Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Pauline
#418078
Nadat Joep zaterdag tijdens de wandeling in Soestduinen nog ontzettende dunne ontlasting had, is het daarna 180 graden omgekeerd. Vanaf zaterdagavond is zijn ontlasting keurig hard, veel harder dan ik ook bij hem gezien heb.

Het is wel vrij licht van kleur, niet de kleur die je krijgt als je veel bot geeft, maar echt een zandkleur. Ik ben vanaf zaterdag opgehouden met lichtverteerbaar geven, want zijn ontlasting bleef maar zacht. Het lijkt nu wel bijna alsof het daardoor kwam.

Wat ik me nu afvraag is het volgende: is het zo dat een hond kleinere hoeveelheden voer makkelijker verteerd? Ik voerde Joep namelijk altijd 1x per dag met resultaat altijd zachte ontlasting. Sinds die diarreetoestand heb ik me aangewend om hem 's ochtends te voeren en 's avonds met tussenpoos van 12 uur. Nu zie ik dus dat zijn ontlasting wel hard is. Is dit een toevalstreffer of kan het toch met de manier van voeren te maken hebben.
Door Ine
#418112
Misschien heeft jouw Joep idd wat moeite met een grote hoeveelheid ineens.
Net zoiets als mensen, die een pup teveel voeren, die gaat ook aan de dunne.
Als deze simpele aanpassing het ei van Columbus is voor Joep, is dat toch heerlijk! ;)
Ik duim, dat het nu zo mooi blijft! Wat een genot, die mooie drollen hè! ;) ;D ;D ;D
Door Lizzy
#418118
Het is fantastisch dat zijn ontlasting er nu zo goed uit ziet!!! Maar ik zou (als ik jou was) nog even een slag om de arm houden.... Ik zou het nog even aan zien. Als de ontlasting goed blijft, dan zou het natuurlijk wel degelijk met de frequentie van het voeren te maken kunnen hebben, hoewel ik er nog niet eerder van gehoord heb. Ik zou in ieder geval willen zeggen: HOUDEN ZO met deze ontlasting!!!

(zandkleurig is niks mis mee. Dat hebben ze hier ook zo vaak. Ze hebben hier alleen donkere ontlasting na pens en na orgaanvlees en na vette vis).
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#418461
Goed bericht, zeg,komt door onze goede invloed van zaterdag! ;D ;D ;D

Zonder gekheid, je gaf hem toch ook groene leem? Zou dat niet de reden zijn dat het nu goed gaat? ;)
Gebruikersavatar
Door Pauline
#419620
Even een updatje over de poep van Joep.

Gisterochtend had hij eerst keurige harde ontlasting, daarna toch weer een beetje diarree. Vervolgens ging hij weer een keer zitten en kwam er alleen maar helder slijm uit.

Gisteravond keurige harde drollen. Zijn maaltijd ('s ochtends) was vuile pens met een lamsschouderblad.
Avondmaaltijd gisteren was runderstrot.

Vanochtend wederom eerst hard en als laatste wat zachter. Dit keer kwam er geen slijm mee. Ik heb me nu ook aangewend om Joep niet de kans te geven iedere keer te gaan zitten persen. Als er niets meer komt, moet hij meelopen (voel mezelf soms wel een rotmens, maar het is voor zijn eigen bestwil).

Vanochtend heeft hij kippenmaagjes met groentemix en kippennekken gehad, vanmiddag keurige harde drollen. Daarnet heb ik hem de laatste kippennekken gegeven en nu ben ik benieuwd hoe het morgenvroeg gaat.

Ik geef hem dus bij zijn ochtendmaaltijd een lepel groene leem.

Het lijkt er bijna op of alleen zijn eerste onlasting 's ochtends dunner is, maar dat moet ik nog eerst een aantal dagen bijhouden.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#419895
Vanochtend (op de kippennekken van gisteravond) keurige harde drollen. Zo mooi zie ik ze zelden.

Vanochtend hebben ze rundvlees met groentemix en een schapenrib na gehad. Daarnet bijna hard alleen aan het eind wat zachter. Uiteraard heeft hij vanochtend ook groene leem gehad.

Heb toch wel een beetje de indruk dat zijn ontlasting op kip altijd goed is. Maar ik ga het nog beter in de gaten houden. Is het aannemelijk dat zijn ontlasting daarnet al van het eten van vanochtend is? Dacht altijd dat het zo'n 12 uur duurde voordat het verteerd is. Zou betekenen dat het nog resten van gisteravond zijn. En dat haalt mij theorie over kip weer onderuit omdat daarnet ook het laatste beetje aan de zachte kant was. Let op: zacht, maar absoluut geen diarree.
Door Lizzy
#419945
Nou ja, dit is in ieder geval een verbetering!!

Dit is ongeveer de snelheid van vertering:

Na 2 tot 4 uur is ongeveer 1/3 deel van het vlees nog terug te vinden in de maag.
Na 6 uur was dat nog 1/4 deel.
Na 9 uur was dat nog maar 1/10 deel terwijl na 12 uur niets meer was terug te vinden.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#419953
Hoe lang duurt de passage van maag door darm tot uiteindelijk ontlasting?

Zou betekenen dat de ontlasting van daarnet in principe wel van vanochtend kan zijn. Ze hebben om 09.00 uur eten gehad en Joep had om 13.30 uur ontlasting.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door