Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sofie
#416031
Ik had nog een klomp soepvlees met been liggen en heb dat vandaag aan Lady gegeven. Normaal eet ze dat bot niet op..maar vandaag heeft ze zeker de helft van dat bot afgeknaagd.... :o

De rest heb ik maar weggenomen...had schrik dat het anders verkeerd ging aflopen (was nog maar een klein stukje).

Nu vraag ik me eigenlijk af: kan dat geen kwaad als ze zo'n hard bot eet? Ik bedoel: ze heeft daar wel serieus aan liggen knagen...
Door hiram
#416042
zon mergpijpje komt van een dragend deel van de koe nl het been.
dit kan voor sommige honden te hard zijn.
maar had je het al gekookt?
dan is het zeker niet aan te raden om het te geven, gekookte botten veranderen nl van structuur en niet in positieve zin.
gekookte botten splinteren veel makkelijker.
een ander gevaar is dat zon mooi rond mergpijpje rond de onderkaak van de hond schuift en klem gaat zitten.
gevolg: naar de da zaag zaag zaag tot het los is en een hoop gezeik dat botten voeren zo gevaarlijk is...(op dat moment natuurlijk wel ja)
Laatst gewijzigd door hiram op do 03 nov 2005, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sofie
#416274
Nee gekookt doe ik nooit! Het was gewoon puur rauw.

Het was een bot de grootte van lengte ongeveer 15 cm en breedte ongeveer 2.5cm en dikte ongeveer 1 cm.
Door Lizzy
#416301
Sofie schreef: Nee gekookt doe ik nooit! Het was gewoon puur rauw.

Het was een bot de grootte van lengte ongeveer 15 cm en breedte ongeveer 2.5cm en dikte ongeveer 1 cm.

Maar heeft ze het er af geknaagd en opgegeten of heeft ze het in 1 stuk eraf gebeten en doorgeslikt?

(in dat eerste geval: geen zorgen! Komt er wel weer uit)
Door Sofie
#416511
Ja ze heeft het er echt afgeknaagd, kwam er met hele kleine stukjes vanaf. Kheb het laatste stuk alleen weggenomen omdat ik bang was dat ze dat in 1 maal zou doorslikken...
Door Lil
#416586
Is op zich geen probleem. Het is alleen niet zo goed voor de tanden omdat het erg hard is (gevaar dat er eens stukje afbreekt). Hier verteren kleine stukjes bot gewoon (heb toen ik nog brokken voerde vaker rauwe mergpijp gegeven, want dat zou volgens de da goed zijn :-\).
Wel goed dat je het laatste stuk hebt weggepakt.
Je hoeft je dus geen zorgen te maken, maar in de toekomst is het misschien beter geen mergpijp meer te voeren.
Door Sofie
#416599
Nja, normaal laat ik haar alleen de grote klomp vlees eraf knagen en neem ik het bot dan weg. Maar ze was zo ijverig bezig dat ik ze eens wou laten doen... ;D
Zal in de toekomst dan het bot gewoon meteen wegnemen zodra ze "klaar" is...in haar ogen moet ze dan nog beginnen... ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door