Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door valessie
#421473
nu heb ik al meerdere malen artikels gelezen waar testen etc zijn gedaan mbt hd. ik geef geen vit uit potje om dat daar ook weer toevoegingen zitten. kan ik dan ook wat meer groente op het menu zetten dan 15 %?
ik weet dat vit c belangrijk is voor het collageen. en mijn hond is nu eenmaal gevoeliger voor het tot uiting brengen van hd en later artrose dus vit c is wel belangrijk? herkend iemand dit en heeft iemand misschien een voorbeeld menu tje?
Door Tarek
#421854
Mijn teefje is na het lezen van dit onderzoek vanaf de geboorte opgegroeid met vit.C. Eerst heeft de teef tijdens het zogen extra vit.C gehad en vanaf vast voedsel totaan 1 jaar ook ( Ester C ).
Zij is gerontgend en heeft Hd-D en haar broertje Hd-A zonder enige afwijking.Dus ik zet mijn vraagtekens hierbij. ???
Door conleeuw
#421856
Tarek schreef: Mijn teefje is na het lezen van dit onderzoek vanaf de geboorte opgegroeid met vit.C. Eerst heeft de teef tijdens het zogen extra vit.C gehad en vanaf vast voedsel totaan 1 jaar ook ( Ester C ).
Zij is gerontgend en heeft Hd-D en haar broertje Hd-A zonder enige afwijking.Dus ik zet mijn vraagtekens hierbij. ???
Pure genetics ;)
Door Tarek
#421941
conleeuw schreef: Pure genetics ;)
Dat bedoel ik, en vraag me dus af of dit onderzoek wel zoveel betekend.Ik denk dat vit.C natuurlijk geen kwaad kan en misschien ook wel een beetje helpt maar zoals het in het onderzoek voorgesteld wordt lijkt me iets "te" en als het genetisch zo vast ligt komt het er toch wel uit.
Door Mevroi Kruim
#421986
Honden maken zelf vitamine C (zoals veruit de meeste zoogdieren) en daar hebben ze in principe genoeg aan. Het is dus niet nodig om voor de vit. C bv fruit en groente te gaan voeren als je hond verder gezond is. Ook zijn er mensen die beweren dat als je vit C bijvoert de eigen aanmaak ervan door de hond stopt, net als met bv biotine.
Als je hond last heeft van blaasgruis, of blaasontstekingen vanwege urine die te basisch is, dan kan vit C verzurend werken en dus nuttig zijn.
Door conleeuw
#422030
Kruimel schreef:
Als je hond last heeft van blaasgruis, of blaasontstekingen vanwege urine die te basisch is, dan kan vit C verzurend werken en dus nuttig zijn.
maar dan geef je het toch nit permanent? ik gebruik het als een soort kuur ??? Als Bess blaasontsteking heb, krijgt ze vit C, is het weer een week of wat over, stop ik met Vit C. Of zou ik het permanent moeten geven dan?
Door Borke
#422038
conleeuw schreef: Pure genetics ;)
Precies!
Ik denk dat je om HD te voorkomen beter heel erg op de bewegingen van je pup kan letten, niet laten rennen op gladde parketvloeren etc.
Als de aanleg voor HD er dan is, dan heb je kans dat jouw hond er wat minder last van heeft.

De aanleg voor HD is erfelijk en je kan inderdaad hele goede en hele slechte heupen in een nest treffen, net zoals dat in de nesten van de ouders en grootouders ook zo was.
Zo kan je uit twee ouders met HD A een HD D pup krijgen. Wie weet waren alle nestgenootjes van die ouders wel HD D en die genen dragen die HD A honden ook bij zich...
Daarom zeggen de testen van de ouders en grootouders op zich niet zo veel, als je niets weet van hun nestgenoten!

Het gaat om de 'vertical pedigree' en als het je interesseert onderstaand een artikel met meer info hierover
<sorry Lizzy als dit te ver van voeding afdrijft>:
http://www.offa.org/hovanart.pdf
Laatst gewijzigd door Borke op ma 14 nov 2005, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door