Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door prissie
#41761
De honden krijgen hier met zn 2en over de dag een pak compleet van smuldier en vers vlees of vis erdoorheen met een stukje brood en een scheutje yoghurt, paar druppels olie en eens in de week een rauw ei.
Dat is dus een half pak compleet per hond per dag en wat rauw vlees (ik voer op t oog en weeg t niet af), maar normaal kregen ze t 2 keer per dag, rond een uur of 1 's middags en rond een uur of 9 's avonds.
Alleen Benji wil dus helemaal niet eten 'smiddags en 's avonds eet ie alles in 1 keer op zonder twijfelen.
Het is altijd al een moeilijke eter geweest en nu ie op vers staat gaat het al stukken beter, maar zou ik ze nu ook 1 keer per dag kunnen geven?
Of Rocky wel 2 keer per dag?
Die eet namelijk wel gewoon.
Hoe zou ik dit het beste aan kunnen pakken?
Als ze dus 2 keer per dag eten dan krijgen ze de hoeveelheid gewoon op en zitten ze vol, maar als ik t nu in 1 keer zou geven, moet het dan alles in 1 keer wat ze dus normaal in 2 keer zouden krijgen bij elkaar of de hoeveelheid van 1 keer? en de andere helft gewoon niet?
Krijgen ze dan niet te weinig binnen of maakt dat niet uit?
Pffff een hoop geratel door elkaar, ik hoop dat jullie me nog begrijpen ???
Heel erg bedankt iig!
Laatst gewijzigd door prissie op zo 18 jan 2004, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lupa
#41763
wat heb je ook al wer voor honden?
ik kon het niet terug vinden

als ik van de hoeveelheid uit gaat die je geeft, halfpak per hond, dus 500gr per hond heb je een hond van in de 25 kilo?
dan zou ik proberen om het toch in 2 keer te doen.
Als je terug komt van je middag wandeling en ze daarna geft wilt hij ook nog niet eten?
Laatst gewijzigd door Lupa op zo 18 jan 2004, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sharpie
#41993
Liever twee keer per dag eten geven, maar als 1 dat niet wil geef je die gewoon 's avonds alles in 1 keer en niet maar de helft van de hoeveelheid, want dan krijgt hij niet genoeg.

Maar Smuldier complete 'mengen' met andere dingen?
Smuldier is al kompleet dus kan je die andere dingen volgens mij beter afwisselen met smuldier dan het gaan mengen.
En brood is niet echt gezond voor honden, dus dat zou ik liever helemaal achterwege laten.

Succes.
Door Janet
#42103
Zó compleet is smuldier niet ::). Maar het mengen met brood zou ik ook niet echt aanraden. Wil je per sé graan er bij doen, dan liever iets van rijst. Anders wat extra spiervlees, idd een eitje, groente-fruitmix e.d.

Als Benji maar 1 x per dag wil eten zie ik daar geen probleem in. Geef 'm dan maar 1 x per dag z'n dagelijkse portie. Als Rocky wel wil eten, kun je dat gewoon doorzetten.
Door tieneke
#42107
Toen ik Kobus ooit smuldier-kompleet gaf meende ik dat daar ook graan in zat.
Dus extra brood toevoegen zou ik zeker niet doen.
Het merendeel is inderdaad orgaanvlees dus wat extra spiervlees toevoegen is ook mogelijk.
Door sharpie
#42167
Zó compleet is smuldier niet
Nee, ik ben ook niet zo'n fan van smuldier, maar om de complete versie nou te gaan mengen ???
Door Lizzy
#42173
Tja, en dan de pest is, met zo'n compleet merk dat hoogstwaarschijnlijk verre van compleet is: je weet niet wat er WEL ontbreekt....

Twee dingen weet je in ieder geval zeker:

1)Dit merk kan nauwelijks spiervlees bevatten (voor die prijs is dat onmogelijk).

2)Het bevat al genoeg graan en een hond behoeft een graan.

Dat helpt je wel ietjepietsje om te bepalen wat je wel en niet toe moet voegen. Maar tis nie veel....
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 19 jan 2004, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door prissie
#42214
Heel erg bedankt voor de reacties,weer wat wijzer geworden.
Brood ga ik idd weglaten nu, het was maar een heel klein stukje wat ze er doorheen kregen, een kwartje boterham, maar weglaten is ook goed.
Verder is smuldier idd niet "compleet" en dus geef ik er ook vlees doorheen en alle andere dingen die ik ze geef.
Lupa, er zit in het pak smuldier 450 gram, dus krijgen ze ze beide zo'n 225 gram per dag.
Als ik de middagwandeling heb gemaakt wil ie ook niet eten, hij wil zoiezo niet eten, alleen 's avonds.
Ik neem ze 's middags mee naar een veldje en speel dan veel met een bal en daarna een eindje lopen door t uitlaatgebied en al is ie nog zo moe of heeft ie nog zoveel gedaan, dan eet ie ook niet, tis gewoon een moeilijk geval wat dat betreft.
Sharpie, wat zou jij adviseren te geven ipv compleet?
Compleet mengen is niet echt goed, wat zou ik als basis kunnen geven?
Ik geef de compleet zeg maar als basis en daar geef ik de rest bij als t ware.
En alles in 1 keer, kan dat geen kwaad?
Het is een klein hondje, maar heeft ie dan niet snel kans op een maagtorsie als ie zoveel in 1 keer eet?
Door Janet
#42279
Je kunt de hond toch na het eten een uurtje 'rustig' houden? Als Benji rustig wil blijven, natuurlijk ;D.

Wat er verder nog is: probeer eens van de andere 'complete' merken. Wil je het bij Smuldier houden, kies dan een variant en bepaal aan de hand van de 'variant van de dag' wat er nog meer bij zou moeten. Bij de menu's vind je vast wel goede ideeën.
Laatst gewijzigd door Janet op ma 19 jan 2004, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sharpie
#42289
Sharpie, wat zou jij adviseren te geven ipv compleet?
Compleet mengen is niet echt goed, wat zou ik als basis kunnen geven?
Ik geef de compleet zeg maar als basis en daar geef ik de rest bij als t ware.
En alles in 1 keer, kan dat geen kwaad?
Het is een klein hondje, maar heeft ie dan niet snel kans op een maagtorsie als ie zoveel in 1 keer eet?
Hoi Prissie,
Allereerst zou ik zelf liever kiezen voor een heel ander merk versvlees dan Smuldier, maar misschien heb je er een speciale reden voor om Smuldier te geven?

Je kan natuurlijk best de complete versie blijven geven, dat is niet wat ik bedoelde.
Ik bedoel alleen dat je de andere dingen misschien beter apart van de smuldier kan geven.
Maar aangezien jouw ene hondje maar 1 keer per dag wil eten, kan je er voor kiezen om het toch te mengen, maar dan bijv. met spiervlees en wat gepureerde groenten zoals Lizzy al zegt.
Of je geeft bijv. de ene dag smuldier complete en de andere dag maak je zelf wat klaar en laat je de smuldier weg.
En van alles in 1 keer eten hoeft je hondje echt geen maagtorsie te krijgen hoor, je moet hem alleen na het eten niet naar buiten nemen of druk laten spelen zoals Janet ook zegt.

Mag ik misschien weten waarom je het merk Smuldier geeft en niet bijv. Bibi, Carnibest. Energique, Rodi of Duck ???
Door prissie
#42394
Ze verkopen hier alleen rodi en dan smuldier, dus ik denk dat ik dan maar op Rodi overga.
Sharpie,tot nu toe heb ik altijd smuldier, omdat ze zo gek zijn op pens en hier zit een erge penslucht aan, vandaar, maar ik zal kijken of ze de rodi ook lekker vinden en dan doe ik dat.
Hahahahaha! Janet, Benji rustig houden is een soort van mission impossible, vandaar dat ik het vraag.
Als ie gegeten heeft is het standaard een gil door het huis, "ze hebben gegeten!!!!" dan weet iedereen dat ie niet mag spelen.
Hij veegt eerst zn bek als een idioot aan de vloer af en de bank, schuift dan over de vloer enzo.
Daarna sjokt ie achter iedereen aan met een speeltje in de hoop dat iemand het is weggooit en als dat niet lukt dat gaat ie zelf als een gek door het huis lopen stieren en dolle, unstoppable :o
Door Janet
#42433
Tja, Kali is ook zo'n opgewonden standje vlak na het eten ;D. Ik weet niet of je een bench hebt, maar als je er één hebt, zou je die kunnen gebruiken. Of lekker rustig bij je laten liggen (of een groot kussen op de grond leggen, waar je op kunt zitten met Benji) en lekker een beetje kroelen tot ie wat rustiger is.
Een moker wil ook nog wel eens helpen, maar da's wel errug drastisch, vrees ik ;) ;D.
Door sharpie
#42441
Rodi is een heel stuk beter dan smuldier.
Tot 2 weken geleden heb ik ook een tijd lang voornamelijk Rodi gegeven en dat ging best goed hoor.
Ik hoop dat ze het lusten bij jou?
Maar volgens mij vinden veel honden Rodi wel lekker, dus dat zal denk ik wel.
Succes he ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door