Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Alies
#418035
Hallo allemaal.

Afgelopen weekend was ik met Tara op de show in Bleiswijk. De keurmeester vond dat haar topline niet mooi recht was. Dus vandaag ben ik eens bezig gegaan met trimmen en ik heb haar tot de ondervacht getrimd zodat alles mooi gelijk terug groeit. Maar er bleven bobbels in zitten en toen voelde ik en het blijkt haar ruggengraat te zijn! Ze is dus te dun want je ziet die ruggengraat nu zelfs door de vacht nu die zo kort is. Moet ik haar extra carnibest geven? En zijn er nog meer dingen die ik kan doen want over 2 weken heb ik weer een show. Is pap ook goed om te geven?
Laatst gewijzigd door Alies op ma 07 nov 2005, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ine
#418058
Wat voor ras is het, hoe oud, hoeveel weegt ze?
Je kunt natuurlijk CB Aktief gaan geven, of iets meer, maar je moet wel voorzichtig zijn. Een hond in 14 dagen even snel aan laten komen, is niet verstandig.
En of je door meer gewicht een betere topline krijgt :-\
Door Alies
#418069
Over die topline denk ik wel dat het helpt want de topline is niet recht omdat je haar ruggengraat ziet
Gebruikersavatar
Door Pauline
#418075
Het is denk ik (wat Ine ook al zegt) niet verstandig om een hond in 2 weken tijd heel veel te laten aankomen.

Hoe oud is ze en welk ras? En idd wat weegt ze nu.

Ik begrijp dat je de show belangrijk vindt, maar in ga ervanuit dat je hond nog veel belangrijker is.

Ik zou het idd proberen met CB aktief, dat is de wat vettere variant. Hier kunnen ze er niet goed tegen, krijgen ze diarree van.

Pap geven lijkt mij niet verstandig en geen oplossing.
Door Helen
#418083
Ik zou geen Carnibest actief geven, maar gewoon meer voeren. En bijv. twee keer per week een eitje toevoegen, een keer per week vette vis voeren en vaker lam en rijst voeren ipv de natuurmix. Dat is ook wat vetter.
Is ze echt zo mager? En zo ja, hoe kan het dat je dat niet eerder gezien hebt? Je merkt toch ook door te voelen aan de ribben van de hond dat zij mager is?
Door danielle1980
#418111
bij mijn honden zie/voel je ook de ruggegraat hoor.
maar ze zijn echt niet te mager.
ze zijn nog jong en in de groei, als ze wat ouder worden word dat vanzelf anders.

als ze wel te mager is zou ik iets meer gaan voeren, of de aktief.
en/of wat vette andere dingen bijvoegen.
Door Ine
#418117
Ben intussen maar zelf aan het speuren gegaan en zie, dat je een ierse terrier hebt van nu 2 jaar oud.
Een hond, waaraan je toch makkelijk kunt zien, of zij te dik of te dun is.
Hoeveel mag ze normaal ongeveer wegen en hoeveel geef je haar nu?
Door Ine
#418120
Alies schreef: Over die topline denk ik wel dat het helpt want de topline is niet recht omdat je haar ruggengraat ziet
Zouden ze echt de ruggewervels met die topline bedoelen :-\
Wordt daar niet gewoon het beeld van de rug bedoeld? Zoals een aflopende bij de Duitse herders, een rechte bij de labradors etc.?
Ik ben geen keurmeester en kom weinig op shows, maar ik kan me niet voorstellen, dat het iets met die wervels te maken heeft. Dan zou er in het keurrapport staan: "te mager voorgebracht".
Gebruikersavatar
Door Angelique
#418140
Alies schreef: Over die topline denk ik wel dat het helpt want de topline is niet recht omdat je haar ruggengraat ziet
Of mijn hond nu mager is of wat gezet, toplijn is idem, of hij moet zo moddervet zijn dat die doorzakt, maar wat schraal zijn heeft geen negatieve (of positieve) invloed op de toplijn. Idem als trimmen, je kunt door trimmen optisch een mooie toplijn neerzetten, maar als de toplijn niet goed is en de keurmeester doet wat hij moet dus, dus voelen, dan val je zo door het mandje.

Mocht hij inderdaad te mager zijn dan zou ik geen vet extra geven, maar meer de dingen die Helen ook al noemt en daarbij nog wat spiervlees.
Laatst gewijzigd door Angelique op ma 07 nov 2005, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Alies
#418163
Nee maar je ziet echt allemaal bobbels, bij de show bedoelden ze dat niet hoor maar ik probeerde die topline dus recht te trimmen en haar vacht is nu dus vrij kort en nu zie je de ruggengraat. Maar de dierenarts op de show vond haar ook wat aan de magere kant hoor. Maar ik prop haar echt niet vol hoor en zker niet voor de show, de gezondheid van mijn hond is belangrijker dan een show. maar ik geef haar gewoon wat extra carnibest en af en toe een bakje volle yoghurt. maar heus niet ladingen koekjes hoor, ze krijgt af en toe een pensstaafje.
Door Alies
#418680
Maar het is een ierse terrier ze is 46 cm hoog en weegt ongeveer 12 kg. ik weet dat dat niet weinig is maar ik ben zelf ook vrij dun maar heb voor mijn lengte een heel normaal gewicht
Door herder_lover
#418744
vind je haar zelf ook te mager? Dara heeft dat ook, als ik met mijn hand over haar rug ga voel je alle wervels. Je ziet het bij haar niet door haar vacht, maar je voelt het wel. Zelfde bij de ribben, volgens mij hoor je bij een hond de ribben te voelen als je hand er plat en losjes op legt. Kan me haast niet voorstellen dat dat veel uitmaakt op een show. Ik kom nooit op shows hoor, maar ik kan me voorstellen dat haar rug wellicht niet recht zou lopen en dat dat weinig te maken heeft met de wervels. Maar nogmaals, ik heb geen verstand van showhondjes en kan me voorstellen dat je niet wilt horen dat de rug eventueel niet recht zou lopen ;D ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door