Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Annieke
#423774
Potverdorie, ben ik er zo'n beetje zeker van dat ik wil gaan barfen met Luna, steken m'n ouders er een stokje voor. Ze willen 't niet hebben. Temeer omdat er dan een extra vrieskist moet komen, kost weer stroom, enzovoort. En het is zó'n gedoe! >:( :'(

Ben dus niet blij. Nou had ik dus een vraag; hoeveel zijn jullie gemiddeld per maand kwijt aan extra stroom voor de 'barf-vriezer'? Blijft barfen dan nog steeds goedkoper dan brok of niet?

En als 't dus echt niet mag, wat kan ik dan doen om toch te zorgen dat Luna's tanden wit blijven? We hebben hier ook een Westie van tien die nu al zijn kiezen kwijt is dor de tandsteen, en dat wil ik Luna toch zo veel mogelijk bespaard houden.

Brokken en vaker versvlees, of alleen versvlees is nog duurder dan brokken alleen, en kost ook weer meer vriezerruimte (tenzij ik Nature-Diet neem, maar daar heb ik al 't nodige over gelezen en dat wil ik dus liever niet)....

Wat te doen, wat te doen... ???
Door conleeuw
#423780
kan jij het overwegen om klein in te kopen, dus niet voor een maand of zo, maar een beetje voor een paar dagen tegelijk?
Zou zonde zijn als je alleen door de extra vries ruimte niet mag beginnen met Barfen ???
Door Doedels
#423782
Dat valt weer tegen. Jammer hoor. Ik kan je niet vertellen wat een vriezer kost. Zelf heb ik wel een energiezuinige genomen. Een gezonde hond kost wel heel wat minder aan da kosten. Daar kan een goedkope brok niet tegen op. Ik zat vroeger bijna wekelijks bij de da. Daar had ik al een paar vrieskisten van kunnen aanschaffen. Ik hoop dat je ouders nog bijdraaien. Ze zouden de honden er een groot plezier mee doen.
Door bowie
#423784
Heb geen idee wat dat kost sta daar niet zo bij stil maar je hoeft toch niet perse een vriezer aan te schaften .
Ga je alleen kvv geven heb je niet zoveel ruimte nodig zou het anders niet weten .
Gebruikersavatar
Door Nitus
#423812
Mijn vriezer (240 Liter inhoud) zou volgens opgave van de fabrikant per jaar voor zo'n 37 euro aan stroom verbruiken, dus dat valt nog wel mee (vind ik althans). Het is wel een A++ vriezer, dus erg zuinig met energie. Maar volgens mijn jaarrekening ben ik niet meer stroom ben gaan gebruiken ???.
Laatst gewijzigd door Nitus op wo 16 nov 2005, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bas rouge
#423817
Nitus schreef: Mijn vriezer (240 Liter inhoud) zou volgens opgave van de fabrikant per jaar voor zo'n 37 euro aan stroom verbruiken, dus dat valt nog wel mee (vind ik althans). Het is wel een A++ vriezer, dus erg zuinig met energie. Maar volgens mijn jaarrekening ben ik niet meer stroom ben gaan gebruiken ???.
Nee, opvallend wel toch. Ik ook niet, ben zelfs goedkoper uit dit jaar terwijl er toch echt een vriezer meer is bijgekomen.
Door Annieke
#423828
Het heeft bij ons waarschijnlijk ook te maken met het feit dat we steeds (veel) meer moeten betalen dan wij gedacht hadden, en we niet kunnen vinden waar dat nou aan ligt. Hoewel we nu wel een vermoeden hebben dat 't waarschijnlijk de ijskast en de vriezer zijn. Die laatste sluit vaak niet goed, terwijl je dat dus niet duidelijk voelt/ziet. Dat vreet natuurlijk ook energie.

Maar jammer is het wel... :(

Ik heb nu de beschikking over 1 vriezerla, maar dat is dan wel de kleinste... Ik zal 's vragen hoeveel daarin past.

Het probleem met versvlees is weer dat het duurder dan brokken is, en ik op het moment een klein budget heb...

Weet iemand hoe lang ik met 1 kilo Carnibest zou doen voor een hond van 27 kilo? Waarschijnlijk gaat dat in 1 dag op hé?
Door Truus
#423840
Er staat ongeveer 20 gram per kilo lichaamsgewicht voor dus met 1 rol doe je nog geen twee dagen of misschien net.
Met zelf samenstellen kun je vaak nog goedkoper uit zijn door bij zelfslachters langs te gaan. Zo kan je aan kipkarkassen komen, nekjes, lamsribben met nog aardig wat vlees eraan,enz.
Kijk eens in de menu's bij deze topic.
Misschien dat je er wat aan hebt.
Door Annieke
#423851
Ik zal eerst eens vragen hoeveel ik kwijt kan in die ene vriezerla, en dan kom ik ff vragen wat voor barf-ingrediënten ik daar het beste in kan opslaan. ;)
Door Annieke
#423855
Oké, in 'mijn' la past ong. 15 kilo/liter. Geschat aan maatje Frosti-Fit zakken. Kunnen jullie daar wat mee?

Ik wou dat ik wist hoeveel ik van m'n uitkering krijg, maar die laat nog op zich wachten... Dan zou het makkelijker zijn in te schatten wat ik kan uitgeven! :)
Door Filou
#425895
Ik heb ook geen extra vrieskist. Ik doe het ook met het gewone model 3/4 koelkast, 1/4 vriesruimte. En dat gaat voorlopig perfect. Ik heb altijd groenten voor 2 weken in de vriezer liggen, sardientjes, lamsribben, kippeboten en vleugels ed... :)
Door Borke
#425959
In de kleinste lade van mijn vriezer (dat is een halve lade) passen net aan 10 rollen Carnibest, dat is dus 10 kg.
Als ik daar botten e.d. in zou willen doen dan past er maar 5 kg in denk ik.

Onze hond weegt 22 kg en eet ca. 500 gr. per dag, dus voor zelf samenstellen zou ik daar voor ca. 10 dagen in kwijt kunnen. Dat is niet echt efficient inkopen doen...

Tja, aan de ene kant denk ik een gezond etende hond kost minder bij de dierenarts en een slecht sluitende vriezer moet je vervangen, want dat vreet stroom.

Aan de andere kant: je woont nu thuis en je ouders betalen alles en als je hen niet weet te overtuigen van het nut van meer geld (aanschaf vriezer+stroom) en meer ruimte (plaats voor de vriezer) te geven voor de hond, dan houdt het op.
Als je je eigen inkomen hebt en op jezelf woont, dan kan je alles regelen zoals je zelf wilt ;D
Door Annieke
#426078
Ja... dus ik blijf gewoon maar proberen om haar naast de brokken zoveel mogelijk 'verse' dingen te geven, geen bot in ieder geval want dat gaat niet samen.

Weet iemand wat voor vlees ik 'cold turkey' kan geven, en of ik af en toe een brokkenmaaltijd mag vervangen door een groentemixje?

En als ik een vast inkomen heb gevonden kan ik altijd nog kijken of het loont (qua geld en ruimte) om haar een paar dagen helemaal op kvv te zetten.

Ik hou vol! ;D
Door Borke
#426128
Annieke schreef:Weet iemand wat voor vlees ik 'cold turkey' kan geven, en of ik af en toe een brokkenmaaltijd mag vervangen door een groentemixje?
Ik zou eens kijken bij de pupmenu's die Lizzy op barfclub heeft neergezet en daarmee werken.
Ik geloof dat dat veel kippenvleugeltjes zijn die dan ingeknipt worden, daar komen de meeste honden wel mee weg.
Overigens heb ik Borke ook wel bot in combinatie met brokken gegeven, maar ben toen snel overgestapt op deels kvv/deels zelf samenstellen, maar ja wij hebben een eigen huis en inkomen en dan kan je zelf beslissen.

Jouw tijd komt nog wel, maar leuk dat je nu al zo enthousiast bent :-)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door