Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Semr@
#41750
Hallo,

Ik wil graag weten, wat jullie precies met recreatie botten bedoelen en waar ik ze kan halen. En als hier veel vlees aan zit, kan ik ze dan geven ter vervanging van een maaltijd? Onze honden zijn niet gewend om botten te eten, kan ik ze dan geen kippenvleugeltjes o.i.d. geven? Ik heb het botten document wel gelezen in de bieb op BP. En die kippenvleugeltjes/ poten, zijn gewoon die dingen die je bij de supermarkt ongekruid kunt kopen of niet. Vooral onze zwerfhond is een enorme schrokkop, dus als jullie daar nog tips voor hebben, zodat ze niet stikt in een kippenvleugel :o. Het lijkt me leuk om m'n hondjes te zien genieten van een lekkere kluif met vlees. :D
Bedankt vast voor jullie reacties.

Groetjes Mariska en een knuffel van Nina en Semra.
Door Gina JRT
#41754
Hoi Mariska,

Sinds 2 weken ben ik Gina ook kippevleugeltjes, kalfs- en lamsnek etc. gaan geven. In 1e instantie dacht ik dat krijgt ze nooit voor elkaar. Ik kan je nu uit ervaring vertellen het is een feest om ze zo te zien knagen. Die kippevleugeltjes kun je idd in de winkel kopen, ongemarineerd, bij de poelier of een islamitische slagerij
Ik geef haar, op aanraden van Lizzy, gemalen vleugeltjes en hou 1 vleugel achter die ze daarna lekker kan oppeuzelen.

Naar mijn weten mag je geen dragende delen (in dit geval kippepoten) geven. Maar daar krijg je vast van een meer ervaren lid reactie op...

Succes en groetjes,
Angela
Door Lupa
#41756
als je hond zo een schrokhond is dan kun je hem bv een kipbout geven, maar dat is zeker vervangend voor een maltijd, aangezien jou hondjes niet zo groot zijn.
Ik denk dat alle botten waar vlees aan zit vervangend zijn(voor jou honden) voor een maaltijd.
Mijn kleine honden krijgen 1 maal per week 1 vervangende bot, dat kan van alles zijn, kipbout of (bij de islamiet) lams ribben.of lamsbout daar zit veel vlees erop.
Door Lupa
#41757
Gina JRT schreef: Hoi Mariska,

Sinds 2 weken ben ik Gina ook kippevleugeltjes, kalfs- en lamsnek etc. gaan geven. In 1e instantie dacht ik dat krijgt ze nooit voor elkaar. Ik kan je nu uit ervaring vertellen het is een feest om ze zo te zien knagen. Die kippevleugeltjes kun je idd in de winkel kopen, ongemarineerd, bij de poelier of een islamitische slagerij
Ik geef haar, op aanraden van Lizzy, gemalen vleugeltjes en hou 1 vleugel achter die ze daarna lekker kan oppeuzelen.

Naar mijn weten mag je geen dragende delen (in dit geval kippepoten) geven. Maar daar krijg je vast van een meer ervaren lid reactie op...

Succes en groetjes,
Angela

ik denk niet dat het dragende verhaal hier van toepassing is want kippen botten zijn vrij zacht.
Als je een hele kip geeft dan haal je ook niet de poten ervan af?
maar wie weet weet iemand anders het aantwoordt.

ik geef mijn honden gewoon kippenbouten.
Door Semr@
#41759
Kan ik daar dan zo mee beginnen? Omdat kippenbotten zacht zijn? Of moet ik zoiets nog opbouwen. Ik ben echt een leek hoor wat dit betreft, maar het is fijn dat je hier al deze vragen kunt stellen. En lams en kalfs botten mogen ze die ook helemaal opeten, of moet ik die weg halen als het vlees eraf is?
Semra zou trouwens ook graag eens een cavia uit het hok willen proberen volgens mij :o. Ze kan er echt zo voor staan met een blik van lekker hapje, kom spring eens uit dat hok in mijn bekje :-\. Ze kan gelukkig niet bij het hok komen ;)

Groetjes Mariska.
Door Lupa
#41762
kijk op de bar daaar zijn leuke foto's, de topic heet mijn eerst halve kip, dan zie je ook duidelijk dat de bouten aanweizig zijn.
Wat hebben jou honden ook alweer voor soort botten al gehad?(sorry dat ik het niet meer weet)en zitten ze al op vlees?
Door Semr@
#41765
Die topic heb ik gezien, erg leuk en het baasje is ook zo enthosiast. Mijn honden hebben nog geen botten gehad, ze eten sind kort Carnibest, maar ik ga over op Energiqeu, omdat Nina de Carnibest niet wil eten en de Energiqeu wel lekker vind. Ik ben niet van plan om echt te gaan barfen, maar een bot met vlees tussen door lijkt me wel leuk en natuurlijk erg lekker voor m'n lievies :-*
Door Lupa
#41768
als jou honden goied reagere op het vleesvoer dan kun je gerust beginnen met de botten.
Door sharpie
#41772
Er ging ff wat fout sorry, check volgende post
Laatst gewijzigd door sharpie op zo 18 jan 2004, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sharpie
#41774
Hoi Mariska,

Als je hondjes nog niet zo lang op vers staan en ze botten nog niet echt gewend zijn moet je wel voorzichtig te werk gaan.

Ik zou beginnen met kippennekken en die eventueel nog plat slaan het met een hamer voordat je ze geeft.

En na het botten eten de waterbak weghalen, want dan mogen ze niet drinken!!!!
De maagsappen moeten nl. eerst het bot goed voorverteren, voordat het in de darmen terecht mag komen.

Kippenvleugels zou ik dan nog even mee wachten, maar als je die gaat geven, zou ik ze ook eerst heel goed plat slaan of malen.

Lams en kalfs "ribbetjes" met vlees eraan mogen ze idd ook het bot van opeten, maar wacht daar nog even mee, probeer eerst de kippennekken een tijdje en kijk hoe dat gaat.
Laatst gewijzigd door sharpie op zo 18 jan 2004, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Semr@
#41775
Hoe malen jullie die botten dan. Ik heb geen keukenmachine, maar een andere manier zal er wel niet zijn denk ik ::) Bedankt voor de tip van de waterbak, dat wist ik niet en is volgens mij toch van belang, dat de maagsappen het bot goed verteren. Je leert hier ieder uur weer wat bij ;D

Groetjes Mariska.
Door sharpie
#41780
Ja, ik weet het ook pas sinds kort hoor dat van die waterbak weghalen.
Maar het is idd erg belangrijk en als je er over nadenkt eigenlijk ook heel logisch, maar ja kom er maar eens op he.

Kippenbotten malen doe je idd in de keukenmachine, maar als je die niet hebt is goed platslaan met een hamer, zodat de kippenbotjes in kleine stukjes splinteren ook goed, vooral als je begint met kippennekken.
Kippennekken kan je misschien ook al wel proberen eentje heel van te geven, als ze er tenminste goed op zullen kauwen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door