Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door dogsunlimited
#422028
Mijn honden barfen nu al een jaar en ik heb al zovele goeie dingen gezien bij mijn honden dat ik echt nooit meer anders zou willen. Maar sinds een aantal weken sukkelt 1 hond met een endeldarmontsteking en te harde ontlasting waardoor ik besloten heb om hem voorlopig terug te zetten naar 4 dagen KVV en 3 dagen barf. Het voeren volgens het prooidiermodel levert dezelfde problemen op als met mijn vorige schema en ik weet daardoor niet meer wat te doen. Nu is mijn vraag; in het prooidiermodel gaf ik 2x per week vette vis. Kan ik dit blijven doen als ze 4 dagen KVV krijgen van 's avonds Carnibest of Duck Lam/Rijst en af en toe Runner 's ochtends? Of is het beter om op die dagen juist meer ander spiervlees te geven als geit/kalkoen/knijn.
Op dit nieuwe schema wil ik 1 dag verse groentemix erbij geven en 4 eieren in de week waarvan 2 met schaal. De aanvulling met bot moet ik voorzichtig mee zijn ivm te hard ontlasten, dat is hooguit 10% van de avondmaaltijd en bestaat uit 4 kippennekken of een kleine lamsrib/geitenrib op de barfdagen. Visolie krijgt hij al een tijdje extra 2x per week.
Zit in Duck calciumsupplement of ook net als Carnibest gemalen bot?

Alvast bedankt voor de reacties.
Door Audrina
#422033
Wat ik nu ga vragen is meer medisch, maar is de ontlasting van je hond zo hard dat ie regelmatig verstopt zit en heel veel moeite moet doen (veel & hard persen, vaak gaan zitten om te poepen en dan komt er niks, enz)?
Door dogsunlimited
#422039
Yep, inderdaad veel te harde ontlasting nu zo'n 6 weken geleden begonnen. Wat waarschijnlijk heeft geresulteerd in een endeldarmontsteking. Dat vind ik zelf, maar mijn DA houdt het erop dat dit spontaan kan ontstaan en laat de manier van voeden even buiten beschouwing. Dit hebben we helemaal uitgepluisd en hij komt tot de conclusie dat het daar niet aan kan liggen.
Hij houdt het op een virale kwestie. Op alle mogelijke manieren probeer ik met goede voeding die ontlasting zachter te krijgen. Maar dat lukt dus niet op barf en ik word er echt moedeloos van. Sinds 2 weken krijgt hij de KVV erbij en het gaat nu echt een stuk beter. Ik heb me toch behoorlijk verdiept in alle mogelijke opbouwschema's en baal ervan dat het bij deze hond die het zo hard nodig heeft niet lukt om door te gaan met barfen.
In zijn brokkentijd had hij erg veel last van anaalklierproblemen en diarree en dit is de eerste keer op barf dat hij problemen heeft met zijn endeldarm en TE harde ontlasting.
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op ma 14 nov 2005, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Audrina
#422050
Klinkt voor een deel als het verhaal van mijn reu. Die kreeg ook zulke harde ontlasting (zowel van barf/als van kvv hoor). Een tijd lang heb ik het op kunnen lossen door hem extra kippenlevertjes, olie, sardientjes uit blik, etc te geven, maar dat hield ook een keer op en op een gegeven moment zat meneer zelfs zo verstopt dat het er via de achterkant niet meer uit kon en toen kwam het er via de voorkant uit. Zijn endeldarm was ontstoken en verder naar binnen ook.
Ik heb hem toen een tijdje (geheel tegen mijn principes) van de kvv / barf afgehaald en heb hem alleen maar licht verteerbare dingen gegeven zoals kip, witvis, kalkoen (al dan niet gekookt). Toen het weer wat beter ging, voorzichtig aan weer opnieuw kvv en barf geintroduceerd en toen ging het dus weer mis. Kuurtje chlorella gegeven, ontlasting werd daarvan weer beter maar dat was helaas maar tijdelijk.
Hij is al 13 en licht dementerend en in een zoektocht naar middeltjes om zijn ouderdom wat makkelijker te maken kwam ik heel toevallig uit bij edera.nl en zag daar ook het middel Mifloran (green balance) staan. Dat is een natuurlijk middel dat kan helpen bij o.a. darmproblemen zoals deze. Ik heb een flesje voor hem gekocht en al een paar dagen nadat ik er weer mee begonnen was poepte meneer een normale drol. Geen drol meer met het formaat van een olifantenkeutel en de hardheid van een bowlingbal.
Misschien dat jouw hond ook baat heeft bij dit middel? Op http://www.mifloran.nl/mifloran/ vind je er meer info over en bij edera.nl kan je het bestellen.
Het is wel vrij prijzig, 24.95 voor een flesje met 100 ml maar mijn hond (herder van ca 26 kg) heeft genoeg aan 2 theelepeltjes per dag. Ik kan ca 4 tot 6 weken met zo'n flesje doen.
Door dogsunlimited
#422095
Met grote interesse heb ik die site doorgespit. Ik denk dat ik na overleg dit produkt ga uitproberen.
Nee, hij heeft geen prostaatproblemen. Althans, in mei heeft hij een uitgebreid urine/blaas/prostaatonderzoek gehad en daaruit blijkt alles prima in orde te zijn. Een paar weken geleden heeft hij ook een uitgebreid bloedonderzoek gehad, waaronder ook een check op calcium/fosfor, bloedsuikerspiegel en orgaanafwijkingen en alles is OK, op de kleine verhoging van de spierenzymen na maar dat kon duiden op die endeldarmontsteking. Om de paar weken heb ik een check op verstopping. Mijn DA bevoelt hem en kan absoluut geen verstopping constateren. Het komt er dus nog wel goed uit, alleen met grote moeite op barf.
Jij gebruikt die Mifloran dus elke dag voor je hond en niet als kuur? Zijn er meer mensen met ervaringen over die Mifloran?
Door Audrina
#422138
[quote="barfje"]
Jij gebruikt die Mifloran dus elke dag voor je hond en niet als kuur? Zijn er meer mensen met ervaringen over die Mifloran?
[/quote]

Ja, ik geef het hier permanent. Zolang ik het geef gaat het goed, maar zodra ik stop komen de klachten weer binnen enkele dagen terug. Hij kan nu wel weer alles eten, ook botten.
Door Lizzy
#422581
barfje schreef: Mijn honden barfen nu al een jaar en ik heb al zovele goeie dingen gezien bij mijn honden dat ik echt nooit meer anders zou willen. Maar sinds een aantal weken sukkelt 1 hond met een endeldarmontsteking en te harde ontlasting waardoor ik besloten heb om hem voorlopig terug te zetten naar 4 dagen KVV en 3 dagen barf. Het voeren volgens het prooidiermodel levert dezelfde problemen op als met mijn vorige schema en ik weet daardoor niet meer wat te doen. Nu is mijn vraag; in het prooidiermodel gaf ik 2x per week vette vis. Kan ik dit blijven doen als ze 4 dagen KVV krijgen van 's avonds Carnibest of Duck Lam/Rijst en af en toe Runner 's ochtends? Of is het beter om op die dagen juist meer ander spiervlees te geven als geit/kalkoen/knijn.
Ik zie niet in waarom je geen vette vis zou kunnen geven. Ik neem aan dat het iets van sardien of makreel is, heel en rauw? Vette vis is tamelijk laxerend en het zit niet in versvlees dus als je hond er goed op reageert: denk ik dat je dit moet kunnen blijven geven.
Op dit nieuwe schema wil ik 1 dag verse groentemix erbij geven en 4 eieren in de week waarvan 2 met schaal. De aanvulling met bot moet ik voorzichtig mee zijn ivm te hard ontlasten, dat is hooguit 10% van de avondmaaltijd en bestaat uit 4 kippennekken of een kleine lamsrib/geitenrib op de barfdagen. Visolie krijgt hij al een tijdje extra 2x per week.
Zit in Duck calciumsupplement of ook net als Carnibest gemalen bot?

Alvast bedankt voor de reacties.
Ziet er goed uit. Jeetje joh, wat een vervelende toestand he... Ik vind het wel raar hoor, dat hij het op kvv wel goed doet en op barf niet. Want kvv als Carnibest en Duck bevatten beide gemalen bot (Duck bevat trouwens naast gemalen bot ook een calciumsupplement). Het zal niet eenvoudig zijn om er precies achter te komen waarom hij het op kvv wel goed doet, denk ik. Misschien is het de hoeveelheid orgaanvlees? En misschien wel in combinatie met de rijst? Heb je dat misschien ook nog geprobeerd, meer orgaan en meer gemalen bladgroentes, ongeveer 20% a 30% orgaanvlees, 15% gemalen bladgroentes en 10% bot? Nou ja, aan de andere kant: het is misschien ook geen drama.... je hond eet zo ook heel gezond!
Door dogsunlimited
#422600
Hoi Lizzy,

Bedankt voor je antwoord. Meer orgaanvlees wordt toch altijd afgeraden ivm het hoge purinagehalte? Orgaanvlees heb ik zat maar ik hou het meestal rond de 20%. Ik heb bv. die Duck Lam/Rijst, kom er niet achter hoeveel orgaanvlees hierin zit verwerkt. Het is zo'n droog goedje wat moeilijk te identificeren is. ;D
Kan ik dan die derde dag van zelf samenstellen in de ochtend verse pens geven, ondanks dat het ook al in de KVV verwerkt zit? Kalfslever krijgt hij 1x per 2 weken en kippenlevers/hart normaal gesproken 1x per week.
Die vis blijf ik dan wel geven; forel, sardines, makreel of wijting.

Dit is het opbouwschema waar ik na zijn endeldarmonsteking mee begonnen ben en na 1,5 week ging het ontlasten weer erg moeilijk. Wil jij hier eens naar kijken? Normaal gesproken kon hij dit dus altijd erg goed hebben. En dat zou nu helemaal moeten, omdat de hoeveelheid bot verder is verlaagd.
Het is een hond van 36,5 kilo. Mijn andere hond kan veel meer bot verdragen en heeft geen enkel probleem.
Ik heb geprobeerd aan hele prooidieren te komen, het enige waar ik aan kan komen zijn 1-dagskuikens. Heb er 4 gratis uitgeprobeerd, maar het is niet echt een succes. Ze blieven het niet, vinden het eng!

maandag
ochtend 100 gr groentemix met 200 gr lamshart
avond 250 gr kopvlees (of ander rundvlees), 1 ei met 1 lamsrib met wat vlees ca 150 gr

dinsdag
ochtend 300 gr kalkoenfilet met zeewier
middag 100 gr cottage cheese
avond 250 gr paardenvlees met 4 kippennekken

woensdag
ochtend 350 gr verse runderpens
avond 100 gr groentemix, 1 ei en 250 gr lamsstrot

donderdag
ochtend 300 gr sardientjes
middag 50 gr biologische yoghurt
avond 200 gr kipfiet met 1 kalfswervel (kraakbeen met vlees) 150 gr

vrijdag
ochtend 150 gr kippenmaagjes met 100 gr groentemix, 1 ei
avond 2 grote kibkarbo's (ca 350 gram?)

zaterdag
ochtend 150 gr paardenvlees, 1 ei
middag 100 gr cottage cheese
avond 250 gr pens met 4 kippennekken

zondag
ochtend 200 gr groentemix met uitgelekt blikje makreel/tonijn 150 gr of 1 grote verse vis zonder groentemix
avond 200 gr kipfilet met 100 kippenlever
Door Lizzy
#422608
barfje schreef: Hoi Lizzy,

Bedankt voor je antwoord. Meer orgaanvlees wordt toch altijd afgeraden ivm het hoge purinagehalte?
Het purine gehalte is alleen interessant voor Dalmatische Honden. Zij hebben namelijk problemen met de omzetting daarvan, maar andere honden hebben dit genetische probleem niet. Normaalgesproken ben ik ook geen voorstander van het voeren van veel orgaanvlees, puur omdat in een natuurlijke situatie het percentage orgaanvlees ook zo hoog niet is. Maar ja, in kvv zit ook meer orgaanvlees als het aanbevolen percentage orgaanvlees bij het zelf samenstellen... Dus in dat opzicht kun je je best permiteren meer te gaan voeren om te kijken of het helpt!
Orgaanvlees heb ik zat maar ik hou het meestal rond de 20%.
Rond de 20% is normaal gesproken heel prima, maar je zou volgens mij kunnen kijken wat er gebeurd als je dit verhoogd naar een 30%.
Ik heb bv. die Duck Lam/Rijst, kom er niet achter hoeveel orgaanvlees hierin zit verwerkt. Het is zo'n droog goedje wat moeilijk te identificeren is. ;D
Ik weet het ook niet. De gemiddelde fabrikant geeft dat niet prijs. Maar ga er maar vanuit dat het percentage zeker hoger is als 30%, anders zou het product compleet onbetaalbaar zijn.
Kan ik dan die derde dag van zelf samenstellen in de ochtend verse pens geven, ondanks dat het ook al in de KVV verwerkt zit? Kalfslever krijgt hij 1x per 2 weken en kippenlevers/hart normaal gesproken 1x per week. Die vis blijf ik dan wel geven; forel, sardines, makreel of wijting.
Ik denk dat pens niet echt laxeert. Is het mogelijk om wat pens + vlees te geven? Qua hoeveelheid orgaanvlees zou je de hoeveelheid lever gelijk kunnen laten (dat moet je ook weer niet teveel geven) maar je kunt er bijv. nog wat hart en nier bij geven. En desnoods een stukje long en een stukje milt en dat soort orgaanvlees. Je zou kunnen proberen om iedere dag wat orgaanvlees extra te geven. Forel en wijting zijn geen vette vissen en mijn persoonlijke ervaring is dat deze de ontlasting niet zacht maken. Ik zou zelf kiezen voor sardien, makreel en zalm(kop of rug).
Dit is het opbouwschema waar ik na zijn endeldarmonsteking mee begonnen ben en na 1,5 week ging het ontlasten weer erg moeilijk. Wil jij hier eens naar kijken? Normaal gesproken kon hij dit dus altijd erg goed hebben. En dat zou nu helemaal moeten, omdat de hoeveelheid bot verder is verlaagd.
Het is een hond van 36,5 kilo. Mijn andere hond kan veel meer bot verdragen en heeft geen enkel probleem.
Ik heb geprobeerd aan hele prooidieren te komen, het enige waar ik aan kan komen zijn 1-dagskuikens. Heb er 4 gratis uitgeprobeerd, maar het is niet echt een succes. Ze blieven het niet, vinden het eng!

maandag
ochtend 100 gr groentemix met 200 gr lamshart
avond 250 gr kopvlees (of ander rundvlees), 1 ei met 1 lamsrib met wat vlees ca 150 gr

dinsdag
ochtend 300 gr kalkoenfilet met zeewier
middag 100 gr cottage cheese
avond 250 gr paardenvlees met 4 kippennekken

woensdag
ochtend 350 gr verse runderpens
avond 100 gr groentemix, 1 ei en 250 gr lamsstrot

donderdag
ochtend 300 gr sardientjes
middag 50 gr biologische yoghurt
avond 200 gr kipfiet met 1 kalfswervel (kraakbeen met vlees) 150 gr

vrijdag
ochtend 150 gr kippenmaagjes met 100 gr groentemix, 1 ei
avond 2 grote kibkarbo's (ca 350 gram?)

zaterdag
ochtend 150 gr paardenvlees, 1 ei
middag 100 gr cottage cheese
avond 250 gr pens met 4 kippennekken

zondag
ochtend 200 gr groentemix met uitgelekt blikje makreel/tonijn 150 gr of 1 grote verse vis zonder groentemix
avond 200 gr kipfilet met 100 kippenlever
OK, dus op dit menu doet hij het niet goed? Mmmm, jammer want het ziet er prima uit!

OK, wat je zou kunnen proberen:

Geef vooral een groentemix van uitsluitend bladgroentes. Bladgroentes werken laxerend.

Geef op maandag groentemix met kopvlees ipv hart en geef 's avonds hart + rauw ei + rib. Hoewel ik denk dat je voorlopig beter geen grote botten kunt geven... In de regel verteren die (bij sommige honden) gewoon wat moeilijker. Ik zou zelf kiezen om hier iets van gevogelte of konijn te geven.

Laat de cottage cheese voorlopig helemaal maar weg. Sommige honden kunnen niet goed tegen zuivel. En zuivel is ook niet nodig. Verder ziet de dinsdag maaltijd er echt prima uit. Eventueel zou je een klein stukje lever of nier aan de avondmaaltijd kunnen toevoegen.

Woensdag: daar kun je eventueel een beetje lever aan de avondmaaltijd toevoegen.

Ik zou op donderdag ook de yoghurt eens weglaten. Ik zou ook geen kalfswervel meer geven. In plaats daarvan zou ik zelf nekken of een stuk karkas van bijv. eend, kip, parelhoen, konijn kiezen. Je zou ook deze dag weer een klein stukje hart of nier of lever aan de avondmaaltijd kunnen toevoegen.

Op vrijdag zou je kunnen proberen om het ei 's avonds te geven en bij de kipkarbo's een stukje extra pens te geven.

Op zaterdag zou ik ook hier weer de cottage cheese weglaten. Je zou kunnen proberen om het ei 's avonds te geven ipv 's morgens. Ei laxeert ook. De combinatie kippennek + pens + ei werkt voor jouw hond misschien beter.

Zondag kun je zo laten.

Het lijken allemaal ontzettende details, maar misschien dat jouw hond gevoelig is voor andere combinaties. Het belangrijkste is (denk ik) om voorlopig geen grote botten te geven maar alleen bot van gevogelte of konijn. Gewoon om te kijken hoe dat gaat. Ik zou niet meer als 10% in totaal geven. Je kunt daarnaast dus nog proberen om iedere dag wat orgaanvlees te geven. En op de dagen dat je bot geeft, geef je iets meer orgaan als op de dagen dat je geen bot geeft (of op die dagen geef je geen orgaan, dat kan ook). Pens is voor veel honden niet echt laxerend dus je zou op de pens dagen waar je ook bot geeft nog kunnen proberen ook wat nier, lever, milt ofzo te kunnen geven. De eieren zou ik dus ook verschuiven naar de maaltijden waar hij bot krijgt.

Ik heb natuurlijk geen idee of het werkt. En ik zou me kunnen voorstellen dat je niet dezelfde ellende wilt mee maken dat hij zo moeilijk kan ontlasten... Ik ben er natuurlijk niet bij maar jij moet toezien hoe jouw hond last heeft en dat lijkt me echt heel naar.... Dus tja, ik weet niet of je zo'n experiment nog aandurft?
Door dogsunlimited
#422661
[quote="Lizzy"]
Ik heb natuurlijk geen idee of het werkt. En ik zou me kunnen voorstellen dat je niet dezelfde ellende wilt mee maken dat hij zo moeilijk kan ontlasten... Ik ben er natuurlijk niet bij maar jij moet toezien hoe jouw hond last heeft en dat lijkt me echt heel naar.... Dus tja, ik weet niet of je zo'n experiment nog aandurft?
[/quote]

Heel eerlijk, nee voorlopig durf ik dat niet aan. Maar terug op brok ook absoluut niet. En ja, dan is het wel prettig dat er KVV is. Ik kijk voorlopig aan hoe hij het hierop doet met de 3 barfdagen waarvan 2 vis. Een deel uit dat schema ga ik zeker uitproberen op 1 dag vlees samenstellen. Als ik het aandurf om hem dan volledig over te zetten, zal ik dat hele schema toepassen op hem, maar voorlopig even bedenktijd.
Het is mij meer waard om hem met een vrolijk bekkie een drol te zien draaien, dan dat hij van pijn hulp bij me zoekt. :-\ Nog bedankt voor je adviezen.

Oja, die kalfswervels staan er nog op, maar die zijn de deur alweer uit. In de kliko....... ::) Blijft over van bot alleen kippennek/karkas, lams-/ of geitenrib, runder-/lamsstrot en knijn. Recreatiebotten runderknook en geitendijen.

Ik vries 'kale' groentemixen in zonder iets erbij, dat voeg ik later toe.
Ingrediënten voor de groentemix zijn groene veldsla, andijvie, witlof als hoofdbasis en daarbij brocolli, wortel, paprika, aubergine, komkommer, mix van pompoen- pijnboom- en zonnebloempitten. Af en toe haal ik bv. de brocolli eruit en doe daar peultjes ervoor in de plaats, of geen wortel en daarvoor in de plaats bv. rode krulsla.

Misschien dat jij hier nog iets raars in ziet?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door