Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door cinta
#424210
sinds een aantal weken ben ik ook met mijn katten begonnen met een omschakeling naar barf,
ze eten inmiddels eendagkuikens, tonijn, sardines, kippenvleugels en kippennekken, hart, rundergehakt en ander soort vlees wat ik gewoon geef als ik iets teveel voor mezelf heb gekocht.
als ik hart en sardines neerzet is het een compleet feest voor ze.. dus dat geef ik ze dus ook bijna dagelijks.
nou vroeg ik me af of dit geen kwaad kan...
er staat overigens ook altijd een bak brokkies maar daar word de laatse tijd niet veel meer naar omgekeken.
en wat zou ik nog meer kunnen proberen te geven om er een compleet barf menu van te maken?

groetjes cinta
Door Mevroi Kruim
#424323
Soheee, die lusten lekker veel barf :D :D
De brokken zou ik direct weghalen, brok en vers combineren is geen goed idee en het is echt niet nodig dat katten de hele dag lopen te snacken.
Alleen elke dag hart en sardientjes is erg eenzijdig, maar zo te zien krijgen ze daarnaast ook nog andere dingen.
Ik voer zelf veel kip, dus ook spiervlees (karbo's zijn lekker goedkoop en 1/4 bot om 3/4 spiervlees. De dikke pootbotten fileer ik eruit en maal ik). Ik mis verder nog lever, da's een heel belangrijk ingredient. Kalfs- lams of kippenlever gaat er meestal goed in. Als ze het eten is nier af en toe ook een goede aanvulling. En je kunt kalkoen en konijn eens proberen. Lam lusten de katten hier ook graag, de botten zijn voor de honden maar het spiervlees eten ze lekker op.
Door cinta
#424368
oke ik geloof dat ik dus aardig op weg ben met het barfen dan gaan vandaag de brokken de kliko in!!
kippenlever hebben ze wel vaker gegeten dus dat moet ik dan wat vaker halen.
met karbo's bedoel je neem ik aan kipkarbonade's?
dan had ik toch nog een vraagje... vroeger gaven wij de katten koolvisfilet gekookt en dan geprakt met bruin brood, is dat ook een optie om te geven? of is brood niet goed om te geven? en is vis niet goed om het te geven als het gekookt is?
dan nog 1 vraagje.. mijn katten lusten eigenlijk al het vlees wat ik neerzet.... van hachee vlees tot smeerworst zeg maar, maar is er eigenlijk vlees wat je absoluut niet moet geven aan ze??
sorry voor de vele vragen hoor... maar ik ben nog een beetje onzeker, of ik het wel goed doe :)

groetjes cinta
Door Mevroi Kruim
#424382
Geen probleem, wie vraagt die leert :D

Karbo's zijn idd kipkarbo's, dat zijn hier op de markt de goedkoopste stukken kip en er zit behoorlijk wat vlees aan. Alleen de dijbenen die erin zitten zijn voor mijn katten te hard, dus die maal ik en voeg ik weer toe. De ruggengraat eten ze wel, die knip ik in stukken.

Gekookte vis is niet nodig en ook minder goed dan rauw. Brood = koolhydraten = niet goed voor carnivoren (alhoewel een van mijn katten het daar volstrekt mee oneens is, die vreet de binnenkant van boterhammen op als ze de kans krijgt ;D).

Niet geven: varken, wegens risico op ziekte van Aujeszky en allergie. Smeerworst zit varken in dus beter van niet, het is gekookt (=niet zo goed) en er zit behoorlijk veel zout in, da's ook niet echt gezond voor katten. Kijk, van een keer een likje of plakje worst zullen ze echt niet dood neervallen, ik zou er alleen geen grotere hoeveelheden van geven.

O ja, en vis niet al te vaak, er was iets met een of ander enzym dat niet zo gezond is (Kruimel = zeefhoofd) ik zoek het nog ff na.
Door cinta
#424478
bedankt voor het antwoorden ;) ik ben weer een stuk wijzer geworden.
koolvis kan ik dus wel geven maar dan gewoon rauw, dat ga ik dan ook maar eens proberen.

groetjes cinta
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door