Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door *Axel*
#422981
Sinds een week of 2 (denk ik) moet Darqan zowat elke nacht 1 keertje kokhalzen ??? Meestal komt er helemaal niks uit, soms stukjes wortel, vannacht een beetje van zijn vacht, of geel schuim, maar altijd zeer weinig.
Ik maakte me in het begin niet echt zorgen, maar begin het nu toch wel heel vreemd te vinden.

Hij eet de laatste tijd wel enorm veel paardevijgen, en wortels, hij is helemaal gek op wortels. Hij eet wortels uit de zak, eet op wat de paarden morsen (ook paardenmuesli),...
Zou dit een oorzaak kunnen zijn?

Hij eet normaal, gedraagt zich normaal, poept normaal... Hij was alleen de laatste weken wat vermagert, maar dat is volgens mij te wijten aan de ongelooflijk veel beweging die hij hier heeft en dus de energie die hij verbruikt. Ik geef hem momenteel 1,4kg Duck compleet per dag. Hij stat mooi in de vacht...

Ik ga morgen of overmogen toch naar de dierenarts omdat zijn oog nog niet beter is, dus dan vraag ik het ook maar even. Maar wat denken jullie??

Thanks
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#422989
Vaak is het 's nachts ('s ochtends) kokhalzen het gevolg van een lege maag. Mijn teefje Misty heeft het nog steeds af en toe (wanneer ik haar porties iets kleiner maak); het lijkt alsof er dan heel veel uitkomt, maar uiteindelijk zie ik alleen een beetje slijm of een klein stukje vlees. Zodra ik merk dat haar maagje weer te leeg is geef ik haar 's avonds voor het slapen gaan nog een beetje Carnibest. Het braken is dan direct afgelopen.

groetjes,

Jacquemine
Door *Axel*
#423404
Ja, is idd altijd meer naar de ochtend toe. Vannacht ook weer: geel schuim, niet veel.
Hij krijgt `s avonds meestal zijn eten rond 19h, 700g duck. Moet ik hem nog meer geven? Of iets anders?
Door Lizzy
#423415
Het zou inderdaad door de lege maag kunnen komen. Maar gek genoeg zou het ook van de wortel kunnen komen. Ik heb 1 hond die ontzettend gaat spugen van grotere stukken rauwe wortel en vraag me niet hoe het komt.

Paardenvijgen : ik zou het niet toelaten als hij deze eet (tenzij het van je eigen paarden is) want de ontwormingsmiddelen die frequent bij paarden wordt gebruikt is niet goed voor de hond (ergo, sommige kunnen er aan dood gaan).

Hoe zwaar weegt jouw hond eigenlijk? (want ik vind 1,4 kg Duck echt heeeeeel veel).
Door chrisje
#423447
wat voor ras is het eigenlijk, als ik mag vragen. Ik weet dat paardenvijgen zelfs dodelijk kunnen zijn voor sommige rassen als de paarden ontwormd zijn. In het ontwormingsmiddel zit ivermectine in, en voor de ABC rassen kan dit zeer slecht aflopen (giftig). Border collies, collies, briard, ... .
Door jeanne
#423531
Die van ons doen dat ook wel eens, tegen de ochtend wat gelig schuim spugen.
Dan hebben ze gewoon te lang met een lege maag gezeten.
Ze krijgen hier smorgens tegen 9 uur eten, en savond tussen 9 en11 een keer.
soms ook maar 1 keer per dag, als ze kip of een grote lap pens eten.
Door *Axel*
#423815
Oh, eerst wat meer uitleg. Darqan is een duitse herder reu van 17 maand, weegt nu 32,2 kg (vandaag gewogen bij da) en is dus 2,8kg ongeveer afgevallen in vergelijking met 2 maand terug.
We wonen dus in Tirol in de bergen en ons hele domein is een berg ;D dus mijn mannetje raakt behoorlijk wat energie kwijt. Hij loopt een hele dag rond, te spelen, te rennen, ...
Hij kreeg een paar weken geleden nog 1kg Duck, maar omdat ik vond dat hij wat te slank werd (je begon zijn ribben te zien), ben ik gaan opdrijven. Hij is nu wat aan het bijkomen.
Vandaag dus naar da geweest voor zijn oog, en aangezien darqan verder helemaal ok lijkt, moet ik me geen zorgen maken, kan idd door paardevijgen (van mijn eigen paarden, ik ben op de hoogte van de ontwormingsgevaren) of wortels komen. Soms poept hij ook hele stukken wortel ::)
Ivm lege maag, dus toch later op de avond eten geven??
Door Femke
#424152
isabel debacker schreef: Oh, eerst wat meer uitleg. Darqan is een duitse herder reu van 17 maand, weegt nu 32,2 kg (vandaag gewogen bij da) en is dus 2,8kg ongeveer afgevallen in vergelijking met 2 maand terug.
We wonen dus in Tirol in de bergen en ons hele domein is een berg ;D dus mijn mannetje raakt behoorlijk wat energie kwijt. Hij loopt een hele dag rond, te spelen, te rennen, ...
Hij kreeg een paar weken geleden nog 1kg Duck, maar omdat ik vond dat hij wat te slank werd (je begon zijn ribben te zien), ben ik gaan opdrijven. Hij is nu wat aan het bijkomen.
Vandaag dus naar da geweest voor zijn oog, en aangezien darqan verder helemaal ok lijkt, moet ik me geen zorgen maken, kan idd door paardevijgen (van mijn eigen paarden, ik ben op de hoogte van de ontwormingsgevaren) of wortels komen. Soms poept hij ook hele stukken wortel ::)
Ivm lege maag, dus toch later op de avond eten geven??
ja, óf later geven (hier eten de honden rond 22.00 uur, omdat Sunday ook gal spuugde 's ochtends) óf voordat je gaat slapen nog een pensstaafje o.i.d. geven.

Overigens spuugt Sunday ook van rauwe wortel, terwijl hij het net zo lekker vindt om op een stuk wortel te knabbelen :-\
Door *Axel*
#424158
Hoe laat geef je je hond `s ochtends dan eten? Hier krijgt Darqan rond 8h30-9h zijn voer. Is dat goed of moet het vroeger of later?
Trouwens dat kokhalzen is nog maar sinds kort. En ik zou zo zeggen, sinds hij paardevijgen en wortels eet. Hij pikt die altijd van de paarden als die wat laten vallen of uit de zak. Dus als ik dan even nadenk: doordat hij overdag tussendoor zoveel eet, is zijn maag het niet meer gewoon om `s nachts zonder wat te zitten? ZOu dat kunnen?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door