Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door crutz
#38659
ff een vraagje voor een collega van mij (heb haar ook al het adres gegeven, maar ben zelf ook wel nieuwsgierig naar jullie antwoord en zo kan ze gelijk mee lezen)

zij heeft een kat (Snuf) die behoorlijk op leeftijd is, Snuf is nl 20 jaar oud

Snuf was tot oud en nieuw altijd tierig, levendig etc, maar voor oud en nieuw werd ze wat ziek (kotsen ed, maar nog wel levendig)

op oudjaars dag is ze opgenomen en heeft de DA geconstateerd dat haar nieren nog maar voor 25% werken :'(
de DA heeft haar aan t infuus gehad en speciaal nierdieet voer willen voeren,
dit wilde Snuf dus niet eten en uiteindelijk heeft de DA dwangvoeding gedaan om toch wat binnen te krijgen :'(

Snuf mocht na 4 dagen mee naar huis met het dieet voer, ze was erg verzwakt, vooral omdat ze zoweinig eten binnen heeft gekregen die laatste dagen

Snuf houdt niet van blik (dat was dus het voer wat de DA haar probeerde te voeren) dus dat werd brokjes nierdieet voeding,
maar ook die vind ze eigenlijk helemaal niet lekker en eet ze dus ook amper en sterkt zo dus ook helemaal NIET aan :'(

de DA heeft uitdrukkelijk, vlees/kip/vis ed verboden vanwege de verminderde nierwerking, maar is het niet zo dat je juist met BARF/vers de nieren zo min mogelijk hoeft te belasten ???

zo ja, heeft iemand tips (Tannetje ???) die haar kunnen helpen Snuf weer lekker aan het eten te krijgen zodat ze weer wat aansterkt
Gebruikersavatar
Door Hitam
#38680
Het is het allerbelangrijkste dat die kat eet, wat dan ook. Ik geef katten met nierproblemen altijd versvlees maar moet wel bekennen dat dat tegen alle wetenschappelijke principes is. Aleen merk ik dat ze het er goed op doen.

Zoals ik al zei, het gaat er om dat ze in elk geval iets eet en in nierdieten zit weinig eiwit en dat vinden de meeste katten niet lekker. Nierkatten vermageren al heel snel doordat de nieren eiwitten uit het lichaam gooien en dus hebben ze wel eiwitten nodig. Alleen de afvalstoffen van die eiwitten vergiftigen het lichaam, daarom mogen ze juist weinig eiwitten.
Dus het is een beetje paradoxale situatie.

Als deze kat vlees en vis lekker vind, geef het haar dan maar gewoon. Als ze weer meer gaan eten knappen
ze vaak wel weer iets op.

Mijn idee is dat als je ze versvlees geeft ze meer vocht binnenkrijgen, dan hoeven ze er minder bij te drinken, en ik vermoed dat rauwe eiwitten beter verteren en er dus minder afvalstoffen gemaakt worden.

Wel versvlees dus. Mijn ervaring leert dat dat wel goed werkt, maar waarom kan ik dus niet met 100% zekerheid verklaren.
Misschien kun je het versvlees wat verdunnen met zeer goed doorgekookte rijst. Als ze dat wil eten.
Door crutz
#38697
Hitam schreef: Het is het allerbelangrijkste dat die kat eet, wat dan ook. Ik geef katten met nierproblemen altijd versvlees maar moet wel bekennen dat dat tegen alle wetenschappelijke principes is. Aleen merk ik dat ze het er goed op doen.

Zoals ik al zei, het gaat er om dat ze in elk geval iets eet en in nierdieten zit weinig eiwit en dat vinden de meeste katten niet lekker. Nierkatten vermageren al heel snel doordat de nieren eiwitten uit het lichaam gooien en dus hebben ze wel eiwitten nodig. Alleen de afvalstoffen van die eiwitten vergiftigen het lichaam, daarom mogen ze juist weinig eiwitten.
Dus het is een beetje paradoxale situatie.

Als deze kat vlees en vis lekker vind, geef het haar dan maar gewoon. Als ze weer meer gaan eten knappen
ze vaak wel weer iets op.

Mijn idee is dat als je ze versvlees geeft ze meer vocht binnenkrijgen, dan hoeven ze er minder bij te drinken, en ik vermoed dat rauwe eiwitten beter verteren en er dus minder afvalstoffen gemaakt worden.

Wel versvlees dus. Mijn ervaring leert dat dat wel goed werkt, maar waarom kan ik dus niet met 100% zekerheid verklaren.
Misschien kun je het versvlees wat verdunnen met zeer goed doorgekookte rijst. Als ze dat wil eten.
Bedankt voor je snelle reactie,
ik hoop dat mn collega dit van het weekend nog leest (Inge reageer ff als je het gelezen hebt ;))
anders zal ik haar er maandag ochtend even op wijzen
Door Lisa
#42445
Heb ooit bloed laten prikken bij Tannetje en het bleek dat de creatininewaarde van mijn poes te hoog was. Kreeg van haar ook het advies dat Carnibest goed was om te geven, onder andere ook om het vocht. Sinds zij op Carnibest staat ziet ze er veel beter uit dan op enkel brokjes. Volgens mij staat er op de site van CB wel een superkort stukje over nierproblemen en CB.
Door crutz
#42928
het gaat inmiddels weer goed met Snuf (in elk geval beter dan dat het was)

ze zit nog wel op de nierdieet brokjes (toch omdat de nieren echt maar minimaal werken) maar nu wel op een soort die ze WEL lust, de DA had helemaal niet gezegd dat er meer varianten waren, wat dus wel zo is

verder krijgt ze tussendoor allemaal lekkere verse dingen (als ze wil) en wordt ze al veel levendiger en actiever, t is natuurlijk al een flinke leeftijd (20 jaar) en het blijft een aflopende zaak als de nieren steeds minder gaan werken, maar voorlopig heeft Snuf er weer zin in ;D
Door Lisa
#44347
Zodra het in het bloed aantoonbaar is, is er al een groot deel van de nieren kapot. Maar goed, hoe hoger de bloedwaardes boven het normale uitstijgen, hoe minder goed het is natuurlijk.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door