Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door hiram
#416183
niet dat mn honden hart worm hebben maar weet iemand hoe je dit kan voorkomen en anders behandelen?
kan dat ook homeopatisch of gaat dat alleen maar met grove chemische middelen?
Door Robert Koncarevic
#416249
Volgens mij kan dit alleen via chemische middelen. Één van die middelen is Stronghold.

Het wordt overgedragen door zandvliegen. Stonghold helpt preventief en als middel ter genezing.

Ik weet niet zeker of een Scalibor band preventief helpt. Volgens mij helpt de band ook tegen zandvliegen.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#416354
Alleen stronghold en advocate pipetjes werken preventief tegen hartworm. Deze middelen werken ook nog wanneer de besmetting recentelijk heeft plaatsgevonden. Wanneer de besmetting al in een verder gevorderd stadium is hebben deze middelen geen zin meer en dan zal een andere, meer agressieve behandeling moeten worden gestart.
Ook kun je het middel heartgeard gebruiken.
Dit middel kun je echter alleen gebruiken wanneer je zeker weet dat er nog geen besmetting heeft plaatsgevonden. Een reeds besmette hond kan door dit middel een embolie oplopen.
De scaliborband helpt niet tegen hartworm.
Ik zou helaas geen homeopatisch alternatief weten dat een redelijk veilige bescherming tegen hartworm geeft.
Door herder_lover
#416517
voorkomen door bv Heartguard te geven of andere middelen die je bij de dierenarts kan kopen. Ik moet hier de honden iedere maand het geven. In NL kregen ze een soort pipetje, hier heartguard (brokje). Dat is preventief en werkt ook tegen andere wormen behalve tegen de spoelworm (volgens mij, kan ook de haakworm zijn hahaha). Dus extra ontwormen is dan niet nodig voor preventie.
Door Robert Koncarevic
#416624
herder_lover schreef: voorkomen door bv Heartguard te geven of andere middelen die je bij de dierenarts kan kopen. Ik moet hier de honden iedere maand het geven. In NL kregen ze een soort pipetje, hier heartguard (brokje). Dat is preventief en werkt ook tegen andere wormen behalve tegen de spoelworm (volgens mij, kan ook de haakworm zijn hahaha). Dus extra ontwormen is dan niet nodig voor preventie.
In Nederland is dat middel volgens mij Stronghold. Werkt tegen vlooien, hartwormen en andere wormen behalve de spoelworm. Het werkt ook tegen zakndvliegen. Het is verkrijgbaar in pippet.
Door hiram
#416646
maar moet je dat dan ook geven aan je hond? ik bedoel eigenlijk hoe groot is de kans op hartworm in nederland?
Laatst gewijzigd door hiram op vr 04 nov 2005, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Robert Koncarevic
#416655
hiram schreef: maar moet je dat dan ook geven aan je hond? ik bedoel eigenlijk hoe groot is de kans op hartworm in nederland?
Volgens mij nihil. Hartwormen komen alleen voor in warme landen (de landen waar de gevaarlijke teken soort zeker voorkomt). Waar het dragen van een tekenband zeer wordt aangeraden.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#416694
hiram schreef: maar moet je dat dan ook geven aan je hond? ik bedoel eigenlijk hoe groot is de kans op hartworm in nederland?
In Europa komt het alleen in de zuidelijke landen voor. Zo rond de Middellandse en Adriatische zee en dan nog een stukje landinwaarts t/m de Zuidelijke helft van de Alpen.
Je hoeft dus alleen iets ter preventie van hartworm te doen als je met je hond op reis gaat. En dan kun je vantevoren het beste even informeren of het gebied van bestemming een risicogebied is.
Door herder_lover
#416784
in ieder geval in Zuid Frankrijk. DA weten wel waar het nodig is... in NL niet hoor....
Gebruikersavatar
Door Hitam
#416832
Sonja schreef:
Ook kun je het middel heartgeard gebruiken.
Dit middel kun je echter alleen gebruiken wanneer je zeker weet dat er nog geen besmetting heeft plaatsgevonden. Een reeds besmette hond kan door dit middel een embolie oplopen.
Even een kleine aanvulling/correctie: heartguard werkt ook preventief en de embolie ontstaat niet door de Heartguard maar door dode hartwormen in de bloedbaan. Bij alle middelen die snelveelwormen doden krijg je het gevaar van embolie. Het is dus de kunst om ze geleidelijk aan dood te krijgen.

Het zijn niet de zandvliegjes die hartworm veroorzaken maar gewone muggen. De zandvliegjes veroorzaken Leishmaniasis. Voor de bestrijding maakt het niet uit.
Door Yari
#416944
Ook het middel Milbemax (ontwormingstablet) doodt de evt. hartwormlarven. ;)
Je kunt deze larven pas bestijden in een bepaald stadium wat ze pas na 3 wkn bereiken. Het is dus zaak 3 wkn ná en binnen een mnd na blootstelling aan deze muggen, je hond te behandelen met een van de eerder genoemde middelen.
Ook dien je er rekening mee te houden dat je dus ná 3 wkn en bìnnen een mnd na de laatste dag van blootstelling behandelt tegen hartworm, om zo een besmetting ongedaan te maken die hij evt. op de laatste dag heeft opgelopen. ;)
Door Robert Koncarevic
#416945
Hitam schreef: Even een kleine aanvulling/correctie: heartguard werkt ook preventief en de embolie ontstaat niet door de Heartguard maar door dode hartwormen in de bloedbaan. Bij alle middelen die snelveelwormen doden krijg je het gevaar van embolie. Het is dus de kunst om ze geleidelijk aan dood te krijgen.

Het zijn niet de zandvliegjes die hartworm veroorzaken maar gewone muggen. De zandvliegjes veroorzaken Leishmaniasis. Voor de bestrijding maakt het niet uit.
Bedankt voor de verduidelijking.
Door herder_lover
#417108
Yari schreef: Ook het middel Milbemax (ontwormingstablet) doodt de evt. hartwormlarven. ;)
Je kunt deze larven pas bestijden in een bepaald stadium wat ze pas na 3 wkn bereiken. Het is dus zaak 3 wkn ná en binnen een mnd na blootstelling aan deze muggen, je hond te behandelen met een van de eerder genoemde middelen.
Ook dien je er rekening mee te houden dat je dus ná 3 wkn en bìnnen een mnd na de laatste dag van blootstelling behandelt tegen hartworm, om zo een besmetting ongedaan te maken die hij evt. op de laatste dag heeft opgelopen. ;)
Dus als ik mijn hond gewoon iedere maand een hartwormtablet geef (Heartguard), is er niets aan de hand? En kan ik dat puppen ook al gelijk geven??
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door