Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#4156
Sorry mensen, maar ik heb nu weer een nieuw dilemma...

Wel of geen zuivel.

De ene zegt: een klein beetje kan geen kwaad en sommige zeggen dat het ronduit slecht. En weer andere zeggen dat het wel gezond is.

Als we als criteria nemen "een wolf eet het wel of niet en dus is het wel of niet gezond", dan is het antwoord natuurlijk simpel. Ik heb nog nooit een wolf aan de borst gezien bij een koe. Maar, is dit een juist criteria?

Nou goed, de discussie die ik graag wil voeren is: "Is zuivel wel of niet gezond voor de hond"?
Door André
#4157
Als we als criteria nemen "een wolf eet het wel of niet en dus is het wel of niet gezond", dan is het antwoord natuurlijk simpel. Ik heb nog nooit een wolf aan de borst gezien bij een koe. Maar, is dit een juist criteria?



Oké,

krijg je één vraag terug:

Hoe komt het dat wij mensen als enige zoogdier na de periode van het zogen , nog steeds melkproducten nuttigen?
En andere zoogdieren niet!

( nou vind ik het persoonlijk wel lekker om met mijn kop tussen twee van die grote ACH laat ook maar)
Door Paul_Barte
#4158
Omdat het ons opgedrongen wordt door allerlei reklameboodschappen over het feit hoe goed melk wel niet is voor de mens!!!

Ik heb een aantal artikelen in mijn bezit die een heel ander licht werpen op die 'goede' eigenschappen.
Door Lizzy
#4159
Andre! Da's juist ja! Het word nog erger! Wij zijn het enige soort wezen op de aarde die melk drinken van andere wezens dan wij zelf.... Heb je wel eens een tijger aan de borst van een olifant gezien? Maar, is dit dan ook een reden om te zeggen: Het is niet goed?

Nou jij weer, OK?

Groetjes, Lizzy
Door Bas_Verkooijen
#4161
Dag Paul,

Die URL, dat noem ik nou nog een subjectief onderzoek (nou ja, krom redeneren) !!!!! Dit is een van de redenen waarom ik geen vertrouwen meer heb in de maatschappij.
Een stelling van die website :
8. Nog voor de tijd van de antibiotika, van 1920-1930, zijn er twee grote onderzoeken gedaan naar de sterfte van babies in de eerste 6 levensmaanden, ten gevolge van infekties. De uitkomsten van beide onderzoeken waren gelijksoortig. In het ene geval hadden babies gevoed met koemelk, gemiddeld een 20 x grotere kans om te sterven dan de kinderen die moedermelk kregen. In het andere geval was dat gemiddeld een ca. 40 x grotere kans.

Tja, zo kan ik het ook. Vervang die koemelk eens door geitemelk, of door schapenmelk, of door bier, of door water en lees het dan nog eens een keer. De percentages moeten dan ook aangepast worden.....tsjonge....moedermelk is voor mensen babies en koemelk is voor kalveren. Deze twee zijn gewoon anders van samenstelling en anti-stoffen die via de melk meekomen. Tja, wat wil je, de koe is een herbivoor en de mens een omnivoor ! Dat stelt hele andere eisen aan bijv het imuunsysteem ! De met koemoelk gevoedde baby zal dus wat menselijke anti-stoffen missen en dus makkelijk ziek worden...simpel....of er ontbreekt een vitaal voedingselement die niet in koemelk zit, maar daarom is koemelk nog niet slecht.
Deze situatie klinkt logisch als je aan een 0-6 maand oude baby koemelk geeft i.p.v. moedermelk (tepelsientje /LOL)

Cheers,
Bas.
Door Bas_Verkooijen
#4163
Nog eentje :

7. Bij vervanging van al het dierlijke vet in koemelk, boter en margarine door plantaardig vet uit soja, bleek het cholesterol-gehalte met 20 % te dalen. Hierdoor halveerde het aantal dodelijke gevallen van ziekten aan de kransslagader bij mannen.

Dus, het gehalte daalt met 20%, OK prima, zal best waar zijn, blijft er nog 80% over.....waar komt dat dan vandaan. vet eten, snoepen ? Misschien dat dan minder vet eten en minder snoepen wel beter helpt om een te hoge cholesterol gehalte te verlagen.
Ik heb alle stellingen op de site bekeken en ik ga ervan uit dat de feiten kloppen, maar de conclusies kloppen niet of maar ten dele, omdat de feiten uit hun verband gerukt worden.

Nog een :
11. Er zit veel progesteron - een hormoon dat wordt afgegeven door de 80 % van de melkgevende koeien die zwanger (drachtig) zijn - in melk. Dit is waarschijnlijk één van de belangrijkste redenen van de nare 'acne' (jeugdpuistjes).

Het zal best waar zijn dat de kans op acne groter is als je melk van een drachtige koe drinkt. Zijn melkgevende koeien per definitie drachtig ? Kijk maar eens in de wei/stallen...kortom, men probeert hier de stelling te rechtvaardigen door te stellen dat koemelk per definitie afkomstig is van drachtige koeien, en dat is dus niet waar !

Eerlijk, ik heb in tijden niet zo gelachen (en eigenlijk huilen tegelijk...)

Cheers,
Bas.
Door Bas_Verkooijen
#4165
Dag Paul,

Had je berichtje nog niet gezien.

OK, ik heb er een lichtje over laten schijnen (ongeveer 1 minuut).
In het stukje : Te veel eiwitten veroorzaakt extra verlies van kalk via de nieren.
De eerste 2 woorden in de titel zeggen het al. In het stukje zelf wordt gesproken over overmatig consumptie van eiwit : zal best kloppen, maar mijn vraag is dan : is melk de enige bron van eiwitten ?

Nog een :
De Harvard Medical School in Amerika heeft twaalf jaar lang de melk consumptie van 121 duizend verpleegsters tussen de 39 en 54 jaar bijgehouden. De vrouwen die twee glazen melk of meer dronken liepen 45% meer kans op een gebroken heup in vergelijking met vrouwen die één glas of minder dronken. Nog een glaasje melk?

121 duizend, dat zijn er veel....was het voedingspatroon van al die vrouwen (afgezien van melk) voor de rest identiek ?, was de locatie van leven identiek ? (smog, klimaat, etc etc etc) Als dat niet het geval was, mag de conclusie dat het aan melk lag, niet getrokken worden. Het zou ook immers aan de hoeveelheid vitamine D kunnen liggen (zoals verderop op de site vermeld staat). Als er behalve de hoeveelheid melk ook nog andere verschillen in voeding waren (en dat is bij 121 duizend zeer waarschijnlijk) dan zal wellicht het gehalte vitamine D verschillend zijn geweest, hetgeen weer invloed heeft op de botvorming.

Algemeen weten we allemaal dat overdaad schaadt (dat spreekwoord is er niet voor niets) alleen : wat is teveel ? 1 glas ? 2 glazen ? 10 glazen ?
Dan de vraag zoals die op de site staat : waarom drinken we in Nederland in godsnaam zoveel melk ? Ja, en die redenering, daar kan ik wel achterstaan : economie oftewel commercie : het geld is belangrijker dan de gezondheid ! We zien het dus ook bij mensen dat geld boven het belang van de gezondheid gesteld wordt en dat is precies de reden waarom ik een hekel heb aan commercie !

Het meest waarschijnlijke probleem met melk is : er wordt gemiddeld TE VEEL van gedronken. Maar dat geldt voor alles : te veel is nooit goed (het zegt dus nog helemaal niks over de kwaliteit van melk als onderdeel van een totaal voedingspatroon) !

Cheers,
Bas.
Door Paul_Barte
#4166
Bas,
De eerste vraag die mij te binnen schiet is: Ben jij soms melkboer?? LOL.

Geintje hoor.....de bedoeling van Lizzy was om een discussie op gang te brengen vandaar deze 2 links.

Ben helemaal met je eens dat er onzinnige dingen op de URL's staan maar beslist ook zinnige.
Jij belicht de onzinnige en ik kijk misschien liever naar de zinnige maar dat mag uiteraard.

Ik drink zelf nooit melk!!! Alle vrienden die ik had vroeger hadden thuis melkkoeien en ik heb meer melk gezien dan dat me lief is. Weet trouwens ook hoe echte melk smaakt vandaar dat ik die troep uit de Super al helemaal niet lust.

Kijk ik naar de natuur dan stoppen alle jonge beesten op een geven moment vanzelf met het drinken van melk terwijl de moeder nog wel melk geeft.
Een aardig gezegde wat ik ooit hebt gehoord is..hoe groter het dier hoe langer die blijft drinken. Ik dacht dat een olifant wel 2 jaar melk drinkt.

Je kunt je nu afvragen waarom die beesten stoppen met drinken. Is er geen behoefte meer, kunnen ze de melksuikers niet meer afbreken enz. Er moet in ieder geval een reden zijn dat ze stoppen.

Niemand haalt het in zijn hoofd om een volwassen beest melk te gaan geven maar uitgerekend wij gaan volwassen honden zuivelproducten geven.

Mijn vraag is dan ook WAAROM?
Door Bas_Verkooijen
#4167
Dag Paul,

Er staan idd niet alleen maar onzin dingen op. Overigens, ik ben geen melkboer /LOL

Het gegeven dat een volwassen zoogdier melk van een ander zoogdier drinkt is wel iets om over na te denken, het klinkt niet logisch. Melk is tenslotte voor zuigelingen bedoeld. Doorgaans is het jonge zoogdier de eerste tijd niet in staat om het voedsel (volledig) te verteren dat ie de rest van z'n leven zal eten. En naar mijn mening is ook nog niet alles functioneel bij een zuigeling (denk bijv aan maag-darm kanaal, afweersysteem, etc). Gedurende die tijd wordt dan melk van het moederdier gebruikt om dat kant en klaar toe te dienen zodat het jonkie een goede start in het leven krijgt. Als afweersysteem, maag-darm kanaal goed opgestart zijn, kan het dier aan z'n volwassen voedsel gaan beginnen.
In deze context is het inderdaad niet logisch dat mensen melk drinken, maar dat wil nog niet zeggen dat melk ongezond is. Alles met mate. Ik drink overigens zelf niet zo veel melk, niet dagelijks in ieder geval.

Overigens, bij honden wordt nogal eens yoghurt gebruikt. Is het niet zo (en hieruit blijkt dat ik geen melkboer ben HAHAHAHAHA /LOL) dat bij de bereiding van yoghurt iets toegevoegd wordt (bacterie cultuur) om van de oorspronkelijke melk (of een deel daarvan) de uiteindelijke yoghurt te maken en dat juist die bacterieen nuttig zijn voor de hond ?

Ordell : ik denk dat het allemaal wel meevalt en per persoon verschilt in hoeverre die geopperde nadelen zich daadwerkelijk voordoen.
Door roger
#4168
[quote]



<<Overigens, bij honden wordt nogal eens yoghurt gebruikt. Is het niet zo (en hieruit blijkt dat ik geen melkboer ben HAHAHAHAHA /LOL) dat bij de bereiding van yoghurt iets toegevoegd wordt (bacterie cultuur) om van de oorspronkelijke melk (of een deel daarvan) de uiteindelijke yoghurt te maken en dat juist die bacterieen nuttig zijn voor de hond ?<<

Of zoals een Belgische homeopatische da. het beschrijft:

De losse vrije ééncellige individuen (dus die bacterieen) ondersteunen de vaste orgaangebonden cellen van het lichaam door hard te werken, in het donker, omgeven door de slijmhuiden van de endodermale organen.

Zonder hun aanwezigheid is het leven van de gastheer onmogelijk, het zijn obligaat symbiotische parasieten.


Gr.
Roger.
Door Paul_Barte
#4169
Bas, volgens mij wordt Biogarde, yoghurt en dat soort producten hoofdzakelijk toegevoegd voor de pro-biotics die hierin standaard aanwezig zijn. De z.g. melkzuurbacteriën zoals lactobacillus...echter aangezien dit soort bacteriën ook zitten in pens, groene maaginhoud etc. ben ik een duidelijke voorstander om het in die vorm te geven en niet d.m.v. zuivel.
Laatst gewijzigd door Paul_Barte op wo 02 apr 2003, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#4170
Een melkzuurbacterie is een bacterie die voornamelijk melkzuur maakt uit suiker.

Melkzuur is een chemische stof die ontstaat wanneer suiker in afwezigheid van zuurstof wordt afgebroken. Melkzuur wordt bijvoorbeeld in ons lichaam gemaakt als de spieren moe worden, en er weinig zuurstof aanwezig is. Veel bacteriën, die in de zuivel worden gebruikt, zijn in staat melksuiker, lactose, om te zetten in melkzuur. Dit melkzuur is bijvoorbeeld het zuur van yoghurt, kwark en karnemelk. Melkzuur kan ook in wei voorkomen, wanneer dit (gedeeltelijk) verzuurt. Bacteriën die specifiek melkzuur maken, worden melkzuurbacteriën genoemd. Melkzuur is tevens een conserveermiddel. Melkzuur, of lactaat, heeft ook een E-nummer, E270.

Er bestaan een groot aantal melkzuurbacteriën, die ondergebracht zijn in verschillende geslachten. De bekendste geslachten zijn Lactobacillus, Streptococcus, Lactococcus, Pediococcus en Bifidobacterium. Wat dat zijn, en waar ze voorkomen staat hieronder.
Lactobacillus, is een geslacht van staafvormige bacteriën. Het zijn de meest bekende melkzuurbacteriën, de naam betekent melk-staafje. Ze komen voor in allerlei producten, met name van plantaardige oorsprong en ook in het maag-darmkanaal, de mond en de vagina. Lactobacillen zijn van belang bij de bereiding van yoghurt, salami, zuurkool, kwark, bier, wijn, zuurdesembrood en een groot aantal andere zure producten, maar ook spelen ze een rol bij de conservering van kuilvoer. Ze komen dus ook in ons lichaam voor, maar daarover meer verderop. In yoghurt komen ongeveer 10 miljoen van deze bacteriën voor per milliliter.
Streptococcus, is een geslacht van bolvormige bacteriën, de naam betekent 'bollen die in strengen voorkomen'. Ook streptococcen komen in allerlei producten en zijn van belang in oa yoghurt en worsten.
Lactococcus, oftewel 'bolvormige melkbacterie' is een geslacht van bacteriën, die voornamelijk een rol spelen bij de bereiding van kaas en karnemelk.
Pediococcus is een vrij onbekend geslacht, dat met name bij de bereding van salami en aanverwante producten betrokken is.
Bifidobacterium, tenslotte is een geslacht dat alleen in het maag-darmkanaal voorkomt. Bifidobacteriën zijn vertakte staafvormige bacteriën, die tegenwoordig in allerlei gezondheidszuivel worden toegepast.

Er zijn dus heel veel melkzuurbacteriën, die een rol spelen in onze voeding. Veel levensmiddelen zouden niet bestaan zonder deze bacteriën ! Doordat ze melkzuur maken, en dat een conserveermiddel is, zijn veel van deze zure producten ook lang houdbaar. Melkzuurbacteriën worden beschouwd als onschuldig; je wordt er niet ziek van en ze maken geen giftige stoffen.

Het tweede deel van de vraag ging over de relatie van melkzuurbacteriën en het bloed-cholesterolgehalte. Melkzuurbacteriën komen voor in ons lichaam. In de mond komen vooral veel soorten streptococcen en lactobacillen voor. Deze leven van voedselresten op onze tanden en zijn betrokken bij de vorming van gaatjes. Per milliliter speeksel komen ongeveer 1 miljoen melkzuurbacteriën voor. In de dunne darm komen ook veel melkzuurbacteriën voor, eveneens rond de 1-10 miljoen per milliliter. In de dikke darm is geen voedsel meer voor de lactobacillen, maar wel weer voor bifidobacteriën. Die laatste komen dan ook in grote aantallen voor, tot 10 miljard (10.000.000.000) per gram poep. Dat is ongeveer 10% van alle bacteriën in een gram poep. In totaal leven er rond de 1000 miljard melkzuurbacteriën in ons lichaam (ongeveer 1.000.000.000.000 dus), ook weer zo'n 10% van alle bacteriën in ons lichaam.

Melkzuurbacteriën kunnen een rol spelen bij de bescherming tegen voedselvergiftigingen en worden daarom ook toegepast in speciale producten, zoals de gezondheidszuivel (Yakult, Vifit, Fysiq). Ook wordt gesteld, dat sommige van deze bacteriën een rol spelen bij het verwijderen van het cholesterol uit het lichaam. Cholesterol wordt gedeeltelijk via de lever en de gal naar de darm uitgescheiden. Een groot deel van de gal wordt later in de darm weer opgenomen. Door nu die opname te voorkomen, wordt er steeds meer gal, en dus cholesterol, uitgescheiden. Hierdoor zou het cholesterolgehalte in het bloed dalen.

Er zijn speciale stammen melkzuurbacteriën, die inderdaad de opname schijnen te verhinderen. Echter, in proeven met vrijwilligers is nooit bewezen dat het eten van een dergelijke yoghurt ook daadwerkelijk tot een verlaagd cholesterolgehalte zal leiden. Er zijn wel producten op de markt, die de suggestie wekken dat het cholesterolgehalte daalt (Fysiq, Actimel Cholesterol Control en, in Denemarken, Gaio), maar dat zijn allemaal samengestelde producten. Dus, én een bacterie, én geen tot weinig dierlijk vet, én/of vezels en andere speciale ingrediënten. Effecten van de bacterie alleen, zijn tot op heden nooit bewezen.

Zie ook de thema-pagina's over Probiotica

Overgenomen van: http://www.voedsel.net/vragen/vraag34.htm
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door