Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door judithj81
#421394
Hallo iedereen
Ik heb dit forum en het "barfen" net ontdekt en ik ben er heel erg enthousiast over.
Nu heb ik alleen een paar vragen, ik hoop dat jullie deze kunnen en willen beantwoorden!

-Is het verschil tussen barfen en kvv alleen dat je het zelf samenstelt en bereid?
-Bestaat er geen risico bij kvv dat de maaltijd eentonig wordt?
-Is het voor katten ook van belang om groenten te vermengen of kunnen deze alleen op vlees en vis?
-Is het barfen goedkoper dan brokken? en dan heb ik 1 van de duurste merken.
-Ik ben nu begonnen om af en toe een stukje vlees te geven. laatst had hij runderpoulet en eergister een kippenvleugel (ging bijna helemaal op tot mijn grote vreugde!) nu heb ik gelezen dat het slecht is om tegelijk brokken en vers vlees te geven ivm de verbranding van verschillende koolhydraten?
Dus ik vraag mij af of je dan compleet moet barfen of kvv of dat je bv 'sochtends brokken geeft en 'savonds barf.
-Het inknippen en platslaan van bot, wanneer/hoe en bij welke botten doe je dit?

voor zover mijn vraagjes, alvast heel erg bedankt voor enige antwoorden!
groetjes
Laatst gewijzigd door judithj81 op zo 13 nov 2005, 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#421402
judithj81 schreef: Hallo iedereen
Ik heb dit forum en het "barfen" net ontdekt en ik ben er heel erg enthousiast over.
Nu heb ik alleen een paar vragen, ik hoop dat jullie deze kunnen en willen beantwoorden!

-Is het verschil tussen barfen en kvv alleen dat je het zelf samenstelt en bereid?
Nee, het verschil tussen kvv en barfen is dat je met kvv iedere dag een kompleet voer geeft en met barf geef je niet per dag compleet maar over een periode van 1 of 2 weken en de bedoeling is ook dat ze met barf niet gemalen maar stukken vlees eten .
-Bestaat er geen risico bij kvv dat de maaltijd eentonig wordt?
Er zijn meerdere smaken dus dat hoeft geen probleem e zijn
-Is het voor katten ook van belang om groenten te vermengen of kunnen deze alleen op vlees en vis?
Nee katten hebben geen groenten nodig in hun menu, lusten ze het graag dan kun je het natuurlijk gewoon geven. katten hebben trouwens meer nodig dan alleen vlees ze moeten ook botten eten voor de calcium.
Vis kun je 1 keer per week geven en dan het liefst vette vis (als ze het lusten, hier zijn de katten helemaal niet gek op vis)
-Is het barfen goedkoper dan brokken? en dan heb ik 1 van de duurste merken.
Dat ligt aan de adressen waar je koopt, als je leuke adresjes weet te vinden dan is barf veel goedkoper dan brokken. Uiteindelijk is vers altijd goedkoper dan brokken omdat op brokken je nog een erg groot risico loopt om hoge dierenarts rekeningen te gaan krijgen daar brok de nummer 1 veroorzaker is van nierfalen ,blaasgruis en diabetes bij de kat. Ik persoonlijk betaal dan liever aan de slager dan aan de dierenarts.
-Ik ben nu begonnen om af en toe een stukje vlees te geven. laatst had hij runderpoulet en eergister een kippenvleugel (ging bijna helemaal op tot mijn grote vreugde!) nu heb ik gelezen dat het slecht is om tegelijk brokken en vers vlees te geven ivm de verbranding van verschillende koolhydraten?
Het is inderdaad niet handig om bv botten te geven aan een dier die brokken eet , door de brokken is de ph waarde in de maag hoog wat inhoud dat het maagzuur niet heel erg zuur is en botten dus minder goed kunnen verteren.
Dus ik vraag mij af of je dan compleet moet barfen of kvv of dat je bv 'sochtends brokken geeft en 'savonds barf.
-Het inknippen en platslaan van bot, wanneer/hoe en bij welke botten doe je dit?
De brokken vind ik al helemaal geen goed idee voor een kat en iedere dag die je eerder bent met in de kliko gooien is geen dag te laat. Je kunt nog beter blik voeren dan brokken. Katten eten natuurlijk maar een beperkt soort botten een geiten rib kunnen ze gewoon niet eten dus zit je aan kip,duif,eend,konijn en dat soort bot en dat kun je inknippen of platslaan. Ikzelf sla niets plat voor de katten maar dat zijn ervaren barfers.
Laatst gewijzigd door sylvia op zo 13 nov 2005, 08:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door judithj81
#421440
heel erg bedankt voor je antwoord!!
ik vroeg mij ook nog hoe het zit met de enzymen in de mond. Ik weet dat brokken niet helpen bij het verminderen van tandsteen maar dat de enzymen in de mond dit doen is er dan nog een bepaald soort vers vlees wat deze enzymen stimuleert of is het geven van botjes voldoende?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#421441
judithj81 schreef: heel erg bedankt voor je antwoord!!
ik vroeg mij ook nog hoe het zit met de enzymen in de mond. Ik weet dat brokken niet helpen bij het verminderen van tandsteen maar dat de enzymen in de mond dit doen is er dan nog een bepaald soort vers vlees wat deze enzymen stimuleert of is het geven van botjes voldoende?
Wel of geen tandsteen ligt aan de zuurgraad in de mond.
Als je veel koolhydraat voert is die zuurgraad minder het wordt dus akalischer en daar gedijt plak heel goed.
Brokken laten ook nog eens een goede aanhechtings laag achter voor tandplak.

Vers is dus voor het gebit ook beter en als je dan geregeld een kippenvleugel geeft of een karkasje dan worden de tanden en kiezen ook nog eens extra gereinigd.
Door judithj81
#421493
waar ligt het dan aan dat koolhydraten de zuurtegraad verhogen waardoor het dus basisch wordt?

ik hoop niet dat je het erg vindt al deze vragen, maar wil gewoon alles weten haha..
Gebruikersavatar
Door sylvia
#421499
judithj81 schreef: waar ligt het dan aan dat koolhydraten de zuurtegraad verhogen waardoor het dus basisch wordt?

ik hoop niet dat je het erg vindt al deze vragen, maar wil gewoon alles weten haha..
Het hoe en waarom dat kan ik je niet uitleggen, ik kan je wel vertellen dat als je een vuurtje onder een pan water steekt dat het gaat koken dat dit verhitten heet maar als je me precies hoe en wat vraagt .........

maar koolhydraten verhogen de zuurgraag niet die verlaagd de zuurgraag het wordt dus alkalisch.
Door judithj81
#421778
hmmm jammer dat je het niet weet, ben er eigenlijk wel heel benieuwd naar omdat ik toch een beetje twijfels heb over dat tandvlees gedoe.

maar als ik het goed begrijp kan ik volledig overstappen op kvv en dan extra spiervlees erbij af en toe en dan ook nog soms brokken?

en over die botten is het niet zo dat als je botten gaat geven de maag zichzelf niet aan gaat passen en dan zuurder wordt waardoor de volgende keer de botten wel verteerd kunnen worden?

groetjes!!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#421857
judithj81 schreef: hmmm jammer dat je het niet weet, ben er eigenlijk wel heel benieuwd naar omdat ik toch een beetje twijfels heb over dat tandvlees gedoe.

maar als ik het goed begrijp kan ik volledig overstappen op kvv en dan extra spiervlees erbij af en toe en dan ook nog soms brokken?

en over die botten is het niet zo dat als je botten gaat geven de maag zichzelf niet aan gaat passen en dan zuurder wordt waardoor de volgende keer de botten wel verteerd kunnen worden?

groetjes!!
Dus eigenlijk wil je een wetenschappenlijke uitleg over hoe het precies chemisch verloopt dat speeksel alkalisch of zuur wordt en is het niet genoeg dat het gewoon zo is dat de cultuur in de mond alkalisch wordt van koolhydraat en zuur van vlees ???

Misschien kan je Tannetje je het chemishe verloop vertellen het resultaat blijft gewoon dat honden en katten minder tandsteen tot geen tandsteen aanmaken op een vers en rauw dieet.


Wat de brokken betreft vraag ik me altijd af waarom je in hemelsnaam iets in je kat wil duwen waar hij grote kans loopt om nierfalen , blaasgruis en diabetes op te ontwikkelen.
Als je perse verhit voedsel wil geven, geef dan blik aan de kat dit is minder schadelijk voor zijn lichaam dan brok.
Door judithj81
#423808
sorry hoor ik blijf je lastig vallen ;D
waarom vind jij dat blikvoer beter is dan brokken?
want in blikvoer zitten toch ook veel onnodige stoffen of is het meer omdat daar meer vocht inzit???
let me know please...
Gebruikersavatar
Door sylvia
#423845
judithj81 schreef: sorry hoor ik blijf je lastig vallen ;D
waarom vind jij dat blikvoer beter is dan brokken?
want in blikvoer zitten toch ook veel onnodige stoffen of is het meer omdat daar meer vocht inzit???
let me know please...
Hahahah lastigvallen doe je niet hoor, gewoon vragen vragen vragen ;)


Ja in blik zit ook een hoop onnodige zooi enkele blikvoedingen daargelaten. Er zijn wel blikjes verkrijgbaar die beter zijn dan Whiskas of gourmet.
Maar katten drinken niet veel, ook niet als ze brokken eten, ze drinken veel te weinig vandaar dat er tegenwoordig zoveel katten nierproblemen hebben.
Je kunt dus beter blik dan brok voeren omdat ze dan met hun eten al veel vocht binnen krijgen.
Een kat is erop gebouwd om het meeste van hun vocht dmv hun voeding binnen te krijgen , bloed en vleesnat.
Dus geen blik omdat de inhoud nou per definitie zoveel beter is, maar voor de nieren is blik veel beter dan brokken.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door