Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door hondenliefhebster
#41771
Gistermorgen heb ik twaalf kilo Energique gekregen. Oeps, dat was nog wel even schrikken, want het is behoorlijk veeeeeeel voor een 'gewone' ondervriezer ... Tot overmaat van ramp kwam mijn husbandje, die al eerder boodschappen was gaan doen, ook nog ongevraagd met allerlei diepvriesspul aanzetten. Heel lief, hoor, maarre >:( >:( >:( !!! Enfin, het is me gelukt alles weg te stouwen (vraag niet hoe), en dat met twee hebberige honden naast me. Of ze dat nieuwe voer lusten, is dus niet de vraag.
Nu maar hopen dat we snel tegen een leuke tweedehands vrieskist aanlopen, want ik wil er Bibi bij gaan geven (en dat schijnt in grote verpakkingen goedkoper te zijn) en later ook nog verse spullen van de slager. Daarvoor moet wel eerst het aanhangwagentje uit de garage - en liefst zo snel mogelijk verkocht. Snappen jullie het nog? ??? ??? ???

Nu wat vragen over Energique.
In de doos zaten geen verpakkingen; deze bevatte een grote, losse plastic zak met 'hamburgers'. Is dat bij jullie ook zo?
Ik vind de hamburgers er trouwens wat typisch uitzien, beige-achtig. Heel anders in ieder geval dan Rodi. Hoe komt het dat er zo'n kleurverschil is tussen die soorten?
Ligt dat aan de samenstelling?
De aanwijzingen zijn nogal summier. Op de verpakking staat dat per kilo hond (klinkt dat gek) een hamburger gegeven moet worden, maar is dat per maaltijd of per dag?
Frankie weegt ongeveer 25 kilo, maar heeft nu zijn wintergewicht, dus zal hij zo'n 27 kilo zijn.
Jaymz woog de laatste keer bij de dierenarts iets meer dan 20 kilo, maar lijkt me inmiddels zwaarder. Mogelijk begint hij eindelijk zijn 'volwassen' gewicht te krijgen.
In totaal kom ik dan voor Frank op zes schijven Energique, en voor Jaymz op vijf. Per maaltijd? Per dag?
Iemand adviseerde me zelfs om hen dagelijks tien schijven (per hond dus) te geven.
Daarstraks zijn ze weer twintig kilometer meegeweest naast de fiets. Nu liggen er voor iedere hond vier schijfjes te ontdooien. Maar is dat eigenlijk te veel of te weinig?
Groetjes van mij en poten van de zenuwachtige - want in afwachting van nieuw voer - Hollanders.
:) :) :) :) :) :) :) :) :) :)
Door ~anna~
#41778
Mijn Hollander doet het prima op 2 keer 2 en halve schijf de nummer 1 of 3 hij weegt 25 kg. hij is er gek op ;D
De kleur van nummer 3 is ook donkerder van binnen.En verder vinden we de driehoekjes wel goed hoor ;D Van Rodie moet je meer voeren dat vind ik minder
Door hondenliefhebster
#41810
Schijven nummer 1 en 3??????????? ??? ??? ??? Help! Wat weten jullie dat mij tot nu is ontgaan? Of bedoel je het 'normale' voer, en het voer voor honden die overgevoelig voor iets zijn?
Groetjes! ;)
Door ~anna~
#41814
[quote="hondenliefhebster"]
Schijven nummer 1 en 3??????????? ??? ??? ??? Help! Wat weten jullie dat mij tot nu is ontgaan? Of bedoel je het 'normale' voer, en het voer voor honden die overgevoelig voor iets zijn?
Groetjes! ;)

[/quote]Als je hond een aktieve dag ;D heeft mag je meer van de gewone geven maar ik vind het dan handiger om 3 te geven het werkhondenvoer ;)
Had jij een tijdje terug een stukje geschreven in het clubblad?
Door Lizzy
#41905
Volgens mij moet je op 5 kilo hond 1 schijf Energique geven.

Je hebt inderdaad 4 types Energique. Voor de volwassen hond, voor de pup, voor de werkhond en voor de hond met huid/darm problemen.

Kijk anders ook even op hun site: http://www.energique.nl/index.php

Maar goed, toen ik ooit Energique gaf zaten de hamburgers inderdaad in een zak. Dat was altijd het geval als ik 12 of 24 kilo bestelde. En ja, de schijven zien er iets bruinig/beige uit. Da's ook heel normaal. Volgens mij hebben ze de kleur aan het productieproces te danken maar ook aan de ingredienten.
Door avalon
#41912
Bij mij zitten de schijven ook gewoon in een grote zak (alsof het er zo is ingemikt ;D). deze zak is niet afgesloten en zit in een witte doos. Op de zijkant zit een klein etiketje (8x8cm) daar staat het nr op en hh je per kg lichaamsgewicht mag geven. Voor de nr 1 is dat 1 schijf per 5 kg lichaamsgewicht.
Door Paul_Barte
#41929
>>
Op de verpakking staat dat per kilo hond (klinkt dat gek) een hamburger gegeven moet worden, maar is dat per maaltijd of per dag?
>>

;D dat zal er echt niet opstaan denk ik...zou een hond van 25 kilo dus 25 schijven per dag moeten hebben haha.

Het handigste is om de doos leeg te maken en te verpakken in dagverpakking per hond!! Zakjes van 5 schijfjes of 6 enz. enz.
Zorg ervoor dat de 'puntjes' dezelfde kant opsteken en dan in de vriezer stapelen als volgt ^^^^^^ en het lagje erboven op de volgende manier VVVVVVVV...je zult versteld staan wat je allemaal kwijt kunt in een klein vriezertje ;)
Door sharpie
#41991
Ik had nog een folder van Energique liggen dus hier komt 'ie:
Volgens de richtlijnen van Energique mag je 20gr energique per kilo lichaamsgewicht per dag geven.
Een actieve hond heeft meer nodig dan een rustige hond zeggen ze erbij.
Dus dat betekent dat Frankie ±27 kilo, 540 gram mag hebben en Jaymz ±22 kilo, 440 gram.
Aangezien ze erg aktief zijn, kan je denk ik wel Frankie 600gr en Jaymz 500gr. per dag geven.
En dan liefst voor iedere hond die hoeveelheid verdelen over twee porties.
Laatst gewijzigd door sharpie op ma 19 jan 2004, 01:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hondenliefhebster
#42223
Beste allemaal,
inderdaad, van Rodi moet je meer voeren, dat heb ik al wel gemerkt. Bevat meer vocht, volgens mij.
En ik heb er de website van Energique (weer) op nagekeken en de soort voor de werkhonden zien staan. (Help, ik kom een beetje om in de info, geloof ik, droom 's nachts van botten, enzo.)
Overigens, Frankie en Jaymz zijn dan wel lekker sportief, maar geen echte werkhonden (IPO, KNPV, gehoorzaamheid en wedstrijden op allerlei gebied doen we niet met hen). Naast het fietsen doet alleen Frank nog puur recreatief aan behendigheid. Ik houd het dus voorlopig maar op Energique voor 'gewone' honden. Of niet?????
Per kilo hond een hamburger klinkt inderdaad nogal gek, ik bedoel natuurlijk per 5 kilo hond. Ik heb echter nog niet op de doos kunnen ontdekken of dat per dag of per maaltijd is. Ik neem aan het eerste. Ook staat, volgens mij, nergens het gewicht per schijf en of dat in bevroren of ontdooide toestand bedoeld is.
Als ik jullie ervaringen met dit merk zo lees, lijkt tien schijven per hond per dag nogal aan de royale kant. Ik wil geen gestroomde worstjes naast mijn fiets en denk dat ik inderdaad maar naar 2 1/2 of 3 hamburger(s) ga per hond per maaltijd, eventueel eentje meer als ze weer veel gelopen hebben. Wat denken jullie?
(Ik ben wel een zeurpiet, maar van de reacties die mijn omgeving meent te moeten maken op de nieuwe aanpak qua voer word je ook niet echt vrolijk. Als je dat moet geloven zijn Frankie en Jaymz binnen ettelijke weken zwak, ziek en nog veel meer.)
Groetjes!

NB Balupa, mijn man, is lid van de behendigheidsclub, maar stukkies schrijven doet 'ie, naar mijn weten, in geen geval! Welke vereniging bedoel je?
;) ;) ;) :) :) :)
Door ~anna~
#42236
Op de grote doos staat weinig info maar hun site is wel duidelijk toch? Je kan ze ook altijd bellen e.t.c.
En 3 schijfjes is wel voldoende per keer hoor. Werkhond Energique is ook goed voor behendigheidshonden 8) worden het speren of stuiterballen ;D mischien iets voor het volgende seizoen :P ik bedoel het n.h.c. clubblad ik zal het stukje nog eens opzoeken.En verder laat ze maar l*llen vers is gewoon heel goed ook voor een Hollander ;) en het is flauwekul dat honden van vers feller worden want dat hoor je ook weleens
Door hondenliefhebster
#42286
Ja, nogmaals, ik kom om in de info en ook hier thuis is het even lichtelijk hectisch. Er ontgaat me af en toe gewoon iets en dan dat gezeur van andere mensen ... >:( >:( >:(
Dat honden feller worden van rauw vlees, dat geloof ik echt niet, hoor. Lijkt me, eerlijk gezegd, een goeie voor de categorie sterke verhalen. Haha, zou de gemiddelde Nederlander na het eten van een broodje haring zeker onmiddellijk de plomp in willen duiken? :D Maar ietsies pittiger zou Frank van mij in bepaalde opzichten best wel mogen worden. Die foto van die stoeiende honden hieronder vertekent de boel nogal. Hij kan op zijn manier dan wel macho doen tegen sommige andere honden, maar is naar mensen toe een vreselijke oen. De eerste de beste inbreker wordt door hem dan wel blaffend ontvangen, maar eenmaal binnen onmiddellijk met likjes begroet. Zo'n type is dat. :-\ :-\ :-\ :-\
Laatst gewijzigd door hondenliefhebster op ma 19 jan 2004, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sharpie
#42293
Hallo Hondenliefhebster!

1 schijfje energique is 100 gram (ontooid of niet maakt niet uit).
Verder zegt energique over de hoeveelheid:
20 gram energique per 1 kilo lichaamsgewicht.
De hoeveelheid die ze aanbevelen geldt idd voor 1 hele dag en "niet" per maaltijd.
Dus de hoeveelheid die je ze nu geeft (5 schijven voor Jaymz en 6 schijven voor Frankie per dag) is goed.

Of je honden nu officiele werkhonden zijn of gewoon erg sportief, maakt niet zoveel verschil, het gaat er om dat het aktieve honden zijn, die niet de hele dag thuis zitten met alleen af en toe een ommetje.
Dus je zou bijv. de energique voor werkhonden kunnen afwisselen met de gewone energique of wat meer van de gewone kunnen geven als ze erg aktief zijn geweest die dag.
Als ze te dik worden zie je het vanzelf, want voeren doe je met je ogen, Energique geeft alleen een richtlijn.

Succes ;)
Door hondenliefhebster
#42574
Bedankt voor jullie reacties. Hier kan ik weer een tijdje mee vooruit. Als ik over een poosje een vriezer heb en dus ook Bibi in kan gaan slaan, kom ik weer zeuren! ;)
Frankie en Jaymz staan vandaag voor het eerst op helemaal vers, en volgens mij hebben ze daar beslist geen bezwaar tegen. Ze vinden Energique echt jammie!!!!
Door Jolly
#42635
[quote="hondenliefhebster"]
Bedankt voor jullie reacties. Hier kan ik weer een tijdje mee vooruit. Als ik over een poosje een vriezer heb en dus ook Bibi in kan gaan slaan, kom ik weer zeuren! ;)
[/quote]

kijk eens op marktplaats.nl daar staat heel vaak vriezers of vrieskisten te koop voor weinig.
Zo ben ik ook aan de mijne gekomen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door