Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Gina JRT
#41672
Zoals eerder aangegeven ga ik in de herkansing met het menu van Gina(tje). Ik heb de goede raad van andere barfexperts opgevolgd. De man van die islamitische slagerij begint tegenwoordig al te lachen als ik binnenkom (zou het voor mij zijn of omdat ik vlees voor de hond kom halen ??? :P)

Maandag:
200 gr. lamsrib/50 gr. groente
200 gr. kippevleugels/ 50 gr. groente

Dinsdag:
2 schijven Rodi pens/ei
200 gr. vis/50 gr. groente

Woensdag:
200 gr. kippevleugels/50 gr. groente
200 gr. lamsnek

Donderdag:
200 gr. roodvlees/50 gr. groente
150 gr. kippemaagjes/50 gr. groente

Vrijdag:
100 gr. gehakt/50 gr. groente/ei
200 gr. lamsnek

Zaterdag:
150 gr. kippehartjes/50 gr. groente
200 gr. lamsrib/50 gr. groente

Zondag:
2 schijven Rodi lamshart/50 gr. groente
150 gr. roodvlees/mergpijpje

* met groente, bedoel ik groente en/of fruit
* op de dagen dat er geen GF op het menu staat krijgt
ze een toetje (yoghurt o.i.d.)
* om de dag voeg ik 1 tl. maiskiemolie toe
* van gehakt/kippehartjes en -maagjes krijgt ze iets
minder omdat ze hier gauw vol van zit.

Brandt los barfers, kan ik door naar de volgende ronde???? :D :D

Groetjes, Angela
Door Lizzy
#41673
Hoi Angela, jij mag van mij door naar de volgende ronde hoor!! Ik vind het super!!

Maar ik heb toch even een berekening van jouw menu gemaakt, ter lering. OK, het is niet op de % nauwkeurig, want ik heb de zuivel bijv. niet meegerekend (omdat ik daar geen gewicht van had). Ik sta overigens ook niet bekent een rekenwonder te zijn, dus reken het even na!

Je geeft:

200 gram vis
800 gram lamsrib of lamsnek
400 gram kippenvleugels
450 groentes en fruit
450 vlees (spiervlees)
100 gram ei
550 gram orgaanvlees
------------
2950 gram totaal

OK, 1% van 2950 = 29.5

Dus geef je in percentages:

6.7% vis
27% lamsrib of lamsnek
13.5% kippenvleugel
15.2% groente/fruit
15.2% vlees (spier)
3.3% ei
18.6% orgaanvlees

OK, ik ga er vanuit dat lamsrib/nek + kippenvleugel voor 50% uit bot en 50% uit vlees bestaat. Deze twee totaal is 40.5% en dat betekent dat je 20% bot geeft. Dat is perfect!

Tel de andere 20% (vlees) op bij de 15.2% spiervlees en je geeft in totaal 35.2% spiervlees. Da's ook hartstikke goed!

Het enige dat ik een tikkie aan de hoge kant vind is orgaanvlees. Tis maar 3% maar volgens mij ga jij voor perfectie, dus zeg ik het maar even. Niet meer dan dit geven dus.

Om voldoende af te wisselen zou je kunnen overwegen om de week erop bijv. ook eens kalkoenvlees of kalfsbot te geven. Of ipv sardien (bijv) makreel (heel en rauw). Of bijv. een keer konijn of parelhoen. In plaats van kippenhart zou je bijv. runderhart of lamsnier kunnen geven. Nah, je begrijpt wat ik bedoel!

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 22 jan 2004, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Gina JRT
#41715
Hoi Lizzy,

harstikke bedankt voor je berekening en uitleg, echt te gek. ;D Ik weet nu dat ik op de goeie weg ben.

Gisteren ben ik dan weer naar die Islamitische slagerij geweest en stond ik daarna in de keuken het vlees te malen en in zakjes te proppen en Gina piepen en blaffen (zo lekker schel ook nog - zo van uh kan het zijn dat er misschien iets per ongeluk expres van het aanrecht valt ;D)

Ik heb van de week nog een Barfverhaal "Wat eten ze vandaag" gelezen op de site www.geocities.com/husky_in_nood/voeding.html.
Alleen al de manier waarop het verteld wordt is lachwekkend, zeker als je nog niet zo bekend bent in barfland.

Het blijft een feest om je hond zo te zien smikkelen. Misschien ga ik de katten ook nog wel overhalen! (dat zal niet meevallen :-\ voor de dames is alleen Sheba goed genoeg :-\)

Inderdaad zou ik wat meer kunnen afwisselen. Dus volgende week op zoek naar konijn en zo... zoefzoeffff

Groetjes, Angela
Door Truus
#41720
Ik heb van de week nog een Barfverhaal "Wat eten ze vandaag" gelezen op de site www.geocities.com/husky_in_nood/voeding.html.
Alleen al de manier waarop het verteld wordt is lachwekkend, zeker als je nog niet zo bekend bent in barfland.








[quote][/quote]

Hoi Angela heb net ook even gelezen op de site die je aan gaf :D
Wat is dat over de voeding leuk beschreven zeg!
En ook weer leerzaam. Erg goed om even te lezen ;)
Jij succes verder met het Barfen.Het gaat goed he :D
Groetjes.
Door Gina JRT
#41733
[quote="Truus.P"]

Wat is dat over de voeding leuk beschreven zeg!
[/quote]

Hoi Truus,
Dat vond ik nou ook. Het is op een humoristische, maar toch leerzame manier beschreven, vooral dat eerste stukkie over die brokken. Ik heb in een deuk gelegen.

Ja, het barfen gaat me best goed af, beter dan ik gedacht had. Toen ik de 1e keer op barfplaats kwam dacht ik....Help :o!! waar begin ik aan. Maar nu....tis verslavend ;D ;D

Angela
Door Truus
#41736
[quote="Gina JRT"]
[quote="Truus.P"]

Wat is dat over de voeding leuk beschreven zeg!
[/quote]

Hoi Truus,
Dat vond ik nou ook. Het is op een humoristische, maar toch leerzame manier beschreven, vooral dat eerste stukkie over die brokken. Ik heb in een deuk gelegen.

Ja, het barfen gaat me best goed af, beter dan ik gedacht had. Toen ik de 1e keer op barfplaats kwam dacht ik....Help :o!! waar begin ik aan. Maar nu....tis verslavend ;D ;D

Angela

[/quote]
Ja het is echt verslavend he ;D en vooral voor de doggy's ;)
Jij leert heel snel en door je velen vragen wordt je gauw wijs 8)
Ik had mee gelezen omdat ik zag dat jij een J.R. had.
Ik heb er twee en kon zo jou menu een beetje vergelijken.
De groetjes he.
Truus.
Door Gina JRT
#41744
He Truus, wat leuk dat jij ook Jackies hebt. Lekker eigenwijs he, net als het vrouwtje af en toe :D
Gina is nu bijna een half jaar. Hoe oud zijn die van jou??

Angela
Door Gina JRT
#41747
[quote author=Truus.P
Ik heb er twee en kon zo jou menu een beetje vergelijken.
][quote][/quote]

Komt het menu trouwens een beetje over 1 ??? :D :D[/quote
Laatst gewijzigd door Gina JRT op zo 18 jan 2004, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#43425
Ik wil hier trouwens wel graag aan toevoegen dat wat voor de ene werkt (qua voeding) werkt voor de andere hond misschien niet goed. Dus kijk vooral goed naar hoe JOUW hond het doet op specifieke voeding en percentages!

Voorbeeld: een van mijn honden heeft al snel harde ontlasting bij 20% bot. Zij krijgt dus minder bot. Richting de 15%. Gek genoeg ben ik tot de ontdekking gekomen dat zij ook de eierschillen van haar rauwe eitje niet moet... Die worden opgegeten door Brutus. Brutus is tevens de hond die het meest bot kan verdragen. Hij krijgt dus ook wel eens 25% bot.

Snap je wat ik bedoel?
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 22 jan 2004, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Gina JRT
#46679
Ik snap het Lizzy.

Sorry dat ik zo laat op je berichtje reageer, ik ben even niet in de mogelijkheid geweest.

Gr. Angela
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door