Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#423302
hoi,

Ik ben nu een tijdje allerlei berichten aan het lezen hier op het forum en het valt me op dat velen van jullie meerdere keren per dag voeren. Ik voer zelf altijd 1 keer per dag ('s avonds) maar vraag me af of het wellicht verstandiger is om naar 2 keer te gaan. Graag jullie mening hierover.
Door 202spots
#423306
Ik weet niet of je 't verstandiger kan noemen...
't is eigenlijk voor elke hond en eigenaar verschillend.
Er zijn heel veel honden die het prima op 1 grote maaltijd per dag doen, er zijn er ook die er vastendagen tussen hebben en helemaal niks eten op die dag, en er zijn veel honden die het gewoon beter doen met 2 maaltijden per dag.
Het ligt ook aan het ras, de leeftijd, de maat van de hond zelf,en ook wel wat voor de eigenaar 't beste uitkomt.

Dus wanneer jou hond gewend is om 1 x per dag te eten, en hij doet 't goed...dan zou ik gewoon zo door blijven gaan.
#424091
ik vond het een heel interessant stuk om te lezen maar ik voorzie grote problemen als ik de honden om ga schakelen :o. Eerst moet ik ze straks (als de puppen de deur uit zijn) maar eens om gaan schakelen naar BARF. Tot nu toe heb ik twee honden (waaronder de zogende teef) volledig op CB staan en twee honden parttime op CB. Dan heb ik ook nog twee honden die momenteel nog fulltime op brokken staan. Op dit moment zit het er financiëel helaas nog niet in om deze ook parttime op CB te zetten.
Ik heb thuis 1 grote aanstichter van onrust rond etenstijd. Volgens hem krijgt ie nooit genoeg eten (jaja, brokkeneter) en omdat hij de roedelleider is krijgt hij ze allemaal wel mee. Ik hoopte dat ik dat zou kunnen voorkomen door 2 keer per dag te gaan voeren maar ik denk dat ik daardoor niet echt het probleem wegneem. Dan heb ik twee keer per dag die hele heisa hier en daar heb ik ook geen trek in. Ik ga eerst maar eens energie steken in het omzetten van de andere honden want daar bereik ik meer mee omdat ik dan naar mijn mening veel gemakkelijker om zou kunnen schakelen naar het model zoals beschreven in het artikel.
Bedankt in ieder geval voor de antwoorden.
#424097
Misschien helpt het als je op wisselende tijden gaat voeren?
Wij voerden altijd 2 keer, omdat 1 van onze honden anders gal ging spugen.
Nu krijgen ze regelmatig maar 1 keer om eerder genoemde reden: Sommige onderdelen zijn moeilijk in stukken te hakken.
Dat gaat nu goed.
#424119
henny schreef: ik vond het een heel interessant stuk om te lezen maar ik voorzie grote problemen als ik de honden om ga schakelen :o. Eerst moet ik ze straks (als de puppen de deur uit zijn) maar eens om gaan schakelen naar BARF. Tot nu toe heb ik twee honden (waaronder de zogende teef) volledig op CB staan en twee honden parttime op CB. Dan heb ik ook nog twee honden die momenteel nog fulltime op brokken staan. Op dit moment zit het er financiëel helaas nog niet in om deze ook parttime op CB te zetten.
Ik heb thuis 1 grote aanstichter van onrust rond etenstijd. Volgens hem krijgt ie nooit genoeg eten (jaja, brokkeneter) en omdat hij de roedelleider is krijgt hij ze allemaal wel mee. Ik hoopte dat ik dat zou kunnen voorkomen door 2 keer per dag te gaan voeren maar ik denk dat ik daardoor niet echt het probleem wegneem. Dan heb ik twee keer per dag die hele heisa hier en daar heb ik ook geen trek in. Ik ga eerst maar eens energie steken in het omzetten van de andere honden want daar bereik ik meer mee omdat ik dan naar mijn mening veel gemakkelijker om zou kunnen schakelen naar het model zoals beschreven in het artikel.
Bedankt in ieder geval voor de antwoorden.
Je hoeft niet 5 keer per week 1 maaltijd te voeren. Het kan. Maar er zijn zat mensen die 2 keer per dag voeren. Zoals Marielle al beschrijft is het wel vaak heel fijn om op wisselende tijdstippen te voeren zodat je geen Pavlov effecten meer hebt in huis en jouw hond vindt dat hij om stipt 6 uur MOET eten.
#424408
Leuk stukje om te lezen, heb het uitgeprint om te bewaren. Het zal uit biologisch oogpunt ongetwijfelt beter zijn, maar uit het oogpunt van training lijkt het me een ramp, omdat ik dan niet meer met eten kan belonen voor gewenste gedragingen, dat lijkt me een groot gemis.
#424417
Chicken schreef: Leuk stukje om te lezen, heb het uitgeprint om te bewaren. Het zal uit biologisch oogpunt ongetwijfelt beter zijn, maar uit het oogpunt van training lijkt het me een ramp, omdat ik dan niet meer met eten kan belonen voor gewenste gedragingen, dat lijkt me een groot gemis.
Tuurlijk wel! Waartom niet? Ze hoeven echt niet elke dag maar een enkele maaltijd hoor. Als ik train gebruik ik ook voedselbeloningen en dan krijgen ze dus een heleboel kleine beetjes, die trek ik af van hun normale rantsoen. In het wild eten ze toch ook muizen/ratten/ander klein grut af en toe en niet alleen giga-prooien. Ik wissel het zoveel mogelijk af, soms echt grote maaltijden soms kleintjes en soms vasten.
#424436
Zijn er hier mensen die 3-4 keer per week voeren zoals beschreven in het artikel van Mogens Eliasen?

Zelf voer ik onregelmatig zowel wat betreft het tijdstip van eten geven als ook wat betreft de grootte van de maaltijd maar gemiddel toch wel 10 keer per week.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is of je een hond die een aantal uren geleden een flinke maaltijd achter zijn kiezen heeft ook fysiek kan laten werken (schapendrijven bijvoorbeeld) zonder bezwaren.
Mijn gevoel zegt nl. dat dat niet goed is. Een wolf gaat toch ook niet direct na het eten weer op jacht, maar pas wanneer hij weer honger krijgt.

Ik heb benieuwd of jullie met deze wijze van voeren ervaring hebben.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door