Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ellen Els en Nina
#417966
Op de hondenclub zit iemand die thuis een doodzieke hond heeft. Problemen met de alvleesklier. Ik heb (hier ?) wel eens wat gelezen over BARF en alvleesklierproblemen, maar ik weet niet meer wat/waar. Kan iemand mij helpen?
Ik ben op zoek naar een artikel dat ik mee kan nemen. Ik ben zelf niet voldoende op de hoogte maar ik wil graag de aandacht van het baasje vestigen op de mogelijkheden die andere voedig kan bieden. (zal niet meevallen want de DA heeft natuurlijk een belangrijke invloed, maar wie weet grijpt ook dit baasje elke kans op herstel aan).
Door Lizzy
#417977
Ik denk dat het er een beetje vanaf hangt wat voor problemen de hond precies heeft. Als de hond een slechtwerkende alvleesklier heeft (bijv. de aandoening EPI - exocriene pancreasinsufficiëntie), dan heeft hij waarschijnlijk grote problemen met het verteren van vooral vetten. De hond heeft een mager (weinig vet) voer nodig en pancreasenzymen nodig. Duck heeft een versvleesvoeding waar deze enzymen inzitten (en waar weinig vet in zit) en daar schijnen heel veel honden met EPI het erg goed op te doen.

Maar als de hond bijv. een acute alvleesklierontsteking heeft: die moet eerst behandeld worden en zo'n hond zou ik zelf niet zomaar even over durven zetten op een barf dieet (eerst in verdiepen en dan lannnngggzaam overschakelen enzo). Want ze moeten de hond vooral een menu voeren waar weinig vet in zit. Ook moeten ze meerdere keren per dag kleinere porties voeren en moeten ze wel pancreasenzym toe voegen (of verse pancreas, maar daar schijnt niet makkelijk aan te komen te zijn).
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 07 nov 2005, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kaar
#417982
Abbaio heeft dus een pancreas insufficientie, daar had ik ook al eens over geschreven hier.
Alleen kan hij de Duck pancreas niet hebben omdat er graan in zit aardoor hij nog zieker wordt.
Sinds ik barf gaat het super!
Door Lizzy
#417989
Kaar schreef: Abbaio heeft dus een pancreas insufficientie, daar had ik ook al eens over geschreven hier.
Alleen kan hij de Duck pancreas niet hebben omdat er graan in zit aardoor hij nog zieker wordt.
Sinds ik barf gaat het super!
Aangezien de pancreasenzymen belangrijk zijn voor de vertering vetten, eiwitten en koolhydraten, heb ik hier wel beeld bij. Maar bij EPI geven toch vooral de vetten problemen? Geef je wel enzymen?
Door Ellen Els en Nina
#417990
Alvast bedankt voor jullie snelle reacties. Ik zal het de volgende keer eens aankaarten. Ik neem gewoon wat printjes mee ter ondersteuning van "mijn verhaal".
Door Kaar
#417993
Ja, hij staat onder behandeling van een natuurgeneeskundig e adviespraktijk en krijgt ook elke dag verse pancreas bij zijn eten voor de nodige enzymen en zo.
Bij hem waren het niet alleen de vetten maar heeft hij ook een probleem met graan.
Laatst gewijzigd door Kaar op ma 07 nov 2005, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#418001
Kaar schreef: Ja, hij staat onder behandeling van een natuurgeneeskundig e adviespraktijk en krijgt ook elke dag verse pancreas bij zijn eten voor de nodige enzymen en zo.
Bij hem waren het niet alleen de vetten maar heeft hij ook een probleem met graan.
Aha! Wat goed dat je aan verse pancreas kunt komen! Mag ik vragen hoe je eraan komt? Fijn dat het nu super gaat! Het verbaast me niks, van die koolhydraat! Eigenlijk slecht voor iedere hond....
Door Kaar
#2559620
Na alle dingen en verhalen is het wel eer tijd voor een update van Abbaio.
Hij is bijna 9 en gaat nog steeds op wat dingen na lekker op zijn manier.
Zijn pancreas doet het goed, we hebben een hele lange tijd pancreas (vers) aan zijn eten toegevoegd totdat hij het na een anderhalf jaar ineens liet staan.
Ja, wat dan?
Ik ga er zelf vanuit dat honden zelf aan kunnen geven wat wel en niet nodig is en zo ook Abbaio.
Het blijft nog steeds goed gaan en we hebben hem nog steeds zonder pancreas bij zijn voeding.

Vet geeft nog wel problemen dus daar houden we rekening mee.
Ondertussen is hij een aantal keer geopereerd ivm tumor waarvan we een periode hadden van 3x in 2 maanden.
Hierdoor is hij ook gecastreerd (Tumor op balzak en ze hebben echt gekeken of het weggehaald kon worden met behoud van ballen maar dat ging echt niet).
De laatste keer was vlak voor de verhuizing, een tumor onder zijn voet die hem in het begin niet in de weg zat maar op den duur ineens een bult extra erop kreeg die niet dicht ging.
Ze hebben toen een teen af moeten zetten met als gevolg dat hij met regelmaar nog wel zwikt en doet maar verder is Abbaio nog steeds Abbaio, Biebelig samen met kobus/Yethi en hebben die twee elkaar wel gevonden.
(Yin en Yang).
We hadden nooit verwacht dat het mannetje zo lang mee zou gaan maar gelukkig doet hij het toch!

We hebben hem al jaren niet meer geent omdat dat ook een trigger kan zijn.
Al met al hebben we dus wel een maf verhaal zo bij elkaar en het meest bijzondere is dat hij zelfs wat dikker is geworden in de tussentijd en dus voor zijn begippen nu tonnetje rond en voor ons nu normaal.
Wie had dat ooit gedacht.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door