Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Daisy75
#424233
Sinds ik op versvoeding zit heeft mij reu vlekken op zijn kop.
Hij is wit en je moet het zo zien dat het de kleur heeft als dat je vaak ziet bij van die maltezertjes, die hebben dan zo'n roodbruine kont boven de staart(volgens mij door slechte voeding of iets).
maar nu heeft shanden dit dus op zijn schdel...roodbruinevlekken.
Sommige honden hebben dit ook wel aan hun poten...vaak van het likken, het lijkt wel als smet, maar hij kan natuurlijk niet bij zn kop dus dat kan niet.
iemand enig idee??
Hier een fotootje van zn koppie...nu is het 1 vlek, zijn er al meer geweest.
En het is geen wond, of korst....het is lijkt wel het haar, en dan net op de hoofdhuid...heel raar.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Daisy75 op do 17 nov 2005, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Femke
#424253
zo'n roodbruine verkleuring is vaak het gevolg van vocht. Heeft hij soms een rimpel op zijn kop, dat het daar wat langer vochtig blijft als het geregend heeft?
Door Jojo
#424261
Is zn huid ook zo verkleurd of zijn het alleen de haren?
Mijn reu heeft sinds een tijdje soms van die oranje-bruinige vlekjes op zn huid, maar ik kan het er evt. met de nagel wel afkrabben, meer een soort smeer dus. Voelt ook wat vettig aan en ruikt vreemd. Ik dacht dat het een soort van ontgifting was?!
Hij heeft een zwarte vacht, dus aan de haren zie je eigenlijk niets zoals bij jouw hond.
Door Lizzy
#424271
Het kan natuurlijk zijn dat het toeval is dat hij deze vlekken heeft sinds hij op vers staat. Ik bedoel, je relateert het direct aan de voeding, maar misschien had hij die vlekken sowieso wel gekregen. In ieder geval lijkt dit verdomd veel op wat we noemen "Dally Rash". Dat zijn dus roestbruin/rode vlekken. Soms gaat het gepaard met bultjes/puistjes en soms zie je alleen rode vlekken. Ze noemen dit Dally Rash omdat het bij de Dalmaat dus vaak voor komt.

Nu is de vraag, lijtk het alsof het bij de Dalmaat meer voorkomt omdat hij een witte vacht heeft (bij een labrador zie je dit dus niet) of komt het werkelijk veel bij de Dalmaat voor, vaker als bij andere honden. Het antwoord is niet zo eenvoudig, puur omdat je dit bij de meeste niet-witte honden niet ziet. Nou is een Dalmaat wel wat gevoelig voor huidproblemen hoor....

In ieder geval lijkt de oorzaak van Dally Rash niet eenduidig te zijn. Veelal is er een allergie voor graspollen, huisstofmijt en dergelijke in het spel. Het kan wel eens een voedsel allergie zijn, maar zelden. Meestal is er sprake van een overmatige bacterie groei, veroorzaakt dus door: allergie voor iets, stress, verzwakt immuunsysteem en oorzaak echt onbekend. Veel DA's schrijven een AB kuur voor en dat helpt. Dit is alleen interessant om te doen wanneer het zich uitbreid over het hele lichaam en je shows moet lopen. Of als er jeuk bij komt kijken.

Brutus heeft dit (roestbruine/rode vlekken) ieder voorjaar/zomer. Alleen op z'n kop. En het verdwijnt weer in de herfst. Toen hij nog brokken at was het 10 keer zo erg. Maar toen hij net over ging op vers was het tijdelijk NOG erger. Volgens mij lag dat aan een soort van ontgifting.

Pinkel heeft het dit jaar voor het eerst. En het zit op haar kop en op haar rug. Ze ziet er niet uit. Zij had ook bobbeltjes en puistjes, nu alleen nog maar roestbruine/rode vlekken. Alle ellende begon na die kl*terige Weil enting..... Het begint nu langzaam wat minder te worden. Het is overigens erger wanneer ze ook zwemt. In ieder geval: volgend jaar geef ik haar geen Weil enting meer.....

Tot zover Dally Rash, waar mij dit echt aan doet denken.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 17 nov 2005, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Daisy75
#424327
Oke dank je wel.
Nee ik verwijt dit niet meteen aan de voeding hoor, ik heb dit denk ik verkeerd verwoord, sorry hiervoor.
het valt me alleen op dat hij het nooit eerder gehad heeft, dus idd misschien wel een vorm van ontgiften ofzo, wie weet.
wat jij zegt idd daar lijkt het echt op, ik heb vaker witte honden gezien hiermee...en zolang het niet verder gaat dan zijn kop en zo minmaal blijft ga ik er zeker geen AB kuur voor halen, lijkt mij idd niet nodig nog.
het lijkt ook niet of hij er jeuk van heeft of iets dergelijks, dus geen last van.
het was alleen iets wat ik wilde vragen...

Het lijkt niet echt op de huid te zitten maar aan het begin bij het haartje, haarzakje ofzo...is ook niet cht rood aan zn huid ofzo...
Nou goed in ieder geval bedankt weer, ik hou het in de gaten, blijf er verder maar gewoon af en we zien wel.
Als het uitbreid/erger word dan horen jullie me weer...

Je ziet dit vaak bij maltezertjes, en bullterriers komt het ook vaker voor, maar wederom allemaal witte die ik gezien heb met dit....maar die hadden het zeer ernstig hoor.
Laatst gewijzigd door Daisy75 op do 17 nov 2005, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#424331
KayleighShanden schreef: Oke dank je wel.
Nee ik verwijt dit niet meteen aan de voeding hoor, ik heb dit denk ik verkeerd verwoord, sorry hiervoor.
het valt me alleen op dat hij het nooit eerder gehad heeft, dus idd misschien wel een vorm van ontgiften ofzo, wie weet.
wat jij zegt idd daar lijkt het echt op, ik heb vaker witte honden gezien hiermee...en zolang het niet verder gaat dan zijn kop en zo minmaal blijft ga ik er zeker geen AB kuur voor halen, lijkt mij idd niet nodig nog.
het lijkt ook niet of hij er jeuk van heeft of iets dergelijks, dus geen last van.
het was alleen iets wat ik wilde vragen...

Het lijkt niet echt op de huid te zitten maar aan het begin bij het haartje, haarzakje ofzo...is ook niet cht rood aan zn huid ofzo...
Nou goed in ieder geval bedankt weer, ik hou het in de gaten, blijf er verder maar gewoon af en we zien wel.
Als het uitbreid/erger word dan horen jullie me weer...
Dally rash is ook een ontsteking van de haarzakjes. Als je op google naar Dally rash zoekt, krijg je wel interessante sites. Helaas wel in het Engels.

Zolang het niet jeukt (hier jeukt het ook niet, niet bij Brutus, niet bij Pinkel. Het is gewoon lelijk om te zien, dat wel) zou ik ook geen AB geven. Ik geef Pinkel trouwens wel iets extra visolie.
Door Daisy75
#424337
Lizzy schreef: Dally rash is ook een ontsteking van de haarzakjes. Als je op google naar Dally rash zoekt, krijg je wel interessante sites. Helaas wel in het Engels.

Zolang het niet jeukt (hier jeukt het ook niet, niet bij Brutus, niet bij Pinkel. Het is gewoon lelijk om te zien, dat wel) zou ik ook geen AB geven. Ik geef Pinkel trouwens wel iets extra visolie.
dank je wel ik zal zeker proberen wat extra visolie.
Idd veel sites alleen in engels en ik las idd dat het een vorm van verstopte haarzakjes is...dat zou het wel kunnen zijn anngezien het ook lijkt dat het daar begint zeg maar....kleine bruine puntjes aan de haarzakjes...
Door Jojo
#424598
Dit is interessant, die dally rash. Nooit van gehoord, maar het zou zomaar dat kunnen zijn wat Joey ook heeft. Ook hij had een tijd bultjes/puistjes. Die zijn inmiddels over na een kuurtje Trias (HEEL) maar nu heeft hij in zn flank nog een stuk huid met van die roestbruine vlekjes. Eerder had hij het achter op zn rug. Joey heeft er wel jeuk bij en het ruikt wat vreemd.
Ik zal zo eens proberen wat van die linken te lezen, mn engels is wat dat betreft niet zo goed :-\
Maar ik denk dat je me wel een eind op weg hebt geholpen, ga even kijken of dit het is. herkennen dierenartsen dit eigenlijk ook?
Door Daisy75
#426830
Afbeelding
Zo ziet het er nu uit..........het lijkt lichter te worden.....
Laatst gewijzigd door Daisy75 op zo 20 nov 2005, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Daisy75
#426881
Lupa schreef: als ik het zo zie is het presie op een huid plooi ik denk dat die plooi een beetje aan het broeien is, zoals al eerder gezegd is deze soort vlekken komen vaak voort uit vocht, dus likken, tranen maar ook vocht die dus tussen huidplooien gaan zitten
Maar het zit eromheen ook een beetje......lichte vlekken....en wat als het wel is wat je zegt, wat doe je daar aan dan, heb je een idee ??? Vind het wel balen hoor maar ja...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door