten koken.

Omdat er in granen veel fosfor zit en weinig kalk, doe je er goed aan de granen te mengen met peulvruchten OF met zuivel. Ik meng het zelf met rauwe geitenmelk maar ook met bio-yoghurt. Rauwe melk heb ik bij een geitenboerderijtje gevonden... (heb ik gevonden op google door geitenboerderij in te tikken). Maar, met yoghurt vinden ze het hier veel lekkerder.

Rauwe honing en kokos er doorheen lijkt me prima!

Nou, last but not least: volgens Juliette moet je granen beslist niet combineren met vlees, dus als je granen hebt gegeven, doe je er goed aan om een paar uur geen vlees te geven.

Groetjes, Lizzy
Door roger
#4238
Eva,

Ik ga antwoorden daar waar ik kan, de rest vult Lizzy wel aan (of iemand anders)

<< geplette granen gekocht (rogge, spelt, haver, boekweit, gerst en quinoa) en twee zakjes niet geplette, hele granen (rogge en spelt) om eventueel mee te kiemen, want ik heb ook een kiembaksetje gekocht.<<


De bedoeling , bij mij althans , hiervan is één vleesloze dag in de week in te bouwen, voorafgaand op één vastendag. De stelling bij JDBL is namelijk zo dat wanneer je vers vlees edm. voert dat dan de spijsverteringsorganen op bepaalde momenten de nodige rust dient geboden en dat kan volgens haar op deze manier dus.
Spelt koop je ook beter in vlokvorm want het is heel moeilijk te kiemen.

<<Nou heb ik wat vraagjes. Ik las in een andere thread over zure en alkalische granen en dat je die zou moeten mengen. Welke granen zijn zuur en welke alkalisch?<<

Als ik me niet vergis heeft Lizzy zich daar in verdiept ! Zo niet kom ik daar straks of morgen zelf op terug, maar ik heb er tot hier toe geen rekening mee gehouden omwille van dat die granen een heel beperkt gedeelte uitmaken in de voeding hier.


<<Verder vroeg ik me af of elke hele graan geschikt is om te kiemen, en ik neem aan ook de boonsoorten?<<

Volgens mij niet dus, ik ben er athans nog niet in geslaagd om spelt op een rendabele manier te laten kiemen.
Tarwe is de topper wat dat betreft.
Boonsoorten daar ben ik zeg maar nog mee aan het experimenteren !!!!


<<Ook zag ik in de winkel een zakje staan met geplette lijnzaadjes. Nou las ik dat je lijnzaad moet koken of malen en dat het niet zo geschikt is om te kiemen (werd slijmerige zooi toch?). Biedt dit dan misschien een alternatief?<<


Lijnzaad kan je wel laten kiemen, maar best op een wattenboden o.i.d. die min of meer altijd vochtig blijft.
Ik kook soms ook wel eens wat lijnzaad , maar laat het wel altijd eerst 24 uur weken en giet het weekwater weg.
Het kookwater daarentegen bevat wel prima ingredienten dus daar kun je dan bijvoorbeeld de vlokken in laten weken.
Alfalfa (luzern) in het perfecte kiemzaad.
Het komt van het Arabische woord alf-al-fa, = vader van alle voedsel.
verder is ook intressant fenegriek, radijs, tuin en waterkers.
Vraag eens bij je bio shop de folder van Lima over kiemzaden.
Kiemzaden en granen doen het schitterend in de gfmix, wel pureren maar zijn echte vitaminebommen.
Ik speel zelfs met het idee mijn gf mixen drastich te verminderen en meer met kiemzaden en specifiek een beperkt aantal groenten en fruit te werken oa. pastinaak , wortel, venkel , wat wilde seizoensgebonden planten en vruchten en basta.
Dat is het echte "natural rearing", ja toch!

<<Ik geef Chooky nu af en toe een maaltijd van gemengde granen geweekt in water (ga nog op zoek naar rauwe melk, waar kan je dat in Nederland nog krijgen?) met een schep honing (rauw, vindt ze erg lekker. Boekweithoning was erg goed geloof ik he?) en geraspt kokosvet. Is dat ok?<<


Ik zou geen melk gebruiken, das goed voor pasgeboren zoogdieren, niet voor volwassen dieren.
Ik week alle vlokken in water.
In de honingsoorten is accaciahoning de topper, wat mij persoonlijk betreft,ik weet niet of je die in Nederland kan vinden.
Over kokos en kokosvezel kan ik niet veel vertellen, wel weet ik dat kokos door JdBL word aanbevolen maar dit is voor een hond in Europa wat mij betreft niet erg biological appropriate.
Als je kokosvezel zou gebruiken als darm stimulator zeg maar , gebruik dan liever een goede kwaliteit zuurkool.
Heb je én de vezel , én de melkfermten én een natuurlijk product waar een hond in Europa, sinds hij samenleeft met de mens gegarandeerd restafval heeft moeten verwerken.


Cheers.
Roger.
Door Lizzy
#4240
Hoi Roger, ja dat kun je wel zeggen! ;D

Maar Roger, geen melk? Ehhhh... ik snap 'm niet! Juliette voert toch ook rauwe melk? Of zie ik dat verkeerd? Jij geeft toch zelf ook wel zuivel of niet?

Ik ben zelf ook niet een enorme voorstander van zuivel, maar met twee Dalmaatjes is het toch wel een redelijk handig voedingsmiddel (weinig purine)....

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#4241
Hoi Roger, ik heb het al in Juliette's boek gevonden... Pagina 31. Geen melk voor volwassen honden.

Groetjes, Liz
Door Anna
#4242
Dus ook geen rauwe melk??
Stond eigenlijk op het punt een boerderijbezoekje af te leggen (na wat ik hier eerder las), maar dat blijkt dus geen goed idee?

Groetjes,

Anna.
Door Lizzy
#4243
Hoi Anna, ik vind het een beetje vaag.. In het boek van Juliette lees ik dat melk niet geschikt is voor volwassen honden terwijl er later in het boek geschreven wordt dat granen in rauwe melk geweekt kunnen worden...

Ik weet het dus niet meer....!

Bij mijn honden heb ik gemerkt dat ze melk helemaal niet lekker vinden (rauwe geitenmelk of andere melk) en ik week de granen in water en gooi er 's morgens yoghurt bij.

Ik las trouwens wel in het boek van Juliette ook dat de granen in karnemelk (buttermilk) geweekt kunnen worden.

Groetjes, Lizzy
Door Gaby
#4244
Weet één van jullie of ik al ergens eerder kan terug lezen hoe jullie zo'n 'granen dag' invullen?

Wanneer het goed voor de hond is zou ik ook wel een vaste dag en een granendag willen invoeren.
Ik zou alleen graag willen weten hoe vaak, hoe veel en wat jullie dan precies geven. En of dat alleen graan is, of misschien ook biogarde of fruit?

Alvast bedankt,

Gaby
Door Lizzy
#4245
Hoi Gaby, ik geef 1 maal per week geweekte granen-vlokken (van de reform winkel, de 4 of 5 granenvlokken) en deze week ik in water ('s avonds zet ik ze in de week). 's Morgens voeg ik er volle yoghurt aan toe (en soms ook fruit). Ik gooi er ook nog wel eens een lepel rauwe honing in.

's Avonds geef ik, op dit moment, gewoon weer vlees, maar, ik ga dit vervangen door: zeewier, gekookte granen en peulvruchten (gierst, gerst, aduki-boontjes, zwarte bonen, etc.). Daar voeg ik dan groentemix aan toe.

Dit wordt dan 1 dag per week een vlees-vrije dag. Ik heb het nog niet eerder gedaan, dus ik weet helemaal nog niet of dit bevalt.

Onze ervaring-deskundige op dit gebied is Roger. Hij geeft 1 dag per week granen en 1 dag per week is het een vaste dag. Vasten doe ik niet, daar mijn ene hond daar echt heel erg ziek van wordt.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 17 mei 2003, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#4246
p.s., gespruite zaden/granen/bonen gebruik ik regelmatig door de groentemix: alfalfa, gespruite linzen, tarwe, tuinkers, tauge-boontjes, etc.
Door Gaby
#4247
Ik geloof dat ik al wel een beetje wat gevonden heb van een paar dagen terug.

Roger schrijft daar o.a. over het boek van Juliette.
Nou heb ik eerder iemand over dat boek gehoord en ik had de gegevens nog ergens genoteerd.
Ik weet niet meer van wie ik het had. Maar diegene schreef dat het boek niet meer in Ned. te verkrijgen is.
Weten jullie daar iets van?

gr. Gaby
Door Gaby
#4248
Lizzy,

Alsnog erg bedankt voor je antwoord. Daar ben ik erg blij mee.

Gelukkig ken ik de gerst, gierst, boekweit enz. al van huis uit, dat scheelt een beetje... :)

gr. Gaby
Door Lizzy
#4249
Ik geloof dat ik al wel een beetje wat gevonden heb van een paar dagen terug.

Roger schrijft daar o.a. over het boek van Juliette.
Nou heb ik eerder iemand over dat boek gehoord en ik had de gegevens nog ergens genoteerd.
Ik weet niet meer van wie ik het had. Maar diegene schreef dat het boek niet meer in Ned. te verkrijgen is.
Weten jullie daar iets van?

gr. Gaby
Heb je dit misschien op de ARF lijst gelezen? We hebben het daar ook wel over de boeken van Juliette gehad. Haar boek "The Complete Herbal Handbook for the dog and cat" is nog wel te koop. ISBN: 0-571-16115-4

Groetjes, Lizzy enne: nogmaals, ik weet niet hoe het mij gaat bevallen! Laat je ons weten hoe het jou bevalt, de granen en/of het vasten?
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 17 mei 2003, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Gaby
#4250
Ik heb het niet van de Arf lijst, ik zit niet op de arf lijst.
Wel zit ik op de Barf lijst, misschien heb ik het daar vandaan, ik weet het niet meer.

Ik zal zeker even laten weten hoe het uiteindelijk gaat.


Groet Gaby
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door