Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door LaSkyler
#418198
Hallo,

even een vraagje.
Sinds ongeveer 5 weken krijgt Bas van mij Carnibest. Hij heeft nooit erg veel last gehad van tandplak/tandsteen, ik heb dan ook nooit echt zijn tanden hoeven poetsen.
Nu begin ik hem steeds meer te ruiken. Uit zijn mond. Ik heb net even gekeken en vooral zijn achterste kiezen zijn best wel erg. Het tandvlees begint te bloeden als ik het aanraak en er zit behoorlijk wat tandplak/tandsteen op. Ik had gehoopt dat het voeren van Carnibest alleen maar goed nieuws zou zijn voor zijn gebit maar dat is dus niet zo.
Wat kan ik op dit moment doen? Ik zit te twijfelen of ik naar de DA zal gaan met hem, dan krijgt ie waarschijnlijk een antibioticum mee. En dan zou het ook nog eens kunnen dat ze zegt: toch een keer onder narcose schoon laten maken, en dat wil ik echt niet!
Hebben jullie tips of denken jullie dat het onvermijdelijk is dat hij behandeld zal moeten worden?

Groetjes van Lonie.

P.s. Met het geven van botten e.d. heb ik nog geen ervaring en ik weet ook niet of dat voor dit probleem op dit moment nog zin heeft?
Door Mevroi Kruim
#418199
Zeker heeft het geven van botten zin, goeie zachte kauwbotten zoals kalf en lam helpen heel goed tegen tandsteen en -plak. En ook grote lappen pens of kopvlees, daar moeten ze flink op kauwen en knagen en dat schuurt ook lekker. Dat zou ik iig eerst proberen.
Door Lizzy
#418202
Wel een beetje vreemd, dat hij nu ineens last van tandplak/steen en bloedend tandvlees krijgt... Ik snap dat niet zo goed... Je zou inderdaad verwachten dat hij daar niet meer last van zou moeten krijgen. Ik denk toch dat ik vleesbotten of 'hele prooidieren' (erbij) zou gaan voeren. Dus af en toe een flink stuk van een hele kip of eend of konijn. En inderdaad niet-dragende vleesbot delen van lam enzo. Wat gaf je trouwens hiervoor?
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 07 nov 2005, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door LaSkyler
#418204
Bas is altijd een echte brokkenhond geweest. Hij kreeg van mij Happy Dog, met af en toe een snack ernaast zoals een pensstaafje.

Kan ik de botten die jullie beschrijven het beste bij de gewone slager halen?

Vorige week heeft Bas erge diarree gehad, heb hem 2 dagen op rijst en gekookte kip gehad, ben nu weer terug op de Carnibest, eerst met gekookt water eroverheen, nu met warm water. Wat is de kans dat hij weer aan de diarree gaat zogauw ik botten ga voeren? Ik heb vorige week wel een zak bevroren kipstukjes meegekregen van de trimster van Bas. Dit zijn kleine stukjes vleugel met bot erin. Is dat misschien een idee om mee te beginnen of haalt dat weinig uit?
Door Lizzy
#418206
Ik zou voorlopig even een paar dagen/weekjes rustig aan doen, totdat zijn darmen weer rustig zijn. Dan kun je beginnen met kippennekken. Die haal je bij een poelier of Islamitische slager. Ook kun je dan wel wat lappen pens en lappen kopvlees gaan geven. Meestal haal je deze bij zelfslachtende slagers enzo. Misschien moet je even in de categorie vraag en aanbod kijken of er adressen bij jou in de buurt zijn. Als dat goed gaat en hij verteerd het goed, dan kun je een keer een flink stuk van een hele kip geven, met bot natuurlijk. En lamsbotten kun je ook het beste halen bij een Islamitische slager trouwens. In de tussentijd zou je zijn tandvlees zachtjes kunnen masseren met een gaasje, gedrenkt in echinacea (10 delen water op 1 deel echinacea). Ik weet niet of dit ook niet met ontgiften te maken kan hebben.
Door LaSkyler
#418237
Dank je wel voor de snelle reacties! :)

De Echinacea, moet ik daarvan de tinctuur hebben?
Dat het te maken kan hebben met ontgiften had ik nog niet over nagedacht.
Ik moet wel zeggen dat het nieuw voor me is om niet meteen naar de dierenarts te gaan als er zoiets aan de hand is. Ik van van nature snel overbezorgd namelijk :(

Groetjes van Lonie.
Door Lizzy
#418261
Als je het prettig vindt om ook even naar de DA te gaan: dan moet je dat zeker doen hoor!! Ik zou ook gaan, als dit bleef (alleen zou ik niet direct gaan). Van de echinacea zou ik gewoon bijv de Extra Forte van Bloem nemen. Die is bij vrijwel iedere drogist te koop. Het bevat ook cat's claw en plantago en dat zijn beide weefselversterkende planten.
Door Femke
#418387
We hebben dit probleem met Loebas ook gehad, ook al had hij "maar" 2 jaar brok gegeten: echt een dikke cementlaag op zijn kiezen.
Helaas hielp er bij hem geen kipnek, rib of penslap aan :-\ ook allerlei andere tips en truuks uitgehaald maar niets hielp.

Op een gegeven moment moest hij toch onder narcose om foto's te maken, toen heeft de DA meteen de kiezen schoongemaakt.
Hij krijgt nu absoluut niets meer met zetmeel ofzo, maar nog moet ik het bijhouden anders zit het er met dezelfde gang weer op :-\

Ik doe het als volgt: poetsen met parodontax (de blauwe) en een electrische tandenborstel, en wat er niet af wil krab ik eraf met mijn nagel of met een plastic krabbertje.
Door LaSkyler
#419123
Ik ga morgen de Echinacea halen om te beginnen, en ga iedere dag een klein stukje krabben. Denk dat ik het meeste wel met m'n nagels eraf krijg, het is niet zo'n dikke laag maar er zit toch wel wat. Waar ik me de meeste zorgen om maak is de mogelijke ontsteking die er zit. Ik ben benieuwd hoever ik het op deze manier weg kan krijgen.

Bedankt voor jullie hulp en tips :)
Door Truus
#419151
Ik kan me niet voorstellen dat die tandplak nu van de Carnibest komt. Bas moet er al veel langer last van hebben .
Door de brokken had een van mijn honden destijds ook een slecht gebit met tandplak.
Dat is er onder narcose afgehaald, nu op vers en bot blijven ze prachtig wit.
Ik denk dat je het er niet zomaar af krijgt naar...wie weet.
Door Femke
#419154
LaSkyler schreef: Ik ga morgen de Echinacea halen om te beginnen, en ga iedere dag een klein stukje krabben. Denk dat ik het meeste wel met m'n nagels eraf krijg, het is niet zo'n dikke laag maar er zit toch wel wat. Waar ik me de meeste zorgen om maak is de mogelijke ontsteking die er zit. Ik ben benieuwd hoever ik het op deze manier weg kan krijgen.

Bedankt voor jullie hulp en tips :)
bij tandvleesonsteking dep ik het ontstoken tandvlees een paar keer per dag met een watje met waterstof peroxide, dat helpt wel goed moet ik zeggen.
Door LaSkyler
#419189
Truus schreef: Ik kan me niet voorstellen dat die tandplak nu van de Carnibest komt. Bas moet er al veel langer last van hebben .
Door de brokken had een van mijn honden destijds ook een slecht gebit met tandplak.
Dat is er onder narcose afgehaald, nu op vers en bot blijven ze prachtig wit.
Ik denk dat je het er niet zomaar af krijgt naar...wie weet.
Het vreemde is dat hij er echt nooit zo'n last van heeft gehad. Ik controleer toch regelmatig, de DA zei vorig jaar nog dat ze wou dat meer honden van Bas z'n leeftijd zulke tanden hadden. Hij heeft vaak wel een heel klein randje tandsteen gehad, beginnend zeg maar, maar dat kon ik er zo af krabben met m'n nagel. Kan het zijn dat hij hier gewoon veel aanleg voor heeft?
(Het zijn trouwens geen echte brokken tandsteen hoor, meer een laagje/aanslag, maar wel hard).

Welk van de 2 (echinacea of waterstof peroxide) zou de beste keuze zijn denken jullie?
Laatst gewijzigd door LaSkyler op di 08 nov 2005, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Truus
#419194
Aanleg kan meespelen. De een blijft een mooi gebit houden en de ander niet. Zo is het ook bij de mens.
Als ik een lamsrib geef, zijn ze weer mooi wit. Ook een lap pens helpt.
Ik snap dat je liever niet onder narcose de tandplak en tandsteen wilt weghalen.
Probeer eerst de tips , die gegeven zijn zou ik zeggen.
Laatst gewijzigd door Truus op di 08 nov 2005, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door