Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door geer
#416169
Sophie is nu een aantal weken geleden gesteriliseerd. Nu merkten wij vanaf de tweede dag dat haar eetlust enoooooorm is toegenomen. Liep ze voor de sterilisatie enorm te mutsen met haar eten, nu gaat alles erin. Heeeerlijk, wat ik haar ook voorzet, het gaat schoon op. Het enige punt is dat haar vreetzakkerigheid zich niet beperkt tot binnenshuis, ook buitenshuis is ze veel alerter op ronddwalend eten, of iets dat je als eetbaar zou kunnen beschouwen. Sophie was al niet zo'n ster in doorlopen, maar met al die troep die op straat ligt hier en haar toegenomen eetlust lijkt het alleen maar lastiger te worden.

Nu wordt altijd aangeraden om je hond, na de sterilisatie, minder te gaan voeren dan je voorheen deed. Dat heb ik niet gedaan, ik ben haar gewoon evenveel blijven voeren. Ze is erg slank, je ziet haar ribben, volgens Tannetje zou ze er best nog een beeeetje meer vet bijmogen.

Ik weet niet wanneer de 'after-sterilization' dikheid zich moet manifesteren, maar wat zal ik nou doen? Haar, omwille van haar eetlust, toch iets meer gaan voeren...in de hoop dat ze buiten iets minder gebrand op eten is; of toch nog maar even zo doorgaan???
Door Lizzy
#416326
Mijn persoonlijke ervaring is dat de teef gewoon in de loop der jaren heel langzaam maar zeker ietsjes dikker wordt. Na de castratie is het niet ineens PATS, DIK! Niet in 1 of 3 of 12 maanden. Maar gewoon, langzaam maar zeker worden ze dikker. Ik heb dat zo ervaren met Whoofer en ik heb dat zo ervaren met Pinkel. Toen Pinkel net gecastreerd was werd ze absoluut dunner. Ik ben haar meer gaan voeren. Ze is heel lang heel dun geweest maar langzaam is ze wat dikker geworden. En de pest is: je krijgt het er zo moeilijk weer af.....
Door geer
#416372
Hmmm...dat is ook weer zo... Maar ze was echt nooit 'op eten' en nu onthoudt ze precies van iedere kruimel baklava of snipper shoarmarest waar ze het heeft zien liggen... Carnibest moest ik bijna met een lepel voeren, anders bliefte ze het niet, nu is het erin voor je met je ogen kunt knipperen. En ze is gewoon vrij dun.

Wat zou ik haar anders bij kunnen voeren dat niet zo aanzet? Of maakt dat in feite niets uit?
Door tessa
#416486
het is inderdaad zo dat de honden geleidelijk aan dikker worden, ik zie het in de trimsalon vaak, ze zijn eerst slank en in de loop der maanden worden ze steeds dikker, ik zie het goed omdat ze maar eens in de drie maanden komen, de eigenaar valt het niet zo op omdat ze de hond iedere dag zien.
Als het er eenmaal aan zit is het heel moeilijk om het er weer af te krijgen, de hond blijft altijd een beetje slapper en vadsig aanvoelen, dit zal ook door de hormoonverandering komen.
Door Moos
#416545
Ik vraag me af of haar trek in snacken af zal nemen als je haar bij gaat voeren. Moos en Saar zijn ook vreetschuren; echt niet normaal meer, vanaf 8 weken al. Nu kan ik Moos en Saar elke dag 1 kilo Rodi teveel geven, maar dan nog blijven ze snacken van de straat, en bedelen om koekjes bij mensen.

Moos is te dik geweest, die is afgevallen van 8.2 naar 6.5 (dat weegt hij nu). Ik moet zeggen dat dat afvallen helemaal niet zo heel moeilijk was, alleen mocht hij wel erg weinig eten toen, wat wel weer sneu is natuurlijk.
Maar goed, Moos is dus ruim 1.5 kilo te zwaar geweest, maar in die periode dat hij teveel eten kreeg vrat hij echt niet minder van de straat ;D

Saar is ook schraal, een leek zou haar magertjes noemen, mijn da begint elke keer te stralen als ze Saars ribbetjes staat te voelen ;D
Maar ik hou Saar nu maar even zo. Die is natuurlijk ook gesteriliseerd, en ik heb liever dat ik over een jaar denk "hmmm, nu is ze wel erg mager" dan dat ik over een jaar denk "hmmm, ze begint wel een speklaagje te krijgen"
Ik heb dus ook niet het idee dat ze minder vreet-trek krijgen als ik ze 50 gram meer zou geven, dus daarvoor hoef ik het ook niet te doen.
Laatst gewijzigd door Moos op vr 04 nov 2005, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#416575
Ik sluit me helemaal bij Marloes aan. Als je meer gaat voeren dan zul je zien dat ze over een tijdje ineens te dik is. En zie het spek er dan maar weer af te krijgen.... Beter iets te schraal als de dik. Je zou om te snacken wel wat dingen als komkommer, courgette, wortel kunnen geven, maar ik zou haar niet meer gaan voeren....
Door Lil
#416602
Ben ik het helemaal mee eens. Heb Boris (sorry wel een reu en geen teef) bijgevoerd omdat hij veel te dun was (drie kilo) en toen na de castratie nog eens drie kilo afviel (dus in totaal 6 kilo te dun). Op dit moment zou hij zijn streefgewicht hebben (26 kilo voor 60 cm grote reu), maar eigenlijk vind ik hem een beetje vadsig. Ik ben de enige die dat vind, maar nu vind ik het jammer dat ik hem heb bijgevoerd. Misschien kijk ik er ook wel anders tegenaan, omdat ik alleen maar sporthonden zie en bij elke sprong vermenigvuldigd de belasting zich met 5 (dus 1 kilo te zwaar is met springen een extra belasting van 5 kilo!). Als ze nu al meer honger heeft (en dat had boris opeens ook na de castratie) dan komt ze vanzelf wel aan omdat ze opeens meer binnen krijgt.
Door geer
#416607
Ja, Marloes, je hebt gelijk...(al vindt Sophie van niet ;D)... Het is misschien ook een beetje mezelf voor de gek houden; voor haar sterilisatie was ze de enige Basset op de planeet die niet om eten gaf, niet binnen en ook niet op straat. En nu? Pfffieuuuwww... "'t is net Saar", zeiden we gister nog tegen elkaar ;D (mijn oude Saar, niet Marloes haar Saar). En dan is het rete-kut (pardon) als je in een buurt woont waar iedereen alles klakkeloos op straat gooit en een hond hebt die toch al 'gemaakt' is om met de neus op de grond te speuren naar luchtjes :( Maja, we gooien er nog maar eens een extra rondje training tegenaan ::) ;)

Ik denk wel dat ik ga proberen om meer maaltijden KVV te vervangen door iets zelfgemaakts, meer botten, meer grote stukken; omdat ze daar toch wel iets voldaner van is dan van KVV...
Laatst gewijzigd door geer op vr 04 nov 2005, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Moos
#416619
geer schreef: Ja, Marloes, je hebt gelijk...(al vindt Sophie van niet ;D)... Het is misschien ook een beetje mezelf voor de gek houden; voor haar sterilisatie was ze de enige Basset op de planeet die niet om eten gaf, niet binnen en ook niet op straat. En nu? Pfffieuuuwww... "'t is net Saar", zeiden we gister nog tegen elkaar ;D (mijn oude Saar, niet Marloes haar Saar). En dan is het rete-kut (pardon) als je in een buurt woont waar iedereen alles klakkeloos op straat gooit en een hond hebt die toch al 'gemaakt' is om met de neus op de grond te speuren naar luchtjes :( Maja, we gooien er nog maar eens een extra rondje training tegenaan ::) ;)
Dat is inderdaad rete-kut, zoals je zelf zegt ;D

Ik heb met pupje Moos natuurlijk ook in A'dam gewoon, naast het Museumplein. Moos was dus met 8 weken al net een labje, volkomen gefoccused op eten! En dat was in A'dam echt 1 groot drama; afgrijselijk! Ik kon elke wandeling bijna 'neenee neeneeneenee neeeeeeeeeee' gaan neurieen.

Mijn opa en oma (wonen in A'dam) namen pupje Moos een keertje mee, en ik stond vanaf het balkon toe te kijken. Binnen 10 sec. had Moos in de ene wang een zakdoekje, in de andere een colablikje, en hing er een restje sla aan zijn lip.
Opa en oma konden er niet om lachen ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door